Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mariagerfjord Kommunes indsats på beskæftigelsesområdet
Advertisements

IKV i den politiske kontekst
Fra ufaglært til faglært på kort tid!. IKV – GVU • Individuel kompetence vurdering = IKV • Grundlæggede voksenuddannelse = GVU • 25 år, mindst 2 års.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Temamøde om Fleksuddannelsen De fem daghøjskoler i Århus, Kompetencehuset, Byhøjskolen, Gimle, AOF og IDA vil som forsøg og i samarbejde med.
Realkompetencevurdering i Danmark
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
Velkommen til vejledningsmøde i MA
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Hvad er realkompetencevurdering?
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Projekt Uddannelsesstart Aabenraa Kommune. Projekt Uddannelsesstart Sammenhæng mellem uddannelse, uddannelsesplaner og uddannelsespålæg Samarbejdspartner:
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Virksomhedsservice og mentorprojekt for unge. Virksomhederne kommer ind her Virksomheder ringer til vores callcenter på Virksomhedsservice sidder.
Fra ufaglært til faglært på rekordtid - Region Hovedstadens Uddannelseskonference d. 9. november 2012.
Meritvejen til faglært status Betingelser Meritvejen er for voksne - alder mindst 25 år Der kræves mindst 4 års relevant erhvervserfaring inden for transport.
Ved Lars Mikkelsen NVR konference den 5. november 2012 Samspillet imellem uddannelsesinstitutionerne i et projektperspektiv.
IKV konsulentseminar 11. juni 2014 Hedensted. Strategi Job og uddannelse → klare sig selv Borgeren ser sig først og fremmest som sit eget ansvar at have.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Center for Regional Udvikling
P ROJEKT : ” LÆREPLADSER TIL ALLE ” I T HISTED 14/
Det Nationale Exitkontaktpunkt Socialstyrelsen, 23. maj 2016.
Erhvervspsykiatrisk Center1 Konference: Psykisk sårbare og arbejdsmarkedet ”Projekt fra Behandling til Beskæftigelse” -En parallel indsats for psykisk.
Praktikvejledertræf Realkompetencevurdering og individuelle uddannelsesplaner SOSU og PAU Efteråret 2015.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Kort introduktion til rammerne i Brug for Alle. Målgruppen Alle kontanthjælpsmodtagere, der pr. 1. april 2012 er i match 3 og modtager kontanthjælp: Midlertidigt.
Erfaringer om, hvad der virker i indsatsen mod langtidsledighed Jobcenter Roskilde, Anne Haarløv, April 2013.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Digitale redskaber i beskæftigelsesindsatsen v/ Fuldmægtig Kristina Vestergaard Nielsen, BRHS.
Erfaringer med RKV. Hvad er RKV? Real Kompetence Vurdering Alle kurser, uddannelser, erhvervserfaringer, frivilligt arbejde, foreningsarbejde osv. tæller.
Systematisk og opsøgende kontakt med virksomhederne v /Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT FOR ØKONOMI 15. MAJ 2014 UDFORDRINGER FOR ARBEJDSMARKEDSPOLITIKKEN 15. MAJ 2014 UDFORDRINGER FOR.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Uddannelsesløft for akutledige - seminar for jobcentre og a-kasser 17. december 2012.
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Seminar om efterværn i Ilulissat november 2010 vedr. Piareesarfiit i Grønland v/ Marie Pedersen u Den lokale erhvervsskole, daværende STI,
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ministermål 3 og 4. Udfordringer og strategier v/ Kirsten Thomsen, BRHS Seminar om Beskæftigelsesplan 2014.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Strategier i relation til FØP-reformen, kontanthjælpsreformen og sygedagpengereformen V./ Marianne Sumborg.
Jobcenter Helsingør indsats i forhold til flowet mellem A – dagpenge og sygedagpenge Indsatsen begyndte i oktober 2012 Indsatsen blev iværksat da vi havde.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Brug for alle Hvad går det ud på? v/ projektchef Jens Hørby Jørgensen.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Voksenlærlingeordningen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 2. april 2014.
Uddannelsesdag om ungekampagnen 13. januar 2012 Kontorchef Kirsten Thomsen Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland.
John Vinsbøl Udviklings- og VEU centerchef Vestsjælland
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkomst og status på beskæftigelsesindsatsen Regionsdirektør Kasper Kyed Vejledningstemamøde, 29. november.
En tidlig og intensiv indsats Syddanmark, Fredericia, juni 2008
”Klart jeg kan” Et vejledningsforløb for ledige i Jobcenter Odsherred med fokus på motivation og kompetencer Peter Rummelhoff, områdeleder Jobcenter Odsherred.
Sundhedshjælperuddannelse med RKV.
Oplæg om fastholdelsesindsatsen i Glostrup Jobcenter
Fælles teamledernetværk
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Fælles teamledernetværk
Modeller for fælles uddannelseskøb og kommunikationsveje
Status for branchenetværk
Præsentationens transcript:

Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.

 GVU:  Grundlæggende voksen uddannelse  GVU, grunduddannelse for voksne ledige, der har relevant erhvervserfaring og ønsker at tage en erhvervsuddannelse på kortere tid.  Med GVU kan den ledige tage et individuelt tilrettelagt skoleforløb uden at skulle have en uddannelsesaftale med en virksomhed. Projekt fra ufaglært til faglært. Hvad er GVU?

 Realkompetence omfatter en persons samlede viden, færdigheder og kompetencer, uanset hvor og hvordan de er erhvervet.  Gennem en realkompetencevurdering kan den enkelte få formel anerkendelse for sine realkompetencer. Det sker altid i forhold til gældende uddannelsesbestemmelser. Projekt fra ufaglært til faglært. Hvad er RKV?

 Jobcenter Glostrup og Albertslund indgiver ansøgning til Beskæftigelsesregionen Hovedstaden og Sjælland til ”Puljen til jobrettet opkvalificering”.  Man ansøger om midler til projektet fra ufaglært til faglært hvor man vil give ufaglærte ledige mulighed for at udvikle og afklare deres kompetencer i en tidlig indsats i samarbejde med CPH West samt respektive A-kasser. Projekt fra ufaglært til faglært. ansøgningen

 Projektet er blevet bevilliget af det lokale beskæftigelsesråd (LBR) i Glostrup. LBR består af samarbejdspartnere fra kommunen/jobcentret, de faglige organisationer, kommune, arbejdsgivere og handicaporganisationer. Projekt fra ufaglært til faglært. Projektfasen

 Der etableres følgende arbejdsgrupper:  Styregruppe (jobcenter chefer, tovholdere, A-kasser og uddannelsesinstitution)  Arbejdsgruppe (tovholdere, A-kasser og uddannelsesinstitutioner og ansvarlige arbejdsmarkedskonsulenter) Projekt fra ufaglært til faglært. Projektfasen

 Målgruppen udsøges af A-kassen  De ledige indkaldes til informationsmøde  Informationsmøde:  Fælles informationsmøde hvor alle aktører deltager  Individuel samtaler i forlængelse af informationsmødet, hvor den ledige henvises til 14 dages forløb hos CPH West.  Der udarbejdes individuelle jobplaner. Projekt fra ufaglært til faglært. Projektet igangsættes

 Udarbejdelse af et realkompetence CV, uge 1  Personlige samtaler mellem vejleder og den lige, uge 1  Besøg af arbejdsmarkedskonsulenter fra Jobcenter Glostrup og Albertslund.  Udarbejdelse af en individuel handlingsplan indeholdende en IKV/RKV der udmunder i en regulær plan som indeholder beskæftigelsesmål samt kursus/uddannelsesanbefalinger, uge 2 Projekt fra ufaglært til faglært. Forløb hos CPH West

 Handlingsplaner fremsendes til jobcentrene.  De ledige indkaldes til samtale  Sammen med arbejdsmarkedskonsulenten tilrettelægges det videre forløb.  OBS: Vigtigt at det pointeres at handlingsplanen er vejledende. Projekt fra ufaglært til faglært. Efter forløbet hos CPH West

 Udfordringer:  Udsøgning af borgere.  Koordinering af og afholdelse af møder.  Manglende forventningsafstemning.  Kommunikation mellem parterne. Projekt fra ufaglært til faglært. Udfordringer

 Vigtigt at de relevante personalegrupper tilkobles tidligt i projektet for at undgå misforståelser  Der skal udpeges tovholdere  Der skal skrives beslutningsreferater efter hvert møde  Forventningsafstemning i forhold til matchning mellem ledige og uddannelses institutionen (ordblindhed, dansk kundskaber og behov for særlig personlig sparring m.m.)  Tæt opfølgning.  Vigtigt med nemme kommunikationsveje.  Ferieplan i forhold til ansvarlige projektmedarbejdere. Projekt fra ufaglært til faglært. Hvad skal der være fokus på?

 Indgående kendskab til hinanden (Aktører)  Tæt kontakt til den ledige er et must og har været meget positivt modtaget af den ledige, uddannelsesinstitution og A-kasser.  Vigtigt at det er de samme personer borgeren møder i forløbet.  Håndholdt vejledning har betydet at borgeren har fået en anden tilgang til sin ledighed og har taget mere ansvar.  Ting tager tid.  Den håndholdte vejledning og opfølgning viste sig at være det mest betydningsfulde for de ledige. Projekt fra ufaglært til faglært. Hvad har vi lært?

 57 indkaldt til informationsmøde  32 mødte op til informationsmøde  23 deltog i forløb hos CPH West  20 er på nuværende tidspunkt i forløb (kurser, virksomhedspraktik, løntilskud og forløb ved jobcentret) (Dette tal ændrer sig løbende).  2 i ordinært arbejde  O i ordinær uddannelse. Projekt fra ufaglært til faglært. Statistik. Jobcenter Glostrup

 Jobcenter Glostrup tænker både realkompetencevurdering og GVU ind meget tidligere i forhold til ledige dagpengemodtagere og kontanthjælpsmodtagere i forhold til vores aktiveringsstrategi for  Strategisk anvendelse af 6. ugers selvvalgt uddannelse, som kan anvendes som led i en samlet uddannelsesplan for de ledige (dp.modtagere).  Tanken er, at vi fremadrettede screener alle nyledige både på kth og dagpenge med henblik på at ufaglærte kan bringes tilbage til varigt arbejde via uddannelse.  Vigtigheden af et uddannelsessigte i arbejdet med de ledige er vi blevet meget mere opmærksomme på via vores erfaringer i projektet. Projekt fra ufaglært til faglært. Hvad føres videre i Jobcenter Glostrup?

 Hvad er jeres erfaringer med GVU og RKV?  Hvad er jeres erfaring med håndholdt vejledning?  Hvordan får vi forstærket indsatsen overfor de ufaglærte ledige? Projekt fra ufaglært til faglært. Spørgsmål til salen