Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Er det ikke noget i klassen?
Når lærere samarbejder med forældre
Trivselsgrupper for forældre
Den gode klasse Forældrenes rolle
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Skolebestyrelsens årsberetning 2012
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Det gode klasserådsarbejde
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 25. april 2012.
Lindegårdsskolens forældre samarbejde Forslag til Skolebestyrelsen den 11. oktober 2006 den 11. oktober 2006.
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Mandag d. 1.november 2010 på Mørdrupskolen
Relationer – børn imellem
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Kontaktforældre Program
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Formålet med mødet Gennemgå og samle de input vi fik fra møderne
Information til nye forældreråd i 0
Kontaktperson-ordning = primærvoksenfunktion = mentorordning VANGEBOSKOLEN
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Åse Bille Jensen Uddannet Odense seminarium 1992 Åløkkeskolen 1993
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Målstyret læringsreform
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Trivselsarbejdet i klassen Program for forældremødet: Mål for klassen Ansvaret for klassens trivsel Årsager til mobning/ mistrivsel Dilemmaer og budskaber.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
M ØDE OM VISIONSDAGEN D. 15. MAJ 2015 o Hvorfor har bestyrelsen taget dette initiativ o Hvad er rammerne omkring dagen o Hvad kan forældrene og hvad kan.
Hvad er en trivselsgruppe ?  3-5 forældregrupper, som er sammensat af lærerteamet  Trivselsgrupperne forsøges blandet ifht. sociale kompetencer  Det.
Team Nordahl og Skibet Skole
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Princip for kontaktforældre
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde

3. februar Velkomst og aftenens program 19.10Introduktion til kontaktforældres rolle og 6 cases til bearbejdning i grupper og plenum 21.15Afrunding og evaluering 21.30Slut Baggrund for mødet - Uddrag af evaluering af mødet i november 2008: Gode diskussioner, men kunne have brugt meget mere tid Ønske om et møde mere foruden stormødet til maj Emner til næste møde fx. mere konkret om kontaktforældres opgaver, evt. som cases

Kontaktforældres rolle Kontaktforældre bidrager til at styrke netværket i klassen. Et godt netværk skabes ved at: Forældrene lærer hinanden godt at kende Forældrene kender hinandens børn Forældre og lærere kender hinanden Forældre/elever/lærere løser konkrete opgaver sammen

Ambitionsniveau og arbejdsglæde Antal af kontaktforældre Opbakning i forældregruppen Samarbejde med lærerne Samarbejde med ledelsen Mulighed for sparring

Konkrete forventninger til kontaktforældrene Følg med i klassens liv og udvikling Tag særlige problemstillinger op, der vedrører klassen som helhed Skab god kontakt til nye forældre i klassen Deltag i formøde med lærerne til årets første forældremøde

Hvordan vil du være kontaktforælder? Hvilke udfordringer kan du komme ud for? Hvilke problemstillinger vil du selv udfordre? Hvilke overvejelser gør du i forhold til børnene, de andre forældre, lærerne, skolebestyrelsen og ledelsen? Hvilke handlemuligheder har du?

5 konkrete områder hvor skoleledelsen ser, at kontaktforældrene kan være med til at udvikle og styrke samarbejdet mellem skolen og hjemmet? Emne: forældremøder mm Hvilket potentiale ser I som ledelse og lærere i kontaktforældrene? Nævn 5 konkrete områder, hvor I kan se, at kontaktforældrene kan være med til at udvikle og styrke samarbejdet mellem skolen og hjemmet? 1.Kontaktforældrene skal inddrages i planlægning af forældremøder, fordi møderne bliver:  Aktuelle i forhold til problematikker  Nærværende  Giver anledning til en bedre dialog  Fremadrettede i forhold til elevgruppen  Dynamiske/engagerede 2.Kontaktforældrene kan aflaste teamet i forhold til:  Indkaldelse til møder  Referater  Kontakt til forældre, der ikke møder op 3.Kontaktforældrene kan bidrage med:  At arrangere sociale arrangementer  Være medspillere i forhold til at løse forskellige problemstillinger i klassen 4.Kontaktforældrene er gode sparringspartnere i forhold til:  Forældrene i klassen  Lærerne  Skolens ledelse 5.Kontaktforældrenes rolle er vigtig i forhold til at:  Give ’feed-back’ til teamet omkring klassen  Orientere skolens ledelse om, hvad der rører sig i forældregruppen

Cases fra mødet Forældremøde2 I er kontaktforældre i 3.Q. Der skal være forældremøde i klassen om en måned. I kan som kontaktforældre være med til at fastlægge dagsordenen. En af jer har mødt en forælder i morges på skolen. Vedkommende synes, klassen fungerer dårligt og har bedt jer om at indkalde til et forældremøde uden dansklæreren. Den pågældende forælder mener, konflikterne i klassen løses bedst uden læreren, og at det er derfor er bedst at holde et møde uden læreren. Hvilke overvejelser gør I jer – skal der holdes forældremøde med eller uden læreren? Hvorfor – hvorfor ikke? Hvad beslutter I jer for at gøre? Hvordan vil I bidrage til planlægningen. I kan komme med emner, I selv er optaget af, eller prøve at finde ud af, hvad forældrene i klassen er optaget af. Vil I prøve at finde ud af, hvad forældrene i klassen er optaget af? Hvorfor / hvorfor ikke? Hvis ja, hvordan vil I helt konkret gøre det? Forældremøde1 I er kontaktforældre i 3.Q. Der skal være forældremøde i klassen om en måned. I kan som kontaktforældre være med til at fastlægge dagsordenen. Hvordan vil I bidrage til planlægningen. I kan komme med emner, I selv er optaget af, eller prøve at finde ud af, hvad forældrene i klassen er optaget af. Vil I prøve at finde ud af, hvad forældrene i klassen er optaget af? Hvorfor / hvorfor ikke? Hvis ja, hvordan vil I helt konkret gøre det? En af jer har mødt en forælder i morges på skolen. Vedkommende synes, klassen fungerer dårligt og har bedt jer om at indkalde til et forældremøde uden dansklæreren. Den pågældende forælder mener, konflikterne i klassen løses bedst uden læreren, og at det er derfor er bedst at holde et møde uden læreren. Hvilke overvejelser gør I jer – skal der holdes forældremøde med eller uden læreren? Hvorfor – hvorfor ikke? Hvad beslutter I jer for at gøre?

Cases fra mødet Drengegruppen I er kontaktforældre i 5.S. Der har gennem længere tid været fnidder i drengegruppen. To bliver holdt udenfor, og tonen er generelt grov og grim. De slås også lovlig meget - både i frikvartererne og på fritten. Lærerne har været i kontakt med flere af forældrene, men der bliver ved med at være uro og dårlig stemning. Hvad gør I som kontaktforældre? Hvilke overvejelser gør I jer i forhold til forældrene i klassen? børnene i klassen? klasselæreren? ledelsen? Fødselsdage I er kontaktforældre i 1.S. En af jer er blevet ringet op af en forælder, som spørger, om det ikke er ok, at hendes søn kun inviterer 6 af drengene fra klassen til fødselsdag. Reglen i klassen er, at man enten inviterer alle drengene, alle pigerne eller hele klassen, men så vil hendes søn slet ikke holde fødselsdag, og det synes moderen er synd. Hvad gør I som kontaktforældre? Hvad ville I gøre, hvis det var jeres eget barn, det handlede om? Har I som kontaktforælder / trivselsforælder en særlig ”forpligtelse” til at foregå med et godt eksempel? Hvis ja, hvorfor. Hvis nej, hvorfor ikke?

Cases fra mødet Sammenlægning I er kontaktforældre på 4. årgang. Der er tre 4. klasser på skolen. I de tre klasser er der tilsammen 43 elever (henholdsvis 14,13 og 16 elever). Ledelsen har besluttet at slå i tre klasser sammen til to. Den ene klasse fungerer fantastisk godt, den anden fungerer rigtig skidt, og den sidste klasse fungerer fint. Nu er der mange forskellige modeller: Man kan f.eks. vælge at sammensætte to helt nye klasser, eller man kan vælge at opretholde to af klasserne og fordele børnene i den sidste klasse mellem de to andre. Man kan vælge, at lærerne/ledelsen fordeler børnene, at børnene får lov at ønske, at forældre inddrages. Vil I som kontaktforældre have indflydelse på processen? Hvorfor / hvorfor ikke? Hvis I ønsker at blive inddraget i processen, hvordan vil I så gribe den an i forhold til de øvrige forældre i klassen? lærerne? ledelsen? Musikundervisning I er kontaktforældre i 2.Ø. En af jer bliver ringet op af en forælder. I fire musiktimer i træk er musikundervisningen blevet henlagt til klasselokalet, fordi der er nogle få elever, som larmer så meget, at læreren ikke mener, undervisningen kan gennemføres i musiklokalet på en hensigtsmæssig måde. Forælderen mener ikke, at kollektiv afstraffelse hører hjemme i folkeskolen og synes, det er for dårligt. Forælderen vil ringe til inspektøren og skrive til borgmesteren, for det hører ingen steder hjemme med så middelalderlige metoder. Hvad gør I som kontaktforældre? Hvilke overvejelser gør I jer i forhold til den pågældende forælder, musiklæreren, klasselæreren ledelsen borgmesteren?