Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
Kompetenceafklaring af børnene
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Læringsstile og lektier
Dialogisk læsning.
Strategiske pejlemærker
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Læsning..
Eventyret om Eventyrlig leg med sprog
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Velkommen i Valhalla en præsentation af hverdagen...
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Jeg støtter barnet ved:
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Læreplaner i Højvangen
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Lavet af Christine og Signe 8.C ESSAY. Beskrivelse Man inddrager sine egne meninger og tanker. Ved vi tænker over tingene, danner vi billeder oppe i vores.
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
BØRNEHAVEKLASSESTART 2010 Skovshoved Skole en verden af liv.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Læsning.
2 SPROGINSTALLATIONER LOUISE WITTIG 27. NOVEMBER 2014.
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Lavet af Cesilie Bitsch og Viktor Aarslev
Ledelsens betydning for at lykkes!
Prinsesse Arabella blander farver
Børns sprog og læsning – i dagtilbuddet.
BOG: NEDE I FRU HANSENS KÆLDER
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Børn med særlige behov i dagplejen
BOG : Kulturelle udtryksformer og værdier
Nede i fru Hansens kælder
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
“Herre, din højre hånd er mægtig i styrke” (2. Mosebog 15, 6)
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?

Hvem er vi? Christina Riis Andersen, dagplejepædagog og nøgleperson på sprog. Bodil Vetter, leder af dagplejen.

Oplægget handler om 1.Hvorfor arbejdet med sproglig opmærksomhed er centralt. 2.Hvordan gør vi, vist med konkrete eksempler. 3.Hvad er næste tiltag.

Hvorfor? Forskning peger på at børn lærer sprog Fordi de har brug for sproget for at kunne kommunikere med omverdenen.

Børn bruger sprog når de… Vil udtrykke følelser, meninger og holdninger Gerne vil have noget Absolut ikke vil have noget Skal indgå i fællesskaber Skal udvikle lege Skal løse konflikter

Vi ved også at Børn der mester sproget godt… Har et godt fundament til at indgå i samtaler. Tør tage ordet og udtrykke sig præcist. Har et stort ordforråd, som gør læseparat. Har et godt fundament til at få indflydelse på deres eget liv og på omgivelserne.

Derfor vægter vi sproglig opmærksomhed Børn har ret til at mønsterbryde Dagplejen lægger fundamentet til at gøre børnene klar til børnehave og senere skole

Vi tror på Dagplejestart – gør skoleparat

Historisk set Altid arbejdet med børns sprog Tilbyder screening af alle 2,6 årige Spottede i 2009 og 2010, at 10 % havde vanskeligheder af ikke fonologisk karakter

Hvad var det vi ikke gjorde? Ole Henrik Hansens tankevækkende resultater. Vi ville gøre det bedre. Ja tak til at få besøg af Taks Force gruppen med bl.a. Professor Niels Egelund.

Nyt tilbud Sammen med skoleafdelingens læsekonsulent, besluttede vi: At alle dagplejepædagoger skulle på efteruddannelse. Heraf en nøgleperson med særlig uddannelse. Dialogisk læsning skulle prioriteres i alle dagplejen.

Hvordan arbejder dagplejerne med sprog i hverdagen? Barnets bog Rim og remser Sange og sanglege Musikalsk legestue Babytegn Sætter ord på… Sprogkuffert Plancher med ord og billeder Dialogisk læsning Samtaler i hverdagen

Barnets bog Formål At skabe sammenhæng mellem hjemmet og dagplejen. Hvert barn får en bog, som er deres egen, og som de får med, når de holder i dagplejen. Indhold Billeder, tegninger, sange, rim/remser eller noget helt andet.

Rim og Remser Rim og remser Ord udtales tydeligt. Musisk/rytmisk tilgang til sproget. Sjove og fjollede. Alle dagplejer får et sæt med rim og remser. Oppe i gardinerne Hænger appelsinerne Mændene og konerne Spiser af citronerne.

Sange og musikalsk legestue Kropslig fornemmelse af sproget. Krop og sprog knyttes gennem dans til musik. Inspiration til nye sange og sanglege.

Babytegn Giver mulighed for selv små børn, kan give udtryk for hvad de gerne vil have. Bliver brugt i nogle dagplejehjem.

Sætte ord på… Der er mange måder man kan styrke børns sprog på. Det der er vigtigt for at udvide børns sprog er at: Snakke MED dem. Lytte TIL dem. Tænke sprog ind i alt hvad man laver i løbet af dagen.

Sprogkuffert Sprogkufferten er meget individuel og kan indeholde både ting til snak, sang, leg og historie.

Plancher med billeder og ord Laminerede A3 ark med billeder af ting, følelser, oplevelser som børnene kender. Billeder og ord bliver koblet for barnet.

Dialogisk læsning Forberedte bøger Før læsning Fokusord Under læsningen Efter læsningen

Dialogisk læsning Videoklip der viser en af vores dagplejere som arbejder med dialogisk læsning.

Dialogisk læsning Endnu en dagplejer der arbejder med dialogisk læsning.

Dialogisk læsning Hvordan arbejder dagplejeren videre med fokusordene? Læg mærke til Mathias, han er kun 1 år, men har helt styr på hvad de har læst om i bogen.

Dialogisk læsning Vi synes det virker, men gør dagplejerne det også? Vi har spurgt en af vores dagplejere.

Samtaler i hverdagen Vigtigt at sætte ord på for børnene. Vigtigt at lytte til børnene. Vigtigt at samtale med børnene.

Hvad er næste tiltag? Sprogforskningsprojekt.