Transport- og EnergiministerietSide 1 Fast forbindelse over Femern Bælt Præsentation v. Claus F. Baunkjær.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PEST Analyse værktøj.
Advertisements

Fremtidens energiplanlægning
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Miljøstyrelsen Høringsmøde:
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Beboermøde
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
1 ▪ Møde for danske partnere Viborg 25. januar 2011.
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Bornholms Passagerforening
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
VVM status og udfordringer Per Christensen Aalborg Universitet NATURRÅDET.
Møde Internationalt Udvalg d. 4. maj 2006 Dansk/Tysk Interreg samarbejde & Østersøen.
Forebyggelse – en del af løsningen eller en del af problemet ?
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Dansk luftfart Muligheder og udfordringer August 2006.
En national godstrafikmodel – klarlæggelse af behov Mogens Fosgerau.
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
En fast Kattegatforbindelse
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Anvendelse af Facilities Management som ledelses- og strategiværktøj v/ administrerende direktør Niels Boserup.
Region Hovedstaden Åbningskonference København, 18. januar 2007 Region Hovedstaden – Danmarks vækstlokomotiv Adm. direktør Niels Boserup Københavns Lufthavne.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
VE til procesordningen Hjallerup Fjernvarme Temadag 11. december 2014
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Besøg af: Erhversrådet Herning Ikast Brande 11. april 2007 AARHUS UNIVERSITET Velkommen til Aarhus Universitet! 11. April.
Femern Bælt forbindelsen På vej mod en regeringsaftale!
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Borgermøde om Udviklingsstrategien Byrådet har givet sin vurdering af udviklingen og forslag til hvilke visioner, strategier og indsatser, som skal sikre.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Kick-off seminar Öresund Cleantech Testbed Finn Lauritzen, Direktør, Öresundskomiteen.
Årsrapport 2005/06, 30. november 2006 Ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.
Center for Regional Udvikling
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
Konsekvenser af at indføre ressourceforløb Hanne Weise, AMS.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
SPILLET ER I GANG - ET UFÆRDIGT OPLÆG MED DEN VIDEN VI HAR DAGS DATO - MEDLEMSMØDET 27 APRIL 2016 FORHANDLINGERNE OM UDLODNINGSLOVEN.
Den Danske Maritime Fond Carsten Melchiors Sekretariatschef 28. april
OK11 Highlights KOMMUNER. Den samlede økonomi I alt: Generelle lønstigninger1,841,100,203,14 Skøn for udmøntning af reguleringsordningen.
Klimatilpasning på veje i GF Odin og GF Hejmdal Privat klimatilpasning 21. januar 2016.
Aktuelle CO2-problematikker og fremtidens energiudfordringer Kontorchef Thomas Bastholm Bille, Energistyrelsen Dansk Gas Forenings årsmøde den 9. november.
Femern-forbindelsens trafikprognoser - en kritisk gennemgang Trafikdage, AAU 22. – 23. august 2016 Knud Erik Andersen.
Nordsjællands smukkeste bane Fredensborg Golf Club – 19. september 2016 Medlemsmøde Nordsjællands smukkeste bane 1.
Beslutningsproces og – grundlag for en fast Femern-forbindelse. Trafikdage Aalborg 2016 Kritisk vurdering af prognosegrundlaget v/ Knud Erik Andersen Politisk.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Hvor og hvordan sker ulykken?
Redegørelse for gasforsyningssikkerhed 2016
Energierhvervsanalyse
Hvor og hvordan sker ulykken?
Præsentation af forretningsplan
Præsentation af forretningsplan
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Energierhvervsanalyse
Pressemøde Region Midtjylland
Orientering omkring Budget
REGION MIDTJYLLAND UNDER DANNELSE
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Syddanmark følger op på trafikaftalen af 29. jan.
TORSDAG DEN 7. DECEMBER 2017 KL
Bestyrelsesmøde 22. juni 2018 Peter Fugmann.
Virksomhedsinitierede kliniske forsøg i Danmark i 2013
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Organic RDD 5 Det nye økologiske forsknings-, udviklings- og demonstrationssprogram
Præsentationens transcript:

Transport- og EnergiministerietSide 1 Fast forbindelse over Femern Bælt Præsentation v. Claus F. Baunkjær

Transport- og EnergiministerietSide 2 Faste forbindelser

Transport- og EnergiministerietSide 3 Øresund og Femern Bælt Øresundsforbindelsen og en fast forbindelse over Femern Bælt hænger sammen. Øresundsaftalen fra 1991: ”Danmarks regering erklærer sig rede til at arbejde for, at en fast forbindelse over Femer Bælt bliver gennemført under forudsætning af, at hensyn til miljø og økonomi tilgodeses.” En Femern Bælt-forbindelse vil styrke Øresundsforbindelsen yderligere (1,2 mia. kr.)

Transport- og EnergiministerietSide 4 Øresundsforbindelsen I dag en stor succes – efter en lidt langsom start Trafikvækst de seneste år på over 15 pct. - Meget i international sammenhæng! Især pendlertrafikken og erhvervstrafikken stiger markant God økonomi - Afdrag på gælden på kyst-til-kyst forbindelsen påbegyndt 4 år før forventet Medvirker til integration mellem Danmark og Sverige – Bosætning, erhverv, internationale virksomheder, forskning, uddannelse og kultur Styrker Øresundsregionen internationalt

Transport- og EnergiministerietSide 5 Begrundelser for Femern Bælt-forbindelse Styrker transportkorridoren mellem Skandinavien og kontinentet Lukker et hul i det europæiske transportnet Styrker Nordeuropa i den samlede europæiske udvikling Større fleksibilitet og tidsbesparelse for både gods- og persontransport = Effektivisering og sparede omkostninger Styrker jernbanetransporten

Transport- og EnergiministerietSide 6 De økonomiske nøgletal God rentabilitet – Tilbagebetalingstid på ca. 25 år Samfundsøkonomisk afkast på mindst 7 pct. om året. Samfundsøkonomisk nettogevinst på 15 mia. kr. Yderligere dynamiske og strategiske effekter på mindst 3 mia. kr.

Transport- og EnergiministerietSide 7 Status for Femern Bælt-processen Tre hovedtemaer: Teknisk løsning Finansieringsmodel Miljøspørgsmål

Transport- og EnergiministerietSide 8 Teknisk løsning

Transport- og EnergiministerietSide 9 Finansieringsmodel Statsgarantimodel PPP Landanlæg

Transport- og EnergiministerietSide 10 Trafikken på Femern Bælt

Transport- og EnergiministerietSide 11 Trafikken over Femern Bælt Gods via en fast forbindelse over Femern Bælt Oprindelse/destination - Danmark28 pct. - Sverige62 pct. - Norge / Finland10 pct. I alt100 pct.

Transport- og EnergiministerietSide 12 Trafikken over Femern Bælt Passagerer via en fast forbindelse over Femern Bælt Oprindelse/ Destination BilBaneBusI alt Danmark64 pct.67 pct.74 pct.66 pct. Sydsverige18 pct. 11 pct.17 pct. Nordsverige /Finland 10 pct.15 pct.11 pct. Norge9 pct.1 pct.4 pct.7 pct. I alt100 pct.

Transport- og EnergiministerietSide 13 Trafikken over Femern Bælt Svensk gods via Femern Bælt VejBane 4,5 mio. tons4,9 mio. tons

Transport- og EnergiministerietSide 14 Trafikken på Femern Bælt Femern Bælt-forbindelsen er ikke et ’enten-eller’, men et ’både-og’ Femern Bælt-forbindelsen led i generel styrkelse af forbindelserne mellem Skandinavien og Tyskland/kontinentet Svækker ikke andre transportkorridorer Skaber meget ny trafik Ingen nævneværdig indflydelse på trafikken via de tyske Østersøhavne

Transport- og EnergiministerietSide 15 Miljøet og en fast forbindelse Fælles dansk-tysk miljøkonsultationsrapport fra januar 2006: Få og håndterbare miljømæssige konsekvenser Miljøgevinster vedr. emissioner Sammenfatningsrapport udsendes sommeren 2006

Transport- og EnergiministerietSide 16 Den videre proces Indgår i det tyske regeringsgrundlag Ministermøde den 21. april 2006 i Berlin Enighed om tidsplan frem mod en endelig beslutning om en fast forbindelse over Femern Bælt inden udgangen af 2006

Transport- og EnergiministerietSide 17 Aktiviteter i 2006 Vigtige aktiviteter frem til december 2006: Afsluttende vurdering af projektforudsætningerne (trafikprognose, anlægs- og driftsomkostninger, TEN-støtte, realrente) Afslutning af analyse af finansieringsmodel. Finansiering af landanlæggene. Evaluering af miljøspørgsmål der er rejst i forbindelse med miljøkonsultationsprocessen. De tekniske undersøgelser af bl.a. navigationsforhold fortsættes.

Transport- og EnergiministerietSide 18 Trafikken på Femern Bælt I 2005: Knap køretøjer dagligt over Femern Bælt. Gns. vækst på 6 pct. pr. år i de seneste 4 år. Trafikprognosen forudser køretøjer pr. døgn i 2015 efter åbning. Stigning i trafikken på godt 1 pct. årligt er nok til at trafikprognosens forudsætning holder. 60 pct. af lastbilerne på Femern Bælt er på vej til eller fra Sverige