Sæt fokus på arbejdets kerne hvis du vil forbedre trivslen Personalechefkonferencen, 4. november 2008 Peter Hasle Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Virksomhedens sociale kapital - En ny indgang til Arbejdsmiljø?
Social Kapital – rig på relationer
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Social kapital i krisetider
Virksomhedens sociale kapital
LEAN UDEN STRESS (Leanus)
Ledelse og menneskesyn
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Ledelse af innovative medarbejdere
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Arbejdsglæde eller sygefravær
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Peter Hasle Hvordan kan man internt arbejde med at udvikle arbejdsmiljøledelsessystemet og overkomme begrænsningerne.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet
Trivselsundersøgelser
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kodeks for offentlig topledelse
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Ernæringsassistentelevers psykiske arbejdsmiljø i praktikken ved uddannelseskoordinator Lise Lotte Sørensen.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Videngrundlag  ”Metodeudvikling vedrørende behandling af psykisk arbejdsmiljø i APV-arbejdet”. Rapport af Kaia Nielsen m.fl.  “Virksomheders indsats.
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Virksomhedens sociale kapital - Nyt syn på arbejdsmiljøet?
at få sund fornuft til sund adfærd….
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf. Chief Happiness Officer. Cand. scient. i datateknologi, Odense Universitet, Medstifter af IT-firmaet Enterprise.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
Peter Hasle, 2007 Social kapital og den samarbejdende virksomhed 21. juni 2007 på LO-skolen Peter Hasle Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Sparekassen uden regler og forretningsgange Gennem værdier og selvledelse til en af Danmarks bedste arbejdspladser.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Hvorfor er det svært at regulere psykisk arbejdsmiljø?
Virksomhedens sociale kapital
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Tag snakken – bryd vanerne
Lederlivsundersøgelse 2015
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Sæt fokus på arbejdets kerne hvis du vil forbedre trivslen Personalechefkonferencen, 4. november 2008 Peter Hasle Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø

Peter Hasle Dagens oplæg bygger på resultater fra VIPS Virksomhedernes Indsats for et bedre Psykisk arbejdsmiljø At skabe viden om hvordan arbejdspladser gennemfører vellykkede forbedringer af det psykiske arbejdsmiljø Fokus: Virksomhedernes eget arbejde med at forbedre PSA 14 virksomheder fulgt i 2-3 år Udgangspunkt kortlægning af PSA Derefter handlingsplan og forsøg på forbedringer Procesevaluering og effektmåling

Peter Hasle Den gode nyhed: Det nytter noget Den enkelte virksomheds indsats medfører en forskel uanset branche og fag Det kan altså betale sig at søge at forbedre psykiske arbejdsmiljø Den dårlige nyhed: Det tager lang tid Der er ingen lette genveje Mange ting kan gå galt VIPS fandt en god og en dårlig nyhed

Peter Hasle 13 teser om at arbejde med psykisk arbejdsmiljø De langsomme forandringer er de hurtigste Det gode psykiske arbejdsmiljø skal hele tiden genopfindes Mistillid til andres motiver lammer processen Skab en professionel uenighedskultur Nej til kærlighed – ja til annerkendelse og respekt Lederen som sekretær for medarbejderne Hvis vi blot fik lov at passe vores arbejde! Inddragelse og dialog er godt, men ikke nok. Spørgeskemaer sætter dagsordenen, men løser ikke problemerne Se manglerne i øjnene og dyrk mulighederne Det er svært at holde skruen i vandet, når bølgerne går højt Ingenting kommer af ingenting Meningen med arbejdet skabes i fællesskab

Peter Hasle Tese: Spørgeskemaer sætter dagsordenen, men løser ikke problemerne Den positive betydning resultaternes objektive karakter gør dem svære at afvise det kan blive lettere at tale om tabuer Oversættelsen til handling rammer barrierer: spørgeskemaer bygger på abstrakte kategorier det er svært at koble det konkrete arbejde med spørgeskemaet Det er uklart hvad der vil forbedre situationen

Peter Hasle Hvordan kommer man så videre? Tre teser som kan hjælpe på vej De langsomme forandringer er de hurtigste –problemer med psykisk arbejdsmiljø løses ikke med et snuptag Det gode psykiske arbejdsmiljø skal hele tiden genopfindes –psykiske arbejdsmiljø er ikke klaret en gang for alle –og enhver organisation forandrer sig hele tiden Inddragelse og dialog er godt, men ikke nok –Det er nødvendigt med dialog, men der skal også handles

Peter Hasle Det psykiske arbejdsmiljø i jobbet Belastende effektGuldkornBerigende effekt For høj: Stress For lav: Apati Krav Personlig udvikling og vækst Magteløshed Hjælpeløshed Indflydelse Handlekompetence Ansvarlighed Ensomhed Isolation Social støtte Social forankring og integration Fremmedgørelse Normløshed Mening Følelse af mening og sammenhæng Usikkerhed Uvished Forudsigelighed Tryghed og sikkerhed Frustration Værdiløshed Anerkendelse og Belønning Personlig værdighed og følelse af værdi

Peter Hasle Det psykiske arbejdsmiljø i jobbet Belastende effektGuldkornBerigende effekt For høj: Stress For lav: Apati Krav Personlig udvikling og vækst Magteløshed Hjælpeløshed Indflydelse Handlekompetence Ansvarlighed Ensomhed Isolation Social støtte Social forankring og integration Fremmedgørelse Normløshed Mening Følelse af mening og sammenhæng Usikkerhed Uvished Forudsigelighed Tryghed og sikkerhed Frustration Værdiløshed Anerkendelse og Belønning Personlig værdighed og følelse af værdi

Peter Hasle Det psykiske arbejdsmiljø i jobbet Belastende effektGuldkornBerigende effekt For høj: Stress For lav: Apati Krav Personlig udvikling og vækst Magteløshed Hjælpeløshed Indflydelse Handlekompetence Ansvarlighed Ensomhed Isolation Social støtte Social forankring og integration Fremmedgørelse Normløshed Mening Følelse af mening og sammenhæng Usikkerhed Uvished Forudsigelighed Tryghed og sikkerhed Frustration Værdiløshed Anerkendelse og Belønning Personlig værdighed og følelse af værdi

Peter Hasle Mening i arbejdet Enhver organisation er sat i verden for at løse en bestemt kerneopgave Alle mennesker ønsker at udføre et meningsfyldt arbejde Meningen tager udgangspunkt i løsningen af kerneopgaven Forhindringer, forstyrrelser og unødvendige opgaver skaber meningsløshed Mening er en væsentlig del af anerkendelse og belønning

Peter Hasle Ny tese: Hvis vi blot kunne få lov til at passe vores arbejde Diskussion: Har I eksempler fra jeres hverdag på forhindringer i løsningen af kerneopgaven som kan medføre tab af mening i arbejdet

Peter Hasle Definition af kerneopgaven er ikke selvindlysende Hvem skal have udbytte af løsningen af kerneopgave? –borgerne –politikerne –udbyttet for den første borger kan forringe muligheden for den næste –den konkrete borger eller den abstrakte borger Hvad er kvalitet i løsningen af kerneopgaven? –borgertilfredshed –retssikkerhed –lave omkostninger –??

Peter Hasle Social kapital som mulighed “Egenskaber ved en social organisation som fx netværk, normer og tillid som fremmer koordinering og samarbejde for det fælles bedste” Putnam, 1995

Peter Hasle Virksomhedens sociale kapital Samarbejds- evne TillidRetfærdighed Kerneopgaven

Peter Hasle Verdensbanken, her fra G.T. Svendsen. Økonomi & Politik 2006; ,5 63,9 62,3 56,4 53,9 42, ,3 36,9 36,1 31,2 25,7 15,7 10,4 4, Danmark Norge Sverige Finland Holland USA Japan Indien UK Tyskland Rusland Pakistan Portugal Tyrkiet Brasilien Index Tillid - i hvor høj grad stoler folk på hinanden? Der er særlig høj social kapital i Danmark

Peter Hasle Der er plads til forbedringer i mange virksomheder Retfærdighed Lodret tillid Sparekassen Konsulenthuset Sundhedstjenesten Døgninstitutionen Daginstitutionerne Hjemmeplejen Familierådgivningen Cateringen Trykkeriet Maskinfabrikken Transportmateriel Banken IT-virksomheden Skala VIPS resultater 2008

Peter Hasle Tillid En definition: Accept af egen sårbarhed i forventning om at den anden ikke udnytter sårbarheden Tillidsbaseret ledelse: Ledelsen afgiver kontrol til medarbejderne i forventning om at de ikke udnytter situationen Medarbejdertillid: Medarbejderne accepterer at blive ledet i forventning om at ledelsen udøves for at varetage det fælles bedste

Peter Hasle Flere former for tillid Interpersonel tillid: Tillid mellem personer: medarbejder – leder og medarbejder – medarbejder Opbygges eller nedbrydes gennem personligt kendskab og erfaringsopbygning Institutionel tillid Personers tillid til institutioner fx virksomheden som sådan Topledelsen bliver symboler for virksomhedens som institution Tilliden baseres på fortolkning af symboler

Peter Hasle Tillid vindes gennem troværdig adfærd Velvillighed: Man viser sin gode hensigter (udnytter ikke sårbarhed) Kompetence: Man demonstrerer at man ved hvad man taler om og kender sine grænser Konsistent adfærd: Gennemskuelig og forklarlig Integritet: Man mener og gør som man siger Uddelegering af kontrol: Man viser selv tillid ved at give kompetence til andre Demonstration af lydhørhed: Man tager andres synspunkter seriøst Frit efter Mayer et al, 1995 og Whitener et al, 1998

Peter Hasle Flere slags retfærdighed Fordelingsmæssig: Bliver løn, forfremmelser, fyringer, anerkendelse, frynsegoder etc. retfærdigt fordelt? Processuel: Er processen retfærdig? Følges anerkendte procedurer? Går det “rigtigt til?” Interaktionel: –Interpersonel: Bliver man behandlet ordentligt, dvs. med respekt? –Informativ: Får man tilstrækkelig information om processen?

Peter Hasle. Hvordan skabes en retfærdig proces Konsistens: Lige behandling af alle Involvering: De berørte skal høres Respekt: Synspunkter behandles seriøst Synlighed: Beslutningsprocessen er gennemskuelig Forklaring: Hvorfor beslutningen blev som den blev, og hvilken konsekvenser den får Ankemulighed: Unfair og forkerte beslutninger kan omgøres (Frit efter Leventhal 1980 og Kim & Mauborgne 2003)

Peter Hasle Opbygge social kapital Udvikle kerneopgaven i fællesskab

Peter Hasle Lean som mulighed for fælles fokus på kerneopgaven 1.Fastslå hvad der skaber værdi for kunden 2.Identificer de ikke-værdiskabende aktiviteter og eliminer dem (ValueStreamMap til analyse af værdikæden) 3.Skab flow omkring de arbejdsgange, der skaber værdi. 4.Styring af produktionen baseret på ’træk’ (pull) fra kunden ikke ´skub’ (push) fra planlægningsafdelingen 5.Stræb efter det perfekte ved løbende fjernelse af spild.

Peter Hasle Lean udfordrer virksomhedens sociale kapital Er der tillid til hvad lean skal bruges til og hvordan det gennemføres? Foregår implementeringen af lean på en retfærdig måde? Samarbejdes der om gennemførelsen af lean?

Peter Hasle Diskussion Hvordan kan man udvikle den fælles forståelse af kerneopgaven? Hvordan håndteres uenigheder og dilemmaer? (forskellige grupperinger vil forskelligt)