ESKORTETJENESTE. BEGREBER Kolonne: De køretøjer som skal eskorteres. Eskorten: Den styrke som er afsat til sikring af kolonnen. Konvojen: Omfatter både.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gryde med filter og taphane
Advertisements

Overdrevet – et naturrum i byen
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Til alle der kommer og besøger os I Grækenland Her er en lille guide så I nemt kan finde frem til huset.
Førstehjælp på kamppladsen
Svingninger & Bølger Sidste Chance.
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Forholdsregler under nedsat sigtbarhed
Principper for Forflytning
Kørekort og højresving
I dag er temaet Visualisering
Der koncentreres i denne serie (nr. 2 af 2) på markante skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering. Det er ikke helt det samme som skift fra fin-
Periodisering Instruktørsamling.
Mentaltræning Målsætning
Oplevelser og erfaringer fra hold 1
KLIMATILPASNING I KØBENHAVN - FRA PLAN TIL VIRKELIGHED
Konsensusprocessen.
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
Trafik og beliggenhed i Øster Snede
Kortlægningsundersøgelsen 2013 Fokuspunkter for dagen Hvorfor skal skolen lave undersøgelsen? Hvem skal svare på hvad? Hvordan gennemføres undersøgelsen?
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
Mit første spil Extreme Racing. Som det første, da jeg havde fået ideen til at lave et bilspil, lavede jeg bilen Jeg startede med at lave en rød kasse.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Velkommen til FDM Sjællandsringen En verden af motorsports aktiviteter for alle.
RUL Grønlænderrulninger. Næsten alle kajakroere ønsker at beherske et rul, men det er ikke alle det lykkes for. Et tilbagevendende problem er ”hoftevrikket”.
Konstant acceleration
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Oversigt for © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Lync Web App Deltage i et Lync-møde ved brug af computerlyd Hvis du ikke har Lync.
Der koncentreres i denne serie (nr. 1 af 2) på markante skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering. Det er ikke helt det samme som skift fra fin-
SUT Træning 6 Postbeskrivelse Bo Konring, 2010.
APPEL Hjemmeværnskompagni Sjælsø. Opstilling KDODEL 1. DEL 2. DEL KMP STAB Opstilling på appelplads Lundehøjgård Flagstang DF KBM/NK/KC.
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
OMR OPK - DEL En GRP i RES (støtte, SIK, OBS) – Støtte: springvis med frem rede til at støtte en evt frigørelse – SIK: uden for støtteafstand, kan fremdrages.
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
Navn på underviser 1.  Navn  Lidt om underviserens faglige baggrund  Beskrivelse og mål for kurset 2.
Forslag om påtænkt lukning af Tjørnelyskolen og overvejelser vedr. flytning af Tjørnelyklasserne Dialogmøde forældre Tjørnelyklasserne den 30. september.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
OVERVÅGNING Overvågning er en systematisk gennemført iagttagelse af et nærmere angivet område. Overvågning kan gennemføres på tre måder; gennem linie,
2. Lette opklaringseskadron FØRUDD VEJOPK INDHOLD Formål m. VEJOPK Den operative ramme - kort ESK  GRP OMROPK på DEL NIV.
Knallertens udstyr Beskyt dig selv
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Vejen som arbejdsplads
FJERNER ALLE LUGTGENER 2 modeler: 200 eller 500 mg/time
HKS 25 Lek 14 FØVI.
SPEJDERDELINGEN.
Velkommen Denne præsentation giver:
HKS 25 TILBAGEGANG.
Introduktion til delingens Opdateringsuddannelse, 6000 (Fredstid)
Typiske ulykkessituationer
Byen skal forstå cyklens logik
Kryds og rundkørsler.
Velkommen Denne præsentation:
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Undervisningens forløb
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
EN TJENESTE FOR SJÆLEVINDING
Tæt trafik.
Typiske ulykkessituationer
ESKORTETJENESTE.
Planlægning og forberedelse af sprøjtearbejdet sikrer, at der kan tages de nødvendige forholdsregler til at minimere risikoen for at forurene omgivelserne.
Tilslutningspligt via lokalplan eller projektforslag
2. Lette opklaringseskadron
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
HKS 25 TILBAGEGANG.
Præsentationens transcript:

ESKORTETJENESTE

BEGREBER Kolonne: De køretøjer som skal eskorteres. Eskorten: Den styrke som er afsat til sikring af kolonnen. Konvojen: Omfatter både kolonne og eskorten. VA: Vulnerable Area. VP: Vulnerable Point. HTVA: High Threat Vulnerable Area. HTVP: High Threat Vulnerable Point.

Eskortens opgave Sikre at kolonnen når sit bestemmelsessted i overensstemmelse med formålet. (VIP, LOG, CIV, etc.) Eskortering = marchDvs. ingen kamp (om muligt) Kolonnen (”pakken”) er prioriteten.

RECCE AF VP Jordvolde tæt ved og langs vejen, broer (og evt. rørgennemføringer), vadesteder, eleverede vejstrækninger, strækning omgivet af højtliggende terræn, vejkryds, mure og bygninger tæt ved vejen, parkerede biler, fremtrædende afmærkninger, steder, hvor man er tvunget til at sætte farten ned, kanaliserende steder (op-/nedkørsler, kryds, VEJE, etc.), Ikke alle VP er permanente! (omgivelser)

RECCE AF VA Lang vejstrækning i åbent terræn, områder, der yder modstanderen: Godt udsyn til målet, gode flugtveje, skjul og sløring, evt. dækning. Områder med ringe civil infrastruktur, evt. kun på den ene side af vejen.

HTVP/HTVA VA/VP hvor der succesfuldt har været gennemført baghold. VA/VP i svært kanaliserende TN (ingen reelle omrutninger mulig).

GRP OPGAVER UNDER PLANLÆGNINGEN FORRESTE GRP: – Ansvarlige for forslag til rute – Omrutninger (K-punkter, alt. ruter) – VA/VP. ANDEN FORRESTE GRP: – Kontrollerer kolonnen i samarbejde med NK/DEL. BAGERSTE GRP: – Hjælper forreste GRP med kort RECCE. – Ansvarlige for at RECCE egnede steder til HLS og langt holdt.

GRP OPGAVER UNDER ESKORTEN FORRESTE GRP: – FORSPIDS – Finde vej og afsøge TN ANDEN forreste GRP: FORPTR – RES GRP – Forberedt FORSPIDS BAGERSTE GRP: – Finder løbende egnede HLS (evt. SAN GRP) – Klar til omrutning – Klar til sikring af HLS – Fjerne CIV trafik som presser sig ind i konvojen

FORMATION & AFSTANDE OBSGFOBSGFDFKOL NKSANBJMEKOBSGF Forpatrulje (FORPTR) Op til 1500 m Køreretning - FORPTR kan skyde frem og ligge op til 1500 m foran konvojen mhp at kunne gå ned i X-form såfremt de finder TN de ønsker at afsøge. - Ved markante retningsskift hvor der kan køres forkert, fastholder FORPTR indtil de har øjne på konvojen. - Ved veje som skal blokeres for trafik, fastholder FORPTR som vist på næste slide.

BLOKERING AF TRAFIKKEN VED KRYDS - FORPTR melder opslutning. - Konvojen slutter tæt op og nedsætter hastigheden. - FORPTR blokerer kryds. - Forberedt FORPTR (anden GRP i konvojen) accelererer frem og skyder igennem kryds mhp at blive FORPTR. - DF bevarer hastigheden for konvojen. - Når konvojen slutter op til den tidligere FORPTR, frigør denne og kører nu som anden GRP i konvojen. - Såfremt CIV trafik maser sig ind i kolonnen, er det bagerste GRP opgave at få dem vinket ud, evt. med magt. STORE KRYDS LVG DF 2 2 = bevægelse = afstand mellem KØTJ

BLOKERING AF TRAFIKKEN VED KRYDS - FORPTR melder opslutning. - Konvojen slutter tæt op og nedsætter hastigheden. - FORPTR blokerer kryds. - Forberedt FORPTR (anden GRP i konvojen) accelererer frem og skyder igennem kryds mhp at blive FORPTR. - DF bevarer hastigheden for konvojen. - Når konvojen slutter op til den tidligere FORPTR, frigør denne og kører nu som anden GRP i konvojen. - Såfremt CIV trafik maser sig ind i kolonnen, er det bagerste GRP opgave at få dem vinket ud, evt. med magt. SMÅ KRYDS LVG DF 1 1 LVG = bevægelse = afstand mellem KØTJ

KORT HOLDT Ej tidsbestemt – KA EKS! Motorerne standses ikke og sikring opretholdes fra KØTJ. Alt kolonne PSN forbliver opsiddet. Om nødvendigt sidder SPJ af mhp 5/50 og/eller sikring (TN bestemt).

LANGT HOLDT Ej tidsbestemt – KA EKS! Bør, hvis muligt, planlægges under forberedelsesfasen pba. INTSUM etc. FORPTR reccer området inden konvojen ankommer, afsøger hele området for IED og UXO (5/50) samt reccer et område hvor kolonnens personel kan opholde sig når afsiddet. Hvis det lange holdt foretages langs en vej, skal området til afsiddet PSN placeres på modsatte af konvojen i forhold til trafikken. TMGSK forbliver på KØTJ og sikrer herfra. TMGSK iværksætter selvstændigt koordinering af HB/VB med øvrige SK. OBS fra den forreste GRP og bagerste GRP tager sig af evt. trafikregulering. KØ, SPJ og GF stiger af KØTJ og sikrer kolonnen under NK/DEL kommando. Såfremt området som er udvalgt til langt holdt er væk fra marchvejen og TN giver mulighed for det, oprettes der efter principper for BSO i åbent TN. FORPTR skal være rede til at dirigere kolonnen ind og anvise pladser til KØTJ. NK/DEL forestår herefter iværksættelsen af nærforsvar. Sikringen opretholdes primært fra TMG på KØTJ.

KONTROL AF KOLONNEN Følgende kontrolleres: – Koor m kolonnefører! – B-eftersyn. Herunder dæktryk i alle dæk, også reservedæk. – Tankning af KØTJ. – Pakning og surring! Brug af seler. – PSN: Har anlagt befalet sikkerhedsudrustning. Har medbragt mad og vand. Har medbragt mørkekampmateriel.

INSTRUKS TIL KOLONNEN Følgende skal gennemgås:Bemærkninger Ansvarsfordeling Opgave Situationen i området (trusselsvurdering) Marchvej Formation Afstand mellem KØTJBåde ved åbent og lukket TN Hastighed Forventet varighed Antal stop undervejs Områder med fare for miner, UXO, IED Brug af sikkerhedsudrustningHvad skal være anlagt Forholdsordre ved: HoldtKort og langt holdt Havari KAFØ Sårede (IED)Med og uden mobility kill Trafikuheld Fareområder, bebyggelse Forhold ved mørkefald Ankomst til UP

TAKTISK INDØVELSE MED KOLONNEN Tiden afgør hvad der indøves: – Forhold ved kort/langt holdt. – Forhold ved hindringer. – Forhold ved føling lang. – Forhold ved føling kort. – Forhold ved mobility kill / havari. – Forhold ved sårede. – Forhold ved IED.