SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE. ”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Advertisements

Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
NemID = den nye digitale signatur
Inspirationsoplæg: To vinkler på E-Gov
Charlotte Bay Greisen IT-Digitaliseringsleder
Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt.
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Nyt om borger.dk september 2010
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Ikke et ord om…!! Skanderborg Kommune Ikke et ord om…!!
Mål og vision for projekt ”borgerservice”
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
Servicecentre i København
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
INTRODUKTION. PROGRAM o Hvad er o Hvad kan jeg bruge det til? o Hvordan gør man? o Prøv selv /opgaver o NemID o ”Min side” og ”Post” o Opsamling ?
Kommunal digitalisering Jakob Aagaard Harder 1.Politisk fokus i alle kommuner 2.Enighed om en fælles strategi med større forpligtelse – kommunerne handler.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Introduktion til Velfærdsteknologi Aabenraa Kommune april 2014
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Program for digital kommunikation
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
Digital Signatur Hvad er Digital Signatur?
Fælles opgaveområder mellem Borgerservice og Biblioteker
Ny regering, nye tider – dag 1
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
På vej til succes med obligatorisk selvbetjening Hans H. Jensen, vicekommunaldirektør.
Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
5: Har du en digital postkasse, hvis ja, hvad har du så modtaget?
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Borgerservice og Biblioteker
Borgerens adgang til egne data - prototype
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Lars Frelle-Petersen Direktør, Digitaliseringsstyrelsen
Digitalisering i den offentlige sektor
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Borgerens adgang til egne data - prototype
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Præsentationens transcript:

SERVICE OG SAMARBEJDE I ØJENHØJDE

”Den, der er nødt til at spørge, har ikke samme magt, som den, der kan selv” Margrethe Vestager Økonomi- og indenrigsminister

Københavns Borgerservice

Hvad laver Borgerservice? Personlige henvendelser Personlige henvendelser Kørekort (73.000) Kørekort (73.000) Folkeregister: flytning og indrejse (59.000) Folkeregister: flytning og indrejse (59.000) Pas (61.000) Pas (61.000) Parkering (55.000) Parkering (55.000) NemID (39.000) NemID (39.000) Sundhedskort (37.000) Sundhedskort (37.000) SKAT (24.000) SKAT (24.000) Folkepension (28.000) Folkepension (28.000) Sikringsydelser (5.600) Sikringsydelser (5.600) Sagsbehandling Sagsbehandling Enkeltydelser til +65 Enkeltydelser til +65 Huslejenævn Huslejenævn Valg – og vielser! Valg – og vielser! Nøgletal 410 medarbejdere 410 medarbejdere Driftsbudget: 345 mio. kr. Driftsbudget: 345 mio. kr. Ydelser til borgerne: ca. 500 mio. kr. Ydelser til borgerne: ca. 500 mio. kr.Borgerhenvendelser opgaver løst ved de 3 borgerservicecentre og 5 KVIK opgaver løst ved de 3 borgerservicecentre og 5 KVIK 1,9 mio. telefoniske henvendelser til Kontaktcenteret 1,9 mio. telefoniske henvendelser til Kontaktcenteret 6,5 mio. besøg på 6,5 mio. besøg på

Historien: ’Fra Herodes til Pilatus’ – eller fra 54 døre til et par klik med musen 2004 – 4 borgerservicecentre åbner 2007 – 4  6 borgerservicecentre. Nye opgaver (bl.a. skat og indrejse) 2008 – Kanalstrategi 1: Ring på – Kanalstrategi 2: Brug selvbetjeningsløsninger på Samling af 500 ansatte i koncernen Københavns Borgerservice (bl.a. folkeregistret og pensions- og sikringsområdet) – 6  3 borgerservicecentre + 5 Borgerservice Kvik på bibliotekerne 2012 – Kanalstrategi 3: Nye digitale løsninger. 80/20-strategi

Kanalstrategi kr. 110 kr. 80 kr. 3 kr. UdgifterHenvendelser ’Kanalstrategisk’: Henvender københavnerne sig til os på den bedste måde?’Kanalstrategisk’: Henvender københavnerne sig til os på den bedste måde? Effektivt: Løser vi københavnernes henvendelser hurtigt og billigt?Effektivt: Løser vi københavnernes henvendelser hurtigt og billigt? Serviceorienteret: Er nye metoder også bedst for københavnerne?Serviceorienteret: Er nye metoder også bedst for københavnerne? 92% er tilfredse med servicen – men ikke altid med alle beslutninger Pris Skriftlig(27%) Personlig(18%) Telefon (36 %) Digital (19 %) Skriftlig (51 %) Telefon (24 %) Digital (1 %) Personlig (24 %)

Kanalstrategi i praksis: 7 kanaler , chat og co- browsing 3 borger- servicecentre og 5 Kvik Digitalt: Digitalt: facebook Mobilt: app

Kanalstrategi i praksis: ”Puffe, hjælpe, bære” 1/3 ”Puffe”  Venligt afvist ”Hjælpe”  Uddanne til selvhjælp ”Bære”  Traditionel service

Københavns Kontaktcenter – den telefoniske hoveddør Hverdage fra kl ,9 mio. opkald årligt 124 medarbejdere Henvendelser: Omstilling og straksafklaringOmstilling og straksafklaring Officiel mailadresseOfficiel mailadresse ChatChat Co-browsingCo-browsingServicemål: Ventetid: 25 sek.Ventetid: 25 sek. Straksafklaring: 40%Straksafklaring: 40% Tilgængelighed: 90 %Tilgængelighed: 90 %

– den digitale hoveddør Mere end 50 selvbetjenings- løsninger Personaliseret service: MinSide Medbetjening via chat Hjælp til navigation og viden via KviKKen 66 % af alle københavnere har besøgt kk.dk 84 % af de flittige internetbrugere har besøgt kk.dk

Københavns Borgerservice

Hvad er de næste skridt? – Citizen lovpligtig digitalisering af 35 områder

Besparelse 32 mio kr./år Investering 50 mio kr. Citizen.2015

Hvordan når vi målene? 87% af københavnerne har NemID 87% af københavnerne har NemID 84% af alle flytninger er via eFlyt 84% af alle flytninger er via eFlyt 83% pensionsansøgninger via den digitale pensionsguide 83% pensionsansøgninger via den digitale pensionsguide Ca. 67% af ansøgninger om kontanthjælp modtages digitalt Ca. 67% af ansøgninger om kontanthjælp modtages digitalt 63% af sundhedskort bestilles via selvbetjening 63% af sundhedskort bestilles via selvbetjening Ca. 26% af københavnerne er tilmeldt digital post fra alle myndigheder Ca. 26% af københavnerne er tilmeldt digital post fra alle myndigheder – københavnere på MinSide om måneden – københavnere på MinSide om måneden Københavnerne er godt med!

Der er hjælp at hente… eGuides til borgere og medarbejdere Digitale ambassadører, hvor borgerne møder kommunen Digitale besøgsvenner hjemme hos borgeren Flere Borgerservice Kvik initiativer på bibliotekerne Kommunikations- og markedsføringskampagner Borgerservice 2GO … så flest muligt kan kommunikere digitalt

Intern forandring

Stormøder: Hvad er vi gode til og hvad skal vi kunne?

Vidensbaseret samarbejde med universiteterne 9 specialer, blandt andet på brugerinddragelse/ -tests og kommunikation. Hvorfor gør vi, som vi gør? … og ikke mindst, hvorfor gør vi ikke mere for brugerne?

Nye muligheder – og nye relationer til borgeren

Borgerservice Bank SKAT SU Det offentlige A-kasse Forsikring Pension Private firmaer Samarbejde mellem privat og offentlig sektor er altafgørende!

Ny teknologi  bedre service og livskvalitet

Ny teknologi  nye samarbejder International House: Samlokalisering af myndigheder Indrejse til Danmark på vegne af 14 kommuner (117 kr. pr. sag) Callcenter for borger.dk (Staten)

Den store kanalstrategi Fra 60% til 80% hverdagsdigitale borgere. Og fra 80% til 96%? Hvilke ydelser tilbyder vi de 20%? Hvordan sikrer vi, at digitaliseringen reducerer forskellen mellem de 80% og de 20%? Den store kanalstrategi handler om både økonomisk effektivisering og om menneskelig inklusion /20

Hvilken relation skal vi have til borgeren? Kære borger, … … du skal gøre det selv. (f.eks. digital selvbetjening) … vi (gen)lærer dig at gøre det selv. (f.eks. digital uddannelse af borgerne) … vi giver dig varig hjælp til at kunne gøre det selv. (f.eks. velfærdsteknologi) … vi hjælper til, at I kan gør det sammen. (f.eks. organisering af frivillige) … vi gør det sammen med dig. (f.eks. co-browsing) … vi gør det for dig, når vi godt ved, at du ikke kan. (traditionel offentlig service)

Politisk fokus – Statsministerens nytårstale

TAK! Spørgsmål / kommentarer: Siggi Brandt Kristoffersen Afdelingschef Københavns Borgerservice