Hvad betyder landbrugspakken for grundvandet? Claus Vangsgård, DANVA.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Efterafgrøder og miljøet
Advertisements

Orientering om Vandrammedirektivet
VANDMILJØINDSATS I DANMARK – RESULTATER OG UDFORDRINGER
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Landbrugets behov og forventninger til natur- og miljøovervågning Herunder anvendelse af modeller Flemming Gertz.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Ny Arealregulering Envina.
Vandplaner i Danmark – status 2011 Miljøchef Hans Roust Thysen.
DET GODE UDBUD ERFARINGER FRA ORBICON OG RAMBØLL.
GODT LANDMANDSKAB I STEDET FOR DATOREGIME OG UNDERGØDSKNING TEMADRØFTELSE: GODT LANDMANDSKAB I STEDET FOR DATOREGIME OG UNDERGØDSKNING Oplæg v/ Carl Åge.
Inspiration om fremtidig N-regulering Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Inspirationsmøde den
Konflikt mellem rent vand og landbrugets produktion - Økologi som en mulighed Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Gymnasiebesøgsdag.
Møde DVL`s repræsentanter Friluftsrådet Aktuelle emner fra Friluftrådets bestyrelsesarbejde Aktuelle indsatsområder udviklingsområder Kampagner Politisk.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Nyt om pesticider og.
Grøn Vækst og Vandplaner – virkemidler og konsekvenser for landbruget Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Møde med ERFA.
STRATEGI FOR MUDP INTRO Et enigt Folketing vedtog i februar 2015 lov nr. 130 om Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP).
HVAD GØR KOMMUNEN?. HVEM ER JEG? Signe Bøttzau  eller  Horsens Kommune, Naturafdelingen; løser opgaver mht.
Modelprojekterne KVIS og KVIK KVIS Koordineret virksomhedsrettet indsats for sygedagpengemodtagere match 2 KVIK Koordineret virksomhedsrettet indsats for.
KONSEKVENSER AF MILJØ- OG LANDBRUGSPAKKEN LANDBRUGSFAGLIGE KONSEKVENSER CHEFKONSULENT LEIF KNUDSEN, SEGES.
LANDBRUGSPAKKEN OG DENS KONSEKVENSER DEN PRAKTISKE BETYDNING PÅ BEDRIFTEN DIREKTØR IVAR RAVN, SEGES.
Globale fødevareproblematik
Dialogforum - Engrosmodel
Samarbejde med planafdelingen
URS-møde Mandag d. 25/ Emne:
Målrettede efterafgrøder
Kvælstofeffekt af Fødevare og Landbrugspakken (FLP) på grundvandet
Grundvandssamarbejde
GrundvandsERFAmøde 25. juni 2015
Vandplaner – L&Fs fortsatte kritik
Vækst og produktivitet CEPOS Vækstkonference 2017
Ny risiko-bekendtgørelse
Effekt af nye virkemidler
Biodiversitet er jordens naturlige kapital
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Hvad er prisen for de næste tons kvælstof i vandplanerne ?
Den bedste effekt af de højere kvælstofkvoter på bundlinjen
Anvendelse af Boringsnære Beskyttelsesområder Høje-Taastrup Kommune
Temadag Få succes med efterafgrøder 27. oktober 2015
Ny husdyrregulering 2017 Konsekvenser for grundvandsbeskyttelsen
Mulige modeller for ”omsættelige kvælstofkvoter”
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Udvikling i kvælstofudledning
Udvaskningsmodeller Sammenligning af udvaskningens niveau og af respons ved driftsændringer Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Danmarks JordbrugsForskning.
Hovborg Borgermøde d. 16. marts 2017
Arbejdspakke 1.
Ny målrettet regulering
Direkte støtte 2018 Landbrugsseminar 2018
/ Miljøstyrelsen / Titel på præsentation
Briefing vedrørende indsatsen omkring det psykiske arbejdsmiljø
OK18 Det statslige forlig
Økologiske sammenhænge
Hvad kan vi se i gødningsregnskabet mht. den nye fosforregulering?
- Kan dynamisk landbrug og Grøn Vækst gå hånd i hånd?
Michael Brockenhuus-Schack, Formand for Landbrug & Fødevarer
Bestemmelse af markens økonomisk optimale kvælstofbehov
Målrettet regulering fra 2019
Lovgivningen ved Landvindingslag Søborg Sø
Indsatsplaner og rammerne for grundvandsbeskyttelse i Favrskov Kommune
Børne- og Familieafdelingen
Målrettet regulering og andet nyt om efterafgrøder 2019
Økonomi i etablering af markvanding
Velkommen til Møde om vandsamarbejde i Favrskov Kommune
Emissionsbaseret regulering baseret på N-min målinger
Hvad betyder det for vores økonomi? Hvad er det og kan vi påvirke det? HNV-score Hvad betyder det for vores økonomi? Hvad er det og kan vi påvirke.
Nils Agerhus Direktør Uddannelses- og Forskningsministeriet
Sådan tilpasser man sig de nye fosforkvoter
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
begreber SEGES Svineproduktion 1 HF Foder 2018
LAG Odder-Hedensted.
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Den røde tråd i undervisningen
Organic RDD & CORE Organic statusmøde
Præsentationens transcript:

Hvad betyder landbrugspakken for grundvandet? Claus Vangsgård, DANVA

Indhold Baggrund for landbrugspakken Natur- og landbrugskommissionen Nabotjek Udfordringerne Landbrugspakkens indhold Forholdet til EU-lovgivningen Øgede normer – hvad betyder det for udvaskningen? Arealmæssige konsekvenser Økonomiske konsekvenser Løsninger?

Baggrunden for landbrugspakken Et erhverv i dyb krise Politisk pres Dyr regulering Anbefalinger fra Natur- og Landbrugskommissionen

Anbefalingerne fra Natur- og Landbrugskommissionen Behov for beskyttelse af vandmiljøet Målrettet regulering – generel regulering for dyr og ofte ineffektiv Regulering baseret på sårbarhed og cost-effektivitet Synergi mellem miljø- og naturhensyn bør så vidt muligt fremmes

Nabotjek Opfølgning på protester fra landbruget om, at danske landmænd reguleres hårdere end i vore nabolande Svært sammenlignelige forhold Forskellige udfordringer i forskellige lande Lidt hårdere regulering på kvælstof, men mere lempelig på fosfor …. Men nabolande er højst sandsynlig i konflikt med EU- lovgivningen (specielt Tyskland)

Udfordringerne i miljøet Vandløb – specielt de fysiske forhold et problem – bortfald af obligatoriske randzoner forlænger udsigterne til forbedringer De indre farvande – en meget stor del er som bekendt ikke i god tilstand – og forventes heller ikke at komme det Grundvandet – der lukkes næsten ingen boringer pga. kvælstof – men store ressourcer kan ikke bruges! De manglende lukninger skyldes især flytning eller uddybning af boringer plus efterhånden effekter af indsatsplanlægningen

Landbrugspakkens indhold De obligatoriske randzoner ophæves planlagte målrettede efterafgrøder ophæves Ændringer af § 3 forbuddet Ophævelse af normreduktionen Vækstplan for akvakultur Udskydelse af indsats til 3. planperiode (strukturel udvikling, nye marine virkemidler, revision af VRD, opdateringer af det faglige grundlag – voodoo!) Kompenserende tiltag (forpagtningsordninger, minivådområder) Ændret regulering af husdyrudvidelser (afkobling af forhold mellem produktion og areal)

Problemer i forholdet til EU-lovgivningen Nitratdirektivet Forsinkelse af vandplanerne Udskydelse af indsatsbehov til 3. vandplanperiode Manglende valg af cost-effektive virkemidler

Øgede normer – hvad betyder det for udvaskningen? (tabel fra Niras-notat) VårbygVinterhvede Sand (JB1+3)Ler (JB7+9)Sand (JB1+3)Ler (JB7+9) Gødningsnorm 2015/16 (kg N/ha) Økonomisk optimum (ca. kg N/ha) Difference, 16 % (kg N/ha) Udvaskningsandel 0,35 0,250,350,25 Øget udvaskning (kg N/ha) 7,9 6,39,47,8 Nettonedbør (mm/år) Øget nitratkoncentration (mg/l)

Arealmæssige konsekvenser i forhold til grundvandsbeskyttelsen Det ved vi faktisk ikke noget om! Men har helt sikkert betydning i alle de områder, hvor der i dag er problemer Plus nogle nye!

Økonomiske konsekvenser i forhold til grundvandsbeskyttelsen Landbruget regner selv med en øget årlig indtægt på 1000 kr/ha svarende til en øget jordpris på /ha Hvis vi regner med en grundvandsdannelse på 100 mm, så betyder det, at kubikmeterprisen for grundvandet under beskyttelseskrævende arealer stiger med 1 kr/m3 I nye områder må man forvente en stigning mellem 0 og 1 kr/m3

Quo Vadis – overordnede principper? Overordnet enig i målet om at fremme målrettet regulering Det kræver dog, at omlægningen ikke svækker den nuværende beskyttelse eller udsætter opnåelsen af den ønskede vandkvalitet Samtidig skal der anvendes de mest cost-effektive virkemidler De kompenserende tiltag bør finansieres via landbrugsstøtten

Quo Vadis - grundvand Grundvandskortlægningen skal tage højde for et eventuelt nyt kortlægningsbehov Eksisterende indsatsplaner skal genberegnes i forhold til kvælstof Et eventuelt øget behov skal udløse kompenserende tiltag Hvis der er behov for indsatsplaner i nye områder, så skal de naturligvis dækkes af nye índsatsplaner Omkostningerne til kortlægning, indsatsplanlægning og kompensation må afholdes af erhvervet – eventuelt via landdistriktstøttemidler