Uddannelsesparathed Niels Nygaard Silkeborg Tekniske Skole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bekendtg ø relse om uddannelserne i den erhvervsfaglige f æ llesindgang bil, fly og andre transportmidler I medf ø r af § 4, stk. 1 og 2, i lov om erhvervsuddannelser,
Advertisements

…..godt på vej i ungdomsuddannelsen
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Vest Region Hovedstaden
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Informationsaften for forældre og elever
Program Gennemgang af og formål med uddannelsesplanen
Uddannelsesmuligheder
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
før Uddannelsesmessen
Forældremøde 8.klasse.
Præsenterer for 8. klasse. Præsenterer for 8. klasse.
Velkommen til vejledningen i 10.klasse.. Hvorfor vælge 10.klasse.?  Faglige mål : Bedre i nogle fag, bedre arbejdsvaner, aflevere hjemmearbejde, være.
Færdig med skolen - hvad så?
På vej mod ungdomsuddannelse
En buffet af uddannelsesmuligheder
78,8 % er i uddannelse 53,6 % går i gymnasiet 21,7 % er i erhvervsuddannelse 1,3 % er i andre ungdomsuddannelser 0,9 % er i andre uddannelser 1,3 % er.
En rejse gennem det danske uddannelsessystem
Til 8. klasse før Uddannelsesmessen Ungdommens Uddannelsesvejledning UUVest Region Hovedstaden
Det Danske Uddannelsessystem
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse

U ngdommens U ddannelsesvejledning B ornholm Torvegade 7 1tv Kasse i finansministeriet STU - Status august 2012 Kommunikationscentret.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Forældremøde i 9.& 10.klasse Vejlederen har ordet  Samarbejde  Vejledningsaktiviteter  Kort om uddannelsessystemet  Uddannelsesparathed og.
Opbygning og struktur 10.kl Et center, to adresser Koordineret ledelse Forskelligt udbud Pædagogisk samarbejde Fælles arrangementer.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
EUD & EUX Herningsholm Erhvervsskole. EUD - Erhvervsuddannelse  106 uddannelser med over 300 trin/specialer  Svendebrev  Varighed mellem 1½ og 5½ år.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Way2Go - Din vej til en erhvervsuddannelse Brobygning til uddannelse – unge lediges vej til uddannelse Roskilde Kongres & Idrætscenter Onsdag d. 12. november.
Information til de unge om Coop Madskolen – Bliv delikatesseassistent, slagter, bager eller konditor! Coop udbyder i samarbejde med ZBC en helt ny uddannelse.
Tilbud til alle på erhvervsuddannelserne – også de stærke. Vicedirektør Mette Selchau Mercantec.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Temamøde om erhvervsvejledning i et regionalt beskæftigelses- perspektiv 13. marts 2009 Roskilde Kongres- og Idrætscenter Jesper Clausen, vicedirektør.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
Kvalitet i skolepraktik Hvordan skaber vi et godt alternativ til den ordinære praktikaftale Direktør Peter Amstrup Formand Danske Erhvervsskoler – Lederne.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets.
- At 25% af en ungdomsårgang i 2020 skal have en erhvervsuddannelse -At 60 % af de optagne skal gennemføre uddannelsen -At flere skal motiveres til at.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Februar 2017 PKU-konference
Online arbejdsmiljøuddannelse
Grundforløb for voksne
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Dagens program Du skal have kendskab til:
Uddannelsesplanen.
Program Trepartsaftalen Nyt om EUV
Uddannelsesvalg i 8. klasse
Velkommen til TECHCOLLEGE
”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd”
Social- og sundhedsuddannelserne
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Handlingsplan for øget gennemførelse
Netværksmøder - voksenlærlingeordningen
Bilag 1a: Organisering Jobcenteret Regionen
Ungdommens uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Forældremøde.
Dagens program Du skal have kendskab til:
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
konference om det praktikpladsopsøgende arbejde
Foreløbigt valg af uddannelsesønske
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til førstehjælp
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

Uddannelsesparathed Niels Nygaard Silkeborg Tekniske Skole

Disposition Strukturen i erhvervsuddannelserne Elevprofil på Silkeborg Tekniske Skole Frafald på Silkeborg Tekniske Skole Uddannelsesparathed/barrierer Frafaldsindsats Praktikpladssituationen

Erhvervsuddannelserne Bil, fly og andre transportmidler Bygge og anlæg Bygnings- og brugerservice Dyr, planter og natur Krop og stil Mad til mennesker Medieproduktion Merkantil Produktion og udvikling Strøm, styring og it Sundhed, omsorg og pædagogik Transport og logistik 12 indgangeOverordnet struktur Fra 9. eller 10. kl. uden uddannelsesaftale Fra 9. eller 10. kl. med uddannelsesaftale Trainee eller ny mesterlære Grundforløb uger For at bestå grundforløbet skal du leve op til eller bestå bestemte kompetencemål Hovedforløb 1-3 ½ år Der veksles mellem skoleundervisning og praktik i virksomheden. Uddannelsesaftale

Erhvervsuddannelsernes uddannelsesstruktur  Skolevejen  Praktikvejen  Mesterlære Grund -forløb Hovedforløb Svendeprøve /eksamen 20 uger Grund-forløb Svendeprøve /eksamen Hovedforløb Kompetencevurdering/prøve efter 1 år, for at blive optaget på hovedforløb Grundforløb / eller evt. almenfag PraktikperiodeSkoleperiode Svendeprøve /eksamen

Erhvervsuddannelser inden for køkken-, hotel- og restaurantbranchen De elever, der vælger at gennemføre 1. trin, afslutter med en skoleeksamen og får et skolebevis. Øvrige uddannelser afsluttes med svendeprøve og svendebrev Erhvervsuddannelser - fra juli 2008Varighed Gastronom - specialet kok3 år og 9 måneder Gastronom - specialet smørebrødsjomfru3 år Gastronom - specialet cater2 år og 10 måneder Gastronomassistent – 1. trin i gastronomuddannelsen1 år og 6 måneder Hotel- og fritidsassistent2 år og 6 måneder Tjener3 år og 4 måneder Konference- og selskabstjener – 1. trin i tjeneruddannelsen1 år og 8 måneder Receptionist2 år og 4 måneder - dog kun 2 år med gymnasial baggrund

Elevprofil Silkeborg Tekniske Skole (2008) GrundforløbHovedforløb HovedtalProcentHovedtalProcent Kvinde19828 %10626 % Mand50972 %30974 % Aldersfordeling - 17 år32947 %4812 % 18 – 19 år ! %18043 % 20 – 24 år ! %11327 % 25+ år8111 %7418 % Herkomst Dansk64591 %38693 % Efterkommer203 %62 % Indvandrer406 %174 % Uoplyst/ukendt261 % I alt707415

Frafald august – november 2009 Fortrudt udd.Ikke udd. paratSygdomNiveau for højtAntal elever Bil, fly og andre transportmidler 3 %6 %1 % 99 Produktion og udvikling 7 % 27 Strøm styring og it 8 %13 % 47 Mad til mennesker 7 % 2 % 290 Vognmaler 8 % 130 Bygningsmaler 19 %14 %3 % 26 Skiltetekniker 7 % 29 Bygge og anlæg 14 % 49

Afbrudsårsager Ikke uddannelsesparat Anvendes, når eleven ikke er i stand til at følge uddannelsens forløb, herunder har meget ubegrundet fravær, ikke kan overholde aftaler, ikke afleverer opgaver etc. Fortrudt uddannelse – Anvendes, når den primære årsag til afbruddet er omvalg. Hvor der kan defineres en afbrudsårsag, der ligger forud for omvalget, bruges denne kode. Anvendes for elever, der har påbegyndt uddannelsen.

Uddannelsesparathed Selvstændighed - kunne gå i gang med at løse opgaver, være aktiv i undervisningen, selv søge at løse problemer. Samarbejde - positiv over for samarbejde i grupper, åben over for fælles løsninger og indgå konstruktivt i fælles diskussioner. Ansvarlighed - overholde indgåede aftaler. Afleverer opgaver og lignende til aftalt tid. Overholder gældende regler (ordensregler, sikkerhedsregler m.m.) Mødedisciplin - møde til tiden og har et lavt/intet sygefravær. Motivation - vise i opførsel og væremåde, at man er interesseret i at gennemføre et uddannelsesforløb.

Barrierer i forhold til gennemførelse af uddannelse Psykiske problemer Problemer med at indgå i fællesskaber Økonomiske problemer Boligproblemer Problemer i forhold til at kunne tåle ”lidt modgang” Svage forudsætninger i almene fag Usund livsstil (kost, søvn, rusmidler) ADHD, asperger, fysiske handicap

Frafaldsindsats Kompetenceafklaringsforløb ved start Specielle grundforløbspakker Kontaktlærerordning Mentorordning Psykologordning Samarbejde med produktionshøjskole Virksomhedsforlagt undervisning

Praktikpladssituationen Øget tilstrømning til grundforløb Markant fald i indgåede uddannelsesaftaler Stigning i ophævede uddannelsesaftaler i hovedforløb Stigning i skolepraktik

Skolepraktik Karensperiode 2 mdr. EMMA – Egnet – Mobil (faglig) – Mobil (geografisk) – Aktiv søgende ( hele tiden)