Ændringer i lærernes lønforhold og arbejdstid ved OK 13 Bestyrelseskursus Syd 2013 Frøslevlejrens Efterskole 4. oktober oktober 2013Frøslevlejren1
Disposition Udvalgte emner fra OK 2013 OK-forhandlingerne Ændringer i lønstrukturen Konsekvenser for ny løn Nye arbejdstidsregler 4. oktober 2013Frøslevlejren2
Efterskoleforeningens rolle i OK- forhandlinger OK-forhandlinger mellem: –KL – Danmarks Lærerforening (LC): folkeskolen –Moderniseringsstyrelsen – FSL (LC): frie skoler (efterskoler, frie grundskoler, frie fagskoler) Efterskoleforeningen –Ikke aftalepart i overenskomsten –Input til Moderniseringsstyrelsen sammen med de andre skole(forms)foreninger –Har bredere fokus end rene ”arbejdsgiverinteresser” 3 4. oktober 2013Frøslevlejren
Efterskoleforeningen Skoleformsforening, dvs. fokus på skoleformen – Forskellige grupper med egne interesser Lærere (har også fagforening(er)) Ledere (har også lederforeninger) TAPere (ikke-forhandlingsberet. fagforeninger) Bestyrelser Efterskoleelever/forældre 4 4. oktober 2013Frøslevlejren
Efterskoleforeningens ønsker og input Ved flere OK-forhandlinger igennem årene: Afbalancerede hensyn til løn- og arbejdsvilkår Skolernes økonomi Fleksible løsninger – lokal frihed til at disponere Fokus på kerneopgaven: Den allerbedste skole for de elever, der har valgt at bruge et år på efterskole 5 4. oktober 2013Frøslevlejren
Efterskoleforeningens ønsker og input – fortsat Arbejdstidsaftale skal understøtte nutidig skolevirkelighed: Teamsamarbejde og fælles forberedelse Større variation i egentid Naturligvis fortsat tid til forberedelse Aftale direkte mellem leder og lærer (evt. støttet af TR) 60 års regel 6 4. oktober 2013Frøslevlejren
Ændringer i lønstrukturen Ingen lønstigninger pr. 1. april 2013 Det nuværende midlertidige lønsystem fra 1. april 2008 fortsatte til 31. juli 2013 Fra 1. august 2013: –Udgik: Garantiløn Pensionsgivende OK 2008 tillæg (individuelt beregnede tillæg til lærere med 12 års anciennitet) –Nyt: Basistrin 4 på kr. årligt i 31/3-12 niveau (svarende til trin garantilønnen) Evt. trin 4-tillæg til lærere med 12 års anciennitet og derover 4. oktober 2013Frøslevlejren7
Løndele pr. 1. august 2013 Pensionsgivende basistrin 1, 2, 3 og 4 Pensionsgivende kostskoletillæg (dog ikke pensionsgivende for lærere i Efterlønskassen) Ikke-pensionsgivende OK 08 tillæg til lærere på basistrin 1, 2 og 3 (men ikke til lærere på basistrin 4) Eventuelt ikke-pensionsgivende undervisningstillæg Eventuelt ureguleret ikke-pensionsgivende stedtillæg Eventuelt pensionsgivende trin 4-tillæg for lærere med 12 års anciennitet eller derover pr. 1. april 2013 Eventuelt et eller flere nylønstillæg 4. oktober 2013Frøslevlejren8
Konsekvenser for ny løn ved 12 års anciennitet Midlertidige nylønstillæg pr. 31. marts 2013, skal indgå i den varige løn pr. 1. august 2013: En del af skolens udgift til lokale nylønstillæg bindes fremover i de centralt aftalte basistrin 4 og trin 4- tillæg. En del af de midler, der var afsat på den enkelte skole til nylønstillæg, låses således fast til de lærere, der har 12 års anciennitet pr. 1. april oktober 2013Frøslevlejren9
Konsekvenser for ny løn ved 12 års anciennitet Færre midler til rådighed ved fremtidige forhandlinger af ny løn på skolen – medmindre skolen tilfører flere midler til puljen Pligtudmøntningen af ny løn på mindst 3,6 % ophører pr. 1. august Ligeledes bortfalder råderumspapiret Ny løn skal fortsat anvendes efter 1. august men ingen regler for omfanget heraf 4. oktober 2013Frøslevlejren10
Konsekvenser for ny løn under 12 års anciennitet Lærere med under 12 års anciennitet pr. 1. april 2013 får således ikke modregnet deres eventuelle nylønstillæg i basistrin 4, når de når dertil. De kan derfor - modsat deres kolleger, der allerede har 12 års anciennitet - se frem til lønstigninger, når de opnår 12 års anciennitet. 4. oktober 2013Frøslevlejren11
Statens ønsker med ændringer i arbejdstidsaftalerne Farvel til: (Central)aftalebinding på anvendelsen af lærernes arbejdstid (akkorder mv.) Opdeling af arbejdstid i ”kasser” Nuværende proces- og procedurebestemmelser (forhandlingsregler og regler om arbejdstilrettelæggelse) Opgavebeskrivelser og definitioner af arbejdsopgaver oktober 2013Frøslevlejren
Statens ønsker med ændringer i arbejdstidsaftalerne - 2 Goddag til: Tjenestemændenes arbejdstidsaftale, som for andre ikke-akademikere i staten –Dog årsnorm i stedet for månedsnorm –Regler for den præsterede arbejdstid (mødetidspunkt til kan forlade arbejdsstedet) – Pauser medregnes, hvis de varer mindre end ½ time, og den ansatte står til rådighed for arbejdsgiveren og ikke må forlade arbejdsstedet (men ikke noget om ret til pauser) oktober 2013Frøslevlejren
Statens ønsker med ændringer i arbejdstidsaftalerne - 3 Dage med ret til fravær med løn: Det antal timer, den ansatte skulle have arbejdet den pågældende dag, ellers 7,4 timer. Rejsetid i forbindelse med tjenesterejser medregnes, dog højst med 13 timer pr. døgn. Rådighedstjeneste i hjemmet medregnes med 1/3 og rådighedstjeneste på arbejdsstedet med 3/4. Tilkald med mindre end 24 timers varsel medregnes med mindst 3 timer. Det gælder dog ikke, hvis arbejdet ligger i umiddelbar tilknytning til det normale arbejde, eller tilkaldet sker som led i rådighedstjeneste. (hvis arb. hjemmefra så kun medgået tid) Ledelsens adgang til at tilrettelægge arbejdet, varselsfrister og godtgørelse ved ændringer i tjenesten: ingen regler oktober 2013Frøslevlejren
Statens ønsker med ændringer i arbejdstidsaftalerne - 4 Paradigmeskifte Fra Til Ressourcer bundet i overenskomster -> Fuld ledelsesret lokalt Detaljeret styring ”excel-ledelse” ->Overordnet ramme Akkorder ->Personaleledelse Dialog om opgaven, prioritering (tidsregistrering) Forhandlet retfærdighed ->Oplevet retfærdighed oktober 2013Frøslevlejren
Arbejdstidsaftale t.o.m. 13/14 Årlig bruttoarbejdstid (52 uger á 37 timer) = 1924,0 timer Fratrukket 5 ugers ferie á 37 timer = 185,0 timer Fratrukket helligdage (9 dage á 7,4 timer) = 66,6 timer Nettoarbejdstid på skoleåret = 1672,4 timer - Særlige feriedage fratrækkes normalt også (27 timer) Af de 1672,4 timer er mellem Finansministeriet og LC aftalt: timer afsat til udvikling, lærersamarbejde, efter- og videreuddannelse timer afsat til egentid -> dvs. ca. 500 timer er centralt disponeret. Herudover pausetid mv oktober 2013Frøslevlejren
Kommende arbejdstidsregler Årlig bruttoarbejdstid (52 uger á 37 timer) = 1924,0 timer Fratrukket 5 ugers ferie á 37 timer = 185,0 timer Fratrukket helligdage (9 dage á 7,4 timer) = 66,6 timer Nettoarbejdstid på skoleåret = 1672,4 timer -Særlige feriedage 37 timer -Ingen centralt aftalte puljer til egentid, forberedelse, samarbejde mv. -Intet krav om lokalt aftalte puljer -I stedet dialog med lærerne - og den enkelte lærer – om anvendelsen af arbejdstiden -Ingen varselsbestemmelser – men værnsregler -Fortsat regler for pausetid, min. og max. timetal til tilsyn, 1/3 eller 3/4 timetal ved nattevagt oktober 2013Frøslevlejren
Værnsregler Opgaveoversigt – udarbejdes på grundlag af en dialog mellem ledelse og lærer – Afstemme forventninger til om arbejdstiden er opfyldt – Overordnet angive de arbejdsopgaver, som forventes løst – Ikke et bindende tilsagn om opgaver – Væsentlige ændringer skal drøftes, herunder konsekvenser – Ikke noget om tidsmæssige placering af opgaverne oktober 2013Frøslevlejren
Værnsregler 19 Den daglige arbejdstid skal så vidt muligt være samlet På de fleste undervisningsområder skal arbejdet normalt tilrettelægges i dagtimerne (kl. 6 til 19) mandag til fredag, men ikke på efterskoleområdet 4. oktober 2013Frøslevlejren
Ændrede krav til ledere FraTil Aftaler med TR -> Dialog med lærerne og samarbejde med TR og SU Fordele kasser af tid ->Fordele opgaver Lede ”privatpraktiserende” ->Lede med udgangspunkt i arbejdspladsen Respektere frihed til at definere egen faglig-pædagogisk tilgang ->Fokus på sparring og samarbejde om opgaverne Nye undervisningsformer på trods af arbejdstidsregler ->Nye undervisningsformer understøttet af arbejdstidsregler Konkurrence på akkorder ->Konkurrence på god arbejdsplads oktober 2013Frøslevlejren
Undervisning Hvordan registreres undervisning fremover – og hvad er i det hele taget undervisning? Ved opgørelse til brug for beregning af undervisningstillæg Ved opfyldelse af tilskudsbetingelser -Indholdsplaner -21 timer ugentligt oktober 2013Frøslevlejren
Kostskoletilsyn Bestemmelsen om at en efterskolelærer skal have mellem 250 og 650 timers tilsyn årligt gælder fortsat: Lægger op til fortsat kombination af undervisning og tilsyn Optælling af tilsyn oktober 2013Frøslevlejren
Tidsregistrering Lærere er ansat til 1924 timer årligt (37 timer gennemsnitligt pr. uge). Dvs. fortsat mulighed for overtid. Der kan etableres et tidsregistreringssystem: Understøtter dialog mellem leder og lærer om opgaver og prioritering Et redskab til at opgøre lærerens arbejdstid Læreren kan få overblik over egen arbejdstid oktober 2013Frøslevlejren
Tidsregistrering - 2 Men ikke detailstyring – hvordan undgås det? Hvordan undgås et ”tag-selv-bord” af tid? Eller at læreren arbejder ulønnet over? Overarbejde skal være pålagt eller nødvendigt. Hvordan vurderes det, af hvem og hvornår? oktober 2013Frøslevlejren
Lokale aftaler Principielt muligt efter 1. aug Men det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget: På undervisningsområdet, som på alle andre områder, er det imidlertid ikke intentionen, at adgangen til at indgå lokale aftaler skal bruges til at indgå aftaler, som begrænser ledelsesretten i forhold til at lede og fordele arbejdet. I forbindelse med implementeringen af de nye arbejdstidsregler på undervisningsområdet vil der derfor være fokus på, at der ikke indgås lokale aftaler, der genindfører de aftalebindinger på, hvad lærerne skal lave i deres arbejdstid, som foreslås ophævet med lovforslaget oktober 2013Frøslevlejren
Udfordringer, muligheder og opgaver Tilrettelæggelse af forandringsproces – med inddragelse af lærergruppen Justering af organisering og rollefordeling – ledelse, teams mv. Nye dialog- og samarbejdsrelationer (med lærerne, TR mv.) Hvad koster en arbejdsopgave – og hvordan understøtter den skolens mål, værdier og lovens formål? oktober 2013Frøslevlejren