Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Modellernes virkelighed

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Modellernes virkelighed"— Præsentationens transcript:

1 Modellernes virkelighed
Indenfor dette tema har vi indenfor fagområdet for Datateknik valgt følgende undertema: DESIGNING FROM BOTH SIDES OF THE SCREEN Beskrivelse: Brugergrænsefladen er i dag meget vigtig ved design af programmer. Det er ofte denne der adskiller forskellige programmer og produkter fra hinanden ved et givent ”look and feel”. Tidligere var den tekniske formåen af et produkt den væsentligste salgsparameter, men denne er mere og mere kommet i baggrunden, da mange produkter kan det samme rent teknisk, hvorfor det i højere grad er design, support og betjeningsvenlighed, der adskiller dem. Dette undertema handler om design og udvikling af softwaresystemer, hvor grafiske brugergrænseflader er i fokus. Brugergrænsefladen er det sted hvor interaktionen mellem softwaresystemet og brugeren foregår. Derfor er det for at udvikle en brugervenlig grænseflade nødvendigt at forstå brugeren og dennes ønsker, computersystemet og dets formåen samt opgaven, der skal udføres. Dvs. at et velfungerende program skal ”Designes fra begge sider af skærmen”.

2 DESIGNING FROM BOTH SIDES OF THE SCREEN
Projektindhold: Projekterne under dette tema vil have fokus på udvikling af grafiske brugergrænseflader, som ved hjælp af visualiseringsteknikker skal gøre det nemmere for brugeren at gennem- og overskue komplekse sammenhænge. Der kan være tale om kompleks og usammenlignelig information eller svært tilgængelig teori, hvor interaktive programmer vil gøre det lettere for brugerne at overskue informationen eller forstå og lære teorien. Kendskab til brugerne kan opnås ved anvendelse af forskellige kontekstuelle metoder, som også i et vist omfang vil kunne bruges til at analysere den opgave programmet skal modellere og simulere., mens udviklingen af softwaresystemerne kræver anvendelse af formaliserede metoder til analyse, design og programmering af sådanne systemer, samt anvendelse af modeller og metoder til udvikling af grafiske brugergrænseflader. Softwaresystemer af denne kompleksitet kan ofte med stor fordel udvikles modulært, så alle faciliteter ikke udvikles fra starten, men kan tilføjes senere Når der anvendes formaliserede udviklingsmetoder skal systemer og delsystemer løbende testes for at opnå et succesfuldt udviklingsforløb. Derfor indbefatter temaet også planlægning og afvikling af tests.

3 Efter bestået P2-prøve skal den studerende kunne:
Vælge, beskrive og anvende relevante tekniske, naturvidenskabelige og kontekstuelle modeller, teorier og metoder til analyse og bearbejdning af den valgte problemstilling Opstille og prioritere krav til bearbejdningen, hvad enten denne er analytisk eller løsningsorienteret Gennemføre en metodisk og konsekvent faglig vurdering af de opnåede resultater og disses pålidelighed og gyldighed Bearbejde den valgte tekniske og naturvidenskabelige problemstilling med inddragelse af relevante sammenhænge og/eller perspektiver Gennemføre en metodisk og konsekvent analyse af resultaterne af denne bearbejdning og drage konklusioner på baggrund heraf Planlægge og styre et projektarbejde

4 Efter bestået P2-prøve skal den studerende kunne:
Foretage systematisk valg af metoder til videnstilegnelse i forbindelse med problemanalyse og problembearbejdning Foretage en kritisk vurdering af relevansen af den indhentede viden i forhold til projektarbejdet, herunder vurdere de valgte modeller, teorier og/eller metoders egnethed Analysere egen læreproces, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra overveje videre studieforløb og studieindsats Analysere projektgruppens organisering af gruppesamarbejdet, med henblik på at identificere stærke og svage sider, og der ud fra forbedre samarbejdet i fremtidige grupper, reflektere over årsager til og anvise mulige løsninger af eventuelle gruppekonflikter Formidle projektets arbejdsresultater og arbejdsprocesser på en klart struktureret, sammenhængende og præcis måde, såvel skriftligt og grafisk som mundtligt Dokumentere udbytte af de udbudte PE-kurser

5 PE19. Struktureret programudvikling (SPU)
Formål: At sætte de studerende i stand til at anvende strukturerede metoder i forbindelse med udvikling af programmer der benytter brugervenlige interfaces.

6 PE19. Struktureret programudvikling (SPU)
Indhold: Struktureret programudvikling: • Uml og use-cases • Kravspecifikation og accepttest • SPU/SPU-UML modellen • Reviews / Inspektion • Design • Testning - Black Box/ White Box Brugerinterface: • UI Design and the Butler • Components of User-Centered Design • Architecting the UI • Iterative Development: Observing Use • UI in Space and Time

7 PE TPE TPE GUI SPU PE SE FS SE PR Mat- PR? lab SE PE FMF ? 90 4 3 4 6
5 4 3 PE FMF ? 3 5 5 4 7 7 9 7 10 1 + 5

8 Behandling af spørgeskemaer
Indsamling og Behandling af data: Semi-Automatisk Automatisk Fortolkning og Visualisering af data

9 Visualisering og modellering af undervisningsopgaver
Eks. Fysik opgave Eks. Tid for mindre børn

10 Visualisering af brugervejlederninger
Interaktiv brugervejledning Målgruppe Eks. cykel

11 Ansigtskendelse som biometrisk kendetegn
Eks. lufthavn Hvem er hvem? N.B. projektet har en høj indgangstærskel

12 Fælles læringsmål for alle projekter
Teknisk-naturvidenskabelige Viden om principper for udvikling af brugerinterface Forståelse for objektorienteret analyse Forståelse for testprincipper af brugergrænseflader Anvendelse af Use-case analyse Anvendelse af struktureret program udvikling Kontekstuelle Forståelse for software som et immaterielt produkt og programudvikling Forståelse for aktørernes krav til en eventuel problemløsning Forståelse for de strukturer, som skaber rammerne for programudviklingen Anvendelse af værktøjer til teknologivurdering til perspektivering af projektets resultater

13 Sammenligning af telekommunikationspriser

14 Sammenligning af telekommunikationspriser

15 Energibesparelse gennem overvågning af energiforbrug

16 Energibesparelse gennem overvågning af energiforbrug

17 Fælles læringsmål for alle projekter
Teknisk-naturvidenskabelige Viden om principper for udvikling af brugerinterface Forståelse for Strukturet Program Udvikling Forståelse for reviews og programdesign Forståelse for testprincipper (blackbox/whitebox). Anvendelse af kravspecifikationer og accepttest Anvendelse af udvalgte principper/metoder til brugerinterface Kontekstuelle Forståelse for software som et immaterielt produkt og programudvikling Forståelse for problemets omfang Forståelse for de strukturer, som skaber rammerne for programudviklingen Anvendelse af værktøjer til teknologivurdering til perspektivering af projektets resultater


Download ppt "Modellernes virkelighed"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google