Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Debatmøde om patientinformation 11. december 2008 Hans von der Maase Klinikchef, professor, dr. med. Onkologisk Klinik Rigshospitalet.
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Læringsstile og lektier
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
At være magtesløs med den magtesløse
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.
Jeg støtter barnet ved:
Darum skole 4. november 2013.
NOEA/Aalborg Universitet
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Gnavne, gamle mænd Behov og hverdagsliv i et univers domineret af kvinder.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Tilfredshedsundersøgelse
Seksualpolitik.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Omgangstone og kollegialitet
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Pædagogisk forår i København
Center for selvejende dagtilbud : værdigrundlag TRO Er det vi ved, vi er og vil!
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg Kompetenceudvikling som forebygger anvendelse af magt og øger livskvalitet, selvbestemmelse og arbejdsglæde.
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
Lærings- og praksisfortælling
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
Som mennesker og ledere udvikler vi os kun ved at sætte os selv og vores selvforståelse på spil – vi må lukke tvivlen ind, for at lære noget nyt. Vi vil.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
“At stå ved siden af, når livet gør ondt” Videbæk 2015 Ved autoriseret psykolog Aida Hougaard Andersen Agape 1.Hvordan reagerer mennesker på sorg og tab?
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Målrettet kommunikation
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Indre By / Østerbro LokalMED
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Kommunikation Modul A.
Introduktion til SPV-kursus
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Ansvarlig.
Den pædagogiske læreplan
"De er jo så søde alle sammen"
Fortæl din livshistorie så andre lytter
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg

Def.: Åndelig omsorg ”det at være opmærksom på patientens eksistentielle spørgsmål og ressourcer, at lytte til den mening disse har i patientens livshistorie, og at hjælpe patienten i hans/hendes arbejde med eksistentielle spørgsmål med udgangspunkt i hans/hendes eget livssyn.” (Stiffos-Hanssen og Kallenberg) ”måden, hvorpå den basale sygepleje udføres…” ”Det handler om personalets handlinger og holdninger, hvor handlingerne bæres af en holdning som kendetegnes af respekt, værdighed og med en form for kærlighed til patienten” (Rita Nielsen)

Livshistorie Skriftligt eftermæle: – Værdighedsterapi – Breve – Taler – Bøger: ”Farmor fortæl nu”, ”Bogen til mine kære” – Hjemmesider, Apps Mundtlig livsfortælling

Formål med livsfortælling? Værdighed, at blive mødt som et helt menneske Glæden ved at fortælle. Få en ”pause” Skabe samhørighed og fortrolighed Give noget videre til pårørende I livsfortællingen findes værdierne men også alle tabene Håbet ligger ofte gemt i livsfortællingen Være med til at skabe mening

Mundtlig livsfortælling i praksis? Flytte focus fra opgaveløsning, nærværende tilstede God lindring/fravær af kvalme, smerter, ubehag mm. Bygge på oprigtig interesse for patienten/pårørende og gribe øjeblikkene Lytte, sanse og turde Giv sig tid og signalere det Tage udgangspunkt i patientens ting, billeder, fotos, albums osv. Det vi er fælles om; traditioner, årets gang, vejret, maden osv. Situationen; en tur i haven, natur, musik, spise sammen og spise samme mad, avisen osv. Stemningen på stuen Vær bevidst om livsfortællingens betydning for alle mennesker

Den svære samtale Emne > < Relationer Forberedelse Drøftelse tværfagligt og kollegialt Hvis der ikke er mulighed for forberedelse Anerkendelse/respekt Stå inde for og stå fast på fagligheden Samtidig imødekommenhed, kreativitet og rummelighed Opfølgning