Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Advertisements

Juridisk metode på det sociale område
FSD, oktober Vigtige spørgsmål Om retssikkerhed og reglerne på området Hvordan skal sagerne behandles? Overholdes disse sagsbehandlingsregler?
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Tema 1 Muligheder for hjælp og støtte efter serviceloven
Oplæg om DUKH, retssikkerhed, merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste Immun Deffekt Foreningen 4. juli 2014 Socialfaglig konsulenter Beth Astrup og Mette.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Oplæg om DUKH Specialbørnehaven Solsikken den 12. september 2007.
Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
Oplæg fra DUKH overgang fra barn til voksen Landsforeningen Autisme Kreds Roskilde d. 14. januar 2016 V/ Socialfaglig konsulent Ditte Lindegaard.
Oplæg om DUKH overgang fra barn til voksen DH Vallensbæk/Ishøj 28. April 2015 Faglig leder Hanne Petersen.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Oplæg for forældre til elever på Dybkær Specialskole d. 29. september 2014.
Unipolar depression Patienter og pårørende 6. Session - Den sociale lovgivning – ved socialrådgiver Depression og familien.
Oplæg om DUKH Retssikkerhed og beskæftigelsesområdet.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
Oplæg om DUKH og grundlæggende muligheder for støtte til børn og unge ”Nye udfordringer – Nye forventninger” GUU-GUA foreningen Den 18. juni 2011 Quality.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
1 Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet Fokus på kriteriet handicap ved ansættelse Maj 2011.
Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige.
Oplæg om DUKH Hypofysenetværket Lørdag d. 26. april 2014.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Offentlighedsloven. Landstingslov nr 9 af 13. juni 1994 om offentlighed i forvaltningen. Landstingslov nr 1 af 31. maj 1999 om ændring af lov om offentlighed.
Oplæg for Landsforeningen Autisme Kreds Roskilde d. 24. september 2015 v/ socialfaglig konsulent Beth Lander Astrup.
Oplæg Sagsbehandlingsregler Hvad kan du som borger selv gøre. SUA i Assens Kommune 30. oktober 2014 Lotte Egebak.
Handleplansarbejde Opstart af udarbejdelse af handleplan 2 2 Borger 1 1 henvender sig til kommunen Deltagelse i handleplansmøde
Samarbejdet i rehabiliteringsteamet Sundhedskoordinator Afdelingslæge, ph.d. Jens Christian Jensen Klinisk Socialmedicin og Rehabilitering.
Velkommen tilbage fra ferie. Dagsorden: Kl → Motion Kl → Bad + omklædning Kl → Færdiggøre immunforsvaret i meebook Kl
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov (af 1. jan. 2016) … lad os starte med en lille film.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Respekt for Grænser Fakta
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Børnebakkens Indsatser
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg-Midtfyn?
Handleplaner psykiatri
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Velkommen til Retssikkerhedschefen
Myndighed Social - Voksenområdet
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Sammenhængende borgerforløb
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
At være blandt ligestillede – ikke at være outsideren
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Social – og Beskæftigelsesudvalget
Indkøb under tærskelværdierne
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Program Anette Faye Jacobsen Seniorforsker, ph.d.
Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     
God sagsbehandling Danmarkskort for omgørelsesprocenter på social-, børne- og voksenhandicapområdet Ankestatistik Oplevet sagsbehandling December.
Vilkårsrum (rammevilkår) & Mulighedsrum
Børne- og Familieafdelingen
Kursus for personer med demens og pårørende
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Fra den anden side af skrivebordet
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Særforanstaltninger typer og indhold 28. august 2019
Præsentationens transcript:

Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen

Dagens program:  Orientering om DUKH  Hvad kan DUKH – opgaver  Retssikkerhed  DUKH’s erfaringer og gode råd  DUKH´s hjemmeside

D en U vildige K onsulentordning på H andicapområdet DUKH er oprettet efter § 15 i Serviceloven: ”En uvildig konsulentordning yder gratis rådgivning og vejledning i sager om hjælp til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsniveau” DUKH er en selvejende institution under Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold. Fokus på uvildighed og retssikkerhed

DUKH skal bidrage til at styrke retssikkerheden for personer med handicap  Ved at rådgive i sager mellem en borger med handicap og en myndighed  Ved at bidrage med oplysninger om udviklingen på handicapområdet Rådgivningen er gratis

Borgere med handicap og pårørende Handicaporganisationer og vidensmiljøer på handicapområdet

2. Herefter kontaktes du af konsulenten for rådgivning omkring din henvendelse. 1.En assistent tager imod henvendelsen og aftaler hvornår en konsulent ringer tilbage. Henvendelse til DUKH kan ske telefonisk eller skriftligt

 Mangler viden om lovgivning og støttemuligheder  Undrer dig over kommunens behandling af din henvendelse  Mangler overblik og har brug for hjælp til at komme videre  Har svært ved at komme i dialog med sagsbehandleren  Oplever at være kastebold mellem forskellige systemer  Er utilfreds med en afgørelse og i tvivl om hvilke muligheder for at klage  Kommunen har pligt til at yde vejledning, så søg altid først hjælp i kommunen! Du kan få rådgivning i DUKH når du…

 rådgive om et specifikt handicap  udmåle støtte  varetage behandlingen af din sag hos myndigheden eller træffe afgørelser  ændre en afgørelse truffet af en myndighed  være bisidder eller advokat for dig

Retssikkerhed

Definition af retssikkerhed  Tidligere ombudsmand Lars Nordskov Nielsens definition: ”Retssikkerhed er det forhold, at borgerne får de ydelser, de har krav på efter lovgivningen, mens borgerne ikke pålægges andre pligter end dem, der efter lovgivningen er hjemmel til at pålægge dem.”

Retssikkerhed i DUKH Den materielle retssikkerhed  Fokus på, at borgeren får de ydelser, han eller hun har ret til. - Det er ikke altid det samme som, at borgeren får de ydelser der er søgt om. Den processuelle retssikkerhed  Sikre, at sagsbehandlingsreglerne er overholdt. Overholdelse af sagsbehandlingsreglerne medvirker til, at der træffes afgørelser i overensstemmelse med lovgivningen.

Eksempler på rådgivningsområder til børn med handicap og deres familier Den materielle retssikkerhed  Merudgiftsydelse - § 41  Tabt arbejdsfortjeneste - § 42  Aflastning § 41,84,52  Rådgivning - § 11  Særlige dagtilbud (specialbørnehave)/hjemmetræning - § 32  Ledsagelse - § 45  Foranstaltninger - § 52  Hjælpemidler - § 112  Støtte til bil - § 114  Boligindretning - § 116  Handleplaner - § 140 Endvidere  Dagtilbud og behandlingsmæssig friplads – dagtilbudsloven  Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand - §§ 3, 4 og 20 i folkeskoleloven

Sagsbehandlingsregler Den processuelle retssikkerhed  Sagsbehandlingstid – RTL § 3 stk. 1  Frister for afgørelser – RTL § 3 stk. 2  Borgerinddragelse – RTL § 4  Helhedsvurdering – RTL § 5  Partshøring – FVL § 19  Aktindsigt – FVL § 9 og FVL § 16  Bisidder – FVL § 8  Afgørelse, begrundelse og klagevejledning – FVL 22-25

DUKH’s erfaringer: 1)Borgeren har fået utilstrækkelig rådgivning 2)Der er ikke foretaget en individuel/konkret vurdering i forbindelse med, at der er truffet en afgørelse. 3)Det er uklart, om der er truffet en afgørelse eller ej 4)Begrundelsen for en afgørelse mangler eller er mangelfuld 5)Der er ikke foretaget en helhedsvurdering af sagen 6)Sagsbehandlingstiden er ukendt og lang 7)Problemstillinger i forhold til det tværgående samarbejde mellem myndigheder, sektorer og mellem forskellige afdelinger  koordinering

DUKH’s 10 gode råd - til borgeren 1.Gør dig klart, hvad du vil tale med din sagsbehandler om 2.Tag evt. en bisidder med 3.Fortæl din sagsbehandler, hvordan du ønsker at samarbejde 4.Bed om generel rådgivning om dine støttemuligheder 5.Giv de oplysninger, som er nødvendige for sagen 6.Tal med din sagsbehandler, om det vil være godt at lave en handleplan 7.Bed din sagsbehandler, om at få en frist for, hvor lang sagsbehandlingstid, der forventes 8.Du kan bede om at få kopi af de papirer, der indgår i din sag 9.Ved mundtligt afslag, bør du bede om en skriftlig begrundelse – der skal være vedlagt en klagevejledning 10.Samarbejd positivt og respektfuldt med din sagsbehandler

DUKH’s 10 gode råd - til sagsbehandleren 1.Gør dig klart, hvad du og borgeren skal tale om inden samtalen 2.Vejled borgeren om muligheden for at have en bisidder med ved samtalen 3.Tal med borgeren, om dine forventninger til samarbejdet 4.Giv uopfordret generel rådgivning om borgerens støttemuligheder 5.Forklar hvilke oplysninger du har brug for til sagen og hvorfor 6.Drøft med borgeren, om der bør udarbejdes en handleplan 7.Orienter borgeren om, hvor lang sagsbehandlingstid der forventes 8.Orienter borgeren om muligheden for aktindsigt 9.Hvis du giver et mundtligt afslag, bør du orientere borgeren om, at han kan få en skriftlig begrundelse med klagevejledning 10.Samarbejd respektfuldt med borgeren

 Generelle informationer om lovgivning  Netsvar  DUKHs lovguider  DUKHs Praksisnyt  Artikler  Temahæfter  Og meget mere…

Tak for i aften DUKH: Tlf