© PEOPLEGROUP 2007. ALL RIGHTS RESERVED. All registered TMs are the property of their respective owners. InsidePeople | PeopleGroup Tiltrækning og fastholdelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Internationale relationer Udfordringer og opgaver Geoforum: Workshop om adresser 25. marts 2010.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Undervisningsplanlægning
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Ledelse i Praksis – 4. aften
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Coaching i teori og praksis
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Udviklingsplaner Sønderborg
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Arbejdsglæde.
Fokus på personlige kompetencer
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Inge M. Bryderup Unges vej ud af marginalisering og stigmatisering – et ungeperspektiv på deltagelse i LIMBO LAND et selvstændigt forskningsprojekt i tilknytning.
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Ny Organisation pr. 1. januar 2012 Præsentation
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
Kodeks for offentlig topledelse
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Danmarks offentlige organisationers omdømme blandt danske borgere
Usammenhængende og sporadisk landdistriktsudvikling i Rebild kommune såvel i lokalsamfundene, som på forvaltningsplan. En del ildsjæle brænder ud, flere.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
H. LUNDBECK A/S Kortlægning af modstandene. H. LUNDBECK A/S Mine medarbejderes synspunkter Ingeniørerne inddrager os ikke De inddrager os i sidste øjeblik,
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
©2012 Experian Limited. All rights reserved. Experian and the marks used herein are service marks or registered trademarks of Experian Limited. Other products.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Interaktivitet Undersøgelse af tablet medies interaktivitetsformer Viden kunne muligvis udnyttes bedre Fokus på fungerende prototype.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Leif Vestergaard Adm. direktør, EG A/S Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Økonomisk status og udsigt Las Olsen. Hvad gik der galt? 2.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Lolland Kommunes udfordringer. Udfordring 1: Faldende indtægter.
Sport & fritid Customer Insight paper Kort udgave, April For dig der arbejder med e-handel indenfor sports- og fritidsindustrien.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Implementering af rehabilitering i Frit valg Mekanisme og bæredygtighed Henrik Stæhr, Adm. dir. Cura Pleje A/S KL ældrenetværk nov 15.
Microsoft Danmark Thomas Halse Partner Technology Strategist.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Seksualiteten i det daglige arbejde FOA Randers Den 23. maj 2011 Undervisere: Seksualvejledere Janni Watson og Charlotte Englund
At møde fremtidens behov Den moderne brancheskole skal kunne: Møde udfordringer og krav i en foranderlig verden  Udnytte potentialer og ressourcer i forandringerne.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Strategisk tænkning og samarbejde?
SUF - gevinstrealisering
Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker
Software Testing Software testing.
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Surveys blandt indvandrere og etniske minoriteter
BADMINTON Netværksmøde foråret
Metoden fælles beslutningstagning
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Præsentationens transcript:

© PEOPLEGROUP ALL RIGHTS RESERVED. All registered TMs are the property of their respective owners. InsidePeople | PeopleGroup Tiltrækning og fastholdelse af ressourcestærke borgere i yderområderne i Danmark Invitation til deltagelse i et antropologisk projekt August, 2010 This report is solely for the use of client personnel. No part of it may be circulated, quoted, or reproduced for distribution outside the client organization without prior written approval from InsidePeople. This material was used by InsidePeople during an oral presentation; it is not a complete record of the discussion.

Indholdsfortegnelse 2 Præsentation af projekt ”Fastholdelse og tiltrækning” Finansiering af projektet Rollefordeling og den videre proces

3 Præsentation af projekt ”Fastholdelse og tiltrækning” Finansiering af projektet Rollefordeling og den videre proces Indholdsfortegnelse

4 Overskrifterne i medierne taler sit tydelige sprog…

5 Og statistikken viser desværre det samme billede 20% af alle tilflyttere til yderområderne har svært ved at falde til 33% af alle tilflyttere til yderområderne er på en eller anden form for overførselsindkomst Det er især de unge og ressourcestærke, der flytter fra yderområderne Kilde:

6 Og statistikken viser desværre det samme billede 20% af alle tilflyttere til yderområderne har svært ved at falde til 33% af alle tilflyttere til yderområderne er på en eller anden form for overførselsindkomst Det er især de unge og ressourcestærke, der flytter fra yderområderne Kilde: Dem der kan være med til at skabe vækst og liv over tid i yderområderne flytter… …samtidig med at det er de ældre og svagere grupper i samfundet, der flytter til områderne Og det lader til at der er noget i lokalsamfundene der ikke fungerer

7 Problemet er altså både at tiltrække og fastholde de ressourcestærke borgere i yderområderne

8 Spørgsmålet er, hvad der skal til for at tiltrække denne gruppe tilflyttere … Hvad er de primære barrierer for at flytte til yderområderne? Hvad er myter og hvad er realitet? Hvilke styrker har yderområderne at spille på, overfor de ressourcestærke? Hvornår vælger de unge og ressourcestærke typisk at flytte? Hvordan skal man ramme dem med positive budskaber? Hvad er driverne for de, der vælger at flytte til yderområderne? Hvordan er de opstået?

9 …og hvad der skal til for at få dem til at blive boende i yderområderne? Hvorfor flytter de ressourcestærke fra yderområderne? Bliver de skubbet eller hævet væk? Hvordan oplever de yderområderne – på godt og ondt? Hvorfor? Hvad er de primære faktorer, der leder til, at de vælger at flytte fra yderområderne? Hvad føler de, at de får ud af at flytte tættere på byen? Hvorfor?

10 Hvorfor flytter de ressourcestærke fra yderområderne? Bliver de skubbet eller hævet væk? Hvordan oplever de yderområderne – på godt og ondt? Hvorfor? Hvad er de primære faktorer, der leder til, at de vælger at flytte fra yderområderne? Hvad føler de, at de får ud af at flytte tættere på byen? Hvorfor? Den antropologiske metode er i stand til at give svarene på disse spørgsmål ved at komme helt under folks reelle adfærd og behov

11 Projektet vil skabe en ny og dyb grundviden om, hvordan kommunerne sikrer at fastholde og tiltrække de rigtige Eksempler på udnyttelse af grundviden i kommunerne Forbedret branding og kommunikation Principper for tilpasning af de sociale og kulturelle forhold Principper for tilpasning af de fysiske forhold Input til organisering af erhvervslivet og uddannelsestilbuddet Grundviden om, hvordan landets kommuner sikrer at fastholde og tiltrække de ressourcestærke borgere

12 Grundviden som vil føde ind i landspolitiske debatter og tiltag, samt samarbejde på tværs af udkantskommuner Specifikke anbefalinger Grundviden vil føde ind i landspolitiske debatter og tiltag, mens deltagerne samtidigt vil få specifikke anbefalinger Deltagerkommuner vil samtidigt få specifikke anbefalinger i fht. hvordan de, med deres udgangspunkt, bedst tiltrækker og fastholder ressourcestærke borgere

13 Projektet vil omfatte 3-5 kommuner, hvor antropologerne i InsidePeople følger 6-10 borgere i hver kommune Udvælgelse af 3-5 pilotkommuner 6-10 ressourcestærke respondenter i hver kommune Evt. fraflyttere og potentielle tilflyttere

Kommunerne vil være med i styregruppen og deltage i workshops, hvor anbefalinger udvikles per kommune Design af undersøgelse Forståelse for kommu- nernes udgangs- punkt Special- udviklet metode og proces 14 Feltarbejde og analyse Dybdeinterviews og observationer af respondenter Identificerede mønstre i målgruppens adfærd og behov Identificerede best practices Konkrete anbefalinger til en strategi for tiltrækning og fastholdelse af ressourcestærke borgere Test af løsningsrum & udvikling af anbefalinger Output AugustJanuar/februarMarts Afrapportering til styregruppe Involvering af deltagende kommuner Kick-off i styre- gruppen Interviews med nøglemedarbedjere Deltagelse i workshops til konkretisering af løsningsrum Definition af fokus Defineret deltager- gruppe Fokus præcist defineret Sammen sættelse af styre- gruppe Forbere dende møder Finan sie- ring Ansøg ning til fonde og puljer December

15 Præsentation af projekt ”Fastholdelse og tiltrækning” Finansiering af projektet Rollefordeling og den videre proces Indholdsfortegnelse

16 Finansieringen af projektet vil dels ske gennem puljer og fonde samt medfinansiering fra de deltagende kommuner 50% 10% Medfinansiering fra deltagende parter Fordeling af finansiering af projeket De samlede projektomkostninger forventes at ligge mellem DKK 1-1,5 mio., afhængigt af projektets omfang Finansiering gennem puljer og fonde

17 Præsentation af projekt ”Fastholdelse og tiltrækning” Finansiering af projektet Rollefordeling og den videre proces Indholdsfortegnelse

18 InsidePeople vil være den drivende part i projektet PartRolle i samarbejdet Skabe finansieringsgrundlaget gennem ansøgninger til relevante puljer og fonde Håndtere projektprocessen Forestå den antropologiske undersøgelse Forestå den efterfølgende databearbejdning og -syntetisering Udvikle den endelige rapport i powerpoint PR-materiale Identificere og kontakte relevante kommuner Rådgive og bistå i skabelse af finansieringsgrundlaget Deltage i styregruppemøder og workshops Drive PR-relateret arbejde Medfinansiere projektet Sparre i forhold til feltbog, herunder deltage i eventuelle interviews Deltage i styregruppemøder og workshops Bistå PR-arbejde

19 Forventet tidsramme for projektet