Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Regeringens oplæg til erhvervsuddannelsesform Louise Pihl Dansk Byggeri.
Advertisements

Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Max 3 forsøg på eud.
Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Uddannelsesorientering Tech College Aalborg EUD reform 2015
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Informationsmøde 9. klasse
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Opbygning og struktur 10.kl Et center, to adresser Koordineret ledelse Forskelligt udbud Pædagogisk samarbejde Fælles arrangementer.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
EUD & EUX Herningsholm Erhvervsskole. EUD - Erhvervsuddannelse  106 uddannelser med over 300 trin/specialer  Svendebrev  Varighed mellem 1½ og 5½ år.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Information til de unge om Coop Madskolen – Bliv delikatesseassistent, slagter, bager eller konditor! Coop udbyder i samarbejde med ZBC en helt ny uddannelse.
19. januar 2015 Sammenhængskraft - fra udskoling til ungdomsuddannelse.
Tilbud til alle på erhvervsuddannelserne – også de stærke. Vicedirektør Mette Selchau Mercantec.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets.
KVALITET OG DATA Kvalitet og data De fire klare reformmål 1.Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse direkte fra 9. eller 10. klasse 2.Flere.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
INFORMATION OM FORBEREDELSESKURSUS FOR INDVANDRERE OG FLYGTNINGE
Brobygning – EUD og efterskolerne
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder Kommune*
Børne- og Uddannelsesudvalget Assens kommune
Efterskolernes Vejlederkonference
Dagens program Du skal have kendskab til:
Uddannelsesmuligheder efter 9. klasse
Program Trepartsaftalen Nyt om EUV
Uddannelsesvalg i 8. klasse
Velkommen til TECHCOLLEGE
Social- og sundhedsuddannelserne
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
KONTOR | HANDEL | BUTIK | EVENT
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Fagmøde Naturfag, fysik og kemi September 2015
Uddannelses- og informationsarrangement
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Ungdommens uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Dagens program Du skal have kendskab til:
Udvikling af modeller og metoder til differentiering
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Skoleudvikling i Praksis 1
Tilmelding til uddannelse 2018
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Forberedende ungdomsuddannelse – FGU
Nyt fra ministeriet Billeddias
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Ønske om sammenhængende uddannelsespolitik
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål 2020: 25%, % Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Resultatmål: Fra 52% i 2012 til 60% i 2020 og 67% i 2025 Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Resultatmål: Elever, der afslutter med højere niveauer, end krævet, skal stige år for år Mål 4: Tilliden til og trivslen i erhvervsskolerne skal styrkes Resultatmål: Elevernes og aftagervirksomhedernes tilfredshed skal øges frem mod år 2020

De 10 indsatsområder Et attraktivt ungdomsmiljø Ny og enklere struktur og mere overskuelighed på erhvervsuddannelserne Bedre videreuddannelsesmuligheder Erhvervsuddannelse for voksne Klare adgangskrav Ny, erhvervsrettet 10. klasse (EUD10) Ny, kombineret ungdomsuddannelse Mere og bedre undervisning Fortsat indsats for praktikpladser Fokusering af vejledningsindsatsen

Ny og enklere struktur og mere overskuelighed på erhvervsuddannelserne Fra 12 indgange til fire hovedområder: Omsorg, sundhed og pædagogik Kontor, handel og forretningsservice Fødevarer, jordbrug og oplevelser Teknologi, byggeri og transport

Grundforløb og fagretninger Hver skole skal oprette én eller flere fagretninger indenfor den eller de hovedindgange, skolen udbyder Grundforløbet bliver for de fleste elever 40 uger, hvor der sker en gradvis specialisering mod et fag efter tragtmodellen: Hovedindgang->fagretning->fag

Grundforløbet deles i to: Grundforløb 1 – 20 uger Grundforløb 2 – 20 uger

Grundforløb 1 Er for elever, der kommer direkte fra grundskolens 9. eller 10. klasse eller har forladt disse for højst 12 måneder siden Kan påbegyndes én gang Starter op to gange årligt: August og januar

Grundforløb 2 Grundforløb 2 er det fagspecifikke grundforløb, der leder direkte mod en uddannelse og dermed hovedforløbene på en given uddannelse. Grundforløb 2 kan påbegyndes max. tre gange og ikke det samme to gange Starter op to gange årligt: August og januar Kan påbegyndes på tværs af hovedindgange og fagretninger Grundforløb 2 er for elever, der: Har afsluttet grundforløb 1 Har en praktikaftale med en virksomhed (læreplads) Har gennemført en ungdomsuddannelse Har forladt grundskolen for mere end ét år siden Har haft et forløb på en produktionsskole på ét år

Indhold Nu begynder tragten

Grundforløb 1 Erhvervsfag 1 Erhvervsfag 2 Erhvervsfag 3 Grundfag: Dansk, to niveauer/fire uger Valgfag fire uger Samme kompetencer skal opnås på alle hovedindgange og fagretninger

Erhvervsfag 1 De første to uger af grundforløb 1 Erhvervsfag 1 skal kvalificere og udfordre elevernes valg af fagretning

Erhvervsfag 2+3 Eleverne skal opnå kompetencer indenfor Arbejdspladskultur Samfund og sundhed Praktikpladssøgning Erhvervsfaglig viden Proces- og metodefag Faglig dokumentation Faglig kommunikation Innovation Arbejdsplanlægning og samarbejde Metodelære

Grundfag Dansk – eleverne skal hæves to niveauer (F-E-D-C)

Valgfag Eleverne skal have fire ugers valgfag – herunder Støttefag (fag, der støtter elevens boglige og/eller praktiske læring for elever, der har svært ved at nå målene for et eller flere fag i grundforløbet) Talentfag (fag, der giver eleverne mulighed for at fordybe sig særligt i faglige elementer og problemstillinger – herunder fag, der styrker elevernes deltagelse i faglige konkurrencer (Skills mv) Grundfag på højere niveau

Grundforløb 2 Praksisnær, indledende del af uddannelsen Rettet mod et hovedforløb Skal lede eleverne til opfyldelse af adgangskrav/overgangskrav til undervisningen i hovedforløbet Varighed: 20 uger

Indhold grundforløb 2 Uddannelsesspecifikt fag Grundfag, fire uger Valgfag, fire uger

Klare adgangskrav For optagelse på såvel grundforløb 1 og grundforløb 2 kræves minimum karakteren 02 som prøvekarakter i dansk og matematik To elevgrupper er undtaget fra adgangskravet: Elever, der har indgået en uddannelsesaftale med en virksomhed og dermed af virksomheden vurderes parat Elever, som i forvejen har gennemført en ungdomsuddannelse, og som derigennem har opnået det fornødne faglige niveau i dansk og matematik

Adgangskrav til hovedforløbet Skærpede overgangskrav mellem grundforløb 2 og hovedforløbene: Bestået grundforløbseksamen En række krav indenfor de almene fag afhængig af uddannelse Fag-faglige krav

Eksempel 1 på adgangs- og overgangskrav Jens vil gerne være murer. Han skal: Have opnået karakteren 02 i dansk og matematik for at komme ind på erhvervsskolen Efter grundforløb 2 skal han have bestået matematik og teknologi på F-niveau

Eksempel 2 på adgangs- og overgangskrav Lene vil gerne være mekaniker. Hun skal: Have opnået karakteren 02 i matematik og dansk for at komme ind på erhvervsskolen Efter grundforløb 2 have bestået dansk på E-niveau, matematik på E-niveau, engelsk på E-niveau og fysik på E- niveau

Eksempel 3 på adgangs- og overgangskrav Niels vil gerne tage lager og- terminaluddannelsen. Han skal: Have opnået karakteren 02 i matematik og dansk for at komme ind på erhvervsskolen Efter grundforløb 2 have gennemført naturfag på F-niveau og informationsteknologi på F-niveau.

Fokusering af vejledningsindsatasen Alle 8. klasser fremover skal deltage i introduktionskurser i fem dage. Kurserne skal omfatte en erhvervsuddannelse eller en erhvervsgymnasial uddannelse Alle skal udfordres i deres valg – dels i grundskolen men også på grundforløb 1 Eleverne har færre skud i bøssen nu end før i forhold til at vælge en erhvervsuddannelse: Grundforløb 1 kan kun påbegyndes én gang Grundforløb 2 kan kun påbegyndes tre gange – og ikke samme flere gange Uddannelsestiden kan ikke forlænges – det er uger

Mere og bedre undervisning Eleverne skal have 25 klokketimers undervisning fra 2015 – 26 timer fra 2016 Alle lærere skal indenfor en kort årrække have opnået minimum 10 pædagogiske ECTS point ……Og det skal lederne også

Et attraktivt ungdomsmiljø Unge og voksne har ikke samme forløb Fokus på studiemiljø Fokus på holddannelse og tilhørsforhold

Vi har nået endestationen…… Det er tid til spørgsmål