Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medlemmerne Katherine Richardson, prorektor & professor, Aarhus Universitet (formand) Søren Brøndum, rektor, Herning Gymnasium Kirsten Haastrup, forskningsprofessor,
Advertisements

på seminariet Tankegange og indhold
Rambølls evaluering Følgegruppens anbefalinger
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
Erhvervsakademi DANIA
Implementering af folkeskolereform
Lærerprofessionen.
Den nationale faggruppe
Politisk udgangspunkt Byrådet besluttede den 1. november 2010, at Fredensborg kommune skal have en ny skolestruktur. Ønsket er at skolerne bedre kan imødegå.
Formål at videreudvikle Silkeborg som en attraktiv uddannelsesby med fremtrædende uddannelsesinstitutioner, der sikrer erhvervsliv og offentlige institutioner.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Grønt Flag – Grøn Læreruddannelse
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Universiteter og Internationalisering Arbejdsseminar om Diploma Supplement.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Fremmedsprogssamarbejde – på tværs af videregående uddannelser Elsebeth Jensen, Uddannelseschef for læreruddannelsen i VIA.
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
”Om den nye læreruddannelse”
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Redegørelser for litteratur i matematikfaget – en delundersøgelse i rapporten “Læreruddannelsens faglige kvalitet” Oplæg ved Ellen Silleborg for SeMat,
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
De første erfaringer med…
Ekspert i undervisning Efteruddannelse af læreruddannelsens lærere.
Efteruddannelse som bidrag til netværksudvikling blandt naturfagslærere i en kommune Tanker og erfaringer fra SDU’s Masteruddannelse i Naturfagsundervisning.
Lærerprofessionen.
Læreruddannelsen – den nuværende og perspektivering vedrørende læreruddannelsens hstorie og kommende reformer på området Oplæg for KL`s arbejdsgruppe.
Det internationale perspektiv i uddannelse, arbejdsplads og rekruttering UC- Sjælland d. 17. marts 2010 Børne- og kulturdirektør i Næstved Per B. Christensen,
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Indsamle, udvikle, dokumentere og formidle viden om indholdet i undervisning tilrettelagt efter principperne i CL med særlig vægt på matematik Udvikling.
Rektor Ulla Koch University College Sjælland 27. november 2014
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Ny læreruddannelse og Learning Museum Niels Grønbæk Nielsen.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Pecha Kucha over: Lærer Læreruddannelsen Folkeskoleloven Innovation i lærerfaget Rene , Anne-Louise , Caroline
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
National strategi sammen med KL, Danske Regioner og Rektorkollegiet fordi: −Der er ubalance mellem den arbejdskraft, der er til rådighed, og arbejdsmarkedets.
Specialisering 271 UMD.
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Stefan Hermann Rektor Forside Blå Designen for Videncentre og ressourceenheder, med farvetema KONCERN, er forvalgt De 3 andre afdelinger: Læring, Ledelse.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Program Kl : Velkomst ved studieleder Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende Mette Kirstine Skjødt Kl :
Program Kl : Velkomst ved studieleder Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende Signe Dahlerup Kl :
Program Kl : Velkomst ved koordinator for Åben Uddannelse, Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende, Charlotte.
Studieordninger og specialiseringer i uddannelserne
Læreruddannelsens indretning i Danmark
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Prøven i Natur/teknologi
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
Det udvidede praksissamarbejde i Helsingør
Præsentationens transcript:

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 DEREGULERING OG INTERNATIONALISERING En ny læreruddannelse på vej i Danmark Oplæg for Nordiske lærerstuderende i København d. 13. oktober 2012

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Hvad skal læreruddannelsen have fokus på? at den færdiguddannede kan mestre lærerjobbet i praksis at hun har en solid faglighed at hun har styr på de professionsrettede kompetencer at den færdiguddannede reflekterer over egen praksis det specialpædagogiske område, inklusion og tosprogede at hun kan lede pædagogiske processer at der er sammenhæng mellem praksis,uddannelse og forskning at der er karriereveje både ind i faget og ud af faget

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Faglig styrkelse Samspillet mellem fagområderne 4 prioriterede indsatsområder Praktik og progression Bedre gennemførelse Linjefagsvalg og linjefagsdækning Institutionerne evne til at honorere uddannelsens krav De nye læreres møde med skolens virkelighed Læreruddannelsen og andre uddannelses- og forskningsmiljøer. Kommissorium for arbejdet

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Per B. Christensen, formand Lektor Birgitte Pontoppidan, VIA UC Direktør Agi Csonka, EVA Kommitteret Nils-Georg Lundberg, UCN Skolecenterleder Søren Christian Jensen, Hjørring kommune Prodekan Henrik Busch, KU Professor Jens Rasmussen, AU Medlemmer af følgegruppen

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar De store linjefag 2.Praktik 3.Professionsrettede kompetencer Klasseledelse Undervisningsdifferentiering Evaluering og dokumentation Styrker

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Svagheder 1.De små linjefag 2.Uddannelsens struktur 3.Professionsrettede kompetencer Skole-hjem samarbejdet Specialpædagogik Undervisning af tosprogede

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar ,2 samarbejdet 2.De pædagogiske fag 3.Progression og sammenhæng 4.Læreruddannelsens vidensbasering Opmærksomhedspunkter

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Retningsgivende principper 1.Deregulering - kompetencemål 2.Internationalisering- modulopbygget

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar Søgning og rekruttering 2.Fastholdelse og frafald 3.Linjefag 4.Naturfag 5.Pædagogik og lærerfaglighed 6.Praktik 7.Forskningsinddragelse og udviklingsbasering 7 temaer

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Forskningsinddragelse og udviklingsbasering Følgegruppen anbefaler, at læreruddannelsen bliver både udviklings- og forskningsbaseret

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Forskningsinddragelse og udviklingsbasering Følgegruppen anbefaler, at lovkrav om forsknings- samarbejde skal gælde både professionshøjskoler og universiteter

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Forskningsinddragelse og udviklingsbasering Følgegruppen anbefaler, at den fagdidaktiske forskning bliver opprioriteret

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Pædagogik og lærerfaglighed Følgegruppen anbefaler, at det pædagogiske område i læreruddannelsen styrkes

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Pædagogik og lærerfaglighed Følgegruppen anbefaler, at de professionsrettede kompetencer fortsat prioriteres og styrkes

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Pædagogik og lærerfaglighed Følgegruppen anbefaler, at professionsbachelor- projektet i (endnu) højere grad skal inddrage praksis

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Praktik Følgegruppen anbefaler, at omfanget af praktikken i store træk fastholdes på nuværende niveau

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Praktik Følgegruppen anbefaler, at der skabes bedre muligheder for at stille kvalitetskrav til praktik- skolerne

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Praktik Følgegruppen anbefaler, at der etableres et tættere samarbejde om praktikken mellem professions- højskoler og praktikskoler

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Praktik Følgegruppen anbefaler, at bedømmelsen af praktikken styrkes

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Linjefag Følgegruppen anbefaler færre bindinger i relation til linjefag

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Linjefag Følgegruppen anbefaler, at princippet om alders- specialisering fastholdes

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Linjefag Følgegruppen anbefaler, at alle studerende skal have kendskab til special- pædagogik og dansk som andetsprog

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Linjefag Følgegruppen anbefaler, at alle studerende skal have undervisningskompetence i 3 linjefag

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Linjefag Følgegruppen anbefaler flere initiativer i forhold til uddannelse af naturfags- lærere

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Den nye læreruddannelse Følger vores anbefalinger i store træk! Højere krav og faglighed Fortsat 240 ECTS og uddannelsen på professionshøjskolerne Friere rammer til professionshøjskolerne Norm om kompetencer i 3 undervisningsfag i grundskolen Fokus på IT, specialpædagogik og inklusion i læreruddannelsen Styrkelse af grundfaglighed og professionsrettede kompetencer Elevens læring, Undervisningskendskab og specialpædagogik En bedre praktik – klarere krav til praktikstederne Uddannelsens struktur – modulisering, toninger, fagpakker Internationalisering og samspil med andre uddannelser Skærpede adgangskrav Øget videns og praksisbasering

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Implementering Afsat flere ressourcer til læreruddannelsen i FFL for 2013 – også til forskning og udvikling Planlægnings og udviklingsarbejde fælles for de 7 professionshøjskoler Repræsentanter for aftagerne involveret i arbejdet Nedsat en række arbejdsgrupper der udarbejder kompetencemål Kompetencemål færdige november 2013 Bekendtgørelse om ny uddannelse primo 2013 Struktur: Undervisningsfag : 140 ECTS Lærernes grundfaglighed – professionsrettede kompetencer: 60 ECTS Praktik 30 ECTS Bachelorprojekt 10 ECTS Der kan flyttes på 20ECTS-point

Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Perspektivering vil det lykkes at skabe en læreruddannelse, der er foran udviklingen i skolen vil det lykkes at skabe en læreruddannelse, der på samme tid er mere evidensbaseret og praksisorienteret der klæder de studerende bedre på til praksis og som er dereguleret og internationaliseret