Ophavsret på nettet Denne PP gør rede for danske regler Internationale regler er anderledes og ofte mere kompliceret Er cyberspace = ”det vilde vesten” hvor ingen regler gælder? Nej, da dansk lovgivning gælder Ja, da det ofte er svært at kontrollere / overvåge
Hvornår er noget beskyttet? Billede og tekst = skal betegnes som et ”værk” Hjemmeside = der skal ligge en skabende indsats bag Selv simple hjemmesider er beskyttet af ophavsretten Der kræves IKKE en registrering for, at noget er beskyttet af ophavsretten Copyrightmærket © er IKKE juridisk bindende: Alle kan i princippet bruge det Man bliver ikke registreret, hvis man anvender © © angiver at man selv synes at ens tekst, billede eller hjemmeside skal være beskyttet
Hvor lang tid gælder ophavsretten? Tekst (eks. digt på 2 linjer) 70 år efter ophavsmanden er død Skal altid angive ophavsmandens navn Ophavsretten gælder også for brochure og reklamer man har købt Foto (alm. Foto) 50 år fra billedet er taget (Billeder før 1970 er ikke beskyttet) Foto med ”skabende indsats”, grafisk billede og tegning 70 år efter ophavsmanden er død
Hvor lang tid gælder ophavsretten? Musik og lyd Tag evt. kontakt til Koda, som ”forvalter” musik Typisk betaler man en afgift Gælder 70 år efter ophavsmanden er død
Hyperlinks Henvisningen til linket skal være loyalt og må ikke sættes i en krænkende sammenhæng som fx. "Se konkurrentens makværk ved at trykke her", ligesom man skal kunne se, at der er tale om en andens hjemmeside. Ved benyttelse af linket skal man tydelig kunne se, at man nu befinder sig på en andens hjemmeside. Man skal altså passe på med at benytte "frame- teknologi", hvilket betyder at man ikke uden aftale må sætte hjemmesiden op så man tror at man stadigvæk befinder sig på samme hjemmeside Generelt skal man også passe på med at benytte andres varemærker/logoer som link-objekt. logoet må alene tjene som link-knap og altså ikke anvendes som en del af en reklame.
Anden relevant lovgivning Varemærkeloven Varemærker og logoer Markedsføringsloven §1 om god markedsføringsskik Må ikke være vildledende eller nedsættende
Konklusion Tag ALTID kontakt til ophavsmanden, selvom vedkommende kan være svær at opspore Hvis man ikke kan finde ophavsmanden, fritager det ikke en selv fra ansvaret Ophavsmanden bestemmer som udgangspunkt prisen for at benytte ”værket”