Velkommen til opdagelsesrejsen!. 2 Hvorfor tage på opdagelsesrejse? I de gode gamle dage tog man på opdagelsesrejse for at blive rig og berømt (og måske.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LØFT Løsningsfokuseret Tilgang
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Vodskov Bibliotek Hvad laver de når vi går hjem
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Velkommen 8C Velkommen 8C Håber I har haft det godt- Håber I har haft det godt- Det har jeg, som I får at se...
Innovation og iværksætteri
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Levende Kommunikation
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Notesbog Notesbogen er interaktiv.
Relationer – børn og voksne
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Relationer – Omgangstone
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
Biblioteket som læringscenter
Lederseminar 2014 Varde Kommune
… og hvordan vil DIRA gøre alt det?? DIRA hi[15] koncept Med en massiv satsning på hi[15] agter DIRA at opnå: -Flere udstillere blandt DIRAs medlemmer.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Organisering Som vi plejer…… eller????.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Johannes’ åbenbaring.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Velkommen til Kulhuse!. Velkommen – og hvem er vi? Anne Louise Nanna.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
1 X X X Ide-dag. 1 X X X Dagens regler: Man må ikke sige nej til en ide Én opgave på tid.
Introduktion til første lektionsstudie. Uddannelsesplan.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
Tegnene, der følger med Ap.G. 2,37 – 3,11 Nicolaifællesskabet d. 20/
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Velkommen tilbage modige opdagelsesrejsende! Troværdige observationer fra xx modige opdagelsesrejsende ved hjemkomsten fra fem dage på [arbejdspladsens.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Introduktion + Filosofi, etik og etiske problemstillinger
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
DUBU Ledernetværk 2015 Velkommen.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Velkommen til.
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Den gode tone Lse.
Innovationsforløb Modul 3 ©
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
DEN GODE STIL.
Fremtidens mål for SAB 23/5 – 2018 Formål med mødet: At sammensætte en styregruppe, der kan træffe overordnede beslutninger samt varetage SAB’s samlede.
DEN GODE STIL.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Den gode tone Lse.
Kom og vær stjerner for en aften Stjernehilsener kontaktforældrene
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Velkommen til opdagelsesrejsen!

2 Hvorfor tage på opdagelsesrejse? I de gode gamle dage tog man på opdagelsesrejse for at blive rig og berømt (og måske for at udbrede sin religion). Enkelte tog måske af sted for at blive klogere på den omkringliggende verden. Hvad fik de ud af det? Nogle blev rige og berømte Nogle blev kloge på verden omkring sig Alle fik et andet syn på deres egen verden.

3 Hvorfor tage på opdagelsesrejse? Hvad får vi ud af det? Opdagelsesrejsen er en fantastisk øjenåbner. Man kan bedre se, hvem man selv er, når man møder det fremmede. Vi skal alle i den kommende periode møde det fremmede og derefter diskutere, hvem vi er og hvem vi gerne vil være.

4 Rejseplan start ! Workshop 1 OpdagelsesrejseWorkshop 2 Opsamling Virkeliggørelse Første stop Velkommen og Præsentation af formål og opgave ruteplan og metode Andet stop Hvor ”arbejder vi”? Første skitse til et fælles landkort Tredje stop Opdagelsesrejsen: Individuelle observationer i logbøger Fjerde stop Aflevering og behandling af opdagelser og observationer Femte stop Opsamling og debat: Hvad så vi? Hvad betyder det? Sjette stop Hvad skal vi holde fast i – og gøre mere af? Hvad skal vi gøre anderledes? Syvende stop Opsamling og de næste skridt Ottende stop Virkeliggørelse

5 Program for i dag: Rejseforberedelser 1.Velkommen og formål med rejsen 2.Om at være på opdagelsesrejse 3.Kort over det fremmede 4.Om at overleve blandt de vilde 5.Introduktion til opgaven i det fremmede 6.Kuffert pakning og afrejse

6 Et kort over det ukendte Hvis man ikke har et kort over det fremmede, er det svært at overleve blandt de vilde. Vi skal derfor nu tegne et kort over den landsby, vi skal besøge: –Placer jer i grupper omkring bordene –Tag et stort stykke papir og et sæt tuscher –Tegn et kort over landsbyen (de steder vi arbejder) Praktisk: –I har en halv time til at tegne kortet –Derefter skal gruppen præsentere deres kort for resten af forsamlingen.

7 Overlevelse blandt de vilde I gamle dage drog opdagelsesrejsende af sted for at blive rige og eller berømte. De var derfor på udkig efter rigdomme eller undere. Vi søger ikke rigdomme, men viden om, hvordan de fremmede arbejder og samarbejder. Når vi har observeret dem, deler vi vores observationer med hinanden og diskuterer, hvordan vi tror, de kan blive endnu bedre til at arbejde sammen og endnu bedre til at bruge deres mangfoldighed.

8 Overlevelse blandt de vilde Hvad skal vi kigge særligt efter? Noter de ting, I synes det kunne være særligt interessant at notere. Det kunne være eksempler på: –hvornår samarbejdet fungerer godt eller hvornår samarbejdet fungerer mindre godt –kollegaer der hjælper hinanden –særlige kompetencer, der er i brug –forskelle i skikke i de forskellige dele af landsbyen Hvordan skal vi begå os? Det er vigtigt at det ikke føles som udspionering.

9 På besøg i det fremmede Alle noterer deres observationer på siderne i logbogen. Husk på det, vi er blevet enige om at være særligt opmærksomme på – og hvordan vi noterer. Alle afleverer deres notater i opsamlingspapkassen senest xxxdag den x/x kl. xx. Opsamlingskassen står xxxx. Næste workshop, hvor vi samler op på oplevelserne som opdagelsesrejsende afholdes xxxdag kl. xx-xx her/et andet sted.