Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Din kontakt med det offentlige starter på nettet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Din kontakt med det offentlige starter på nettet"— Præsentationens transcript:

1 Din kontakt med det offentlige starter på nettet
[kommune, logo, dato] 1

2 Oplæggets indhold Hvorfor digitalisering?
Hvad betyder Digital Post for jer? Obligatorisk digital selvbetjening – hvad er det?

3 Digitalisering sparer penge og giver fordele
I kan ordne det hele på borger.dk vha. computer, og I skal ikke stå i kø. I er i forvejen på nettet. I skal kommunikere digitalt med det offentlige, så det offentlige ikke skal bruge penge på frimærker, papir og at indtaste oplysninger. Det giver ressourcer til fx velfærd. Der er fordele for borgerne Det er nemmere for dig som borger, når du kan betjene dig selv, når det passer dig, og hvor det passer dig. Mange borgere bruger allerede nettet fx til netbank eller køb af varer. Med Digital Post er du uafhængig af posthusets åbningstider og postbudets rute. Desuden kan du gemme dine breve til og fra det offentlige i digitale mapper, hvilket sparer dig plads i reolen. Sikkerheden er høj, når du kommunikerer digitalt med det offentlige, fordi du logger på med NemID og dit CPR-nummer. Du slipper for at gå i borgerservice og stå i kø - og for måske at skulle komme igen, fordi du manglede at medbringe noget dokumentation. Hvorfor skal vi digitalisere og droppe papiret? For hver blanket, som ikke skal tastes ind på computeren, og for hvert brev, som ikke skal have frimærke på, sparer den offentlige sektor penge. Penge som kan bruges på fx sundhed, undervisning og omsorg. - En ansøgning, der afleveres ved personligt fremmøde koster i gennemsnit ca. 100 kr., mens en tilsvarende digital henvendelse kun koster ca. 20 kr. - Analyse viser, at det samlede potentiale for besparelser alene ved, at borgerne bruger digital selvbetjening, er 900 millioner kr.

4 Jeres liv er fyldt med store forandringer
Alder 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 Grundskole til 9. klasse Fritidsjob 10. klasse / efterskole Ungdomsuddannelse Flytte hjemmefra - Fra I er 15 til 24, sker der mange store forandringer, og i forbindelse med de fleste af dem skal I forbi borger.dk. - Man skal i kontakt med det offentlige, når man fx skal give meddelelse om, at man flytter, skal ansøge om optagelse på en uddannelse, hvis man skal giftes, hvis man rejser ud af landet for en længere periode og i mange andre situationer. - Der kommer til at ske mange af den slags forandringer for jer som unge i de kommende år. Og i stedet for at ringe til kommunen, til skat eller andre myndigheder, skal I gå direkte på nettet. Dannelses-rejse Videregående uddannelse Ophold i udlandet Få børn 4 © Copyright

5 Digital Post Alle over 15 år der ikke er fritaget, modtager Digital Post fra det offentlige. Med den kan man modtage og sende sikker digital post fra og til det offentlige (SU, skat osv.). Digital Post fra det offentlige sparer dig for mapper på reolen. Så du finder let dine papirer fra det offentlige. Det blev per 1. november 2014 obligatorisk for alle borgere at have en digital postkasse. Det er vedtaget ved lov i Folketinget. Loven gælder alle over 15 år. - Med en digital postkasse kan man sende og modtage Digital post fra og til det offentlige. Og så er I fri for at skulle gemme på en masse papirer. Det hele kan sorteres i mapper i indbakken på den digitale postkasse, så I let kan finde det frem igen.

6 Borger.dk - forsiden - Dette er forsiden af hjemmesiden borger.dk. Det er primært her, at borgerne kommunikerer digitalt med det offentlige. De mest populære emner vises. Ét klik og du er på siden, som fortæller dig, hvad du skal gøre. Eller find emnet, du søger i oversigten over ”alle emner” – fx pension og efterløn, som giver dig al relevant information og let leder dig til at ansøge om fx din pension. Du kan også finde frem til at søge om boligstøtte, tilskud til nye briller, eller bestille nyt sundhedskort (sygesikringskort). Hvis du ikke kan finde frem via menuen kan du altid skrive et søgeord i søgefeltet øverst til højre. På ”Min Side” har du ét samlet sted, hvor du kan få et overblik over nogle af de oplysninger, det offentlige har om dig. Du kan fx få overblik over din sundhed. Klik på ”Digital Post”, og du kan logge ind og læse din digitale post fra det offentlige (eller til tilmelde dig Digital Post fra det offentlige, hvis du ikke allerede er tilmeldt). Min Side og Digital Post kræver, at du er logget ind med NemID. Det er sikkerhed for, at kun du og ingen andre har adgang til oplysningerne. Helt ude til højre er søgefeltet, der også hjælper dig godt rundt på borger.dk Til venstre ses en oversigt over genveje til selvbetjening. Log på med dit nemID og se om du har modtaget ny digital post fra det offentlige Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvad man kan se af egne oplysninger på borger.dk.

7 Se film om Digital Post - Her er en lille film, der fortæller om fordelene ved at få tingene digitalt. [Der er link til filmen på youtube i billedet – højreklik på billedet og vælg ”Åben hyperlink”. Eller brug dette link:

8 Hvorfor ikke bare e-mail?
En privat har ikke samme sikkerhed som den digitale postkasse. Ingen uvedkommende kan læse den digitale post. Ingen kan udgive sig for at være en anden og sende digital post i en andens navn. - Grunden til, at det offentlige ikke vil sende fortrolige oplysninger til almindelige adresser er, at de ikke har samme sikkerhed som den digitale postkasse. - På digital post logger man ind med NemID, som er sikkert. - Det betyder, at ingen uvedkommende kan læse posten, og at ingen kan udgive sig for at være andre end sig selv.

9 Digital post på borger.dk – sådan ser det ud
- Sådan her ser Digital Post ud, når du åbner for det på borger.dk. - Hvis du er vant til at bruge et almindeligt program, vil du kunne genkende mange af funktionerne. - Du har også mulighed for at oprette mapper for at holde orden på de forskellige typer af post, du får. Når du er logget på borger.dk med sin NemID, kan du se, om der er ulæst post i den digitale postkasse – markeret med et rødt tal, som angiver, hvor mange ulæste digitale breve, du har i din indbakke. På borger.dk findes en masse yderligere information om Digital Post, og du kan få en trykt folder om Digital Post på borgerservice og på biblioteket. Under menu finder du ‘indstillinger’ hvor du kan oplyse din adresse eller mobilnummer. Så kommer der en eller en sms, når der er Digital Post fra det offentlige til dig. Det er en god idé som påmindelse om, at du skal læse din Digitale Post. Nnder menu finder du ligeledes ‘tilmeldinger’ hvor du kan se hvem du modtager post fra og hvem du skal tilmelde Du kan også give andre adgang til at læse din Digitale Post, hvis du fx gerne vil have, at familiemedlemmer eller andre kan følge med og hjælpe med at tjekke, om der er kommet ny Digital Post. Under ”Hjælp” kan du finde de hyppigst stillede spørgsmål om Digital Post – og selvfølgelig svarene på disse spørgsmål.

10 Husk at tjekke Digital Post
Digital Post fra det offentlige har samme retsvirkning som papirbreve fra det offentlige. Derfor skal I huske at tjekke, om I har modtaget ny Digital Post. Ellers kan I gå glip af tidsfrister, penge osv. Under ‘Indstillinger’ kan I oplyse jeres adresse og/eller mobilnummer. Så får I besked, når der er ny Digital Post til jer. - I skal huske, at den digitale postkasse ligesom en almindelig postkasse skal tjekkes. Der kan være vigtig post med en tidsfrist, som skal overholdes. Digital Post har samme retsvirkning som brevpost. Dvs. at ligesom ved fysisk brevpost er det éns eget ansvar at læse den post, der er sendt til én - og reagere på posten, hvis det er påkrævet. Et brev sendt via Digital Post betragtes som modtaget, når det er leveret til indbakken. Man risikerer at gå glip af vigtige meddelelser, hvis man ikke jævnligt tjekker sin digitale post. Under ‘Indstillinger’ kan man oplyse sin adresse og få en , når der er ny Digital Post til én. Under ‘Indstillinger’ kan man ligeledes oplyse sit mobilnummer og få en SMS, når man har fået ny Digital Post fra det offentlige.

11 Digital selvbetjening – vidste I, at…
…hvis jeres cykel bliver stjålet, skal I anmelde det digitalt på borger.dk? Nu skal vi kigge på digital selvbetjening, som er det, man skal bruge, når man fx skal anmelde noget eller ansøge om noget hos det offentlige. .. Hvis ens cykel bliver stjålet, kan man anmelde det digitalt til politiet på borger.dk. Når man skal melde cyklen stjålet, skal man oplyse personnummer, navn, adresse, telefonnummer, forsikringsselskab og policenummer, gerningssted og gerningstidspunkt. Derudover skal man give oplysninger om sin cykel, såsom type, mærke, stelnummer, evt. registreringsnummer samt værdi. Når man har indsendt anmeldelsen, får man en kvittering for de indtastede oplysninger. Hvis cyklen bliver fundet, og den ikke er dækket af en forsikring, kontakter politiet én. Er cyklen dækket af forsikringen, vil det være forsikringsselskabet, der bliver kontaktet. - I skal selv anmelde tyveriet til dit forsikringsselskab for at få erstatning.

12 Digital selvbetjening – vidste I, at…
…hvis I skal bo i udlandet mere end 6 måneder, skal I melde udrejse på borger.dk? … Hvis man skal være i udlandet i mere end 6 måneder, skal man melde, at man rejser ud. Hvis man skal opholde sig i udlandet i mere end seks måneder, skal man registrere sig i CPR-registret som udrejst. Man skal melde udrejse, før man rejser fra Danmark. Hvis man ikke når det, skal man gøre det allersenest fem dage efter udrejsen/flytningen. Hvis man i løbet af sit udlandsophold forlænger opholdet til over seks måneder, skal man melde det, så snart man kender udrejsens varighed. Alle, der har opholdt sig længere tid i Danmark, skal melde udrejse – også personer uden cpr-nummer. Det er for at sikre, at det offentlige har overblik over, hvilke personer der befinder sig uden for landet og har et sundhedskort, som berettiger dem til forskellige offentlige ydelser. Man melder udrejse på borger.dk, hvorefter den kommune, som man flytter fra, får besked. Når man vender tilbage til Danmark, skal man huske at melde indrejse i Danmark - her skal man møde personligt op hos Borgerservice. Hvis man flytter fra en udenlandsk adresse til en anden, kan man også bruge selvbetjeningsløsningen på borger.dk til at oplyse ny udenlandsadresse. Det er ikke obligatorisk at oplyse dette, men det kan være en fordel, hvis man fx skal have tilsendt skattepapirer eller fortsat er begrænset skattepligtig til Danmark.

13 Digital selvbetjening – vidste I, at…
…hvis I skal giftes, skal I ansøge om vielse på borger.dk … Og hvis man skal giftes, skal man ansøge om det på borger.dk. - Når man vil giftes, hvad enten det er på rådhuset, hos folkekirken eller et andet trossamfund, skal man selv og partneren først udfylde en ægteskabserklæring digitalt. Ægteskabserklæringen gør kommunen i stand til at undersøge, om man som par opfylder betingelserne for at blive gift. Man skriver bl.a. under på, at man ikke er i nær familie med hinanden eller allerede er gift med en anden. Den af jer, der logger på selvbetjeningsløsningen, oplyser adressen på den anden, som får tilsendt et link til underskrift med NemID. Hvis I opfylder betingelserne, laver kommunen en prøvelsesattest om dette. Skal I giftes hos kommunen, bliver attesten ikke udleveret. Hvis I skal giftes hos en anden kommune, i folkekirken eller et andet trossamfund udleverer kommunen prøvelsesattesten til jer, som I selv skal aflevere til vielsesmyndigheden. Vær opmærksom på, at en prøvelsesattest kan blive for gammel. Den gælder kun i fire måneder. Parret skal selv lave en aftale med vielsesmyndigheden om tidspunkt og sted for vielsen. Man kan kun kan blive gift, hvis man har en prøvelsesattest. - Man skal senest to uger før vielsen udfylde ægteskabserklæringen på borger.dk.

14 Din kontakt med det offentlige starter på nettet!
- Det er bare nogle af de ting, som man gør digitalt på borger.dk. - Det vigtigste at huske er, at når man skal noget med det offentlige, så starter man på nettet i stedet for at ringe eller møde op på borgerservice.

15 Hjælp at hente Få hjælp på borgerservice.
Bibliotekerne kan også hjælpe. Telefonsupporten ”1881” / kan svare på spørgsmål om brugen af borger.dk. Hjælpeunivers på borger.dk: spørgsmål/svar (FAQ) m.m. Kontakten til det offentlige starter på nettet, men der er stadig hjælp at hente, hvis man har behov for assistance til at betjene sig selv på nettet. Det er borgerservice, der er jeres primære kilde til hjælp. Man kan også få hjælp på bibliotekerne, som har fx kurser i NemID, digital selvbetjening og Digital Post og i mange tilfælde særlige tilbud til unge. I kan altid ringe til 1881, hvis I har spørgsmål til borger.dk.

16 Hvad med dem, der ikke kan?
Man kan blive fritaget fra Digital Post, hvis man ikke kan anvende den. Man kan blive undtaget fra at bruge digital selvbetjening, hvis man ikke kan anvende det. For de borgere, der ikke kan bruge digital selvbetjening, er der alternative muligheder. Man kan søge om fritagelse fra at have en Digital Postkasse, hvis man lever op til særlige kriterier – fx at man er handicappet, ikke har computer med tilstrækkelig internetadgang derhjemme eller, at man har sproglige vanskeligheder. Man kan blive undtaget fra at bruge digital selvbetjening, hvis man trods hjælp og vejledning ikke kan. Eksempler på personer, der i nogle tilfælde vil kunne blive undtaget er: Personer, der har et fysisk handicap. Personer, der har en kognitiv funktionsnedsættelse (herunder demens). Personer, der har en psykisk lidelse. Personer, der er socialt udsatte eller hjemløse. Personer uden it-kompetencer. Personer med sprogvanskeligheder. Personer, der er svært ordblinde. - Det er kommunen, der bestemmer, hvordan de borgere, som ikke kan betjenes digitalt skal betjenes (fx via blanket, telefonisk eller ved personligt fremmøde). Det vil kun være relevant for et meget lille antal i jeres generation, fordi I er forvejen bruger nettet til så mange ting. Også efter 1. november 2014 kan du blive fritaget fra at modtage posten digitalt, hvis du opfylder et af kriterierne for fritagelse. I forbindelse med, at du bliver fritaget, kan du få Digital Post, som du evt. allerede har modtaget, printet ud.

17 Du kan også bruge din smartphone, computer eller tablet
Du kan også bruge din smartphone, computer eller tablet. Log på med din NemID. NemID, som er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen, kan benyttes på mobile enheder som fx smartphones og tablets (iPad). En løsning til fællesoffentlig mobil selvbetjening skal være sikker og brugervenlig. Det høje sikkerhedsniveau er helt afgørende i den offentlige sektor, når personfølsomme data tilgås. Kompromittering af personfølsomme data på grund af et for lavt sikkerhedsniveau kan ikke accepteres. En løsning er derfor klar - De enkelte myndigheder gør deres digitale løsninger klar til at kunne bruges på de mobile enheder.

18 HUSK! Dem, der kan, skal kommunikere digitalt.
– og det er meget nemmere for dig.

19 Spørgsmål?


Download ppt "Din kontakt med det offentlige starter på nettet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google