Tek-Nat BÅ - Industri - E071 Strukturering og Modellering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering Modellering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Metode i AT Religion.
Arkitektur - data.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Almen studieforberedelse
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Faglig læsning 2.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Teorimodel 1, 2 Undersøgelsens genstandsområde, objekter, prædikater
Tek-Nat BU - EE - E031 Projektenhedskursus (PE): Ingeniør- og naturvidenskabelige metoder (ML) Elektronik og elektroteknik (EE) Kursusholder: Mona Dahms.
Tek-Nat BU - EE - E031 Projektenhedskursus (PE): Ingeniør- og naturvidenskabelige metoder (ML) Elektronik og elektroteknik (EE) Kursusholder: Mona Dahms.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Konference om Almen Studieforberedelse
Tek-Nat BÅ - ST + SW - E061 Strukturering og Modellering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering Modellering.
Ingeniør- og naturvidenskabelig metodelære
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Ingeniør- og naturvudenskabelig metodelære Kursusgang 2
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Formalia ved opgaveskrivning
Ingeniør- og naturvidenskabelig metodelære Kursusgang 2
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Ingeniør- og naturvidenskabelig metodelære
Tek-Nat BÅ - ST + ED - E051 Strukturering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering og måleskalaer.
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
1. Semester rapporter Det skal fremgå af rapporten at man kan planlægge implementere afprøve dokumentere middelstore programmeringsopgaver.
Funktioner og roller i projekter
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
MODELLER OG MODELLERING
INS BÅ - BAIT og Informatik - E091 Strukturering og Modellering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering Modellering.
Tek-Nat BÅ - IT&ED - E041 Projektenhedskursus (PE): Studiets metoder (SME) Informatik og datateknik (IT & ED) Kursusholder: Lars Peter Jensen.
Tek-Nat BÅ - ST + ED - E031 Metodelære 2: Modellering Indhold: Om modeller og modellering Et modelleringseksempel Gruppeopgave : Modeller i jeres projektarbejde.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
Videnskabsteori & metode
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Tek-Nat BU - EE - E Mm 2: Modellering Indhold: Forelæsning 3: Om modeller og modellering Gruppeopgave 2: Modeller i jeres projektarbejde Forelæsning.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Semantik, model teori Et (formalt) sprog har ingen mening indtil man interpreterer dets forskellige (korrekte) udtryksformer (vff’s) mhp. en bestemt situation.
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
SKABELON.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Få godt begyndt på P0 projektet PV 3Efteråret 2012 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede:
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Få styr på projektet PV 7Efteråret 2011 Bachelor i IT og informatik Datalogi og Software Lars Peter Jensen, Billede:
SRO SKRIV!.
Problem- and play- based Learning
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Den naturvidenskabelige metode
Videnskabeligt projekt
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Præsentationens transcript:

Tek-Nat BÅ - Industri - E071 Strukturering og Modellering Dagens program: Introduktion til metodelære Strukturering Modellering

Tek-Nat BÅ - Industri - E072 HVAD er metodelære? Metodelære er læren om og anvendelsen af (arbejds)metoder, som sætter jer i stand til at arbejde videnskabeligt dvs. på en sådan måde at jeres resultater har en høj grad af pålidelighed og kan stå for en kritisk granskning af andre videnskabsfolk

Tek-Nat BÅ - Industri - E073 HVAD er ’metode’? ”Planmæssig fremgangsmåde; systematisk måde at indsamle og bearbejde data på” (Gyldendal Psykologisk pædagogisk ordbog 1997) Mere udførligt er en ’metode’ en formuleret fremgangsmåde, struktureret i faser og begrundet og dokumenteret i hele forløbet.

Tek-Nat BÅ - Industri - E074 HVAD er ’metode’? Kvantitative metoder Undersøgelsesområdet er et objekt Data er objektivt målbare Resultater på numeriske form Kvalitative metoder Undersøgelsesområdet er et subjekt Data er subjektivt prægede (af subjektet) Resultater på sproglig form I kommer til at høre mere om kvantitative og kvalitative dataindsamlingsmetoder i TMS!!!

Tek-Nat BÅ - Industri - E075 HVORFOR metodelære? Fordi I skal lære at arbejde videnskabeligt! Nøgleordene er ’orden’ og ’præcision’!!

Tek-Nat BÅ - Industri - E076 Om klassifikation Klassifikation er en metode med 4 faser: Identificere begreber/elementer Navngive begreber/elementer Definere begreber/elementer Indordne i klasser efter fælles kendemærker … bruges til at etablere orden og overblik over viden (og manglende viden).

Tek-Nat BÅ - Industri - E077

8 Hvad er struktur? Fra TMS-kurset: Struktur kan defineres som en STABIL ORDNING af ELEMENTER indenfor en HELHED JEH

Tek-Nat BÅ - Industri - E079 digital Dynamisk lagerallokering brænde Refresh time User interface svartid Power supply dataflowdiagram datapakke kravspecifikation design program datastrukturer Algorithms Sorter træ Kædet liste tabel træ

Tek-Nat BÅ - Industri - E min. summemøde om strukturering Opgave: Lav en struktur, dvs. en (stabil) ordning af (nogle af) disse ord/elementer i en helhed – vær parat til at fremlægge jeres resultat. Regler: I må gerne ændre ordene fra/til navne- til/fra udsagns- til/fra tillægsord og fra engelsk til dansk – men kun således, at ordets stamme bibeholdes og er genkendelig. I må også gerne tilføje enkelte hjælpeord for at skabe strukturen.

Tek-Nat BÅ - Industri - E0711 Plenum fremlæggelse af jeres strukturer …

Tek-Nat BÅ - Industri - E0712 Struktur - 1 digital Ordnende princip: Farve Eventuelt struktureringsprincip: Regnbuens farver User interface design datastrukturer dataflowdiagram Dynamisk lagerallokering tabel Sorter træ

Tek-Nat BÅ - Industri - E0713 Struktur - 2 Ordnende princip: Grammatik Udsagnsord:Navneord:Tillægsord: tabel træ brænde Dynamisk digital

Tek-Nat BÅ - Industri - E0714 Struktur - 3 digital Ordnende princip: Alfabetisk brænde Algorithms datastrukturer dataflowdiagram Dynamisk lagerallokering datapakke

Tek-Nat BÅ - Industri - E0715 Struktur - 4 Ordnende princip: Sprog Engelsk:Dansk: Algorithms User interface Power supply Refresh time svartid træ kravspecifikation

Tek-Nat BÅ - Industri - E0716 Struktur - 5 kravspecifikation design Strukturerende princip: Flow/ sekventielt forløb

Tek-Nat BÅ - Industri - E0717 Struktur - 6 Strukturerende princip: Hierarkisk Algorithms trætabel program Kædet liste datastrukturer Sorter træ Lav

Tek-Nat BÅ - Industri - E0718 Et par eksempler på sekventielle strukturer

Tek-Nat BÅ - Industri - E0719 Her er det processer … og her er det komponenter

Tek-Nat BÅ - Industri - E0720 Om strukturering Strukturering er en metode med 5 faser: Identificere begreber/elementer Navngive begreber/elementer Definere begreber/elementer Indordne i klasser efter fælles kendemærker Ordne klasser efter et ordnende princip (struktureringsprincip) … bruges til at etablere orden, overblik og sammenhæng mellem klasser. Klassifi- kation

Tek-Nat BÅ - Industri - E0721 Struktureringsprincipper Stigende talværdier (talsystemet) Alfabetisk rækkefølge (telefonbogen) Kronologisk rækkefølge (kongerækken) Sekventiel rækkefølge (flow diagram) Hierarkisk opbygning Top-down Bottom-up

Tek-Nat BÅ - Industri - E0722..og et par andre eksempler

Tek-Nat BÅ - Industri - E0723 HUSK: Elementer på samme niveau skal være af samme karakter Det strukturerende princip skal anvendes konsekvent Der findes ingen ’rigtige’ strukturer – kun (mere eller mindre) formålstjenlige En struktur er opbygget ud fra den viden I har lige nu – den kan ændres!! Når I har lavet en (konsekvent) struktur, kan andre gennemskue og overveje den selv

Tek-Nat BÅ - Industri - E0724 PAUSE

Tek-Nat BÅ - Industri - E0725 HVAD er en model? En model er en afbildning af et system Modellen afbilder systemet med en vis nøjagtighed indenfor et vist gyldighedsområde Modellen er ikke virkeligheden !!

Tek-Nat BÅ - Industri - E0726 … men HVAD er så et ’system’ ???? Et system er en afgrænset del af virkeligheden. System Afbilding Omverden System -input System -output Omverdens -model System -model Model- input Model- output Systemet vekselvirker med omverden via in- og output. Systemet afbildes i en systemmodel - omverden i en omverdensmodel

Tek-Nat BÅ - Industri - E0727 Et par systemeksempler System 1: Hus + have Omverden systemafgrænsning System 2: Brændeovnen

Tek-Nat BÅ - Industri - E0728 Modellers formål og anvendelse To formål: At tilvejebringe viden At formidle viden Anvendelse: Overblik Forklaring Forudsigelse Problemløsning

Tek-Nat BÅ - Industri - E0729 Modelanvendelse Overblik/forklaring Strukturmodeller Repræsentationsorientere de Analoge modeller Flowmodeller Problemløsning/forudsigelse Teoretiske modeller Beregningsorienterede Tidsfaktororienterede Funktionsmodeller

Tek-Nat BÅ - Industri - E0730 VirkelighedsniveauSystemniveau Afgrænsning Strukturering Modelopbygning Fra virkelighed til model Tag Vinduer Fundament Væg t ude t inde Materiale 1 Materiale 2 Væg

Tek-Nat BÅ - Industri - E0731 SystemniveauModelniveau Forenkling Formalise- ring Fra virkelighed til model Varmestrømmen gennem væg t ude t inde Materiale 1 Materiale 2 Væggens transmissions koefficient

Tek-Nat BÅ - Industri - E0732 Modelopbygning Fra virkelighed til model Solindfald Rumluftens varmebalance De varmeakkumulerende lags temperatur Udetemperatur

Tek-Nat BÅ - Industri - E0733 Modelopbygning i 5 faser Virkelighedsniveau SystemniveauModelniveau Afgrænsning Strukturering Forenkling Formalise- ring Systemafgrænsning Udvælgelse af elementer Udvælgelse af relationer mellem elementer Afbilde systemet i en model Test af model

Tek-Nat BÅ - Industri - E0734 Test af model Man sætter data fra virkeligheden ind i modellen og ser om resultatet svarer til empirisk viden om systemet Man planlægger og udfører eksperimenter, der skaffer data om sammenhæng mellem system og model Man vurdere om modellen er opbygget sådan, at den holder sig indenfor rammerne af en model, som i forvejen er kendt og testet

Tek-Nat BÅ - Industri - E0735 Eksempel Analyse af Pendul Problem: Vi har gjort den iagttagelse at noget tungt, der hænger i noget bøjeligt, undertiden bevæger sig med en vis regularitet Fænomenet ønskes undersøgt Spørgsmål Hvilke kvalitative relationer gælder for denne bevægelse af denne systemklasse?

Tek-Nat BÅ - Industri - E0736 Eksempel (fortsat) Systemafgrænsning VirkelighedsniveauSystemniveau Afgrænsning Strukturering

Tek-Nat BÅ - Industri - E0737 Eksempel (fortsat) Systemafgrænsning Virkelighedsniveau Systemafgrænsning: Det tunge koncentrerer vi i et lod Det bøjelige gør vi ekstremt fleksibelt idet vi hænger loddet i en snor Ophængningspunktet gør vi jordfast Vi anbringer lod og snor i rolig luft Vi bringer loddet ud af ligevægten ved at trække det til ud til siden og give slip

Tek-Nat BÅ - Industri - E0738 Eksempel (fortsat) Systemafgrænsning Antagelser: Krogen er uinteressant Loddet sætter den omgivende luft i bevægelse luften påvirker loddets og snorens bevægelse systemet påvirker ikke omverdenen på nogen mærkbar måde Lod og snor bevæger sig i et fast plan Snorens form er tilnærmelsesvis retlinet

Tek-Nat BÅ - Industri - E0739 Eksempel (fortsat) Udvælgelse af elementer Udvælgelse af elementer: Loddets masse betegnes M Loddets længde betegnes D Snorens masse betegnes m Snorens længde betegnes L Vinklen  indføres tyngdeaccelerationen g indføres Ophængningskraften defineres lodlinien og bevægelses ligevægtspunkt indføres

Tek-Nat BÅ - Industri - E0740 Eksempel (fortsat) fra systemniveau til modelniveau SystemniveauModelniveau Forenkling Formalise- ring Udvælgelse af relationer mellem elementer

Tek-Nat BÅ - Industri - E0741 Eksempel (fortsat) Udvælgelse af relationer mellem elementer Forenklinger Loddets masse M  100  m Hvorfor vi ser bort fra snorens masse Snorens længde L  10  D Snoren kan ikke strækkes Hvorfor loddet bevæger sig i en cirkelbane med centrum i ophængningspunktet Loddets masse er koncentreret i loddets massemidtpunkt Loddet betragtes derfor som en massepartikel Relationer Radius i cirkelbevægelsen Påvirkning fra omgivende luft på massepartikel, virker tangentielt på cirkelbanen F c Snorens og tyngdekraftens påvirkning af loddet F s, Mg

Tek-Nat BÅ - Industri - E0742 Eksempel (fortsat) teoretisk model Model bestående af teori begreber Massepartikel M Kræfterne Mg, F c, og F s Positionen (l,  ) i et referencesystem Alle begreber er veldefinerede i teorien ”mekanisk fysik”

Tek-Nat BÅ - Industri - E0743 Eksempel (fortsat) test model Opbygge matematisk model Gennemførelse af forsøg Sammenholde data fra matematisk model med data fra forsøg

Tek-Nat BÅ - Industri - E0744 Eksempel (fortsat) Kommentarer til eksemplet To holdninger Det kan gøres hurtigere Hvorfor bruge så meget tid på systemmodeller og papirarbejde Ikke bevidst opstilling af systemmodeller og ikke explicit nedfældelse af antagelser etc. medføre GROVE fejl, og det bliver svært at finde fejlene!

Tek-Nat BÅ - Industri - E0745 Repræsentationsmodeller eksempel: Rige billeder Hvad? En tegning uden formelle symboler og regler Der fokuseres på væsentlige forhold i situationen Problematiske områder fremhæves

Tek-Nat BÅ - Industri - E0746 Rige billeder - indhold Mennesker Fysiske objekter Steder Organisationer Roller og opgaver

Tek-Nat BÅ - Industri - E0747 Rige billeder - symboler

Tek-Nat BÅ - Industri - E0748 Rige billeder - vurderingskriterier Rige billeder skal indeholde meget information og være åbne for fortolkning Der bør være en velafbalanceret og sammenhængende mængde af processer og strukturer Der bør være mindst ét problematisk område Billederne skal være rige, men ikke kaotiske Billederne skal tilsammen belyse alle forhold, der er relevante for at forstå og skabe indlevelse i situationen

Tek-Nat BÅ - Industri - E0749 Rige billeder - eksempel

Tek-Nat BÅ - Industri - E0750 Gruppeopgave 1 Identificér hh. en sekventiel og en hierarkisk struktur i jeres projektarbejde Gennemgå strukturerne kritisk mhp. at sikre, at de er konsekvente, dvs. at elementer på samme niveau er af samme karakter og at struktureringsprincippet er brugt konsekvent 2 grupper fremlægger deres resultater kl. 11:30

Tek-Nat BÅ - Industri - E0751 Gruppeopgave 2 : Modeller i projektet Diskutér hvordan jeres projekt relaterer sig til semesterets tema: ”Virkelighed og modeller” Identificér én eller flere muligheder/behov for at benytte modeller i jeres projekt og overvej (for hver model) følgende: Formål med modellen Type af model Modellens gyldighedsområde De antagelser, tilnærmelser og idealiseringer I har gjort i forbindelse med modelleringen Alternativt kan i lave en struktureret model af jeres projekt To grupper fremlægger deres resultater kl. 11:30

Tek-Nat BÅ - Industri - E0752..det var alt for i dag!