MODTAGELSE AF FLYGTNINGEBØRN I DAGPLEJEN ODSHERRED Dagplejepædagog Tina Veron.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Klarup Skole Hellasvej Klarup Tlf:
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Når lærere samarbejder med forældre
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Bokstav børn.
Forældre fremmer fællesskabet
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Jeg støtter barnet ved:
Inklusion i Børneinstitution Højme
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Opgaver om omsorgssvigt
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Oplæg for fagfolk.
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Mod en fælles indsats Netværksarbejde til forebyggelse af ungdomskriminalitet i traumatiserede flygtningefamilier Mette-Louise Johansen, Tina Mouritsen,
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Fritidspas.
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Inklusion og inkluderende processer
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder Etnisk Ung LOKK.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Relations kompetencer
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Familierettet psykoedukation – helende læring og resiliens SYNerGAIA 28. Oktober 2010 Peter Berliner.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
LANDSKONFERENCE 2006 Hvordan kan kommunerne hjælpe børn med særlige behov bedst muligt fra start? Børn med særlige behov - og dagplejen V/ John Andersen,
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.
Fremtidsdrøm om dagplejen NØGLE modellen N – Beskriv den nuværendes situation Hvad fungerer godt i dag? Hvad vil kunne komme til at fungere godt? Hvad.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Forældrenetværk i Stampe. Hvem er Stampe? Hvorfor lave forældrenetværksgrupper Kort oplæg om forældrenetværksuddannelsen Leg med spørgsmål Netværksmøderne.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
En god start på livet – i dagplejen
Børns sprog og læsning – i dagtilbuddet.
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Børn med særlige behov i dagplejen
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Den pædagogiske læreplan
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Inspirationsworkshop med fokus på
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

MODTAGELSE AF FLYGTNINGEBØRN I DAGPLEJEN ODSHERRED Dagplejepædagog Tina Veron

Flygtningebørn i DK 2015  44% af alle flygtninge er børn  Første halvår børn  Tredobling siden 2013   Under det halve i samme periode  Flygtningebørn der kræver plads i daginstitution.  2318 børn i 2015/190 børn i 2006 Til sammenligning har Odsherred kommune børn under 18 år

Dagplejens værdier. Omsorg Tryghed Empati Overskuelighed Læringsmiljø Rummelighed

TRAUMATISEREDE De små børns symptomer: klynge sig til forældrene have gentagende mareridt have en afbrudt søvn have let til gråd let at blive ophidsede og vrede være angste for mørke være angste for at være alene være angst for høje lyde være urolige være hyperaktive

Ifølge UNICEF’s definition er følgende begivenheder yderst traumatiserende for et barn: forældres eller nære slægtninges død at være udsat for eller at overvære kamphandlinger at være udsat for eller at overvære kamphandlinger at måtte leve adskilt fra dets familie i længere tid at måtte flygte at have oplevet fattigdom og nød på grund af krig

STROF - modellen

STROF-MODELLEN Lars Gustafsson  Struktur  Tale og tid  Ritualer  Organiseret leg  Forældresamarbejde

FLERKULTURELLE NETVÆRK 2014 Erfaringsudveksling – refleksion - viden - ny læring  AD HOC UDVALG  17 Dagplejere  8 Børn med flygtningestatus  2 pædagoger  3 netværksmøder.  Opnormering pædagog  Besøg asylcenter Avenstrup  Økonomisk støtte  intern  statsmidler

God modtagelse –tiltag  Præsentationsmøde – opfølgningsmøde – tolk.  Mildplads i 2 måneder.  Kulturkuffert  STROF – modellen.  Velkomstfolder 3 sprog.  Flerkulturelle netværk.  Ny viden  Mødre/barselsgruppe.  Integrationsjob i legestue.  Frivilligt arbejde. Hverdagssprog.

Ingen er anderledes, men vi er alle forskellige.

Gode råd fra flygtningefamilier til de professionelle Giv jer tid til at lytte Lyt til de vaner forældrene har omkring barnet og tag dem alvorligt Husk at det er et meget følsomt emne (børnene) og at forældrene vil være meget sensitive Brug en god tolk Hvis der sker misforståelser eller det på anden måde er svært at forstå hinanden, brug da en 3. person til samtalerne De fleste er meget taknemmelige over den hjælp de kan få i Danmark, men de skal kunne se at det er en hjælp!  ning__PDF/Nana.ESPE.TINGBJERg.pdf