UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
EVejledning Et tilbud til elever i grundskolen – og deres forældre - og for alle andre uddannelsessøgende.
Lærersamarbejde i Århus Folkeskole og ungdomsuddannelser Lærersamarbejde i Århus Kommune 2009.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Garantiskoleoplæg Vejlederkonferencen den Stefan Rossel UU Silkeborg.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Unge-indsatsen i Skive
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Mentorgruppen Baggrund for mentorgruppens arbejde
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Projekt Uddannelsesstart Aabenraa Kommune. Projekt Uddannelsesstart Sammenhæng mellem uddannelse, uddannelsesplaner og uddannelsespålæg Samarbejdspartner:
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
Forældremøde 7. klasse.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
VITUS BERING DANMARK VEJLEVEJ 150 DK-8700 HORSENS TLF FAX:
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Uddannelse – dit barns fremtid
7. klasse.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Sådan – gør vi… Sådan gør vi med modtageunge i Aarhus Kommune. Samarbejdet mellem Børn.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Udarbejdet af UU Randers 21. oktober 2015 Afgangselever Status i oktober måned det år hvor grundskoleeleverne afsluttede 9. og 10. klasse i.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
Alle Guldborgsunds afgangselever Kommunekode376 Antal af CPRKolonneetiketter RækkeetiketterAfbrudtAfsluttetAftaltI gangUkendtHovedtotal skoleår44.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Dagens program Du skal have kendskab til Introkurser.
Afgangselever Status i oktober måned
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder Kommune*
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Forældre-information
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Kommunal ungeindsats Kortlægning af unge i Køge bugt
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Tilmelding til uddannelse 2018
Nyt fra Undervisningsministeriet
UU – Uddannelsesstatistik
Afgangselever
Præsentationens transcript:

UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion

UU Aarhus og Samsø – læs mere på Tiltaget omkring bekymringsmærker indgår som en del af kommissoriet for det tværkommunale samarbejde om åriges overgang til ungdomsuddannelse. Bekymringsmærker

UU Aarhus og Samsø – læs mere på Når ungdomsuddannelsen har udtømt sine muligheder for yderligere fastholdelsestiltag. Eller: - hvor yderligere tiltag vurderes at være uden den ønskede effekt - når ungdomsuddannelsen i øvrigt finder det relevant at etablere et forebyggende samarbejde med UU omkring frafaldstruede unge. Hvornår sættes bekymringsmærke?

UU Aarhus og Samsø – læs mere på Individuelle aftaler med uddannelsesinstitutionerne. UU-vejlederen er fysisk tilstede med jævne mellemrum. Kontaktvejleder procedure

UU Aarhus og Samsø – læs mere på Hver EUD i Aarhus samt VUC og Aarhus Akademi har tilknyttet en kontaktvejleder. Kontaktvejlederen er den unges UU- vejleder, så længe den unge er i gang på den pågældende uddannelse. Kontaktvejleder

UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kontaktvejlederne fungerer som den unges og ungdomsuddannelsernes indgang til det kommunale støtte- og vejledningssystem. - Og omvendt! Kontaktvejleder

UU Aarhus og Samsø – læs mere på Sparre med vejlederne på udd.institutionen. Deltage i samtaler med den unge (og forældre). Afklare problemstillingen. Aftale det videre forløb i samarbejde med uddannelsesinstitutionen. Være indgangen til det kommunale system. Tage initiativ til netværksmøder. Deltage i møder med SOC. Andre specifikke og relevante opgaver. Kontaktvejleders opgaver

UU Aarhus og Samsø – læs mere på Fastholdelse i nuværende uddannelse. Hurtig overgang til anden uddannelse. Hurtig overgang til opkvalificerende / afklarende forløb eller anden aktivitet med uddannelsesfremmende sigte. Succeskriterier

UU Aarhus og Samsø – læs mere på Socialforvaltningen. Ung i Aarhus (”Ungdomsskolen”). Jobcenter. CSV (Center for Specialundervisning for voksne). Samarbejdspartnere

UU Aarhus og Samsø – læs mere på Under 18-årige. Over 18-årige, efterværn. Familieafdelingen. Ungdomscentret. Ungerådgivningen. Børne- ungehandicap. Elektroniske oplysninger om eksisterende sager. Socialforvaltningen

UU Aarhus og Samsø – læs mere på Under 18-årige. Projektleder i tæt samarbejde. Karrieretoget. GPS-GO på JU, SoSu, HU. Gruppe- og individuelle forløb efter behov. Ung i Aarhus

UU Aarhus og Samsø – læs mere på Over 18-årige. Uddannelseshjælp, overlevering. Forrevalidering. Jobcenter

UU Aarhus og Samsø – læs mere på Over 18-årige. Forløb på Aarhus Akademi. Forløb på SoSu. CSV

UU Aarhus og Samsø – læs mere på Uddannelsesinstitution2011/ / / /2015 Jordbrugets UddannelsesCenter, Beder SKT: Skolen for Klinikass/Tandplejere Aarhus Business College SOSU Aarhus AARHUS TECH Langkær Gymnasium og HF 249 Viby Gymnasium Aarhus Akademi44 5 Egå Gymnasium 516 Marselisborg Gymnasium 37 Risskov Gymnasium 11 Aarhus Business College, HHX 20 AARHUS TECH, Teknisk Gymnasium, Midtby01 0 AARHUS TECH, Teknisk Gymnasium, Viby0240 VUC Aarhus11062 I alt Tabel 41: Bekymringsmærker fra aarhusianske uddannelsesinstitutioner [1] [1]

UU Aarhus og Samsø – læs mere på Frafaldstruede: HovedplaceringI %Underplacering Status Andre ungdomsuddannelser30,7 Kombineret Ungdomsuddannelse 3 Erhvervsuddannelser17842,1 Forberedende og udviklende aktiviteter7217,0 Arbejde – deltid 9 Arbejde - fuld tid 7 Praktik i ungevejledningen 1 Produktionsskole 19 VUC-AVU niveau 28 VUC-HF niveau 8 Grundskolen40,9 10. klasse – andet klasse - folkeskole 3 Gymnasiale uddannelser4510,6 Midlertidige aktiviteter8319,6 Offentlig forsørgelse 82 Værnepligt 1 Under vejledning af UU389,0 Hovedtotal423100

UU Aarhus og Samsø – læs mere på Struktur. Tættere relationer og samarbejde. Flere indsatser. Højere grad af fastholdelse i uddannelse eller overgang til anden uddannelse/opkvalificerende forløb. Andet?? Hvad opnår vi?

UU Aarhus og Samsø – læs mere på Forslag / idéer / erfaringer til yderligere udvikling af samarbejdet med lokale aktører i forhold til fastholdelse? Hvordan bringer vi ”omvendte” bekymringsmærker i spil? Drøftelse