Workshop 1 Om at komme tilbage til arbejdet efter stress v/psykologer Sabrina Guastella og Patricia Pihl.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DIN STIFINDER SYGEMELDT? LAD OS HJÆLPE…
Advertisements

Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Langvarigt sygefravær
Det svære liv i en sportstaske
Læringsstile og lektier
Og hvordan man håndterer den.
Psykoedukation til unge i OPUS
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Arbejdspladsudvikling
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Supervision og faglig feedback
Fælles forældremøde Thurø
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
1 Én og én er tre, og jorden den er flad
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Relationer – børn og voksne
VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007 Godmorgen… Velkommen til dag 3 på AUs vejlederuddannelse!
Gå-hjem-møde 17. april 2007 Joachim Boll og Bodil Damgaard
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Klinisk Socialmedicin Når læger involveres i sygemelding Kenneth Kibsgård Klinisk Socialmedicin.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Tilgivelse.
Relation mentee/mentee`s forældre/mentor – bud på, hvordan mentee og forældre involveres, så de spiller en aktiv rolle i relationen og selv opsøger mentor.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Kærlighedsskema Han bliver sur Nul sex Han prøver Han og hun har
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
I dag er det sidste skoledag - hurra, hurra, hurra!
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Patientundervisning 7. Session Bipolar lidelse
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Tilbage efter stress v/ psykolog Patricia Pihl. Workshop program Præsentation af Den Ideelle Plan Brugsvejledning til Den Ideelle Plan, inkl. typiske.
Tilbage efter stress v/ psykolog Patricia Pihl. Workshop program Præsentation af Den Ideelle Plan Brugsvejledning til Den Ideelle Plan, inkl. typiske.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Mulighederne for at bringe unge med psykiske funktions- nedsættelser tilbage i arbejde ? Vilhelm Borg seniorforsker NFA Indlæg
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Praktikopsamling Velkommen tilbage. Dagens program: Kl Fraværsregistrering, skridttæller, læring på tværs + praktikoplevelser – 2:2 sammen Kl
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Den gældbundne tjener med Lego-figur
Kærlighedsskema Han bliver sur Nul sex Han prøver Han og hun har
Velkommen til Creating Impact
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
De pårørende i beslutningsrummet
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Personalemøde – opfølgning på MTU
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Få mere at vide - LYT - SPØRG
Formål At sikre borgere på kommunale botilbud og botilbudslignende tilbud mere stabile forløb og forebygge trussels- og voldsepisoder gennem en styrkelse.
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Trivselsbarometer Tegn kurven for dit trivselsbarometer for din frivillige indsats. Hvad fremmer og hvad hæmmer din glæde og trivsel? Tænk på en afgrænset.
Præsentationens transcript:

Workshop 1 Om at komme tilbage til arbejdet efter stress v/psykologer Sabrina Guastella og Patricia Pihl

Program Case og genopstartsplan Opgave 1 Præsentation af analyseramme Opgave 2 Opsamling

Case Frederik er sagsbehandler for et politisk udvalg. Hans arbejdstid er fyldt ud med en række faste ansvarsområder. En ny opgave besluttes politisk og havner hos Frederik, da han er den eneste med kendskab til området. Frederik har ikke tiden, men kan ikke finde nogen opgaver, han kan løse på kortere tid end tidligere. Efter et par måneder er Frederik holdt op med at sige godmorgen og med at spise frokost med de andre, han melder fra til julefrokosten og vrisser ofte af de andre. Da Frederiks leder spørger, hvordan det går, siger Frederik ”fint” og undgår øjenkontakt. Tre dage før en stor præsentation ringer Frederik og melder sig syg på ubestemt tid. Han fortæller at han på vej hjem fra arbejde pludselig ikke kunne genkende hvor han var og ikke anede hvordan han skulle komme hjem. Det var meget skræmmende. Frederiks læge siger, at han nok skal være sygemeldt i to måneder, men Frederik synes det lyder helt vildt og tænker på at komme forbi arbejdet om en uge. Han har frygtelig dårlig samvittighed over at måtte aflyse præsentationen. Frederik kommer til sygesamtale efter 6 uger. Det er meget ubehageligt for ham at være på arbejdspladsen igen. Han fortæller at han nu er ved at falde mere til ro, men at han har været chokeret over, hvor skidt han har haft det og hvor meget symptomerne har indskrænket, hvad han kan magte. Han kan klare nogle afgrænsede huslige opgaver, men kan slet ikke klare menneskemængder, kan ikke læse en avis og bliver let væltet omkuld af små ting, fx hvis der er vejarbejde på vej ned til byggemarkedet. Efter mødet er han meget lettet over, at hans leder virkede som om hun godt kunne sætte sig ind i, hvor dårligt han har det. Han var også især glad for at hun sagde, at hun gerne ville have ham tilbage, at han ikke skulle starte før han var klar til det, og at hvis det viser sig, at genopstartsplanen ikke holder helt, så kan de kigge på det til den tid.

Forslag til genopstartsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 1-23Fri Fri Fri Fri

Grundig planlægning: Symptomtilstand? Hvad gik forud for sygemeldingen? Aktuelle arbejdsforhold? Muligheder for midlertidige skånehensyn? Muligheder for permanente ændringer? Kollegiale relationer? Kommunikation?

Opgave 1: Hvilke udfordringer oplever I ift. planlægning og implementering af gradvis genopstart? Summegrupper á 4-5 personer 10 min.

Forslag til analyseramme Analyse - Symptomtilstand - Aktuelle arbejdsvilkår - Skånehensyn - Før sygemeldingen - Relationer Proces - Implementering af plan - Løbende dialog - Tilpasning ift, arbejdsopgaver/ tid - Uforudsete faktorer -Tilbagefald Udarbejde en fleksibel plan med mulighed for løbende justering

Opgave 2: Kan analyserammen bruges som et værktøj i arbejdet med planlægning og implementering af genopstartsplaner? Hvor oplever i de største udfordringer (analyse/proces)? Summegrupper á 4-5 personer 10 min.

Opsamling Erfaringer med analyserammen? Hvilke opmærksomhedspunkter tager I med fra i dag?