Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Advertisements

Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Helhedssyn i socialt arbejde
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Pligtetik.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Handicap, idræt og social deltagelse
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Chris Argyris f
Hvad render vi rundt og laver?
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Velfærd kontra fattigdom
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Analyse af praksis.
NOEA/Aalborg Universitet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Videnskabsteori og faglige metoder
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Udviklingsprojekt om tværprofessionelt samarbejde mellem pædagoger, lærere og socialrådgivere r Vi skal give de studerende bedre tværprofessionelle.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Dansen omkring handicapbegrebet
Teori, metodologi og metode
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Lidelsens problem (teodicé)
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hvordan spørger man anerkendende?
Offentlige goder, succeskriterier og ledelsesformer
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Brugerinddragelse i psykiatrien – Temadag DSR
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Nyfødte børn Nyfødte børn ammes normalt og får føde på den måde
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Hilligens begreber til forløb- og stofvalg Elevernes eksistentielle behov behov der har eksistentiel betydning for elevernes (samfundsmæssige) liv, og.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
“Gud kommer og frelser jer” (Esajas 35, 4)
Konflikter og kommunikation
Ligebehandling: principper og begreber
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Selvets kultur.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Verdens Bedste Mor Forår 2017
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Livets Ord Marts 2018.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Kritisk teori v/ Peter Nedergaard
Livets Ord August 2019.
Præsentationens transcript:

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet

Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner er betingelsen for udvikling af basal selvtillid. Institutionel anerkendelse af den enkelte borger som et ligeberettiget medlem af samfundets retsfællesskab er betingelsen for, at et menneske kan opnå selvagtelse som borger. Anerkendelse af den enkelte for vedkommendes særlige egenskaber og præstationer er betingelsen for, at et menneske kan udvikle en følelse af selvværd.

En solidarisk handling bygger på anerkendelse af den til enhver tid værende anden som en ligeberettiget og ligeværdig interaktionspartner. Et solidarisk samfund bygger på en retfærdig fordeling af de samfundsmæssige anerkendelsesbetingelser, dvs. retfærdige institutioner. Hvad der i sidste ende bør prioriteres afgøres af en god dømmekraft i situationen, dvs. en dømmekraft i hvilken anerkendelsestanken er førstefilosofi. En retfærdig anerkendelsesorden er grundbetingelsen for integration og samfundsmæssig sammenhængskraft.

”Noget for noget” handler om at gøre op med konsekvensløsheden uden at dræbe ildsjælene og uden at sætte egoisme i system. (…) Men vi lever i dag i et samfund, hvor det i mange situationer er ligegyldigt, om man bare lige skraber sig igennem, eller om man virkelig sætter sig op og skaber noget stort og banebrydende. Derfor skal vi påskønne og belønne dem, der gør en forskel. ”Noget for noget” kan også være en sanktion overfor dem, der blæser på de fælles regler (...) Derfor handler dette oplæg i høj grad om, hvordan man kan belønne dem, der kan og vil. Samtidig kan vi med gode eksempler vise vejen for dem, der vil, men ikke kan”.(Beskæftigelsesministeriet 2004:3)

” Det gennemgående har været, at socialrådgiverne ikke har taget mig alvorligt eller har lyttet til mig. Først nu, hvor det er konstateret, at jeg har ledegigt i hænderne, og hvor jeg selv kan læse det i papirerne fra sygehuset, tror de på mig. Nej, jeg føler ikke, at der er blevet lyttet til mig, hverken når det gælder mine børn eller mine muligheder på arbejdsmarkedet. Jeg fik faktisk én på hovedet første gang jeg mødte min nuværende sagsbehandler, og gik tudende hjem. Hun sagde op i mit åbne ansigt, at det eneste, der havde gjort, at jeg ikke for længe siden var blevet sparket ud på arbejdsmarkedet, var, at jeg var alene med mine tre børn. Hvad så med al min sygdom og alle lægepapirerne, spurgte jeg jo så. Det slog faktisk benene væk under mig, så jeg tænkte: ”De tager dig ikke en skid seriøst”. (citeret efter Høilund & Juul 2005:34)

Den grundopfattelse, at forskere medbringer fordomme i forståelsesprocessen, som kan være deskriptive såvel som normative. Forskere, der tror sig neutrale eller objektive er ofre for et selvbedrag, og den moderne videnskabs forsøg på at rense videnskaben for værdier og normativitet kan ikke opretholdes. Vore fordomme – deskriptive som normative - er et grundvilkår ved den menneskelige væren og det nødvendige udgangspunkt for erkendelsen. Den overbevisning, at der ikke findes et finalt empirisk argument. Hvad der tæller som empiri, er en funktion af forskerens spørgsmål, og hvad empirien indeholder levendegøres først, når den fortolkes. Ingen fortolkning kan gøre krav på at være endelig eller absolut sand. Heraf følger, at hermeneutisk fortolkning er en argumentationsdisciplin, der aldrig kan lukkes eller afsluttes.

Den overbevisning, at samfundsvidenskaben skal være kritisk, og at kritikken må være forankret i et normativt ideal, der selv er begrundet. Idealet er hverken universelt eller overhistorisk. Det reflekterer de problemer, mennesker erfarer i en social og historisk kontekst samtidig med, at det foregriber en mulig anden tilstand i fremtiden. Den overbevisning, at vore normative idealer i lighed med andre fordomme må vise deres værdi i praksis, dvs. når det anvendes i konkrete kritiske analyser. Validitet bliver et spørgsmål om fortolkningernes overbevisningskraft, og samfundsvidenskaben bliver en medspiller i kampen om overbevisningerne. I sidste ende er validitet et spørgsmål om virkningshistorien: Vinder mine tænkemåder, begreber og fortolkninger anerkendelse over tid i forskersamfundet og det omgivende samfund?