Samarbejdsmøde Socialtilsyn Hovedstaden 13. september 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Advertisements

Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Bl. 3. kreds. Kredskonference 4. november 2011 Kommunesamarbejdet og styringsdialogen. v/ Kaj Jensen, Slagelse Kommune.
Styringskrav for jobcentre
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Konsulent Niels Philip Jensen
Socialtilsyn Midt Dialogforum Midtjylland mandag den 16. september 2013.
Betaling og matchning Temadag om takstberegning Tirsdag d. 27 feb Danhostel, Herning.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Temamøde Thyholm og Struer 14. december Temamøde – Thyholm og Struer 1. Svarskrivelse til Indenrigs- og Sundhedsmin. 2. Projekt- og procesorganisation.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Den kommunale vejledning om STU
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Det nye Socialtilsyn.
TUR’s gaffeltruckkonference 2010 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Kursusaften for nyvalgte skolebestyrelser 21.november 2012.
Sundhedsaftale III status
Styringsaftale Oversigt over indhold 2012 Styringsaftale for 2012 Fordel for: DriftsherreBetalingskommune 2% reduktion af driftsherrens (kommune og region)
National handicapkonference, Nyborg Strand maj 2010 Peter Sørensen Glostrup Kommunalbestyrelse. Socialdemokraterne. Medlem af Socialudvalget. Medlem.
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
SOCIALTILSYN NORD OPGAVER Oplæg ved Peter Harritsø (leder af GOT)
Socialtilsyn Hovedstaden Samarbejdsmøde med kommunerne og regionen Den 4. december 2013.
SOCIALTILSYN NORD
Undervisningsdag 2015 Undervisningsdag den 25. august 2015.
Frederiksberg Kommune Socialtilsyn Hovedstaden 3. sep Velkommen til Åbent Hus for Socialtilsyn Hovedstaden Tirsdag den 3. september 2013 kl
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
Socialtilsyn Region Hovedstaden Møde i KKR den 16. april 2013.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Proces for social helhedsplan i Gellerup og Toveshøj Boligsocial leder Henning Winther.
Hvad er det nye Socialtilsyn? Oplæg ved Socialtilsyn Hovedstaden den 24. april 2014.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Familieplejecentret Aarhus Kommune Status på Familiepleje.
Status på arbejdet i Socialtilsyn Hovedstaden, juni 2014 _______________________ Fælles møde med kommuner m.fl. Den 12. juni 2014.
Politikker temamøde - Region Sjælland April 2016.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Temadag for TR.
Opmærksomhedspunkter
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Jupiter temadag den 30. maj 2007
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Overordnede bestemmelser
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lov om forsøg i folkekirken
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Undervisningsdag den 25. august 2015
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Opmærksomhedspunkter
Socialtilsyn Østs takster for 2017
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
TR-kursus IA Afskedigelse - lærere ved VUC 14. September 2018
Regnskab
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Udbygning Mariagerfjord Renseanlæg Borgermøde 12
Frederiksberg den 15. august 2019
Præsentationens transcript:

Samarbejdsmøde Socialtilsyn Hovedstaden 13. september 2013

Program 1. Velkomst ved kommunaldirektør Torben Kjærgaard 2. Kort status på tidsplanen – hvor langt er vi? ved børne- og unge direktør Inger Andersen og socialtilsynschef Mie Andresen 3. Status på lovgivningen, herunder evt. bekendtgørelser ved projektleder Kristina Vang Jensen 4. Takster og takstprincipper samt objektiv finansiering ved børne- og ungedirektør Inger Andersen 5. Det gode samarbejde ved socialtilsynschef Mie Andresen og projektleder Kristina Vang Jensen 6. Evt. 7. Opsamling og afslutning ved kommunaldirektør Torben Kjærgaard

2. Etablering af Socialtilsyn Hovedstaden – hvor er vi? Vi holder tidsplanen – såvel i ministeriet som i de 5 Socialtilsyn Bekendtgørelser som indholdsudfylder loven i høring ultimo september Nu 3 ansatte i Socialtilsyn Hovedstaden ! Rekrutteringsproces pågår – stor interesse Besøgsrunde i alle kommuner lige nu Fælles IT-system i udbud – stillingtagen til valg af leverandør den 19. september – herefter færdigudvikling - driftstart 6. januar

Etablering af Socialtilsyn hvor er vi? -fortsat Foreløbige takster udsendt den 22. august KKR kort orienteret den 30. august Endelige takster udsendes den 3. oktober Takstblad godkendes i Kommunalbestyrelsen i Frederiksberg den 7. oktober KKR status og orientering den 9. oktober

Tidslinje 1.jan.2014Mediookt.Sep./Okt.1. aug.Medio jun.7. jun.3. jun.PrimoJun.16. apr.20. mar.8. mar.1. Mar.22.feb. 18. Feb..21. jan. Ansættelseskontrakt til medarbejdere der VOD Chef for socialtilsyn ansættes 2. Møde med Region og kommuner Nettoliste med medarbejdere der skal VOD til det nye Socialtilsyn KKR Borgmestermøde Frist for indberetning af oplysninger fra Region/kommuner Intern projektorganisation på plads 1.Møde med Region og kommuner Lovens ikrafttrædelse. Socialtilsyn overtager tilsynet. Bekendtgørelser om kvalitetskriterier m.v. Aktstykke med DUT – økonomi Forventet vedtagelse af lov Lovforslag fremsættes i Folketinget Fælles høringssvar indsendes Udkast til lovforslag sendes i høring Intensivt samarbejde med de fire andre tilsynskommuner, Kommunernes Landsforening, Socialministeriet og Socialstyrelsen om fælles udfordringer som kalder på fælles tværgående løsninger for de fem socialtilsyn frem mod 1. november 2013.

Organisationsdiagram Tilsynschef Mie Andresen Børn & unge: Kristina Vang Jensen (Souschef) 10 medarbejdere 156 tilbud Plejefamilier: 21 Medarbejdere 1302 plejefamilier Voksen Handicap: Ca. 14 medarbejdere X Tilbud Voksen Psykiatri & misbrug, forsorg og krisecentre: Ca. 14 medarbejdere X Tilbud Stab: 3 sekretariatsmedarbejdere 1 Udvikling/analyse 2 revisorer/økonomer 2 jurister

3. Status på lov om socialtilsyn Udkast til bekendtgørelse og vejledning: Bekendtgørelse om socialtilsyn Bekendtgørelse om plejefamilier Vejledning om socialtilsyn

Kvalitetsmodellen Plejefamilier Sociale tilbud

Risikobaseret tilsyn (§ 6 i bekendtgørelsen) Mindst ét årligt tilsyn, men et intensiveret tilsyn på baggrund af risikoindikatorer, herunder: Ingen ekstern supervision Ingen eller en inaktiv/ukompetent bestyrelse Begrænset ledelsesmæssigt tilsyn fra driftsherren Lederen er uden formelle eller ledelsesmæssige kompetencer Få ansatte med relevant uddannelse Nystartet tilbud Uprøvede/udokumenterede faglige tilgange Høje/lave takster

Magtanvendelse Tilbuddet skal registrere magtanvendelse som hidtil, men indsende indberetning til: Socialtilsynet Handlekommune Evt. kommunal driftsherre (ved kommunale tilbud) Bekg. § 10: Socialtilsynet skal gennemgå indberetningerne og vurdere, om den enkelte indberetning giver anledning til bemærkninger og giver tilbuddet og handlekommunen (+ driftsherren) besked herom

Årsrapport Alle tilbud skal lave en årsrapport Socialtilsynet skal lave en årsrapport Socialstyrelsen skal lave en årsrapport Tilbuddenes årsrapport: 1.Økonomiske nøgletal (er nærmere defineret) 2.Sygefravær 3.Personalegennemstrømning 4.Oplysninger om det seneste og det kommende års faglige udvikling samt forventede større ændringer Årsrapporten indberettes til Tilbudsportalen

Økonomisk tilsyn Alle tilbud skal udarbejde budgetter på et særligt skema, der indberettes til socialtilsynet til godkendelse Hvis flere afdelinger/satellitter med eget budget: Et skema for hver afdeling og et for tilbuddet samlet Private tilbud indsender ligeledes revisorpåtegnede regnskaber som hidtil

Snitflader til det personrettede tilsyn Socialtilsynet:Har tilbuddet den fornødne kvalitet? Handlekommune: Trives borgeren og ydes den hjælp, der er aftalt? Socialtilsynet skal underrette de ansvarlige kommuner, hvis socialtilsynet bliver opmærksom på bekymrende forhold, og når der iværksættes skærpet tilsyn Handlekommunen skal underrette socialtilsynet, hvis den bliver opmærksom på bekymrende forhold. Socialtilsynet skal høre handlekommunerne om deres vurdering af tilbuddets evne til at opnå de aftalte mål -> kommunerne har pligt til at give socialtilsynet de relevante oplysninger

Plejefamilier Som hovedregel skal plejefamilier godkendes som generelt egnede. Gælder også aflastningsfamilier og kommunale plejefamilier. Hvis socialtilsynet ikke kan godkende plejefamilien, kan en anbringende kommune vurdere, om familien kan konkret godkendes. Socialtilsynets afgørelse skal indgå i vurderingen. Socialtilsynet:Forestår grundkursus Anbringende kommune:Løbende efteruddannelse og supervision Plejefamilier skal på Tilbudsportalen i anonymiseret form.

Illustration af opgaver før under og efter tilsynsbesøg Før Kontakt til 1.Handlekommunen, Handlepl.+ vurdering af tilbud 2.Tilbud - Økonomi - Magtanvendelser - Medarbj. - Ledelse TILSYN MED TILBUD: Beboere, pårørende, ansatte, ledelse Under Efter Rapport til faktuel kommentering hos driftsherrer Rapport redigeret på Tilbudsportal Evt. evaluering

4. Takster og takstberegning

Principper for finansiering Finansiering af tilsyn med plejefamilier sker ved objektiv finansiering – beregnet med udgangspunkt i den enkelte kommunes befolkningstal i aldersgruppen 0-17 år Finansiering af tilsyn med institutionstilbud sker ved takstfinansiering i 4 størrelseskategorier og med særlige takster for tilsyn, nygodkendelse, væsentlige ændringer af eksisterende godkendelse og skærpet tilsyn Afsæt i ”Bekendtgørelse om omkostningsbaserede takster for kommunale tilbud”

Beregning af takster Samarbejde mellem de 5 socialtilsyn om dimensionering Beregningsforudsætninger som ved DUT- forhandlingerne Ensartede budgetteringsprincipper i de 5 socialtilsyn – men med variationer i overensstemmelse med lokale forhold (eks. køreafstand og omkostninger til husleje) Variation i overhead-procent i de 5 regioner (aftalt i de enkelte KKR)

Socialtilsynet – budget 2014 Samlet budget for Socialtilsyn Hovedstaden Direkte udgifter Socialtilsynet Etableringsomkostninger / 2 år Overhead – gældende i region Hovedstaden 7%3.025 Barselspulje forpligtelser456 Tjenestemandspensioner og pol. org.175 Afskrivninger anlæg / 10 år500 I alt takstgrundlag

Beregning af takster Takstnotat og følgebrev udsendt til alle kommuner den 22. august – med foreløbige takster Takstberegningerne gennemgås for øjeblikket i fællesskab mellem de 5 socialtilsyn med henblik på præcisering og fuldstændiggørelse Kvalificering på baggrund af vejledninger og bekendtgørelser (tilgået socialtilsynene den 5. sept.) Endelige takster for 2014 vil bliver udsendt den 3. oktober 2013

Takster institutionstilbud

Bemærk Initialomkostninger indregnet i den objektive finansiering i de første to år Efter to år er initialomkostninger afholdt, og den objektive finansiering vil falde med omkring %

Finansieringskilder Nuværende udgifter til tilsyn: –Egne medarbejdere og / eller –Kontrakt med privat leverandør DUT-kompensation Bemærk finansieringsstruktur ændres på baggrund af princippet om objektiv finansiering af tilsyn med plejefamilier

5. Det gode samarbejde Kommunikationsstrategi for Socialtilsyn Hovedstaden

Overblik over indholdet i kommunikationsstratgien 7 mål omkring dialog og information: Dialogbaseret tilgang og transparens i opgaveløsningen Årsmøde med de enkelte kommuner og Region Hovedstaden Fælles årsmøde for alle driftsherrer KKR og årsrapporten Informationsmøder og temadage Hjemmeside og nyhedsbreve Håndtering af kritiske sager i pressen

Dialogbaseret tilgang og transparens i opgaveløsningen Dialog forud, foregår via fællesmøderne og orientering om at tilsynet kommer, hvorfor der vil blive taget kontakt til anbringende kommuner Dialog under tilsynsbesøg, god ro og orden, respektfuld tilgang til tilbuddet Dialog efter, kun ved behov ellers tages det op på årsmøder og på fælles årsmøder

Årsmøder, fælles årsmøde mv. Et årlig møde med den enkelte konkrete kommune og Region Hovedstaden mhp. evaluering af samarbejdet det forgangne år samt evt. justering af samarbejdet Et årligt fællesmøde med alle interessenter og driftsherrer Temadag/informationsmøde for borgere, brugere, pårørende og evt. andre interesserede

Årsrapport, takster og KKR Hjemmeside, nyhedsbreve Årsrapport og takster genstand for drøftelser i KKR hvert år Opdatering af hjemmeside Udsendelse af nyhedsbreve når der er relevante nyheder

Kritiske sager i pressen Fire principper: 1)Vi koordinerer presseindsatser med de relevante samarbejdsparter 2)Vi er åbne og tilgængelige for pressen 3)Vi reagere hurtigt og proaktivt og agerer nøgternt og sagligt 4)Klar rollefordeling

Gruppearbejde Gruppearbejde om følgende temaer: A.Det gode samarbejde, hvad er vigtigt? B.Håndtering af kritiske sager i pressen, Hvordan og hvad er vigtigt? C.Snitfladen mellem det personrettede og det driftsorienterede tilsyn D.Underretningsforpligtigelsen Form: Max 8 grupper, 20 min.’s gruppediskussioner, herefter Plenum i 45 min. Gruppeformænd fremlægger hovedpointer Formål: At give input til Socialtilsyn om samarbejdet, opmærksomhedspunkter mv.

Afslutning Tak for i dag Næste møde onsdag den 4. december klokken xx til xx – indkaldelse følger