Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

”Intet” af Janne Teller
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Filmtekniske virkemidler
Energi- & Vandværkstedet
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Fortællinger & Genrer November 2010
Filmanalyse Intro til filmmediet.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Din egen videoproduktion. 2 ▪ Før optagelserne •Gør jer klart hvilken historie I vil fortælle, og hvordan I vil fortælle den •Planlæg hvilke.
Præsentation af fremtidens hold Et netværk af kompetencer.
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Film- og medieuddannelsen Genrebegrebet og gyseren
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
100 år er gået… Tag på historiejagt og lyt til fortællinger
KREATIV FOTO 4 MENNESKER LANDSKAB OG MENNESKER 6. SEP. – 11. OKT
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Kommunikation / it.
KREATIV FOTO 5 MENNESKER LANDSKAB OG MENNESKER 6. SEP. – 11. OKT
?.
Engelbert H – og den sidste chance
Kortfilm – de 7 parametre
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Animation - en bevægelse der fortæller.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Snak med din sidemand om dette et par min.
Filmanalyse - et grundkursus -
- et forsøg på en analyse
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
Refleksioner og opsamling ift. i går
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Tv-reklame.
Af Tobias Lund, Line, Omid og Tobias Funder
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
Reklamefilm Analysemodel.
Analyse af noveller.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
Ånden i Glasset.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Levende billeder: Kortfilm
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Vi bestemmer Medborgerskab – Tema 2. 2 Tema 2 – Dag 1 Begrebskort Kropssprog.
Levende billederLevende billeder Filmgenrer: Kortfilm.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Kortfilm For 6. årgang. Læringsmål At du kan udvælge og anvende virkemidler lyd og perspektivering, så de understøtter din produktion At du skal kende.
Komposition - modeller
Afsender Produkt Udgivelsestidspunkt
Program for i dag Præsentation: Hvorfor it? Præsentation: Weebly.com
- Virkelighedsvarianter
At gennemskue faktagenren
Hvad er dokumentarfilm?
Engelskfagets metoder
Komposition - modeller
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Levende billeder Kortfilm

Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start  slut. Også kendt som Hvalmodellen og Hollywoodmodellen. Med jeres sidemakker: Hvilket punkt/fase er vigtigst i berettermodellen?

KORTFILMEN SOM GENRE Som oftest under 15 min. Begrænset persongalleri Enstrenget handling Handlingen foregår typisk over kort tid Filmiske virkemidler bruges (ofte) meget. Rekvisitter/symboler er vigtige, velvalgte og gennemtænkte set up/pay off.

Filmens enheder

De 7 parametre Richard Raskin, underviser/professor ved Institut for Æstetik og Kommunikation(ved Århus universitet) Forfatter og filminstruktør. Kendt for sine kortfilms-parametre: 7 ”regler” for, hvordan man laver en velfungerende/god kortfilm. 7-parametre-Modellen: analytisk redskab til at afdække, hvordan en kortfilm fortæller sin historie, men også som ramme for udvikling af en kortfilm.

Model: Raskins 7 parametre 1.Der bør kun være en hovedperson, denne persons historie er det centrale i filmen. 2. De bedste dramatiske øjeblikke skabes af personer, som træffer meningsfulde valg i deres sammenspil med hinanden. 3. tilskuerne skal lære at kende personerne hurtigt + den eller de konflikter som historien bygger på. 4. Filmens handling bør være ligeså spændende for hørelsen som for synet. Lydsiden må ikke nedprioriteres! En af de lyde i filmen, der bør holdes på et minimum, er dialogen. 5. Der er en ting i kortfilmen, der spiller en central rolle: genstande  set up/pay-off. 6. Kortfilmen bør være enkel uden for mange detaljer, så der bliver plads til, at seeren kan fordybe sig og være nysgerrig i forhold til historien. 7. Alle billeder i filmen er essentielle, derfor må de vælges med omhu, hvis de ikke er vigtige, bør de udelades. 2.Se: 9levendebilleder.weebly.com

Hvordan opfylder ”En eftermiddag” Raskins 7 parametre? Hvordan fortæller kortfilmen sin historie? Se: 9levendebilleder.weebly.com s. 2

Kortfilmsanalyse To forskellige slags analyser, når man analyserer en film: 1. En analyse af kortfilmens indhold (værkanalyse). Referat, personer, tid og sted, miljø, budskab, tema, konflikt osv. 2. En analyse af de filmiske virkemidler (shot-to-shot analyse)

Shot-to-shot analyse Når en bestemt scene skal næranalyseres. I shot-to-shot analysen beskriver og vurderer man filmens brug af filmiske virkemidler: kamera, klipning, lys, lyd, farver, effekter og komposition bør indgå.

ET EKSEMPEL på en Shot-to-shot analyse TidIndstillingHandlingPerspektivLydLysBeskæringKlip 00– 011.Man ser en dame og en dreng, som holder i hånden fugleperspektivReallyd ReallysSupertotalUsynlig En mand skælder ud.NormalperspektivSynkron reallyd ved dyt samt asynkron reallyd lyd i form af et klaverspil. ReallysNærUsynlig Damen kigger ned på drengen, og drengen kigger lige frem. Normalperspektiv (Mandens i bilen pov) Asynkron reallyd lyd i form af klaver. ReallystotalUsynlig Shot to Shot analyse af Call me reklame.

Opgavebeskrivelse/Flipped classroom Lav en shot to shot analyse 10 sek. Præsenter filmen. Shot to shot analyse. Fortæl hvorfor I laver en shot to shot analyse? Hvorfor er den god? Forklar hvorfor I har valgt netop dette stykke af filmen? Hvad har STS-analysen gjort for vores forståelse af filmen? Gå sammen i jeres ”Weebly”-gruppe. Gå ind skoletube  Screen-cast Varighed: 3-5 min. Færdig video skal på jeres weebly.com

Evaluering Gå ind på: Socrative.com Brug student login Brug koden:HMRVIXR3X Svar på de fire spørgsmål OBS! I må meget gerne være grundige, da vi skal bruge jeres svar i opgaveregi ;)