Program for mødet Kl. 10.00: Velkomst Kl. 10.10: Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl. 10.40: Særlige.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det nye Socialtilsyn.
Advertisements

Oplæg om DUKH, retssikkerhed, merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste Immun Deffekt Foreningen 4. juli 2014 Socialfaglig konsulenter Beth Astrup og Mette.
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Indberetning til Tilbudsportalen Sociale tilbud Undervisning Socialtilsyn Nord Februar 2015.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Socialtilsyn Midt SL februar Socialtilsyn Midt – hvorfor er vi her? Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark! Vi garanterer, at der.
Manja – socialrådgiver Marianne – psykolog Karin - socialrådgiver.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
Implementering af udrednings- og rehabiliteringsforløb Lars Gregersen 13. november 2015.
Anonym ambulant stofmisbrugsbehandling Stofmisbrugsdatabasens årsmøde Mette Lykke Lauridsen, Socialstyrelsen.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
1 Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet Fokus på kriteriet handicap ved ansættelse Maj 2011.
Kvalitetssikring af den lægelige stofmisbrugsbehandling Helle Petersen Tilsyn, Sundhedsstyrelsen Fælles årsmøde 2009 for Servicestyrelsen og Sundhedsstyrelsen.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling Årsmøde om stofmisbrugsdatabasen Scandic Hotel Odense, 4.december 2015 Socialstyrelsen,
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Undervisningsdag om borgere med svære spiseforstyrrelser Formål Baggrund Program.
Handleplansarbejde Opstart af udarbejdelse af handleplan 2 2 Borger 1 1 henvender sig til kommunen Deltagelse i handleplansmøde
Fælles Indberetningsløsning - Stofmisbrugsdatabasen Informationsmøder d. 14., 15. og 17. juni 2011 Århus, Odense og København Klaus Otto Hansen, Servicestyrelsen.
Forslag til Lov om ændring af byggeloven (LBK nr 1185 af 14/10/2010) I høring indtil 23. november Forventes at træde i kraft 1. juli 2016.
Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov (af 1. jan. 2016) … lad os starte med en lille film.
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Studieretningsprojektet
Studieretningsprojektet
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Konference Danske Havne
Spørgsmål til og svar fra TBST.
Indhentning af CPR-nummer og samtykke
Rehabilitering og hjemmehjælp
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
18. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på området for udsatte voksne.
Formelle krav til Rehab-Team…
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
EASY-A og Elevplan – undgå dobbeltarbejde
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Regeringens udspil om reform af de forberedende uddannelser ”Tro på dig selv – det gør vi” 31. maj 2017.
OK18 Det statslige forlig
Hvad betyder det på efterskolerne?
Dansk Selskab for Indvandrersundhed
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Indkøb under tærskelværdierne
Gratis tilbud til dig, der lider af angst eller depression …
Ansættelse Kommunale område
Lov om aktiv socialpolitik § 82 a SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Hvad betyder det på efterskolerne?
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
af Kliniske Lærestolsprofessorer
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Socialtilsyn Nord - Årsrapport 2018.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Grundkursus i at være plejefamilie
Undervisningsplanlægning
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Særforanstaltninger typer og indhold 28. august 2019
Præsentationens transcript:

Program for mødet Kl : Velkomst Kl : Introduktion til lovændringen og de særlige opmærksomhedspunkter v/ Socialstyrelsen Kl : Særlige opmærksomhedspunkter set med KL’s briller v/ KL Kl : Pause Kl : Erfaringer fra de 2 forsøgsprojekter i København og Odense Kl : Frokost Kl : Fortsat erfaringer fra de 2 forsøgsprojekter Kl : Anonymitet vs. økonomi v/ Socialstyrelsen Kl : Opsamling og afrunding Kl : Slut – mulighed for kaffe og kage på vej hjem

Anonym ambulant stofmisbrugsbehandling - Hvad er det, kommunerne skal?

Formålet med lovændringen og den umiddelbare proces omkring den Formålet med lovforslaget er at forpligte kommunerne til at iværksætte tilbud om anonym behandling over for personer, der har et stofmisbrug, men ikke andre sociale problemer, og som ellers ikke kan forventes at ville have opsøgt behandlingssystemet. Formålet er således også at forebygge, at denne gruppe af borgere på sigt udvikler sociale problemstillinger ud over stofmisbruget. Forslaget er 1. behandlet i Folketinget. Det forventes 2. og 3. behandlet i starten af maj. Alle satspuljepartier støtter op om forslaget, og det forventes vedtaget til ikrafttrædelse pr. 1. juli 2015.

Lovændringen punkt for punkt - målgruppen »§ 101 a. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde anonym, ambulant behandling af stofmisbrug til personer, der har et behandlingskrævende stofmisbrug, men som ikke har andre sociale problemer, hvortil der ydes hjælp efter afsnit V. Målgruppen for forslaget er stofmisbrugere, der ud over deres misbrug ikke er belastet socialt, og som har en relativ tæt tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet. Målgruppen modtager således ikke anden hjælp og støtte efter servicelovens afsnit V om hjælp til voksne, dog med undtagelse af hjælp efter afsnit V, der alene er givet på baggrund af fysisk funktionsnedsættelse, samt med undtagelse af midlertidig husly anvist mod betaling efter § 80 i serviceloven. Borgere med psykisk funktionsnedsættelse, som modtager hjælp efter serviceloven i relation hertil, vil således ikke være omfattet af forslaget. Det er en målgruppe, som kun i begrænset omfang er set i behandlingssystemet tidligere, og det er en målgruppe, der som udgangspunkt ikke forventes at ville opsøge behandling, med mindre tilbuddet sikrer personen anonymitet.

Lovændringen punkt for punkt - målgruppen (opsamling) Har en relativ tæt tilknytning til arbejdsmarkedet eller uddannelsessystemet Har et behandlingskrævende stofmisbrug Har ikke yderligere sociale problemer, som kræver hjælp efter servicelovens afsnit V (andre problematikker kan dukke op undervejs i behandlingsforløbet) –Undtaget er hjælp til fysiske funktionsnedsættelser og midlertidigt husly efter § 80 Har typisk ikke været i misbrugsbehandling før Forventes ikke at ville opsøge behandling uden mulighed for anonymitet

Lovændringen punkt for punkt - anonymitet Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at en person, der ønsker at modtage anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling, jf. stk. 1, kan henvende sig til kommunen anonymt via hjemmeside eller telefonisk og indgå aftale om en afklarende samtale om behandlingsbehovet. Den afklarende samtale skal tilrettelægges på en sådan måde, at formålet med anonymitet opnås. Med lovforslaget foreslås, at behandlingen af stofmisbruget tilbydes anonymt, og at borgeren sikres anonymitet gennem hele forløbet. Med anonymitet forstås, at en borger i målgruppen har mulighed for at henvende sig, gennemføre en afklarende samtale og indgå i et behandlingsforløb uden at skulle identificere sig selv ved eksempelvis fulde navn og cpr- nummer samt, at borgeren har mulighed for diskret adgang til behandling, så vedkommende ikke kan identificeres af f.eks. arbejdsgiver, familiemedlemmer eller andre i lokalområdet.

Lovændringen punkt for punkt - tilbuddet Stk. 2. Kommunalbestyrelsen indgår aftale med to eller flere leverandører af tilbud om anonym, ambulant behandling af stofmisbrug, jf. stk. 1, hvoraf mindst ét tilbud skal være beliggende uden for kommunen. Stk. 7. Behandlingen efter stk. 1 skal foregå adskilt fra behandlingstilbud efter § 101 og på en sådan måde, at formålet med anonymitet opnås. Stk. 8. Behandlingen efter stk. 1 skal udgøre et afgrænset behandlingsforløb af kortere varighed og indeholde gruppebehandling og mulighed for en individuel, afsluttende samtale. Erfaringerne fra evalueringen af forsøgsprojektet viser, at et forløb på 16 uger har været dækkende for behandlingsbehovet hos denne målgruppe, som forslaget henvender sig til.

Lovændringen punkt for punkt - afklarende samtale og henvisning Stk. 4. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om behandling efter stk. 1 på baggrund af en afklarende samtale, jf. stk. 3, hvorefter personen henvises til de behandlingstilbud, som kommunalbestyrelsen har indgået aftale med efter stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt borgeren opfylder kriterierne for at modtage anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling, herunder at personen ikke har andre sociale problemer, der kan have betydning for hensigtsmæssigheden og udbyttet af den anonyme, ambulante behandling. En vigtig forudsætning for at kunne profitere af tilbuddet er således, at personen ikke har andre sociale problemer, og at personen kan indgå i det gruppebehandlingsforløb, som er et centralt element i tilbuddet. Det er samtidig vigtigt, at stofmisbrugsproblematikken er af en sådan karakter, at den vurderes mulig at imødegå i et korterevarende behandlingsforløb.

Lovændringen punkt for punkt - uddelegering af afgørelseskompetence mm. Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at de leverandører af tilbud, der er indgået aftale med, jf. stk. 2, skal behandle henvendelser, jf. stk. 3, samt træffe afgørelse om behandling på baggrund af en afklarende samtale. Forslaget om mulighed for ekstern delegation af afgørelseskompetence er begrundet i, at der skal være mulighed for, at den enkelte kommunalbestyrelse kan beslutte, at borgeren alene skal i kontakt med en leverandør af tilbud om anonym, ambulant behandling forud for samt i forbindelse med, at der skal træffes afgørelse om behandling, og dermed ikke skal i kontakt med kommunen. Stk. 6. Afgørelser om behandling efter stk. 4 og 5 kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. –Afgørelser truffet på baggrund af en delegation fra kommunalbestyrelsen vil dog kunne indbringes for den delegerende kommunalbestyrelse, som har tilsynet med delegationens udøvelse.

Lovændringen punkt for punkt - § 141 handleplan I § 141 indsættes som stk. 6: »Stk. 6. Kommunalbestyrelsens forpligtelser efter stk. 1-5 gælder ikke for personer, der tilbydes anonym, ambulant behandling af stofmisbrug efter § 101 a.« Det foreslås, at personer, der modtager behandling efter den foreslåede nye bestemmelse § 101 a, ikke omfattes af servicelovens § 141, hvorefter kommunalbestyrelsen skal skønne, om det er hensigtsmæssigt at tilbyde at udarbejde en handleplan for indsatsen, idet målgruppen alene har et misbrug som socialt problem, men ikke andre sociale problemer, samt ønsker anonymitet under behandlingsforløbet.

Lovændringen punkt for punkt - tilsyn Det foreslås, at tilbud om anonym stofmisbrugsbehandling bliver omfattet af socialtilsynenes godkendelses- og tilsynskompetence, jf. lov om socialtilsyn, på lige fod med behandlingstilbud efter § 101. Den foreslåede ordning med anonym, ambulant stofmisbrugsbehandling vil således blive underlagt en vurdering af, om et behandlingstilbud har den fornødne kvalitet, herunder at tilbuddets fysiske rammer og faciliteter imødekommer borgernes behov for anonymitet, så borgeren nemt og diskret kan henvende sig om en afklarende samtale og har diskret adgang til og kan bevare sin anonymitet under behandlingen. Oplysninger om tilbuddet indberettes til Tilbudsportalen efter samme regler som for f.eks. § 101.

De særlige opmærksomhedspunkter Målgruppen –Ressourcestærke med tilknytning til arbejdsmarked eller uddannelse –Ingen andre sociale problemer ud over stofmisbrug (ingen ydelser efter afsnit V i serviceloven) –Usikkerhed omkring den reelle målgruppestørrelse Rekrutteringen –Tænk kreativt og ud af boksen Hvem er målgruppen og hvordan sikrer man bedst anonymiteten? Anonymiteten –Anonymiteten skal sikres –Afgørende for at målgruppen vil opsøge behandling Bæredygtige tilbud –Hvor stor, vurderer I, at målgruppen er hos jer? –Tænk i samarbejder og udnyt de aftaler, der ligger i forvejen