Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 DEREGULERING OG INTERNATIONALISERING En ny læreruddannelse på vej i Danmark Oplæg for Nordiske lærerstuderende i København d. 13. oktober 2012
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Hvad skal læreruddannelsen have fokus på? at den færdiguddannede kan mestre lærerjobbet i praksis at hun har en solid faglighed at hun har styr på de professionsrettede kompetencer at den færdiguddannede reflekterer over egen praksis det specialpædagogiske område, inklusion og tosprogede at hun kan lede pædagogiske processer at der er sammenhæng mellem praksis,uddannelse og forskning at der er karriereveje både ind i faget og ud af faget
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Faglig styrkelse Samspillet mellem fagområderne 4 prioriterede indsatsområder Praktik og progression Bedre gennemførelse Linjefagsvalg og linjefagsdækning Institutionerne evne til at honorere uddannelsens krav De nye læreres møde med skolens virkelighed Læreruddannelsen og andre uddannelses- og forskningsmiljøer. Kommissorium for arbejdet
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Per B. Christensen, formand Lektor Birgitte Pontoppidan, VIA UC Direktør Agi Csonka, EVA Kommitteret Nils-Georg Lundberg, UCN Skolecenterleder Søren Christian Jensen, Hjørring kommune Prodekan Henrik Busch, KU Professor Jens Rasmussen, AU Medlemmer af følgegruppen
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar De store linjefag 2.Praktik 3.Professionsrettede kompetencer Klasseledelse Undervisningsdifferentiering Evaluering og dokumentation Styrker
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Svagheder 1.De små linjefag 2.Uddannelsens struktur 3.Professionsrettede kompetencer Skole-hjem samarbejdet Specialpædagogik Undervisning af tosprogede
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar ,2 samarbejdet 2.De pædagogiske fag 3.Progression og sammenhæng 4.Læreruddannelsens vidensbasering Opmærksomhedspunkter
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Retningsgivende principper 1.Deregulering - kompetencemål 2.Internationalisering- modulopbygget
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar Søgning og rekruttering 2.Fastholdelse og frafald 3.Linjefag 4.Naturfag 5.Pædagogik og lærerfaglighed 6.Praktik 7.Forskningsinddragelse og udviklingsbasering 7 temaer
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Forskningsinddragelse og udviklingsbasering Følgegruppen anbefaler, at læreruddannelsen bliver både udviklings- og forskningsbaseret
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Forskningsinddragelse og udviklingsbasering Følgegruppen anbefaler, at lovkrav om forsknings- samarbejde skal gælde både professionshøjskoler og universiteter
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Forskningsinddragelse og udviklingsbasering Følgegruppen anbefaler, at den fagdidaktiske forskning bliver opprioriteret
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Pædagogik og lærerfaglighed Følgegruppen anbefaler, at det pædagogiske område i læreruddannelsen styrkes
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Pædagogik og lærerfaglighed Følgegruppen anbefaler, at de professionsrettede kompetencer fortsat prioriteres og styrkes
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Pædagogik og lærerfaglighed Følgegruppen anbefaler, at professionsbachelor- projektet i (endnu) højere grad skal inddrage praksis
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Praktik Følgegruppen anbefaler, at omfanget af praktikken i store træk fastholdes på nuværende niveau
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Praktik Følgegruppen anbefaler, at der skabes bedre muligheder for at stille kvalitetskrav til praktik- skolerne
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Praktik Følgegruppen anbefaler, at der etableres et tættere samarbejde om praktikken mellem professions- højskoler og praktikskoler
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Praktik Følgegruppen anbefaler, at bedømmelsen af praktikken styrkes
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Linjefag Følgegruppen anbefaler færre bindinger i relation til linjefag
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Linjefag Følgegruppen anbefaler, at princippet om alders- specialisering fastholdes
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Linjefag Følgegruppen anbefaler, at alle studerende skal have kendskab til special- pædagogik og dansk som andetsprog
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Linjefag Følgegruppen anbefaler, at alle studerende skal have undervisningskompetence i 3 linjefag
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Linjefag Følgegruppen anbefaler flere initiativer i forhold til uddannelse af naturfags- lærere
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Den nye læreruddannelse Følger vores anbefalinger i store træk! Højere krav og faglighed Fortsat 240 ECTS og uddannelsen på professionshøjskolerne Friere rammer til professionshøjskolerne Norm om kompetencer i 3 undervisningsfag i grundskolen Fokus på IT, specialpædagogik og inklusion i læreruddannelsen Styrkelse af grundfaglighed og professionsrettede kompetencer Elevens læring, Undervisningskendskab og specialpædagogik En bedre praktik – klarere krav til praktikstederne Uddannelsens struktur – modulisering, toninger, fagpakker Internationalisering og samspil med andre uddannelser Skærpede adgangskrav Øget videns og praksisbasering
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Implementering Afsat flere ressourcer til læreruddannelsen i FFL for 2013 – også til forskning og udvikling Planlægnings og udviklingsarbejde fælles for de 7 professionshøjskoler Repræsentanter for aftagerne involveret i arbejdet Nedsat en række arbejdsgrupper der udarbejder kompetencemål Kompetencemål færdige november 2013 Bekendtgørelse om ny uddannelse primo 2013 Struktur: Undervisningsfag : 140 ECTS Lærernes grundfaglighed – professionsrettede kompetencer: 60 ECTS Praktik 30 ECTS Bachelorprojekt 10 ECTS Der kan flyttes på 20ECTS-point
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse Fællessalen, Christiansborg 20. januar 2012 Perspektivering vil det lykkes at skabe en læreruddannelse, der er foran udviklingen i skolen vil det lykkes at skabe en læreruddannelse, der på samme tid er mere evidensbaseret og praksisorienteret der klæder de studerende bedre på til praksis og som er dereguleret og internationaliseret