C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Case virksomheden AAAFlex A/S Den dag det utænkelige skete...

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

”Risk management for notebooks!” This presentation is protected by copyright - Umates A/S, Denmark Risk management for notebooks? Analysebureauet.
Analyse af eksterne og interne forhold
Introduktion til værdistrømsanalyser
IM-Strategi.
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Computer anatomi Vi skal kigge lidt nærmere på kabinens grundlæggende indhold. Tryk på F5 for fuld skærmbillede Skift til næste dias (Museklik) for et.
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Virksomheder - definition
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Sådan skaber vi et kampagnekorps Baggrund Foreningen skal bruge flere frivillige til centrale og lokale events For fortsat at sikre midler til foreningens.
IT i undervisningen.
Implementering af brandingstrategi på nettet
Konceptet. KirPACS Maj 2012 Konceptet.
INFORMATIONSMØDE PURE4 / TYPO3 m.v.
Brug af IT redskaber og -systemer i den administrative stilling
Indretning af serverrum Det grønne serverrum Inservio a/s Rådgivende ingeniører med serverrummet som speciale.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
edgemo summit Session: ”Skomagerbackup”
Hvad er mål/resultat (output)?
Quality Management Systems
Klik for at starte test. Hvad sker der når man foraterer en diskette eller USB nøgle? Svar Disketten ødelægges Disketten ødelægges Disketten opdateres.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Mercantec 2 Elevplan i dag: -Indkaldelse af elever via elevplan. -Lokal uddannelsesplan offentlig -De enkelte uddannelsesforløb er beskrevet i elevplan.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Support – og overvågning af Kortforsyningen Anna Brinch Thorsen Markedsområdet Kort & Matrikelstyrelsen Maj 2007.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Forstyrrelser og afbrydelser  ”Kunden er i processen, i stedet for slutprocessen  ”Kunden” har mulighed.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialiserede funktioner  Lille helhedsforståelse  Silotænkning/flaskehalsproblemer.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Kommunikation mellem Produkter og Apparater i Hjemmet Jonas Thomsen Ph.d.-studerende Center for Pervasive Computing.
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
PRODUKTKATALOG PIKTOGRAMMER
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
PMI, Copenhagen Chapter 1 Teknologi projekter i DR Gå-hjem-møde, torsdag den 16. juni, 2011.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
26. November Anvendelse af PCB kortlægningen i praksis Præsentation af fingerprint analyse og vurdering af primær kilder Majbrith Langeland, Teknisk.
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
© 2016 Jacob Buhl Jensen, Formål De primære formål er, at: Gøre ansatte ved museerne i stand til at anvende SARA som et.
VDM projekt Bil Alarm Martin Vestergaard. Bil Alarm ● Om projektet ● Hvad det indeholder ● Formål med modellen.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
Aftale format – Use cases
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Arbejdsmiljørundering /tjeklister

Symboler - Administrativ værdistrøm
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Orientering omkring Budget
Workshop om Den tværkommunale løsning til automatiseringsegnede processer 26. januar 2018.
Beredskabslovgivningen og ”akutte” uheld EnviNa 24. april 2017
Principper for drifts-og datasikkerhed i Rejsekort
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Øget tillid – mindre misbrug
Administrativ organisering
En klassifikations-case
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Case virksomheden AAAFlex A/S Den dag det utænkelige skete...

D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 2 Tjaa Hvad nu hvis... Produkter og services ikke kan leveres... og man taber 5 mill. kr. om dagen!

D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 3 Og loftet faldt ned

D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 4 AAAFlex A/S forløbet  Firma AAAFlex A/S er en produktionsvirksomhed med produktionsafdelinger i en langt række lande. Virksomheden har én centralt it-installation placeret i det danske hovedsæde indeholdende blandt andet produktions- og salgsstyringssystemet. Der er ikke etableret et backupcentre for denne installation. Virksomhedens afdelinger i andre lande har via netværk (Internet/VPN) adgang til denne it-installation.  Virksomhedens Internet-vendte systemer er hosted hos en ekstern driftspartner.  Der er indarbejdet en backup-politik, der foreskriver, at der tages inkrementel backup mandag til torsdag og fuld backup i weekenden. Dette gælde samtlige systemer.  Der er ikke foretaget periodisk test af hvorvidt der kan genindlæses en fuld backup, men en retablering af enkeltfiler foretages løbende.  Du er som central medarbejder i firmaet AAAFleX A/S blevet indkaldt tidlig mandag morgen, da virksomheden natten til mandag har været hærget af en brand i den bygning, der huser administration og it.

D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 5 AAAFlex A/S forløbet  Branden er nu slukket, og der er som følge af branden foreløbig konstateret følgende skader: -Alt i arbejdsområderne er ødelagt. Dette betyder, at fysiske medier (papir, bånd, cd- ROM mv.), der har været opbevaret i skuffer, traditionelle skabe og på bordene, er gået tabt. -AAAFleX A/S’ eneste serverrum er tilsyneladende ikke ødelagt i samme grad, idet rummet har været brandbeskyttet, men det kan ikke afvises, at dele af udstyret er ødelagt af vand. Pt. har brandvæsenet afvist al adgang til serverrummet som følge af potentiel sammenstyrtningsrisiko. -Al strømforsyning til serverrummer inkl. UPS-forsyning er blevet fjernet. Intet udstyr er derved blevet lukket ned på behørig vis. -De primære kommunikationsforbindelser til omverdenen er ødelagt. AAAFleX A/S har dog en sekundær pt. endnu ubrugt forbindelse, der terminerer i en sidebygning. Denne bygning er uberørt af branden. -Weekendens backup må formodes at være gået tabt. Tidligere backup opbevares i et brandskab i sidebygningen. Nøglen til brandskabet blev opbevaret i en skuffe i den brændte bygning.  Scenariet er tæt på det værst tænkelige scenarie for AAAFlex A/S’ it-installation, idet det påvirker alle væsentlige it-tjenester. Det anslås, at tabet som følge af manglende it ligger i størrelsesordnen 5 millioner Dkr/dag.

D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 6 AAAFlex A/S: Systemoverblik

D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 7 Spørgsmål 1: Kontakt til pressen.  Pressen kontakter jer over telefonen for at få informationer om ulykken.  Hvilket svar giver I dem?

D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 8 Spørgsmål 2: Information til medarbejderne  Medarbejderne i virksomheden kontakter jer over telefonen. De vil gerne vide hvad der sker, og hvad de skal gøre og hvor de skal møde op.  Hvilket svar giver I?

D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 9 Spørgsmål 3:Telefonhåndtering  Under arbejdet med retableringen af it-installationen bliver I forstyrret gentagne gange af telefonopkald på mobiltelefonen af medarbejdere, kunder, pressen m.fl. Tiden er en vigtig parameter i retableringen, hvor der er behov for at kunne fokusere på den egentlige opgave.  Hvad gør I?

D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 10 Spørgsmål 4: Leverandørkontakt  Jeres it-leverandør kontakter jer. De vil være i stand til at levere en ny I-series server svarende til den virksomheden havde før inden for ca. 3 uger. Som følge af at de betragter AAAFlex A/S som en nøglekunde vil de dog være i stand til at levere en mindre model (med dertilhørende mindre kapacitet) inden for 3 dage.  Hvad gør I?

D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 11 Spørgsmål 5: Nøglemedarbejdere  I forbindelse med retableringen af it-installationen vil der være nødvendigt at anvende ogeller trække på medarbejdere med specifik viden om virksomhedens it- installation. Desværre vil enkelte af disse medarbejdere ikke være at træffe.  Hvad gør I?

D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 12 Spørgsmål 6: Dokumentation  Eventuel dokumentation af virksomhedens it-installation forelå i stor udstrækning i fysisk form, men der foreligger muligvis også dokumentation på elektronisk form.  Hvad gør I?

D E V O T E A M C O N S U L T I N G - C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © 13 Prioriteret aktivitetslister  Dan krisegruppe + fordeling af opgaver  Skab overblik over katastrofens omfang  Overblik over backup (backupansvarlig)  Etabler kommunikation / Telefoni  Etabler nødstrøm + el-installatør  Etabler køling  Kontakt til it-leverandør (IBM,AS/400, pc, mv.)  Prioritering af AS/400 applikationer  Flytte pc-servere  Indkaldelse af rette personer til rette tid  Udpegning af bygningsansvarlig