OPTIMERING AF EFFEKTER OG INVESTERINGER I BESKÆFTIGELSESINDSATSEN Oplæg på temadag om investeringsstrategier, v/ Mads Kromann Fog, direktør, mploy Den.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Advertisements

Ny Førtidspension og fleksjob reform
Stor forskel i erhvervsdeltagelse Andel ikke-vestlige indvandrere i arbejdsstyrken årige, pct., 2007 Bedste rammevilkår Dårligste rammevilkår KILDE:
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
Tværgående indsats for unge årige
Hvad virker i aktiveringsindsatsen?
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Styringskrav for jobcentre
Kontanthjælpsreformen
ANALYSE AF UNGE I RINGSTED KOMMUNE Oplæg for Det Lokale Beskæftigelsesråd i Ringsted Kommune den 17. juni 2014 Oplæg v/ direktør Mads Kromann Fog, mploy.
Uddannelsesafklarende samtaler
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Udfordringer for beskæftigelsesindsatsen i Lemvig Kommune Mogens Jensen, Kontorchef Beskæftigelsesregion Midtjylland 6. marts 2013.
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
Arbejdsmarkedsindsatsen for ikke-arbejdsmarkedsparate
Ny refusionsmodel for beskæftigelsesområdet
Dialogen mellem jobcenter og Beskæftigelsesregion
Program Velkomst og spisning Introduktion til jobcentret 4 korte oplæg + paneldebat Kaffe og netværk Indspark til jobcentret Afrunding og netværk 2.
Refusionsreformen – indhold, konsekvenser og scenarier?
1 Beskæftigelsesindsatsen i Haderslev Kommune - Beskæftigelsesplan Seminar for Det Lokale Beskæftigelsesråd og Udvalget for Arbejdsmarked og Erhverv.
Konsekvenser af at indføre ressourceforløb Hanne Weise, AMS.
1 Aktuelle temaer og udfordringer i beskæftigelsesindsatsen i Allerød Kommune Seminar for Det lokale Beskæftigelsesråd og Udvalget for Kultur, Beskæftigelses.
Kontaktgruppe-seminar D. 29. oktober 2008 Golfhotellet, Viborg.
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Den aktuelle rekrutteringssitutation på social- og sundhedsområdet Oplæg v/ Mogens Jensen – Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Det enstrengede kommunale beskæftigelsessystem. Hensyn bag finansieringsordningen Kommunalt incitament til at få ledige i job Undgå usikkerhed om den.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
Den økonomiske udvikling og nyorientering på arbejdsmarkedet -udfordringer og perspektiver for arbejdsmarkedspolitikken Michael Rosholm Handelshøjskolen,
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Serviceudbud 2009 Kontakt- og aktiveringsforløb for alle arbejdsmarkedsparate ledige.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ændringer i refusionsordningerne - møde med jobcenterchefer den 2. december 2010.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 4. februar 2010, Tambohus Kro, Thyholm.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 12. februar 2010, Fuglsøcentret, Knebel.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Sygefravær Dialogmøde, d. 13. november 2008, oplæg v. Karl Schmidt, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Investeringer og nye tiltag i lyset af refusionsomlægningen pr. 1. januar v. Beskæftigelseschef Katrine Birk.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 5. februar 2010, Skanderborg Kursus- og Konferencecenter.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Temamøde: Arbejdskraftreserven, de unge og nyorientering på arbejdsmarkedet” Den 9. februar 2010, Ferskvandscentret, Silkeborg.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Langtidsledighed i Midtjylland. Langtidsledighedsanalysen Langtidsledigheden har vist en svagt faldende tendens de seneste måneder – men: Der er fortsat.
Straksaktivering i Hillerød Kommune Disposition Baggrund og formål med straksaktiveringen Målgruppe og organisering Indhold Justeringer.
Temamøde om flowet mellem a-dagpenge og sygedagpenge Roskilde Hallerne 22. Oktober 2013.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland ”Brug for alle” – velkomst og indledning v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar om indsatsen for forsikrede ledige – kommunernes medfinansiering.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
En tidlig og intensiv indsats Syddanmark, Fredericia, juni 2008
Beskæftigelsesområdet
25. januar 2017 Kontorchef Kirsten Brix Pedersen
Konjunktur- og beskæftigelsesoverblik
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Uddannelse i sygefraværshåndtering
”Hurtig i gang” 19. juni 2008 Per Bech Grønning
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Marselisborg rapporten
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Refusionsreformen 12. november 2018.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Dialog mod Vold som business-case
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
Om Evidens i Jobevidens.dk
Præsentationens transcript:

OPTIMERING AF EFFEKTER OG INVESTERINGER I BESKÆFTIGELSESINDSATSEN Oplæg på temadag om investeringsstrategier, v/ Mads Kromann Fog, direktør, mploy Den 27. april 2016

HVAD VIL JEG KOMME IND PÅ? Hvordan kan der arbejdes med at skabe bedre effekter og med investeringer i indsatsen? Økonomiske perspektiver ved investering i den kommunale beskæftigelsesindsats – tre beregningseksempler udarbejdet af mploy for Arbejdsmarkedskontorerne

TILGANGE TIL OG OVERVEJELSER OM OPTIMERING AF EFFEKTER OG INVESTERINGER I BESKÆFTIGELSESINDSATSEN

TILGANGE TIL AT SKABE BEDRE EFFEKTER OG INVESTERINGER Tidlig indsats Hurtig udslusning og forebyggelse af langvarig forsørgelse Typisk unge, jobparate, forsikrede, sygedag- penge, risikogrupper mv. Mindre investeringer kan ofte bidrage Gevinster kan ofte opnås på kort sigt og kan stige på lang sigt. Indsatsen skal primært leveres i jobcentret Typisk borgere på kanten af arbejdsstyrken Investeringen er ofte stor Potentiel stor gevinst - også på andre områder end forsørgelse Gevinst på længere sigt Indsatsen skal ofte leveres både i jobcentret og i andre sektorer Afhjælpende indsats Indsats der nedbringer bestanden af langvarig forsørgede Forebyggende indsats Indsats der begrænser tilgangen til offentlig forsørgelse Efterværn Indsats der understøtter at borgere fastholdes i job og uddannelse Typisk unge eller sygedagpenge Investeringen er ofte stor Potentiel stor gevinst – også på andre områder end forsørgelse Gevinst på længere sigt Indsatsen skal primært leveres af andre sektorer og aktører Typisk unge, aktivitets- parate, sygedagpenge mv. Mindre investeringer kan ofte bidrage Potentiel stor gevinst Gevinst på både kort og lang sigt Indsatsen skal leveres i jobcentret i samarbejde med arbejdsplads/- udd.inst.

VURDERING AF HVOR OG HVORDAN DER SKAL OPTIMERES?

VURDERING AF RISIKO OG AFKAST I INVESTERINGEN

OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER VED VALG AF INVESTERINGSVEJEN

OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER FØR VALG AF INVESTERINGSVEJEN Hvor har vi et potentiale for at skabe bedre effekter? Har vi et klart billede af, hvad der skal investeres i for at opnå bedre effekter? Hvor stor en investering kræves der? / er der overhovedet behov for en investering? Kan vi selv finde ressourcerne eller skal vi gå til politikerne? Hvor stor er sandsynligheden for succes? Er vi sikker på sammenhængen ml. investeringen i indsats og effekten? Kan vi selv styre og påvirke om investeringen virker eller er vi afhængig af andre? Hvordan er sammenhæng ml. investeringens størrelse, risikoprofil og potentiel afkast? Kan vi præsentere en god og gennemarbejdet business case?

OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER VED OPSTART OG UNDERVEJS I INVESTERINGEN Er virkemidlerne i investeringen klart defineret og beskrevet? Er der klarhed om, hvem der skal levere hvad for at investeringen lykkes? Er der klarhed over, hvilke effekter der skal leveres løbende? – noget målbart Har vi en plan for monitorering og overvågning af investeringen? Kan vi måle og dokumentere om investeringen giver effekter og en økonomisk gevinst? (output) Kan vi måle og dokumenterer om vi gør det vi har lovet i investeringen? (input) Kan vi måle og dokumenterer, hvorfor vi får effekt eller ikke får effekt? Har vi et beredskab eller en plan for, hvad vi gør, hvis der ikke kommer de forventede effekter af investeringen?

TRE BEREGNINGSEKSEMPLER PÅ MULIGE INVESTERINGER

BEREGNINGSEKSEMPLER FOR INVESTERING I INDSATSEN Er udarbejdet for og i samarbejde med Arbejdsmarkedskontorerne Viser de økonomiske perspektiver ved at investere i den kommunale beskæftigelses- indsats for at skabe bedre resultater Indeholder kvalificerede beregningsforudsætninger Der er udarbejdet tre beregningseksempler: 1.Intensiveret kontaktforløb for forsikrede ledige 2.Øget indsats for udsatte kontanthjælpsmodtagere 3.Øget brug af brobygning for uddannelsesparate unge

HVAD INDEHOLDER BEREGNINGSEKSEMPLERNE? Beregningseksemplerne er udarbejdet for alle landets kommuner enkeltvis. De er baseret på kommunernes egne tal for nettoudgifter til forsørgelsesydelser samt antal borgere i de berørte målgrupper (omregnet til fuldtidspersoner). Desuden inkluderer beregningerne en række forskellige kommunale udgifter og indtægter, som er fastsat til at være ens for alle kommunerne.

BEREGNINGSEKSEMPEL 1: INTENSIVERET KONTAKTFORLØB FOR FORSIKREDE LEDIGE

Viser de økonomiske gevinster ved at investere i en indsats, der skaber bedre resultater hurtigere for nyledige modtagere af arbejdsløshedsdagpenge. MålgruppeForsikrede ledige med mindre end et halvt års varighed på offentlig forsørgelse InvesteringIntensiveret kontaktforløb med 3 ekstra samtaler, der skal støtte de ledige til at komme hurtigere i beskæftigelse EffektDen gennemsnitlige varighed for målgruppen forkortes med 1 uge Evaluering af ”Hurtig i gang 2”-forsøgene viste en afkortning af den gennemsnitlige varighed med 1,3 uger

INVESTERING OG GEVINST – EKSEMPEL FRA MELLEMSTOR KOMMUNE Investering i intensiveret kontaktforløb med 3 ekstra samtaler til ledige med 5-26 ugers varighed Pris: 366 kr. pr. samtale (DUT-priser) svarer til 1098 kr. pr. fuldtidsperson. Samlet pris for investeringen for 416 fuldtidspersoner: 0,5 mio. kr. Den gennemsnitlige anciennitet forkortes med 1 uge Øget effekt: 46 fuldtidspersoner Årlig kommunal besparelse: ca. 5,7 mio. kr. Gevinst på ca. 5,2 mio. kr., når investeringen er fratrukket. Der kan eventuelt justeres på forudsætningerne i regnestykket: Pris pr. helårsperson, intensitet i samtaler, pris pr. samtale, forventet effekt Udgifter Forsørgelse (medfinansiering) Beskæftigelsesindsats Indtægter Skatteindtægter Statsrefusion for forsørgelse

KOMMUNALØKONOMISKE GEVINSTER VED BEREGNINGSEKSEMPEL 1 Antal dagpengemodtagere med mindre end et halvt års varighedNettogevinst inden for første år Mindre kommuneCa. 170 fuldtidspersoner1,8 mio. kr. Mellemstor kommuneCa. 560 fuldtidspersoner5,2 mio. kr. Større kommuneCa fuldtidspersoner9,2 mio. kr.

KOMMUNENS UDGANGSPUNKT – EKSEMPEL FRA MELLEMSTOR KOMMUNE Kommunen har 563 forsikrede ledige med mindre end et halvt års varighed på offentlig forsørgelse (fuldtidspersoner). De kommunale nettoudgifter til målgruppen er 30,7 mio. kr. Det svarer til kr. pr. fuldtidsperson. Udgifter Forsørgelse (medfinansiering) Beskæftigelsesindsats Indtægter Skatteindtægter Statsrefusion for forsørgelse

BEREGNINGSEKSEMPEL 2: ØGET INDSATS FOR UDSATTE KONTANTHJÆLPSMODTAGERE

Viser de økonomiske gevinster ved at investere i en indsats, der kan skabe bedre resultater for de udsatte kontanthjælpsmodtagere. MålgruppeKontanthjælpsmodtagere med mere end et års varighed på offentlig forsørgelse InvesteringØget mentorindsats til halvdelen af målgruppen. Virksomhedskonsulenter der skaffer ekstra praktikpladser - 20 pct. flere fra målgruppen kommer i virksomhedsrettet aktivering EffektMålgruppen reduceres med 2 pct.

INVESTERING I ØGET INDSATS TIL UDSATTE KONTANTHJÆLPSMODTAGERE – EKSEMPEL FRA MELLEMSTOR KOMMUNE Der investeres i øget mentorindsats til halvdelen af målgruppen. Antal der får ekstra mentorstøtte: 518 fuldtidspersoner (1 time om ugen i 26 uger) Pris: 240 kr. pr. time (DUT-priser) Samlet pris for investering i mentorindsats: 1,6 mio. kr. Der investeres desuden i flere virksomhedspraktikpladser til 20 pct. af målgruppen. Antal ekstra personer i virksomhedspraktik: 207 fuldtidspersoner I alt ansættes 3 ekstra virksomhedskonsulenter (Det antages, at én ekstra virksomhedskonsulent i gennemsnit kan skaffe 70 virksomhedspraktikpladser om året) Pris: kr. pr. virksomhedskonsulent (årsværk) Samlet pris for investering i virksomhedspraktik: 1,3 mio. kr.

KOMMUNALØKONOMISK GEVINST – EKSEMPEL FRA MELLEMSTOR KOMMUNE Investeringen medfører, at målgruppen på reduceres med 2 pct. Øget effekt: 21 fuldtidspersoner Årlig kommunal besparelse: 3,6 mio. kr. Det giver en kommunaløkonomisk gevinst på ca kr., når investeringen i en øget indsats er fratrukket. Hvis man formår at reducere målgruppen med 4 pct., vil gevinsten være 4,3 mio. kr. Der kan eventuelt justeres på forudsætningerne i regnestykket: Pris pr. helårsperson, andel af målgruppen der omfattes af indsats, intensitet i indsats, pris for indsats, forventet effekt

KOMMUNALØKONOMISKE GEVINSTER VED BEREGNINGSEKSEMPEL 2 Antal kontanthjælpsmodtagere med mere end et års varighed Nettogevinst inden for første år ved effekt på 2 pct. Nettogevinst inden for første år ved effekt på 4 pct. Mindre kommuneCa. 230 fuldtidspersoner kr kr. Mellemstor kommuneCa fuldtidspersoner kr.4,3 mio. kr. Større kommuneCa fuldtidspersoner1,4 mio. kr.8,4 mio. kr.

KOMMUNENS UDGANGSPUNKT – EKSEMPEL FRA MELLEMSTOR KOMMUNE Kommunen har kontanthjælpsmodtagere med mere end et års varighed på offentlig forsørgelse (fuldtidspersoner). De kommunale nettoudgifter til målgruppen er 143 mio. kr. Det svarer til kr. pr. fuldtidsperson. Udgifter Forsørgelse Beskæftigelsesindsats Tværfaglig indsats (social og sundhed) Indtægter Statsrefusion for forsørgelse Skatteindtægter

BEREGNINGSEKSEMPEL 3: ØGET BRUG AF BROBYGNING TIL UDDANNELSESPARATE

BEREGNINGSEKSEMPEL 3: ØGET BRUG AF BROBYGNING FOR UDDANNELSESPARATE UNGE Viser de økonomiske gevinster ved at investere i en indsats, der kan skabe bedre resultater for uddannelsesparate unge. MålgruppeUddannelsesparate med mere end et halvt års varighed på offentlig forsørgelse InvesteringØget brug af brobygning til uddannelse, der støtter de unge til at komme i gang med og fuldføre en ordinær uddannelse. Der investeres i 14 ugers brobygningsforløb til alle i målgruppen. Desuden modtager 50 pct. fastholdelsesmentor efter opstart i uddannelse. EffektAndelen af uddannelsesparate unge, der starter i uddannelse øges med 15 procentpoint. Samme effekt som fremgår af en ny evaluering af brobygningsforløb (”Hvad virker? Ledige unges vej til uddannelse og arbejde. Evaluering af Brobygning til uddannelse”, Center for Ungdomsforskning 2016.)

INVESTERING OG EFFEKT – EKSEMPEL FRA MELLEMSTOR KOMMUNE Investering i øget brug af brobygningsforløb for alle uddannelsesparate med mere end et halvt års varighed. Gennemsnitligt 14 ugers brobygningsforløb til alle: kr. pr. uge Fastholdelsesmentor i 40 uger til 50 pct. af målgruppen: 550 kr. pr. uge Samlet pris pr. forløb: kr. Samlet pris for investering: 4,5 mio. kr. Det antages, at andelen af uddannelsesparate, der kommer i uddannelse øges med 15 procentpoint (effekt fra evaluering). Øget antal fuldtidspersoner der kommer i uddannelse: 19 fuldtidspersoner Årlig kommunal besparelse: 1,4 mio. kr.

KOMMUNALØKONOMISK GEVINST – EKSEMPEL FRA MELLEMSTOR KOMMUNE Brobygningsforløb er en forholdsvis dyr indsats, og den årlige besparelse er ikke stor nok til at give gevinst for kommunens økonomi det første år. Det øgede antal unge i uddannelse medfører dog også besparelser i de efterfølgende år. Efter 5 år er den kommunaløkonomiske gevinst på 2,5 mio. kr.

KOMMUNALØKONOMISKE GEVINSTER VED BEREGNINGSEKSEMPEL 3 Antal uddannelsesparate med mere end et halvt års varighedNettogevinst efter 5 år Mindre kommuneCa. 38 fuldtidspersoner0,9 kr. Mellemstor kommuneCa. 124 fuldtidspersoner2,5 mio. kr. Større kommuneCa. 590 fuldtidspersoner16,8 mio. kr.

KOMMUNENS UDGANGSPUNKT – EKSEMPEL FRA MELLEMSTOR KOMMUNE Kommunen har 124 uddannelsesparate med mere end et halvt års varighed på offentlig forsørgelse (fuldtidspersoner). De kommunale nettoudgifter til målgruppen er 8,5 mio. kr. Det svarer til kr. pr. fuldtidsperson. Udgifter Forsørgelse Beskæftigelsesindsats Tværfaglig indsats (social og sundhed) Indtægter Statsrefusion for forsørgelse Skatteindtægter

DEBAT 1.Hvad tænker I generelt, om det I har hørt i dag? Arbejder I med investeringsstrategier i forbindelse med budgetlægningen for B17? Hvor ser i jeres største investeringspotentialer pt.? Er der politisk velvilje til at investere i beskæftigelsesindsatsen? 2.Har I allerede erfaringer med investeringsstrategier? Har I erfaringer med at synliggøre de økonomiske potentialer ved investeringsstrategier politisk? Har I erfaringer med at følge op på investeringsstrategierne? Har I erfaringer med at dokumentere effekterne af jeres indsats?

SLUT