UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Tiltaget omkring bekymringsmærker indgår som en del af kommissoriet for det tværkommunale samarbejde om åriges overgang til ungdomsuddannelse. Bekymringsmærker
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Når ungdomsuddannelsen har udtømt sine muligheder for yderligere fastholdelsestiltag. Eller: - hvor yderligere tiltag vurderes at være uden den ønskede effekt - når ungdomsuddannelsen i øvrigt finder det relevant at etablere et forebyggende samarbejde med UU omkring frafaldstruede unge. Hvornår sættes bekymringsmærke?
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Individuelle aftaler med uddannelsesinstitutionerne. UU-vejlederen er fysisk tilstede med jævne mellemrum. Kontaktvejleder procedure
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Hver EUD i Aarhus samt VUC og Aarhus Akademi har tilknyttet en kontaktvejleder. Kontaktvejlederen er den unges UU- vejleder, så længe den unge er i gang på den pågældende uddannelse. Kontaktvejleder
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kontaktvejlederne fungerer som den unges og ungdomsuddannelsernes indgang til det kommunale støtte- og vejledningssystem. - Og omvendt! Kontaktvejleder
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Sparre med vejlederne på udd.institutionen. Deltage i samtaler med den unge (og forældre). Afklare problemstillingen. Aftale det videre forløb i samarbejde med uddannelsesinstitutionen. Være indgangen til det kommunale system. Tage initiativ til netværksmøder. Deltage i møder med SOC. Andre specifikke og relevante opgaver. Kontaktvejleders opgaver
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Fastholdelse i nuværende uddannelse. Hurtig overgang til anden uddannelse. Hurtig overgang til opkvalificerende / afklarende forløb eller anden aktivitet med uddannelsesfremmende sigte. Succeskriterier
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Socialforvaltningen. Ung i Aarhus (”Ungdomsskolen”). Jobcenter. CSV (Center for Specialundervisning for voksne). Samarbejdspartnere
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Under 18-årige. Over 18-årige, efterværn. Familieafdelingen. Ungdomscentret. Ungerådgivningen. Børne- ungehandicap. Elektroniske oplysninger om eksisterende sager. Socialforvaltningen
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Under 18-årige. Projektleder i tæt samarbejde. Karrieretoget. GPS-GO på JU, SoSu, HU. Gruppe- og individuelle forløb efter behov. Ung i Aarhus
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Over 18-årige. Uddannelseshjælp, overlevering. Forrevalidering. Jobcenter
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Over 18-årige. Forløb på Aarhus Akademi. Forløb på SoSu. CSV
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Uddannelsesinstitution2011/ / / /2015 Jordbrugets UddannelsesCenter, Beder SKT: Skolen for Klinikass/Tandplejere Aarhus Business College SOSU Aarhus AARHUS TECH Langkær Gymnasium og HF 249 Viby Gymnasium Aarhus Akademi44 5 Egå Gymnasium 516 Marselisborg Gymnasium 37 Risskov Gymnasium 11 Aarhus Business College, HHX 20 AARHUS TECH, Teknisk Gymnasium, Midtby01 0 AARHUS TECH, Teknisk Gymnasium, Viby0240 VUC Aarhus11062 I alt Tabel 41: Bekymringsmærker fra aarhusianske uddannelsesinstitutioner [1] [1]
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Frafaldstruede: HovedplaceringI %Underplacering Status Andre ungdomsuddannelser30,7 Kombineret Ungdomsuddannelse 3 Erhvervsuddannelser17842,1 Forberedende og udviklende aktiviteter7217,0 Arbejde – deltid 9 Arbejde - fuld tid 7 Praktik i ungevejledningen 1 Produktionsskole 19 VUC-AVU niveau 28 VUC-HF niveau 8 Grundskolen40,9 10. klasse – andet klasse - folkeskole 3 Gymnasiale uddannelser4510,6 Midlertidige aktiviteter8319,6 Offentlig forsørgelse 82 Værnepligt 1 Under vejledning af UU389,0 Hovedtotal423100
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Struktur. Tættere relationer og samarbejde. Flere indsatser. Højere grad af fastholdelse i uddannelse eller overgang til anden uddannelse/opkvalificerende forløb. Andet?? Hvad opnår vi?
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Forslag / idéer / erfaringer til yderligere udvikling af samarbejdet med lokale aktører i forhold til fastholdelse? Hvordan bringer vi ”omvendte” bekymringsmærker i spil? Drøftelse