1 Introduktion til kommunikation og samarbejde 1: Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil Program: Erfaringsopsamling fra case’s.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

SLP-3: Problemorientering og Læringsstil
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Erfaringsudvekslings-Cafe Hver gruppe beskriver/tegner (brainmap, flowchart og lignende) hvordan casene forløber: Case-start opstilling af læringsmål.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
TEMA Deltagerforudsætninger & Læringsstile
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
1 Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP) Faggrupperne: elektronik og elektroteknik (EE) og datateknik (ED) Projektenhedskursus (PE): Projektledelse.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
SLP-4: Problemorientering og Læringsstil
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
Kultur- og branchestudier
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Vejledning i projektarbejde
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Vejlederens kommunikation
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring
Individet i gruppen Mine læringsmål
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Peer learning i Ortopædkirurgisk afdeling
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Organisation/ledelse, procesanalyse
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
- Var ude aktivt og ”finde” duft indtryk. - Delte vi hinandens observationer. - Grupperede og analyserede vi vores observationer. - Fremlagde vores projekt.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
1 Learning and reflecting – individually and in the Team PTW mm. 4 Lars Peter Jensen.
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til nogle læringsteoretiske begreber, samt jeres egen læringsstil At I.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
1 Introduktion til kommunikation og samarbejde 2: Erfaringsudvekslings-Cafe Program: Portefølge Erfaringsudvekslingscafe Case aftaler i jeres nye semestergruppe.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
PV 7Efteråret 2012 Datalogi og Software Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet
PV 6Efteråret 2011 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet.
1 Organisation/ledelse, procesanalyse Introduktion til kommunikation og samarbejde 4: Lars Peter Jensen.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
PV 5Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Få styr på samarbejdet
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
THE MENTORING JOURNEY.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
P0-erfaringsopsamling
Problem- and play- based Learning
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Introduction to synopsis writing
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Betyder at blive skilt på arabisk……
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Skole / School School is fun.
Danish TUC portal for training
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

1 Introduktion til kommunikation og samarbejde 1: Erfaringsopsamling fra case’s samt læringsteori og læringsstil Program: Erfaringsopsamling fra case’s Læringsteori Læringsstiltest Opgave til løsning i jeres semestergruppe

2 Erfaringsopsamling fra case Case-opstart (trin 1-5) Indsamling af viden (trin 6) Fremlægning/diskussion af viden (trin 7)

3 Erfaringsopsamling fra case Case start: Diskuter i jeres gruppe hvordan det fungerede med de 3 ”hovedroller”, facilitator, mødeleder og skriver og de øvrige gruppemedlemmers medspil Hvad gik godt ? Hvorfor ? Hvad gik mindre godt ? Hvorfor ? Hvad vil i ændre næste gang ? Ca. 15 min, med opsamling i plenum bagefter Vidensindsamling: Hvordan gik det ? Hvad vil i gøre næste gang ? –Ideer til kilder –Forberedelsesgrad –Bogadgang Vil i arbejde selvstændigt eller sammen ? –Hjemme eller på universitetet ? Case slut: Hvordan gik det ? Hvordan fungerede de 3 roller ? Var i godt nok forberedte ? Hvad bør ændres til næste gang ?

4 What is ’learning’? Yes, it’s actually true – you can get a degree by repeating everything the teacher says.

5 Learning Environment - traditional teachers and textbooks as main learning resources

6 Teaching = Learning ?

7 Teach me… and I will forget ? Tell me and I will forget Show me and I will remember Involve me and I will understand Step back and I will act Chinese proverb Student centered learning

8 Carl Rogers on teaching at Harvard in 1951 I have come to feel that the only learning which significantly influences behavior is self-discovered, self-appropriated learning. It seems to me that anything that can be taught to another is relatively inconsequential, and has little or no significant influence on behavior.

9 Effectivity of educational formats (after Bales) 5 % 10 % Lecture Reading Audiovisual Demonstration Discussion group Practice Teaching others Average retention 20 % 30 % 50 % 75 % 80 %

10 Erfaringsbaseret læring Test Generalisering Refleksion Erfaring Kolb’s læringscirkel, med John Cowan’s ord (Cowan 1998). Learning is the process whereby knowledge is created through the transformation of experiences - David Kolb Learning is a function of the activity, context, and culture in which it normally occurs, thus it is situated - Jean Lave & Etienne Wenger

11 Original figure in Wenger 2004 Life Long Learning Learning engineering to become an engineer To live is to learn – Chinese saying

12 Pause

13 Learning is how brain works - Different individual preferences (Felder 1988)

14

15

16

17 How do you do reading? Some people… sometimes…

18 Hvad er læringsstil? En persons måde at modtage og behandle information på – og dermed at lære på. Forskellige personer har forskellig læringsstil. Kender du din ? En lille test: Luk øjnene og forestil dig.....

19 Hvorfor teste læringsstil? For at du kan blive bevidst om hvordan du lærer … og derigennem forbedre din læreproces. For at I i gruppen kan tage hensyn til jeres forskellige læringsstil … og derigennem forbedre jeres gruppesamarbejde

20 Forskellig læringsstil 1: Informationskanal Visuel ‘Vis mig hvordan’ Billeder Diagrammer Tegninger Grafer Verbal ‘Forklar mig hvordan’ Talte ord Skrevne ord

21 Forskellig læringsstil 1: Informationskanal VisuelVerbal Score Sundhedsteknik Medicin m. ind Præferencestærkmellemafbalanceretmellemstærk Sundhedsteknik Procent ST 5 17 % % % 00 Medicin m. ind. Procent MI % % % 00

22 Forskellig læringsstil 2: Opfattelse Sansende Fokus på input via sanserne Praktisk Observerende Konkret: fakta og data Repetition Intuitive Fokus på det ubevidste Imaginative Leder efter mening Abstrakt: teori og modeller Variation

23 Forskellig læringsstil 2: Opfattelse SansendeIntuitiv Score Sundhedsteknik Medicin m. ind Præferencestærkmellemafbalanceretmellemstærk Sundhedsteknik Procent ST 4 14 % 6 21 % % 3 10 % 0 Medicin m. ind. Procent MI 2 4 % 8 18 % % 2 4 % 2 4 %

24 Forskellig læringsstil 3: Informationsbehandling Aktiv ‘Lad os prøve det’ Bearbejder aktivt Hopper ud i det Holder af gruppearbejde Refleksiv ‘Lad os tænke over det’ Bearbejder introspektivt Arbejder roligt Starter langsomt Holder af at arbejde alene eller i par

25 Forskellig læringsstil 3: Informationsbehandling AktivRefleksiv Score Sundhedsteknik Medicin m. ind Præferencestærkmellemafbalanceretmellemstærk Sundhedsteknik Procent ST 2 7 % 7 24 % % 4 14 % 0 Medicin m. ind. Procent MI 7 15 % 9 19 % % 4 9 % 0

26 Forskellig læringsstil 4: Forståelse Sekventiel Fungerer med delvis forståelse Stabil fremgang Har nemt ved at forklare Analyse, detaljer Global Skal have overblik for at fungere Først langsom, så store fremskridt Har ikke nemt ved at forklare Syntese, system- tænkning

27 Forskellig læringsstil 4: Forståelse SekventielGlobal Score Sundhedsteknik Medicin m. ind Præferencestærkmellemafbalanceretmellemstærk Sundhedsteknik Procent ST 2 7 % 4 14 % % 4 14 % 1 3 % Medicin m. ind. Procent MI % % 6 13 % 1 2 %

28 Læringsstil – HUSK: Testen skal ikke bruges til at kategorisere personer. Ingen læringsstil er bedre end en anden – de er bare forskellige. Jo flere måder at lære på, jo bedre læring. Tag hensyn til forskelle i læringsstil, når I samarbejder.

29 Formål med Portefølge Et personligt dokument, der fungerer som refleksion over ens læring og ”læringsmetode” Danner basis for procesanalysen og eksamen i ”Introduktion til kommunikation og samarbejde” ved: 1.En personlig refleksion over ens udvikling læringsmæssigt i løbet af semesteret (1-2 sider). 2.Semestergruppens refleksion over udviklingen i case- samarbejdet med focus på de fælles (PEER) læringsprocesser og forslag til forbedringer. Skrives efter de første 2 caseuger (1.1.2), samt efter hvert af modulerne 1.1, 1.2, 1.3 er afsluttet

30 Portefølge eksempel Modul 1.1: Introduktion til Basal Fagene Caseblok 1: Makroskopisk anatomi og fysiologi Læringsmål: –Hvor gode/præcise var de opstillede læringsmål? –Hvordan kan vi lave bedre læringsmål til de næste cases? Ressourcer: –Hvilke læringsressourcer brugte jeg? –Var de valgte ressourcer velegnede til at nå læringsmålene? –Hvilke ressourcer bør jeg udnytte til de næste cases? –Hvor lang tid brugte jeg til at nå læringsmålene? Var det nok? –Hvor lang tid bør jeg afsætte til at nå læringsmålene for at have tid nok? Samarbejde: –Hvordan forløb case-start og -slut i casegruppen? –Hvordan kan vi forbedre case-start og -slut i casegruppen? –Hvordan hjalp I hinanden med at finde læringsressourcer, forklare tingene (undervise hinanden) og forberede jer til caseslut i semestergruppen ? –Hvordan kan I udnytte semestergruppen bedre til at nå læringsmålene? –Var min egen indsats og mit niveau tilfredsstillende i såvel case- som semestergruppen? –Hvordan vil jeg forbedre min indsats og mit nivesu i de næste cases?

31 Tag Felders learning style test (ILS Questionnaire): Diskuter med din gruppe: Hvordan kan i bedst lære til og fra hinanden baseret på jeres individuelle læringsstile, styrker og svagheder? Til næste kursusgang (18 oktober) skal i forberede en kort (2 min) præsentation af en refleksion over hvordan det er gået med at bruge jeres viden om hinandens læringsstile !!Felders learning style test (ILS Questionnaire)