Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

oplevelse Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel ≈ sansning,
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Tema: Hvordan kan jeg forebygge
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Tema 1: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Arbejdspladsudvikling
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Forbyggende indsatser • FOR UNGE. For at indsætte dato og sidefod: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”dato” i feltet for.
©Jenny Bohr – Til underviserne Som en direkte konsekvens af deres vanskeligheder, lever mennesker med ADHD ofte med et meget højt stressniveau.
NÅR BEBOEREN HAR EN PSYKISK SYGDOM…. For at indsætte dato og sidefod: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”dato” i feltet.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Sårbarhed hos børn og unge
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Børns mentale sundhed i skolen
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Godt at vide om antidepressiva Medicinen begynder at virke.
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
Sådan bruger du præsentationen
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Hvad er skizofreni Del 1. Undervisere:
Mulighederne for at bringe unge med psykiske funktions- nedsættelser tilbage i arbejde ? Vilhelm Borg seniorforsker NFA Indlæg
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 1 Psykoedukation i Bipolar affektiv lidelse ~ Manio-depressiv sygdom :
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Stressmanagement En ledelsesopgave
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Trivsel og mental sundhed
Tidlig virksomhedskontakt - hvad er det virksomme for psykisk sårbare
Præsentationens transcript:

Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer på skærmen 3.Sæt hak ved ”Fastgør objekter til gitter” 4.Vælg OK Angst, depression, stress - hvad og hvordan: Viden og redskaber I dialog med borgeren

DAGENS ORDEN Om psykisk sårbarhed - hvordan påvirker det et menneske Psykiske diagnoser (stress, angst, depression) - og hvordan de indvirker på funktionsevnen Redskaberne Hvordan arbejder vi med redskaberne?

Introduktion og præsentation: Nøgleperson? Mentor, sagsbehandler, faglig ekspert? Rollen og hvordan arbejder du? -Hvad forventer du at tage med dig herfra? - Hvad håber du at tage med dig herfra?

Vores immunforsvar er kroppens både medfødte og erhvervede modstandskraft. Når modstandskraften ikke kan mobiliseres tilstrækkeligt under en belastning, træder der en sårbarhed frem. Eksempel: Det tager os længere tid at komme over en forkølelse, hvis vi ikke får den nødvendige hvile. Psykisk sårbarhed

Medfødt sårbarhed Erhvervet sårbarhed Vores personlige måde at håndtere indre og ydre belastningsfaktorer på Psykisk sårbarhed og personlighed

Vigtig opmærksomhed Alle kan blive psykisk syge (få trigget sin psykiske sårbarhed) ved tilstrækkeligt stort pres Aktiv og produktiv Glad og inspireret Engageret Overskud Balanceret Højt tempo Reduceret kvalitet Minus overblik Kort lunte Søvnbesvær Konflikter Sygefravær Betydelige fejl Flere konflikter Grådlabil Mistrivsel Krise Sammenbrud Voldsomme symptomer Sygdom

Personlige sårbarheder:

Arbejdsmæssige udfordringer (også ufrivillig arbejdsløshed) Parforholdsproblemer Ulykker, tab eller sygdom i familien Ensomhed/isolation Søvnproblemer Økonomiske problemer Misbrug – alkohol, medicin, stoffer, shopping, computer etc. Flytning, ferie Bryllup Graviditet eller udeblivende graviditet Ydre belastningsfaktorer (de synlige):

Usikkerhed, ængstelighed og nervøsitet Pessimistisk tilgang Perfektionisme Afhængighed af andre og andres vurderinger Bekymring for familie eller venner Søvnproblemer Sygdom Etc. Indre belastningsfaktorer (de usynlige):

Stress-sårbarheds-modellen:

Spørgsmål: Hvornår er man ”psykisk syg” og hvornår er man det, man er? Om ICD 10 diagnoser og diagnosen som en arbejdshypotese En psykisk lidelses udtryk er ofte situationsbetinget Og ikke (altid) stationær

Forståelse af psykisk sårbarhed som praktiker (redskaberne kommer senere) Aktuelle symptomer og vanskeligheder SårbarhedsfaktorerUdløsende faktorer Vedligeholdende faktorerBeskyttende faktorer ACCEPTERES – erkendes og siges højt og forstå betydningen for dig. REGISTRERES - og håndteres, via coping, kompensering eller ved at minimere. ARBEJD MED DEM – forstå dem, at handle på dem og at ændre dem. OPSØGES – dyrkes og bruges. (Model af Antonia Sumbundu )

Fordomme?: Du ser da ellers så pæn ud! Du virker da ellers så kvik! Du gør da ellers så mange andre ting end at arbejde???

Stress: En ”Gammel ven”

Reaktion: At kæmpe, flygte eller stivne

Fremhæve tekst: For at fremhæve tekst, marker teksten vælg Fed skifttype og vælg en farve fra den øverste række af farver i farvepaletten i menu punktet Skrifttyper. For at indsætte dato og sidefod: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”dato” i feltet for dato og skriv rette Forvaltning i Sidefods feltet. Sæt hak i ”vis ikke på forside”. Vælg ”Indsæt på alle”. 16 Angst: Bare tanken om, at…

Fremhæve tekst: For at fremhæve tekst, marker teksten vælg Fed skifttype og vælg en farve fra den øverste række af farver i farvepaletten i menu punktet Skrifttyper. For at indsætte dato og sidefod: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”dato” i feltet for dato og skriv rette Forvaltning i Sidefods feltet. Sæt hak i ”vis ikke på forside”. Vælg ”Indsæt på alle”. 17 Reaktion: At flygte, kæmpe eller stivne

Depression:

Fremhæve tekst: For at fremhæve tekst, marker teksten vælg Fed skifttype og vælg en farve fra den øverste række af farver i farvepaletten i menu punktet Skrifttyper. For at indsætte dato og sidefod: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”dato” i feltet for dato og skriv rette Forvaltning i Sidefods feltet. Sæt hak i ”vis ikke på forside”. Vælg ”Indsæt på alle”. 19 Reaktion: At stivne, flygte eller kæmpe

Hjælp til et menneske med stress -Nedsatte Kognitive funktioner, dvs. hukommelse, opmærksomhed, og koncentration, samt nedsat problemløsnings- og abstraktionsevne -Behov for en "ekstra hard-drive" i forhold til at skabe mulige løsninger og/eller handleplaner, samt struktur -Regelmæssig pauseafholdelse grundet nedsat ressourceniveau -Motion & Meditation for at styrke indlæring, øge overskud, samt nedsætte tankemylder -Identificer og fjern/reducer eventuelle stressorer -Få afdækket, hvad der virker for den enkelte.

Hjælp til et menneske med angst -Nedsatte Kognitive funktioner, dvs. hukommelse, opmærksomhed, og koncentration, samt nedsat problemløsnings- og abstraktionsevne -Øget behov for tydelighed, forudsigelighed og sikkerhed. -Nedsættelse af arousal-niveau gennem motion (og muligvis mindfulness*) -Eksponering, dvs. praktiske erfaringer for at aflære angstreaktioner (dog med mulighed for at trække sig, såfremt angsten er for overvældende) Ved negative tanker/katastrofetanker: Brug det pessimistiske spørgsmål: 1) Hvad er det værste, der kan ske? 2) Hvad er sandsynligheden for, at det sker? 3) Hvad kan jeg/du/vi gøre, hvis det sker? Lav positive mod-tanker (mantraer)

Hjælp til et menneske med depression -Nedsatte Kognitive funktioner, dvs. hukommelse, opmærksomhed, og koncentration, samt nedsat problemløsnings- og abstraktionsevne -Behov for at dele udfordringen i små bidder, så oplevelsen af handling er tilstede -Dyrk de små sejre (arbejd med succeskriterier). -Støt personen i at række ud efter hjælp (netværk, behandling mm.). -Graduér i forventningerne til personen selv. -Anerkendelse af indsats

Væsentlige hensyn (opsamling i plenum): Der er stort behov for: Tryghed Forudsigelighed Kontrol Faste rammer Retfærdighed Gennemsigtighed

1. Forberedelsen Her tages hensyn til at man skal opnå noget positivt 2. Meddelelsen (formålet) Skal formuleres så hurtigt som muligt 3. Reaktion Personen vil reagere på meddelelsen 4. Anerkendelse Vigtigt at reaktionen bliver anerkendt Husk der ikke eksisterer forkerte budskaber eller reaktioner 5. Forklaring Her uddybes meddelelsen/formålet – hvorfor? 6. Aftale Her forsøges det at lave en aftale Samtalens/kontaktens forløb:

1. Forberedelse   2. Meddelelsen  5. Forklaring 3. Reaktion  4. Anerkendelse   6. Aftale Redskab til samtalen:

Redskaberne: Hvad gør du? Hvordan Hvornår?

Forståelse af psykisk sårbarhed (nu med redskaberne) Aktuelle symptomer og vanskeligheder SårbarhedsfaktorerUdløsende faktorer Vedligeholdende faktorerBeskyttende faktorer ACCEPTERES – erkendes og siges højt og forstå betydningen for dig. REGISTRERES - og håndteres, via coping, kompensering eller ved at minimere. ARBEJD MED DEM – forstå dem, at handle på dem og at ændre dem. OPSØGES – dyrkes og bruges. (Model af Antonia Sumbundu )

1)Skal der arbejdes med accept og erkendelse? 2)Skal der arbejdes med at registrere og forstå det udløsende? 3)Skal der arbejdes med at bearbejde det vedligeholdende? 4)Skal der arbejdes med at opsøge det beskyttende? 5)All of the above? :o) Hvilke(n) af de fire områder skal der sættes ind på for at realisere ressourcer?

1)Få kortlagt hverdagen (logskema) 2)Få fat i hvor det bliver mindre svært (mod-triggeren) 3)Undersøg hvad der sker i kroppen/hovedet (diamanten) 4)Find måder at forøge mod-triggeren De gode konkrete redskaber til det mindst dårlige:

1)Få kortlagt hverdagen (logskema) 2)Få fat i hvor det bliver svært (triggeren) 3)Undersøg hvad der sker i kroppen/hovedet (diamanten) 4)Find alternativer til triggeren De gode konkrete redskaber til det svære:

Fremadrettet: Hvordan kan du arbejde fremadrettet med det du har lært i dag? (Refleksion og afsluttende fælles opsamling)

EKSEMPEL PÅ LOGBOG Ugedag: MandagAktivitetHumør/overskud 6-9Stod op og gjorde mig klar Træt og urolig over at skulle til samtale 9-12Var til samtalenOkay, det var ikke så slemt som jeg havde frygtet… 12-15… 15-18… Redskabskasse:

SKABELON TIL LOGBOG Ugedag: MandagAktivitetHumør/overskud … 15-18… Redskabskasse:

Un-triggeren: Hvad sker der?Hvordan reagerer jeg? TRIGGEREN: HVAD SKER DER MED MIG? Redskabskasse:

Triggeren: Hvad sker der?Hvordan reagerer jeg? TRIGGEREN: HVAD SKER DER MED MIG? Redskabskasse:

Tanker Adfærd Kropslige reaktionerFølelser Undersøgelse sker ved at gå ind i den enkelte situation og se på sammenhænge mellem tanker, følelser, kropslige reaktioner og adfærd. DEN KOGNITIVE DIAMANT Redskabskasse:

Tanker: Adfærd: Kropslige reaktioner: Følelser: Situation: Du skal til samtale med din sagsbehandler… DEN KOGNITIVE DIAMANT Redskabskasse:

ALTERNATIVER Hvad kunne jeg også tænke? ________________________ Redskabskasse:

Tanker: Adfærd: Kropslige reaktioner: Følelser: Situation: Du skal til samtale med din sagsbehandler… DEN KOGNITIVE DIAMANT Redskabskasse:

Øvelse 25 Det er vigtigt Det er ikke vigtigt Der kan ikke gøres noget ved det Jeg bør få gjort noget ved: Jeg kan ved lejlighed se på: Jeg kan sige PYT! til: Jeg må lære at leve med at: Der kan gøres noget ved det FORSTÅ BETYDNINGEN OG PRIORITER: Redskabskasse: