HVASKO Pædagogisk vejledning Dorthe Holm. Retfærdighed betyder ikke at alle får det samme Retfærdighed betyder at alle får hvad de har brug for.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Set i forældreperspektiv
Kompetenceafklaring af børnene
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Undersøgelse af vandforbrug 5.a
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Læringsstile og lektier
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
Bokstav børn.
Voldsforebyggelse regionspsykiatrien Vest
Er mit barn klar til skolestart ?
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Anonym Digital Rådgivning
Supervision og faglig feedback
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Pædagogisk vejledning Dorthe Holm
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Forældre- og fødselsforberedelse
- Hvad kan I forvente som forældre?
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
FÆLLESSKAB.
Ungdomsudveksling Værtsfamilieaften i distrikt 1470 Onsdag den 18. juni 2014.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
DE-L Årsmøde, Workshop: ”De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser ” Kirsten Holmgaard, direktør Mercantec Tirsdag den 29. april.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Dorthe Holm HVASKO.dk Pædagogisk vejledning Dorthe Holm.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Børn og seksualitet Fuglevængets børnehus Børn skal udvikle deres seksualitet på en naturlig og sund måde gennem deres nysgerrighed Det er vigtigt, at.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren. INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Diasserie – om de handicapkompenserende ordninger målrettet jobcentrets samarbejdsvirksomheder Nedenfor finder I forslag til dias, som I i jobcentret kan.
Ansvarlig.
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

HVASKO Pædagogisk vejledning Dorthe Holm

Retfærdighed betyder ikke at alle får det samme Retfærdighed betyder at alle får hvad de har brug for

Barnets styrkesider Tidlig tale Velformuleret God hukommelse Udenadslære Detalje orienteret Nysgerrige Argumenterende Vedholdende Optagethed

Barnets vanskeligheder Perceptuelle: svært ved at tolke, sammenfatte og skabe helhed samt at orientere sig Strategier: svært ved at planlægge, skabe overblik og dermed sammenfatte til helheder.. Infleksibel: rigidt tanke mønster Empati: svært ved at forstå nonverbale signaler samt at navigere socialt. Motoriske: svært ved finmotoriske øvelser, koordinering og balance. Sensoriske: særlig følsomhed overfor berøring, lugte, lys og lyde.

Pædagogisk vejledning til hverdagen Hvordan mon der er – kan vi få en fornemmelse? Indretning af hjemmet Morgenrutiner Spise Det kan være svært at komme ud Sengetid Stress/Konflikter Skabe overblik Struktur og indhold Forandringer Skole og SFO

Det er barnets opfattelse af en situation som bestemmer, hvordan det reagerer følelses- og handlemæssigt. - ikke situationen selv

Hvordan mon det er – kan vi få en fornemmelse?

Hvad ser I?

Mange detaljer skal automatiseres Toilet besøg: Slå brættet op Lukke bukser op Trække bukser ned Trække underbukser ned Sidde ned og tisse/stå op og tisse Sidde ned og have afføring Tørre sig efterfølgende Trække underbukser op Trække bukser op Lukke bukser Trække ned i toilettet Vaske hænder med vand og sæbe Slukke for vandet Tørre hænder i håndklæde

Indretning af hjemmet Hvor kan barnet hente information Et tydeligt ur og hvis muligt et synkronur Indretning af barnets værelse System i legetøj Hvor ligger tøjet

Morgenrutiner hvordan bliver man klar til at komme ud af døren til tiden godmorgen Toilettet børste tænder spise morgen mad tage tøj på finde skoletaske frem tage overtøj på se tv skolebus

badeværelset

spise Det kan være vigtigt for barnet at kende menuen Faste spisepladser for alle i familien En dækkeserviet kan være med til at afgrænse spiseområdet Tegn evt. på dækkeservietten En rum inddelt tallerken, er en mulighed hvis maden ikke må blandes sammen En stor tallerken kan få en portion mad til at syne mindre

Sengetid faste rutiner omkring sengetid giver ro Nattøj lægges frem Hvem putter Hvem læser historier Hvor længe bliver der læst

”Giv barnet anvisninger i stedet for forbud”.

Konflikter/stress Når barnet bliver stresset og mister overblikket, vil det som regel reagere med vrede og frustration. Undgå i disse situationer at blive konfronterende eller at diskuter med barnet. Forsøg i stedet at aflede barnet ved at tale om noget helt andet eller gør noget som er helt uventet. Det kan være en god ide, at I, i fællesskab i ”fredstid” taler om og skriver ned hvad barnet selv kan forestille sig som en hjælp til en udvej når det er vred og frustreret

Skab overblik ved at tydeliggøre hvornår og hvor længe barnet skal lave, se eller spille Lektier Aktiviteter Frikvarter Game boy Playstation Tv

Svært ved at komme i gang samt at skifte aktivitet Tydeliggør aktiviteten Tydeliggør skift Brug evt. Vælge skema Matche billede Post it Overstregnings tuds

Forandringer i hverdagen det der kan synes spændende for os, kan være frustrerende og uudholdelig for barnet Ture Fødselsdag og jul Traditioner Ændringer i aktiviteter Ferier

Forandringer En måde til at klare ændringer i et ellers planlagt forløb

skole – sfo Det er vigtigt at skabe ensartet overblik for barnet

Jeg vil gerne være en god Hvis der er nogen der vil have min hjælp, skal de bare Jeg er god til og.  Jeg vil også gerne hjælpe i  Jeg vil gerne være med i lege i Hvis det er en ny leg vil jeg gerne have I fortæller mig hvad jeg skal og hvordan reglerne er. til. timerne.

Relevante links

En side for unge med artikler, et leksikon, debatforum, test dig selv samt links til andre sider og brevkasser. Find og få svar på spørgsmål om sex, prævention og sexsygdomme. Artikler om emnet sex. Sjov side med mange forskellige oplevelser som, lysthusets arrangementer, brevkassen, leksikon samt oplysninger og rådgivning. Her kan hentes oplysninger til undervisningen, omhandlende seksuelle problemstillinger vedr. unge med anden etnisk baggrund. Behandler emner som voldtægt, grænser og sikker flirt. Behandler emner der har med ungdom og sundhed at gøre. Forslag til undervisningsmateriale: Bogudgivelse, På vej til voksen...