Forretningsmodellering 2. Modul Foråret 2008 Nord LBP.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arkitektur - data.
Advertisements

Beskrivelsesværktøjer
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Case: Roskilde og Køge Sygehuse. -Tavlemøder i Roskilde-Køge og sammenhæng til strategi ved vicedirektør Susanne Friis -Nedbrydning af KPI’er og forbedringsmodellen.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Quick Guide Sådan booker du din egen samtale på Jobnet.dk For at booke et møde ved jobcenteret skal du logge på Min Side via Jobnet.dk. Herefter vælger.
1 Forskningsaktiviteter Forskningsaktiviteter i Klinik for Selvmordstruede Forskningsafdelingen er en del af forskningsenheden i Det Børne og Ungdomspsykiatriske.
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin.
SundhedsITnet - Shared Care Udkast til projektforslag Finn Kensing.
Fremtidig organisering og opgaveløsning i Socialtilsyn Nord 6. marts 2013 v. Myndighedschef Tina Mørk.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Handleplansarbejde Opstart af udarbejdelse af handleplan 2 2 Borger 1 1 henvender sig til kommunen Deltagelse i handleplansmøde
Anvendelsen af Waste identification tool Er det muligt at reducere ”spild” og samtidig forbedre patientsikkerheden? Direktør Jonatan Schloss og klinisk.
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
Dialogforum - Engrosmodel
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Modul 6: Personlig salgscoaching
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Modellernes virkelighed
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Status på tværgående arkitekturafklaringer:
Frivilligheden i Vordingborg
Velkommen.
Abstraktioner.
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Læring gennem registrering og indberetning
Kundechefens opgaver Kundeplejechefens opgaver er at varetage kundens ønsker i en positiv ånd. Han/hun er kundens kontaktperson i forespørgsler og kritiske.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Vi er der for dig Præsentation Kun det bedste er godt nok Genito
Modul 7: ”Sådan skriver og sender du en ”
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Hvordan anvendes SKIs møbelaftaler?
Dokumentation.
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Dokumentation.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Udbud af bygning 44. Sådan blev opgaven stillet
Model for scoring og prioritering af digitaliseringsprojekter
Dokumentation.
Programmering.
Innovationsforløb Modul 3 ©
Modul M1 Konflikthåndtering og kommunikation
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Energi Dag juni 2018.
Digitalisering af prøver i grundskolen
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- TOOL TIL OVERBLIK OG RAPPORTERING
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Vejen til plejebolig - en sammenhængende digital brugerrejse
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
AU Uddannelsesstatistik i Power BI
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Overgangsvejledning Hva’ taler vi om? Definitioner.
Værktøj: Projektets organisation
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Forretningsmodellering 2. Modul Foråret 2008 Nord LBP

Dagens gang Hvorfor modellering af forretningen –Business modelling –Forretningsmodellering Forretningsmodellering i UML –Business aktører og business use cases –AS-IS versus TO-BE modeller Klasse-/objektdiagrammer Aktivitetsdiagrammer –Sporbarheden Øvelse med forretningsmodellering NB! Vi skal også have lavet grupper til KA-1

Hvorfor? Virksomheder, organisationer, forretninger er også systemer –Anvende samme UML værktøjer til modellering af forretning/organisation som til modellering af IT systemet Stadigt mere vigtigt at forstå den sammenhæng som IT systemet skal indgå i –Analyse af eksisterende forretningsprocesser Vigtigt at kunne begrunde IT systemet forretningsmæssigt –Design af nye forretningsprocesser

Hvorfor? - generelt om business use cases Virksomheden (som system)‏ Kunde Leverandør Business use case 1 Business use case 2

Hvorfor? - eksempel på business use cases Lægehus Patient Leverandør Undersøgelse Vaccination

Hvorfor? - generelt om interne systemer Virksomheden (som system)‏ IT system (internt)‏ Kunde Leverandør

Hvorfor? - eksempel med internt system Lægehus IT system (internt)‏ Patient Apotek Lægen Sekretær Receptuds. Tidsbestilling

Opsamling af begreber 1 Business versus system use cases Business versus system aktører Alle use cases skal have værdi for aktøren IT systemet kan være en del af det der realiserer business use cases (de ansatte anvender IT systemet til løsning af en opgave

Opsamling af begreber 2 Forretnings- proces Forretnings Use case Aktivitet System Use case består af 1..* Realiseres gennem 0..1

Typer af business modeller Aktivitets- diagrammer Business klasse- /objektdiagrammer Design To-be Aktivitets- diagrammer Business klasse- /objektdiagrammer Analyse As-is Dynamiske / proces Statiske / strukturelle

Objekt-/klassediagrammer for forretningen 1 Business workers – dem der arbejder i virksomheden –Evt. skelnes mellem frontpersonale og øvrigt personale Business entiteter – de ting der arbejde med i virksomheden Organisatoriske enheder – samling af dem der arbejder i virksomheden

Objekt-/klassediagrammer for forretningen 2 Receptionist Læge Vaccine Patient Recept Apotek

Objekt-/klassediagrammer for forretningen 3 Ordremodtagelse Ordre Kunde Faktura Pakke Lager Økonomi

Aktivitetsdiagrammer Diagrammer til at vise de enkelte trin i en overordnet proces Kan desuden anvendes til at vise hvordan ansvaret for gennemførelse af processen er fordelt på objekter (personer, afdelinger m.v.)‏

Aktivitetsdiagrammers anatomi 1 Start Slut Aktivitet Forgrening i parallelle processer (fork) og samling/synkronisering (join)‏ Selektion og samling/fortsættelse Svømmebaner Sub-diagrammer

Aktivitetsdiagrammers anatomi 2 Aktivitet 1 Aktivitet 2 Find job Søg job

Aktivitetsdiagrammers anatomi 3 [betingelse 2] [betingelse 1] Aktivitet 1 Aktivitet 2 Aktivitet 3 [interessant] [ikke interessant] Læs ansøgning Tjeck ledige jobs Indkald til samtale

Aktivitetsdiagrammers anatomi 4 Aktivitet 1 Aktivitet 3 Aktivitet 2a Aktivitet 2b Find krav Programmer Udarb. DCD Udarb. DSD

Aktivitetsdiagrammers anatomi 5 Stil diagnose Skriv recept Skriv journal Recept > Journal Modtag recept

Aktivitetsdiagrammers anatomi 6 Write Chapter Review Chapter AuthorPrinterTypesetterReviewer Typeset Book Correct Proofs Reset Book Print Book [book complete] [book not complete] Revise Chapter

Øvelsesopgave del 1 I bedes lave aktivitetsdiagrammer med swimlanes som beskriver følgende processer. 1.Optagelse af studerende på en videregående uddannelse 2.Gennemførelse af elaboration i et UP forløb 3.Kvalitetssikring af software udvikling (jf. beskrivelse på næste side)‏

Øvelsesopgave del 2 I denne virksomhed kan en opgavestille stille opgaver som han ønsker andre skal løse. Når en sådan opgave er stillet tjecker et IT- system automatisk om opgavebeskrivelsen indeholder de relevante informationer. Såfremt dette ikke er tilfældet vender opgaven tilbage til opgavestiller som skal reformulerer opgaven. Hvis opgaven indeholder informationer tjekker den kvalitetsansvarlige om opgaven er beskrevet på en måde som er forståelig. Hvis dette ikke er tilfældet vender opgaver tilbage til opgavestiller. Såfremt beskrivelsen er god nok tilføjer den kvalitetsansvarlige en test til opgaven og sender opgaven og testen til en udvikler som herefter estimerer hvor lang tid det vil tage at løse opgaven og herefter løser opgaven. Når udvikleren har løs opgave flytter IT systemet opgaven over til en tester som tester om opgaven er godt nok løst. Hvis dette ikke er tilfældet går opgaven tilbage til udvikleren med en rapport om problemer i test. Såfremt opgaven klarer testen venter opgaven incl. Løsningen af opgaven tilbage til opgavestiller.