Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vandplaner – L&Fs fortsatte kritik

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vandplaner – L&Fs fortsatte kritik"— Præsentationens transcript:

1 Vandplaner – L&Fs fortsatte kritik
Det faglige grundlag ikke godt nok – stor usikkerhed og uenighed om de fastsatte mål! Virkemidlerne er uhensigtsmæssige – bør gå meget mere målrettet til værks Manglende inddragelse af de relevante interessenter i planprocessen Mangler samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvensberegninger – hvad kommer det reelt til at koste erhverv og samfund?

2 Hvad gør L&F - strategi Faglighed i spil Politisk påvirkning
Viden – både ny og eksisterende, eks. baseline Dokumentation - virkemidler og konsekvenser Politisk påvirkning Massivt pres på Folketing og Regering for at få ændret det eksisterende grundlag: randzoner, vandløbsindsats, efterafgrøder mv. Ny tilgang til kvælstofregulering Juridisk spor Går rettens vej  4 klager og to stævninger

3 1. generation vandplaner – uden inddragelse
Af vandrammedirektivets artikel 14 fremgår det bl.a., at: ”Medlemsstaterne skal tilskynde til, at alle interesserede parter inddrages aktivt i gennemførelsen af dette direktiv, navnlig i udarbejdelse, revision og ajourføring af vandområdeplanerne.” Grøn vækst-aftalen en helt lukket proces Udarbejdelse af indsatsprogram – ingen inddragelse Resultat: kuldsejlede vandplaner – præget af tekniske fejl og mangler og et mangelfuldt fagligt grundlag

4 2. generation vandplaner 2015 –2021- mere og bedre inddragelse
Nedsættelse af vandløbsforum Inddragelse af interessenter ved udvikling af modelværktøjer – opland, grundvand, marine Lov om vandplanlægning – oprettelse af vandråd (resultat af massivt pres fra L&F)

5 Før og efter lov om vandplanlægning – dec. 2013
Manglende inddragelse folketinget og interessenter Ingen økonomiske konsekvensvurderinger Mangelfuldt fagligt grundlag (bl.a. få og ensidige virkemidler) Efter 3 forelæggelser for Folketinget Oplysning om evt. overimplementering af EU-regler Erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger   Vandråd – mulighed for mere reel indflydelse Større valgfrihed mellem virkemidler

6 Landbrug & Fødevarers mål
” Vi vil sikre grundlaget for en styrket indtjening i landbrugserhvervet, som kan udvikle sig under respekt for miljøet samtidig med at råvaregrundlaget udvides. Det sikrer vækst, beskæftigelse og udvikling i kommunerne og bidrager positivt til samfundsøkonomien.” 6

7 Det vil L&F med vandrådene
Mere, bedre og reel inddragelse Prioriteret indsats Øget fleksibilitet Målrettede og omkostningseffektive løsninger Langtidsholdbare investeringer Vandrådene bør fremadrettet behandle hele vandplanindsatsen og en ny målrettet kvælstofregulering Langtidsholdbare investeringer: Fx naturlige vandløb i god tilstand der samtidig sikrer en effektiv afvanding fra omkringliggende arealer, etablering af minivådområder, stenrev, muslingeproduktion, udtagning osv. 7

8 L&Fs forudsætninger for oprettelse af vandråd
Fair fordeling af interesser (max. 20 pladser i vandrådene) Hvor det er nødvendigt - flere vandråd/opdeling af vandråd Kommunerne skal loyalt og aktivt inddrage vandråd i hele vandplanlægningen En minister der tør gå målrettet til værks – ikke ”business as usual” De rette ressourcer - konsekvensvurderinger, virkemidler mm. Udsigt til ”gevinster” for alle På sigt: Nationalt vandråd Vi har eksempler på gode oplevelser/erfaringer vedr. lokal inddragelse og målrettet indsats 8

9 Hvem kan sidde med? Kommuner MIM har sagt at BL har en plads

10 = 3 mdr. Den reelle tid vi har til at påvirke processen
Sommeren 2012: Lykkesholm: De 5 vandveje December 2013: Lov om vand-planlægning 29. Januar 2014: Høring af bkg. om vandråd 1. Marts 2014: Hvilken kommune varetager sekretariats-funktion 1. April 2014: Rammer for kommuner og vandråds-arbejde udmeldes KL udmelding: Arbejdet skal være klart inden sommeren 2014, hvis kommuner skal have det igennem deres politiske system 1. Oktober 2014: Kommuner sender forslag til supplerende vandløbs-foranstalt. 22. December 2014: Udkast til vandplaner sendes i høring L&Fs vandrådsdeltagere er udpeget Den reelle tid vi har til at påvirke processen = 3 mdr.

11 Opgaven i vandrådene set med L&Fs øjne
Faglige opgaver: Vurdere om det giver faglig mening, at de udmeldte vandløb skal opnå en given tilstand (korrekt identifikation og karakterisering) Sikre retvisende konsekvensvurderinger Pege på virkemidler der er egnede i det konkrete vandløb – lokalt tilpassede løsninger (det er på et forholdsvist overordnet niveau – ikke konkrete afgørelser) Prioritere indsats – der er afsat en begrænset pose penge til indsatsen Hvis relevant komme med forslag til det øvrige indsatsprogram – men fokusér primært på vandløb 11

12 Opgaven i vandrådene set med L&Fs øjne
Øvrige opgaver: Sikre inddragelse og orientering af bagland Arbejde for balancerede løsninger for berørte i vandoplandet Bruge det faglige og organisatoriske set up (Når vi kender vandrådsdeltagerne – fagligt set up; temadag, efteruddannelse, vejledning, hotline? (VFL/LF)) 12

13 L&F forudsætter Det vi kan opnå ved at sætte os i et vandråd er, alt andet lige, noget der er bedre, end det vi kender! Det er et første skridt mod bedre og mere reel inddragelse Det der er behov for i vandrådene; knofedt, stærke vandløbsfaglige kompetencer og gode samarbejdsevner 13

14 Hvad opfordres I til at gøre nu!
L&F anmoder kommunerne om at oprette vandråd nu! Identificere og samle/organisere berørte foreninger i vandoplandene – hvis I ikke allerede har gjort det Udpege repræsentant – L&F skal indstille – deadline 1. marts Identificere øvrige lodsejer interessenter Overveje alliancemuligheder med grønne/andre interessenter etc.. 14

15 Input Hvordan vil et hensigtsmæssigt organisatorisk og fagligt set-up se ud? Hvordan understøttes vandrådsdeltagene bedst muligt? Udpegningsprocedure for deltagere i vandrådene (præmis: en repræsentant pr. vandopland – 23 i alt) Mulige alliancer i forbindelse med vandrådene Kommunikation i forbindelse med vandrådene Andet? 15


Download ppt "Vandplaner – L&Fs fortsatte kritik"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google