Innovation, Samarbejde og Ledelse Jacob Torfing FOA Ledertræf, Nyborg Strand 13. Juni, 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Uddannelse til tværfaglighed
Advertisements

Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Jacob Torfing, RUC og CLIPS Børne- og kulturchefforeningens årsmøde
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Teori-Praksis-holdning
Jacob Torfing LIF Temadag 26. November, 2012
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Ledelse af innovative medarbejdere
Lotte Bøgh Andersen 13. marts, 2013
Implementeringsudfordringen 4 faldgruber – 4 svar Nye løsninger på ældre- og sundhedsområdet Socialstyrelsen 19. april 2012.
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
Tillid Temadag for AMIR
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Kodeks for offentlig topledelse
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Fra kontrol til sparring Jesper Hansen Jammerbugt Kommune.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Ledelse i forskellige retninger
Det Kommunale Innovationslandskab
Undervisningsministeriet
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
GENERATION WHY Flere søger virksomheder med andre formål end ren profit. Give noget igen til samfundet. Vi vil i stigende grad søge at gøre en positiv.
Kulturrådet i Slagelse Hvordan sikre vi de bedste rammer? Næstformand Troels Brandt Diplom i ledelse Master i ledelse af forandringer - Erfaringerne fra.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Eva Sørensen Roskilde Universitet Universitetet i Nordland.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Innovation og lønsomhed - hvordan arbejder COI?
Hvordan kan vi styrke den danske innovationskultur?
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Er der et liv efter New Public Management?
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Tag snakken – bryd vanerne
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Præsentationens transcript:

Innovation, Samarbejde og Ledelse Jacob Torfing FOA Ledertræf, Nyborg Strand 13. Juni, 2013

Hvorfor offentlig innovation?  Den gode: –Realisering af faglige ambitioner om at levere løsninger af høj kvalitet, der matcher nye og ændrede behov kræver innovation  Den onde: –Det store antal ’wicked problems’ kan hverken løses vha. standardløsninger eller ved at ’sende flere penge’  Den grusomme: –Krydspresset mellem stigende forventninger og knappe ressourcer stiller krav om at skaber banebrydende innovationer, som giver os mere og bedre for mindre

Ny innovationsdagsorden  Den offentlige sektor er langt mere dynamisk og innovativ end sit rygte  Men offentlig innovation er ofte episodisk og beror på tilfældigheder: –Nye tekniske muligheder –Nye lovkrav ovenfra –Skandaler og negativ omtale –Tidsbegrænsede eksperimenter –Nye lederes heroiske indsats  Behov for en ny innovationsdagsorden: –Innovation skal gøres til en permanent og systematisk aktivitet

Hvad er innovation?  Innovation er ikke et intetsigende modebegreb, men et præcist begreb om trinvis forandring  Innovation i højdespringsteknik –Saksespring (1,59 m.) –Eastern Cut-off (1,75 m.) –Western Roll (2,00 m.) –Fosbury Flop (2,09 m.)

Innovation involverer et brud  Kreativitet er at udvikle nye gode ideer, men bliver først til innovation, når den gode ide realiseres  Innovation er forandring, men ikke al forandring er innovation  Kun forandring der bryder med gængs praksis og vante forestillinger er innovation  Ikke afgørende om innovation stammer fra en opfindelse eller fra kopiering –Hvis det er nyt i den lokale kontekst er det innovation

Radikal vs. inkremental innovation  Radikal innovation indebærer store, dybe og systemiske forandringer  Præference for radikal innovation, fordi man kan spare mange penge  Men radikale innovationer kommer ikke, fordi man vil dem  Starte med at geare sin organisation til radikal innovation - så skal de nok komme...  Mens man venter kan man så plukke de lavt hængende frugter: –Lave mindre inkrementale innovationer, gerne gennem kopiering af andres mest succesfulde innovationer  Strategisk ledelsesopgave at afgøre, hvor man skal være hhv. ’first mover’ og ’second mover’

Top-down og bottom-up innovation  Hvis innovation skabes fra oven og ned mangler der ofte faglig fundering og ejerskab  Hvis innovation kun sker for neden hindres opskalering og spredning  Derfor skal vi kombinere dagsordenssættende og faciliterende top-down innovation med bottom- up udfordring af vanetænkningen og udvikling af nye ideer

Innovation på tværs  Det vigtigste er dog det tværgående samspil mellem siloerne: –Problemer går på tværs –Samarbejde skaber forstyrrelse  Udfordringen er her at overvinde barriererne for tværgående samspil og bore huller i siloerne Problem

Innovationshelte  De sidste år har vi spildt tiden på at lede efter offentlige innovationshelte  Været mange kandidater: –Politikere –Offentlige ledere –Private udbydere –Medarbejdere –Brugere  Det er imidlertid sjældent at offentlig innovation skabes af en enkelt aktør

Samarbejdsdrevet innovation  Forskningen viser, at alle dele af innovations- processen kan styrkes gennem samarbejde  Samarbejde skaber:  Bedre problemforståelse  Større iderigdom  Gensidig læring  Bedre risikohåndtering  Koordineret implementering  Fælles ejerskab  Større spredning Problem definition Ide- udvikling Ide- selektion Imple- mente- ring Spred- ning

Metoder til samarbejdsdrevet innovation  Rum uden for men tæt på driften hvor medarbejdere på kryds of tværs og i dialog med borgere og brugere udvikler og tester prototyper i driften  Partnerskaber med private parter med komplementære ressourcer  Netværk med relevante og berørte parter med andre perspektiver, ideer og ressourcer (f.eks. Lokalråd)  Crowd-sourcing hvor man populært sagt ’spørger publikum’

Barrierer for samarbejdsdrevet innovation InteraktionSamarbejde Innovation Aktører Barrierer: ingen tradition, dårlig erfaring og demotiverende og demotiverende usikkerhed usikkerhedBarrierer: fristet til enegang, mangel på tillid, mentale siloer og interessekonflikter interessekonflikterBarrierer: tunnelsyn, risiko- aversion og usikkerimplementering

Behov for innovationsledelse… InteraktionSamarbejde Innovation Innovations-ledelse Aktører Igangsætter FacilitatorKatalysator BarriererBarriererBarrierer

Hands-on innovationsledelse  Igangsætter: –Skabe momentum, sætte holdet, fordele roller, klargøre processen, sikre opbakning og råderum, afstemme forventningerne, …  Facilitator: –Understøtte processen, skabe gensidig tillid, udvikle fælles forståelsesrammer, løse konflikter, selektiv aktivering, fjerne forhindringer for samarbejde, …  Katalysator: –Konstruere trusler, anlægge nye vinkler, bringe ny viden eller aktør i spil, ændre mødeformen, udfordre tavs viden, håndtere risici, …

Hands-off innovationsledelse  Skabe fælles sprog om innovation  Skabe diversitet og mobilitet blandt medarbejderne  Rekruttere og udvikle kreative talenter  Bekæmpe nulfejlskulturen  Erstatte regeltyranni og tælleregime med tillidsbaseret ledelse  Skabe fladere organisationer og bore huller i siloerne

Hvilke kompetencer skal i spil?  Canadisk survey af succesfulde offentlige lederes kompetencer: –HOT: god kommunikator (50%), visionær (46%), og konsensusbygger (46%) –NOT: opmærksom på detaljer (3%), stærk teknisk eller faglig viden (2%) og magtfuld autoritet (2%)

Hvis du vil vide mere…  Læs bogen:  Spil spillet: