Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Date :31 1.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Forretning og Ledelse lektion 7
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Klare mål og ansvar for resultater - Et praktisk eksempel.
Magtteori I 7. September 2005.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Giv medarbejderne adgang til centrale systemer – lige ind i Office Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
OIOXML Anvendelse i Virk.dk
Den forstærkede patient - Patientbegreber og empowerment
Simulation og computerspil Selv-referentialitet og computerspil Bo Kampmann Walther
Modellering af Sundhedsfagligt Indhold
Kapitel 18 Informationsteknologi og videnøkonomi
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Hospitalsenheden Vest Ledelse i Akutafdelingen Per Østergaard Jensen Cheflæge Hospitalsenheden Vest.
Kursusintroduktion Elektronisk Patient Journal?. Kursusbeskrivelsen – formål: Viden om informationssystemer på hospitaler/sygehuse – specielt billeddannende.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Hospital informations systemer Theriak -den elektroniske medicinjournal.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Forretning og Ledelse – Lektion2 Velkommen til Lektion 2.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Project Management Managing The Progress of Projects.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
ISO standard for personvurdering v/Cand.psych. Anne Thrane VPP og Dansk Psykologforening.
Insert picture: Click the icon and insert a picture from your folders. Right-click the picture and ”Send to back”. Change logo Right-click logo and select.
FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION Helle Adolfsen, Sygeplejefaglig direktør, E-MBA, Cand. Cur 27. APRIL 2016.
Ledelsens anvendelse af kvalitetsdata Præsentation og analyse af data Fredericia Uddannelsescenter 17. maj 2011 Overlæge MPM Erik Jakobsen Hjerte-, lunge-
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
IKA e-tænketank 25. August 2016.
Kvalitetsudvikling hvordan
Facilitering af survey-processen
Dansk HL7 CDA profil til deling af aftaler Data i en aftale
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Interne survey som ledelsesværktøj
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Administrativ organisering
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus

Hvordan kan man som ledelse opbygge systemer til håndtering af data i forhold til Den Danske Kvalitetsmodel? Praktisk lederskab

Hvad er et system? An economic system is the structure of produktion, allocation of economic inputs, distribution of economic outputs, and consumption of goods and services in an economy. It is a set of institutions and their social relations. Alternatively, it is the set of principles by which problems of economics are addressed, such as the economic problem of scarity through allocation of finite productive resources.[1][1] An information system (IS) - or application landscape[1] - is any combination of information technology and people's activities using that technology to support operations, management, and decision-making.[2] In a very broad sense, the term information system is frequently used to refer to the interaction between people, algorithmic processes, data and technology. In this sense, the term is used to refer not only to the information and communication technology (ICT) an organization uses, but also to the way in which people interact with this technology in support of business processes.[3] (Wikipedia)[1][2][3]

Strategi for Sydvestjysk Sygehus De overordnede målsætninger relaterer sig til 4 kvalitetsparametre: Mål for den patientoplevede kvalitet Give patienterne den information, der er nødvendig for, at de opnår en realistisk handlekompetence Sikre patienterne et sammenhængende behandlingsforløb Sikre at patienterne oplever en ligeværdig kommunikation med sundhedspersonalet Mål for den sundhedsfaglige kvalitet Implementere den nyeste dokumenterede viden i vores kliniske praksis Deltage i udviklingen og implementeringen af den nationale strategi for kvalitetsudvikling – Den danske Kvalitetsmodel Sikre et synligt og aktivt forskningsmiljø og eksternt forskningssamarbejde Mål for den organisatoriske kvalitet Sikre en entydighed i organisationen Tilpasse metoder, teknologi mål og opgaver til hinanden Sikre balance mellem aktiviteter og ressourcer Mål for den personaleoplevede kvalitet Sikre tydelig ledelse på alle niveauer Vi – både ledere og medarbejdere – vil tage et medansvar for at sikre hinanden den nødvendige og tilstrækkelige information

Kontrakt ml. afdelingsledelse og direktionen 2011

Eventuelle indsatsområder udpeges og handleplaner udfærdiges Data leveres til kontrakt Kontrakt ml. funktionsledelser og afdelingsledelsen

Kapacitetsrapport

0-dages rapport

Dokumentstyret via Infonet Mulighed for at sende til høring ved de implicerede parter efter udfyldelse af handleplanen Sendes til godkendelse hos de overordnet ansvarlige efter høring Alle transaktioner og eventuelle kommentarer logges af systemet. Offentligt tilgængeligt via infonet Overholder krav i DDKM ift. Standard ”Kvalitetsforbedring” indikator 4 –Konkrete mål for indsatsen –Hvilke tiltag der skal gennemføres –Hvem der er ansvarlig for gennemførelsen –Midler der er til rådighed for gennemførelsen –Overvågning af målopfyldelsen –Hvem der er ansvarlig for opfølgning Handleplaner udfærdiges

Feedbacksystemer (standard indikator 4) Handleplaner