Barnets nej Erik Sigsgaard, Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund Professionshøjskolen UCC.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Livets Ord September 2015 "Du skal elske din næste som dig selv" (Mark 12, 31).
Advertisements

Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Repetition fra 3.aften Mælkebøtterne blomstrer og den 1. udvidelse Påsætning af flere magasiner En dronning bliver til.
Rudolf Steiner blev født i Kraljevec ved den Østrig-ungarske grænse, d. 9 april i og han døde d. 30 marts i Rudolf Steiner er blev uddannet.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
Læring og anerkendelse i dagplejen To FOA-hæfter: Anerkendelse i dagplejen Læring i dagplejen Skrevet af: Rie Haslund Erik Sigsgaard Rikke Sværke Madsen.
Spejlinger og mønstre. Program Kom til stede Siden sidst, evaluering og kursusbevis Redskaber indtil nu Spejling Stillface Hils på Bo Opvarmning Øvelse.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Performance. Feedback Vigtigheden ved at give korrekt feedback Man kan få karten til at køre, ligesom man vil have den. Hurtigere konkurrencedygtig.
LIVETS ORD November 2016 “Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft” (Fil 4,13)
At styrke barnets selvstændighed
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Respekt for Grænser Fakta
Løsningsfokuseret Ledelse
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
KÆRT BARN HAR MANGE NAVNE
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
DLO´s jubilæumskonference, Fredericia d
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Et pilotprojekt på naturskolen
BOG: DEN LILLE GULE PIGE
“Thi Kristi kærlighed tvinger os” (2 Kor 5, 14).
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Relationer på arbejdet.
Ordenes betydning Alkoholiker
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring
Usecase-Manual-går arbejdsgange igennem
Trivsel og værdier - i skoletasken
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Anerkendende pædagogik
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
! ! Min sommerferie Den første uge i sommer ferien var jeg med Rita til vester havet. Den første dag kørte vi der op i bil. Vi så Limfjorden den var flot.
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
Klasseven for nyankomne elever
Køreteknik.
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Livets Ord November 2018.
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
Placering, orientering og tegngivning
Baba – Modul X.
Knallertens udstyr.
Hvem er jeg? Anders Raastrup Kristensen, Ph.d., Post.doc.
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
Må jeg præsentere IQ TEST.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
«Livets Ord» Februar 2019.
Velkommen til Risskov Skole
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Alberts historie Af forfatter Signe Rhode og illustrator Anja Løfkvist
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Borgermøde.
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Reaktionen ved små snitsår
Trivsel og værdier - i skoletasken
Hvad ser du på næste side?
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Barnets nej Erik Sigsgaard, Rikke Sværke Madsen og Rie Haslund Professionshøjskolen UCC

Barnets nej Hvordan siger børn nej? Er der et mønster? Det vi kan se er, at børn kan "sige" nej på mange måder ved for eksempel at: holde sig for ørerne græde i protest gemme sig skubbe væk vende hovedet bort lukke øjnene "sive" væk ignorere den der prøver at komme i kontakt med dem nægte at spise eller sove

Barnets nej Det var fire meget forskellige slags nej’er: intentionelt nej det legende nej det prøvende nej det afmægtige nej

Barnets nej Emmas far er kommet og er gået ind i legeværelset, hvor Emma er ved at lægge et puslespil sammen med Ingerlise. Emmas far: Så Emma, kom så skal vi hjem. Emma: Nej! Emmas far: Jo, kom, for vi har faktisk lidt travlt nu. Emma: Neeej, far! Emma fortsætter sit puslespil. Ingerlise: Sig til far, at vi lige skal lave puslespillet færdigt. Emma: Far, lige lave færdigt! Emmas far: Ja, okay. Ingerlise: Se, så tager vi lige den sidste. Den sidste brik bliver lagt på, og Emma og hendes far går ud og tager tøjet på og går hjem.

Barnets nej De små børn skal ikke bestemme, de voksne skal sætte dagsordenen, siger dagplejelederen. Vi begynder ikke at sætte grænser og forberede børn til børnehave og skole, børnene skal have lov at være børn og prøve selv, siger dagplejerne.

Barnets nej Man kan sige, at Jan og Henriette på deres børns vegne siger nej til tidens dominerende trend: at vægten i arbejdet skal ligge på at ”sætte grænser” for børnene og at forberede dem til børnehave og skole gennem undervisning i elementære kundskaber. Samtidig sætter de ind på deres børns ret til at lege, til at bestemme så meget som muligt og til at prøve selv.

Barnets nej Hvis barnet har erfaring for, at den voksne værdsætter dets vilje og kun nødtvungent bremser den, accepterer det et forbud, selv om det ikke kan indse det er nødvendigt

Barnets nej Hvis dagplejeren ved, hvor mange nej’er der venter et lille barn i dets næste femten til sytten leveår i familien og i institution efter institution – måske det eneste område, hvor Danmark virkelig for alvor har verdensrekorden – så vil hun nok gøre alt, hvad der er menneskeligt muligt for at begrænse nej’erne i dagplejen.

Barnets nej Nogle nej’er skader ikke barnet, hvis dagplejerens grundlæggende forhold til det er et fuldtonende ja Nødvendige nej’er er ikke noget problem, mens unødvendige nej’er truer barnets autonomi Hvis dagplejeren er bevidst om de mange nej’er, der venter ethvert barn, vil hun begrænse sine nej’er til det mest nødvendige og sige ja, når det er muligt.

Barnets nej Bente går ind i legeværelset og trækker forsigtigt persiennerne op. Så vækker hun roligt børnene og går lidt efter ud igen. Et par minutter efter går hun derind igen og spørger: Er I klar? Ellen: Nej! Bente: Nå, okay, så går jeg lige ud igen. Så kommer jeg bare tilbage om to minutter. Bente går, og børnene ligger på deres madrasser og får øjne. Efter et par minutter går Bente ind igen og spørger atter: Er I klar? Ellen svarer igen: Nej! Bente: Nå... Øv! Ellen: Øv? Bente: Ja, jeg siger øv.

Barnets nej Bente sidder lidt hos børnene, indtil de selv begynder at røre på sig. De strækker sig, og Bente strækker sig ligesom dem. Bente: Ja, det er godt at strække sig, når man har sovet. Bente sidder på gulvet, indtil Ellen selv kommer hen til hende. Så hjælper hun hende med tøjet, imens Malte stadig ligger på sin madras. Da Ellen er færdig, hjælper Bente også Malte med at komme i tøjet.

Barnets nej Andre siger om små børn, der stamper i gulvet og siger nej, at de er i trodsalderen eller selvstændighedsalderen, som om det er noget der går over igen, en afvigelse eller en krisetilstand, som det gælder om at få overstået. Men bliver børnene mødt med forståelse og indlevelse, når de siger nej, så går det aldrig over, så vover de også at sige nej og vise deres selv, når de bliver 12, 22 eller 82 år.

Barnets nej Mens børnene siger deres første nej’er, kan deres voksne måske øve sig i at spare på nej’erne. Øv dig i at sige Sæt koppen bagved tallerkenen i stedet for Nej, sæt ikke koppen for tæt ved bordkanten. Tæl de voksnes nej’er en dag i legestuen!