Regional- og Socialfonden 2014-2020 – hvad kan støttes? Programchef Susanne Kirkegaard Brodersen, Erhvervsstyrelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Mariagerfjord Kommunes indsats på beskæftigelsesområdet
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Forslag til Gårdbestyrelsen
Evalueringspolitik Bornholms Vækstforum 24. september 2012.
EU Socialfondsprojektet
Sikring af tilgængelighed er en proces!
InnovationsAgenterne Innovationstjek præsenteret af Innovationsagent Kai Ormstrup Jensen DELTA.
Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut.
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Styrket vækstkompetencer i danske små og mellemstore virksomheder Anders Hoffmann EBST 4. april 2011.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Kodeks for offentlig topledelse
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Vækstforum Lovgivningsmæssige rammer for den regionale og lokale erhvervsfremme. Vækstforums møde den 25. marts 2008 v/Bent Mikkelsen.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
RAR Østjylland Tema: De rette kvalifikationer til virksomheder i rette tid VEU-center chef, Niels Petterson Mandag den 14. marts 2016.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Informationsmøde om erhvervsstøtte Den Europæiske Socialfond Cheffondskonsulent Annette Keller Region Syddanmark Lindø, den 28. april 2010.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Fagpilotordningen et jobrettet redskab til unge under 30 år med en erhvervsuddannelse Kontorchef Kirsten Thomsen.
Infomøde Kolding d. 26. april Én indgang… Lokal erhvervsservice Væksthus Syddanmark (specialiseret erhvervsservice) Virksomheder og iværksættere.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
RTI’s innovationsindsats Et innovationskonsortium er: Et samarbejde mellem mindst 2 virksomheder, en forskningsinstitution og en almennyttig rådgivningspart.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
E-handel og digitalisering i SMV’er Christina Bøtker Siegumfeldt, Analyse og digital vækst, Erhvervsstyrelsen April 2016.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Forskning og Innovation Videnpilotordningen
Integrations- og oplæringsstillinger Etablering af integrations- og oplæringsstillinger i Haderslev Kommune.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Nye retningslinjer for Handicappuljen
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Vækstiværksættere indenfor klyngerne
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Projektordninger Revision, fejlrater, bilagskontrol
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Virksomhedspulje til bedre match
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Vækst via Viden – Højtuddannede som vækstskabere i Nordjylland
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Regional- og Socialfonden – hvad kan støttes? Programchef Susanne Kirkegaard Brodersen, Erhvervsstyrelsen

VÆKSTRETTET KOMPETENCEUDVIKLING. Retter sig imod personer, der gennemfører vækstrettede kompetenceudviklingsforløb og efteruddannelse, og derved opnår nye kompetencer, bl.a. via godkendte AMU- forløb mv. Der bygges videre på den enkeltes kompetencer, men dette fører ikke i sig selv til et formelt højere uddannelsesniveau. Der stilles krav om en vis volumen i den samlede indsats for hvert projekt, og på virksomhedsniveau skal indsatsen have et strategisk ophæng (vækststrategi). c) Vækstrettet kompetenceudvikling i virksomhederne Indsatsen omfatter kompetenceudviklingsforløb og efteruddannelse, der kan bidrage til at realisere vækstpotentialet for grupper af virksomheder, fx gennem styrket ledelse, internationalisering, digitalisering og automatisering af produktionen eller bedre innovationskompetencer. Da behovet for at tilskynde til kompetenceudvikling især er konstateret blandt små og mellemstore virksomheder, vil projekter rettet mod disse alt andet lige få forrang for projekter, hvor store virksomheder deltager. Denne indsats adskiller sig fra indsatsen under prioritetsakse 4 ved, at de personer, der gennemfører vækstrettede kompetenceudviklingsforløb og efteruddannelse, opnår nye kompetencer, bl.a. via godkendte AMU- forløb mv. Derved bygges der videre på den enkeltes kompetencer, men dette fører ikke i sig selv til et formelt højere uddannelsesniveau. Til gengæld stilles der krav om en vis volumen i den samlede indsats for hvert projekt, og på virksomhedsniveau skal indsatsen have et strategisk ophæng. Det vil således være et krav, at indsatsen skal have et specifikt produktivitets- eller vækstperspektiv for de deltagende virksomheder i projekterne og fx omfatte en betydelig del af de deltagende virksomheders medarbejdere og/eller ledelse, så ansøgeren kan argumentere overbevisende for, at projektet får en effekt på beskæftigelsen og/eller værdiskabelsen pr. medarbejder. Det vil endvidere være et krav, at der på grundlag af de deltagende virksomheders vækststrategier er identificeret et kompetencebehov, hvis opfyldelse er en væsentlig forudsætning for at realisere virksomhedernes vækstpotentiale. Der gives ikke under denne investeringsprioritet tilsagn om støtte til projekter, hvor projektet alene omfatter støtte til en enkelt virksomhed. Hvert enkelt projekt skal derfor forankres hos en operatør, som skal medvirke til at øge beskæftigelsen i virksomhederne. Operatøren skal forestå administration og implementering af projektet. Operatøren kan fx være et erhvervskontor, en erhvervsorganisation, et regionalt væksthus, eller en virksomhed.66 Indsatsen kan evt. være et supplement til regionalfondsindsatsen, hvor Socialfonden kan støtte vækstrettet kompetenceudvikling inden for fx automatisering/digitalisering, innovation eller energieffektivitet/ressourcegenanvendelse. Aktiviteter, som kan bidrage til det specifikke mål om at øge beskæftigelsen i ESF-støttede virksomheder, vil navnlig være: Ledelse: Styrkelse af ledelseskompetencer i SMV’er med vækstambitioner, fx via netværk, mentorordninger, efteruddannelse og chef-til-leje-ordninger. Kompetenceudvikling: Målrettede innovations- og produktivitetsorienterede rådgivningsforløb for SMV’er med henblik på at realisere virksomhedernes vækstpotentiale. Kompetenceudvikling af medarbejdere, eventuelt inden for klynger eller på tværs af brancher og geografi, der bidrager til at indfri virksomhedernes vækstpotentiale ved at styrke medarbejdernes innovationskompetencer og omstillingsparathed, fx via kortlægning af medarbejdernes kompetencer eller via nye organisationsformer. 66 Hvis der gælder særlige lovregler for den pågældende operatørs virkemåde, så skal aktiviteterne ligge inden for den gældende lovhjemmel. 33/79 Kompetenceudvikling af medarbejdere i samarbejde med andre virksomheder inden for udvalgte områder, som bidrager til at realisere virksomhedens vækstpotentiale, så- som internationalisering, lavemissionsøkonomi, ressourcegenanvendelse, klimatilpasning, automatisering/digitalisering, sundheds- og velfærdsløsninger eller informations- og kommunikationsteknologi. Afdækning af medarbejdernes kompetenceudviklingsbehov i relation til virksomhedens vækststrategi. For at være støtteberettiget skal afdækningen efterfølges af et kompetenceudviklingsforløb rettet mod de behov, der er afdækket. Systematisk opkvalificering og/eller omskoling af medarbejdere, især ufaglærte, til nye jobfunktioner og teknologier, fx i forbindelse med større strategiske omstillingsprocesser eller nye fokusområder baseret på virksomhedens vækststrategi, via identifikation af kompetencebehov, kompetencerådgivningsforløb, eller kompetencevurdering af uddannelsesforløb, fx i regi af uddannelsesinstitutioner, VEU-centre og brancheorganisationer mv. Netværk: Netværk for virksomhedsledere og ansatte inden for temaer, som bidrager til at skabe og understøtte vækst i de deltagende virksomheder gennem fælles erfaringsopbygning med løbende sparring fra eksterne aktører. Netværksforløbene bør tage udgangspunkt i overordnede emner, som er relevante for flere virksomheder at arbejde med. Kompetencetilførsel: Tilknytning af personer med mellemlang eller lang videregående uddannelse til konkrete udviklingsopgaver i private virksomheder, herunder facilitering i forbindelse med matchning af virksomheder og højtuddannede. Indsatsen kan eventuelt supplere den eksisterende videnpilotordning og andre specialistformidlingsordninger, som hjælper SMV´er med tidligt at rekruttere højtuddannede specialister, og kan eventuelt være målrettet handicappede eller personer med anden etnisk baggrund end dansk.

FORMELLE KRAV Krav om et specifikt produktivitets- eller vækstperspektiv for de deltagende virksomheder (fx en betydelig del af de deltagende virksomheders medarbejdere og/eller ledelse, så ansøgeren kan argumentere overbevisende for, at projektet får en effekt på beskæftigelsen og/eller værdiskabelsen pr. medarbejder). De deltagende virksomheders vækststrategier skal identificere et kompetencebehov, hvis opfyldelse er en væsentlig forudsætning for at realisere virksomhedernes vækstpotentiale. Ikke en enkelt virksomhed Forrang for SMV´er

Strukturfondsmidler, grundvilkår………..  Strukturfondsmidler er “penge med forpligtelser” Konsekvenser:  Udbud og statsstøtte er grundpiller i EU – skal overholdes og må påregnes kontrolleret.  6 lag kontrol, foruden forudgående revision fra Deloitte.  Alle udgifter skal være afholdt og betalt, og  dette skal dokumenteres ved betalte fakturaer eller dokumenter med tilsvarende bevisværdi. DERFOR: ”Almindelig sund fornuft”, “rimelighedsbetragtninger” og “plejer” kan ikke være administrationsgrundlag. Sæt jer derfor godt ind i tilsagn og regler.

Grundvilkår (fortsat): Projektfinansiering, ikke driftsstøtte. Ikke- støtteberettigede aktiviteter, f.eks. drift, bliver ikke støtteberettigede af at blive kaldt noget andet. Fokuser kræfterne på de reelt nye aktiviteter, som klart kan udskilles fra driften – sparer tid og ærgrelse hos både projekt, revisor og ERST. 50/50-finansiering Åben konkurrence om midlerne

Dokumenterede udgifter er nødvendige for at udløse støtte…. ”Partnerskabet” – underlagt ens dokumentationskrav.  Tilsagnsmodtager  partner 1  partner 2  partner 3 etc. Alle partneres udgifter indgår i et samlet projektregnskab – hvis en partner derfor afleverer mangelfuld dokumentation, påvirker det behandlingen af hele regnskabet. Graverende fejl medfører afvisning af regnskabet. Der kan ikke foretages udbetalinger fra ERST til andre end tilsagnsmodtager.

Tips til god projektorganisering  Projektets finansiering;  Kontant finansiering sikrer en mindre grad af dokumentation, hvorimod finansiering via timer medfører krav om løbende dokumentation.  Dokumentationskrav;  Anvend ansatte på fuld tid – langt mindre dokumentation.  Små udgifter skal dokumenteres på lige fod med store, så overvej hvad der skal med. Styrelsen har sikret et tillæg på 18% til udgifter uden dokumentationskrav.  Sæt jer ind i støtteberettigelsesreglerne, hvor det pæcist fremgår, hvordan I skal dokumentere udgifterne. ERST er altid klar med vejledning og stiller hjælpeværktøjer til rådighed. Lad være med at indgå bindende aftale om at gennemføre projektet inden der indsendes ansøgning. Lad være med at indgå bindende aftale med leverandører uden forudgående udbud eller markedsafsøgning. Konkurrenceregler og sparsommelighed.

Tips til god projektorganisering  Statsstøtte;  Overvej, hvad der er vigtigst for projektet – minimum af bureaukrati eller større økonomisk ramme. De minimis statsstøtte er administrativt lettest at håndtere, men giver et mindre støttemæssigt råderum end gruppefritagelsen. Brug af gruppefritagelsen medfører derimod væsentligt skærpede dokumentationskrav.  Projektorganisering;  En kompleks projektorganisering med mange partnere stiller store krav til dokumentation og dermed administration. Det kræver en stærk central administration eller færre projektpartnere.  Sørg for, at tidsregistrering og bogføring er rigtigt opsat fra start. Dokumentationskrav.