Danske Regioners Generalforsamling 25.Marts, 2010, Herning KongresCenter. Jan Leschly.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Vores krav til økonomiforhandlingerne v/Palle Simonsen, Det Sociale Netværk.
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Miljøstyrelsen Høringsmøde:
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
EU og det danske sundhedsvæsen
Velfærdsmodeller i verden - En kort gennemgang af Peter Dræby og Jeppe Sjørup Kilde:
Kick Off Broen til bedre sundhed
Date :31 1.
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Fremtidens voksne Kick-off broen til bedre sundhed Fredag den 3. maj i Globen Borgmester John Brædder Guldborgsund Kommune.
Brug af underleverandører - Generelle sikkerhedsudfordringer
Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, 6-7 maj 2009 Privathospitalerne i fremtidens sygehusvæsen ved Nis Alstrup, formand for Brancheforeningen for.
Velfærd kontra fattigdom
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Region Midtjyllands Praksisforskningsfond.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Økonomiske politikker
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Forebyggelse – en del af løsningen eller en del af problemet ?
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Sundhedsøkonomiske overvejelser om prioritering
Patient-information om medicin - hvad virker? (fokus på skr. information) Marianne Møller Farmaceut, Master i Professionel Kommunikation (MPK)
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
Global Biodiversity Information Facility GLOBAL BIODIVERSITY INFORMATION FACILITY Hugo von Linstow Seminar om DanBIF & Amternes Naturdata 8. November 2004.
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Der var engang…………….. Broen til bedre sundhed Preben Cramon, sundhedsfaglig chef, overlæge Region Sjælland.
Hvordan sikrer kommunerne kvaliteten? - hvilken rolle kan kompetencecentrene for kliniske kvalitetsdatabaser spille? Cand. polyt., MPH, Helle Hilding-Nørkjær.
Vejledninger, Guidelines, Behov for mere kontrol? Christiansborg 8. maj 2012 Diana Kristensen, Overlæge, Psykiatrisk Center København.
Hospitalsenheden Silkeborg – fremtidens udfordringer i arbejde med sundhed v/Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen.
Økonomisk politik under højvækstperioden Baggrund i en vesteuropæisk højvækstperiode The golden Age of European Growth Der igen byggede.
Globalisering. Kan mikrofinans skabe vækst i et udviklingsland?
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
De danske sundhedsudgifter – en tikkende bombe under velfærdsstaten? Indlæg baseret på vismandsrapport om dansk økonomi, efterår 2009 Danske Regioners.
Open source-software - Et marked i hastig vækst DKUUG, 31. maj 2007 Chefkonsulent Peter Timm.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y FRONT PAGE FUNCTIONAL GUIDE INSERT/CHANGE PICTURE: Right click the background, click Format Background.
Shared care Lene Falgaard Eplov, overlæge, ph.d..
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
TOBS og Triple Aim Lotte Maarslet, Sundhedsfaglig konsulent Sundhed og Omsorg, Norddjurs Kommune.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Folkeskolen i et velfærdssamfund Tænketank Danmark – den fælles skole Landsmøde 3. oktober 2014 Henrik Christoffersen.
KVALITET OG ØKONOMI HÅND I HÅND? Beth Lilja Dansk Selskab for Patientsikkerhed.
1. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
Speciallægepraksissektoren - hvordan kan den bidrage til at skabe mere sammenhæng i sundhedsvæsenet? Sygehus PLO FAPS Private hospitaler i DK Privat forsikring.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Forebyggelse og uddannelsesforløb for kroniske patienter Allan Flyvbjerg Formand for Diabetesforeningen og Professor ved Aarhus Universitetshospital Møde.
Region Midtjyllandwww.regionmidtjylland. dk Værktøjskassen: Triple Aim og PDSA-cirkler Jens Bejer Damgaard Kontorchef, Nære Sundhedstilbud.
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
Ulla Breth Knudsen Professor, overlæge, ph.d. Fertilitetsklinikken
Betydningen af fars barsel for lige løn mellem kønnene
Kvalitetsudvikling hvordan
MTV af Demens: Økonomi Monitorering og MTV
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Metoden fælles beslutningstagning
Telemedicin er indsatsområde
Intern tidsmæssig omkostning
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
Klar til smart vækst / GATE21
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Danske Regioners Generalforsamling 25.Marts, 2010, Herning KongresCenter. Jan Leschly.

 Politiken, 17 februar, 2010

”New York Times, 2010”

 $2.5 Trillioner om året = 100% 1. Federal Government 34% 2. States & Local Governments 11% 3. Virksomheds forsikringer 34% 4. Private – forsikringer 19%

 Dækker alle sundhedsudgifter, inklusiv læge – midler, til alle Amerikanere i alderen 65 og derover - plus alle med handikap uanset alder.  42 millioner Amerikanere  Årlig udgift: $420 milliarder dollars.  Administreret og financieret af Centrale Government.

 Dækker alle Amerikanere med “lav indkomst” – dvs mindre end ca $ dollars eller ca d kr pr husstand.  52 millioner Amerikanere.  Årlig udgift: $ 350 milliarder dollars.  Financieret 50% af Centrale Government og 50% af State Government.

 Virksomheds-sponsored forsikringer:  Private forsikringer:  IKKE -forsikrede : 47 millioner !

 38 millioner er Amerikanske statsborgere.  9 millioner er illegale immigranter.  18 millioner har årlig indkomst på over $ eller kroner.

 Alle Amerikanere skal have “affordable quality Health Care coverage” - incl. 31 mio af de ikke-forsikrede.  Ny sundhedsforsikrings reform.  Kontrol over eskalerende sundhedsomkostninger og samtidigt forbedre kvaliteten.  Bekæmp “malpractice” retssager.  Invester i forebyggelse og velfærd samt ny technologi

 Hvordan kan vi få kontrol over stigningen i sundhedsomkostningerne – samtidigt med at kvaliteten af patientbehandlingen fortsat forbedres ?

”The American way”:  Øget konkurrence via de frie markedskræfter er løsningen på både omkostnings- såvel som kvalitetsproblemet” * *”Redefining Health Care”, Michael Porter and Elizabeth Teisberg, 2006

Citat fra De økonomiske Råds : ”Sundhed – udgifter og financiering”, Efteråret 2009:  ”Konkurrence som vej til effectivitet” men  “Frit forbrugervalg indebærer ikke pris- konkurrence”

Fordi konkurrence skal være baseret på resultater  Alle læger bliver betalt for aktivitet og ikke for behandlingskvalitet.  Alle behandlingsresultater bliver vurderet som var de ens.  Ingen ønsker at blive målt baseret på opnåede resultater.  Ingen ønsker at offentliggøre deres behandlingsrsultater

 resultatmålinger blev obligatorisk for alle behandlere og  resultatet af patientens hele sygdomsforløb blev målt og  resultaterne blev tilgængelige for patienter, behandlere og betalere

”Betalerne”dvs Staten og Regionerne vil:  Udvikle ”mål” for behandlingskvalitet for hele sygdomsforløbet, samt omkostninger til at levere det.  forlange obligatorisk rapportering  definere nye regler for ”prisfastsættelse” og  investere i IT og nye behandlingsmetoder

Behandlerne dvs læger,specialister, kirurger etc vil :  via den øgede konkurrence på kvalitet have et incitament til at dygtiggøre sig for at kunne konkurrere med sine ”peers” og  undgå på længere sigt at miste patienter - dvs reduceret ”aktivitet”.  Forbedre behandlingskvaliteten generelt og som følge heraf reducere stigningen i omkostningerne.

Leverandører såsom lægemiddel – og device producenter :  må udføre Cost-benefit analyser, der dokumenterer fordele i forhold til alternative behandlingsmåder – både mht til behandlingsresultat og til omkostninger. og  må reducere de markeførings aktiviteter der blot har til formål at øge volumen.

Patienterne :  vil sammen med den alment praktiserende læge blive aktivt involveret i valget af hvor patienten skal behandles og af hvem og  valget vil blive baseret på sammenlignende data og informationer om hospitalernes og lægernes behandlings -resultater og omkostningerne for at levere dem.

New York Department of Health :  Forlangte offentliggoerelse af behandlingsresultaterne fra hospitaler og hver enkelt kirurg.  Reducerede doedsfald ved hjerteoperationer med 41% over en fire-aarig periode. ”Redefining HealthCare”, Professor Michael Porter, 2009

 Øget konkurrence via Resultatmålinger, der gøres tilgængelige for alle, kan være en afgørende katalystor for at få omkostningerne under kontrol og samtidigt øge behandlingskvaliteten.