Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Advertisements

Jan Forsing og Lisa Andersson
Skabelse af dialogiske rum ”
Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
Udført af Søren, Kristina, Heino, Jonas, Djamal og Karsten
Indflydelse i Med-systemet?
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Psykoedukation til unge i OPUS
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
Nybyggeri og arbejdsmiljø
INUA – Arbejdsfastholdelse af personer med bevægeapparatsbesvær
Stress og ledelse på sygehuset
Vold - et fælles anliggende
Aftale om trivsel og psykisk arbejdsmiljø (Tillægsaftale til SU-aftalen) Baggrund for aftalen: Arbejdsmiljøloven gav mulighed for, at overenskomstparter.
Arbejdsmiljørepræsentanten og arbejdstidsaftaler 10. Januar 2011 Svendborg.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Den gode forandringsproces
Stress i det grænseløse arbejde - Har indflydelse ændret karakter?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
HR afdelingens bidrag til arbejdsmiljøarbejdet og visa versa ….. og hvilken betydning har det at topledelsen er engageret Annette Gaard.
Lederen og sygefraværet - om at arbejde med sygefravær som leder
Fravær og nærvær/v. Conni Lachenmeier Ingeniørforeningen d. 25. november 2008.
Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne.
ArbejdsPladsVurdering (APV)
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Stresshåndtering Pia Bøgelund.
Er de nuværende regler om rådgivnings- påbud en hensigtsmæssig måde at sikre at virksomhederne får tilstrækkelig ad- gang til arbejdsmiljøviden? Anders.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
3. februar 2010 Festival om arbejdsfastholdelse og rummelighed.
Håndtering af Sygefravær
Hvad er en APV og en arbejdspladsbrugsanvisning?
Rækkefølge for screening BST-pligtige inden 2008:  Park og Vej  Affald- og genbrug  Spildevand  Hjælpemiddelafdelingen Samtidig screenes arbejdspladser.
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Carsten Lindorf Lean administration og service Fagspecialistorganisation  Fagspecialicerede funktioner  Fagligt kompetente medarbejdere  Lille helhedforståelse.
Dias om Følgende dias giver et overblik over, hvad hæftet indeholder og kan bruges til. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf. Chief Happiness Officer. Cand. scient. i datateknologi, Odense Universitet, Medstifter af IT-firmaet Enterprise.
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Stresshåndtering Lars Peter Jensen. 2 Indhold  Viden om stress  Stress og projektarbejde  Strategier til håndtering af stress  Evaluering af den personlige.
Den 21. oktober 2009Jytte Kruckow. Arbejdsmiljøkonsulent. Psykolog. Tlf.: Idé café 5 Strategi og tiltag over.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?
Lederrollen Hvad betyder mest? Hvad er hjælpsomt? Hvor er der barrierer? Dig selv og din lederrolle Din egen leder Dit netværk Dem du leder Dine leder.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Hvad gør os arbejdsglade?
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Konflikter og kommunikation
Resultathjulet© 5. Tilbagemelding til ledelsen
Mere MOST - mindre fravær
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Tag snakken – bryd vanerne
Dias om Følgende dias giver et overblik over, hvad hæftet indeholder og kan bruges til. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Psykisk Arbejdsmiljø v. Gabriella Nagy.
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad hæftet indeholder og kan bruges til. Begge er udviklet i forbindelse med FOAs indsats: Godt psykisk arbejdsmiljø

Hvad er psykisk arbejdsmiljø? Forhold på arbejdspladsen som påvirker vores psykiske og på længere sigt fysiske velbefindende En sag for hele arbejdspladsen – problemerne på arbejdspladsen må ikke ’vendes indad’ og blive den enkeltes problem

Det psykisk arbejdsmiljø kan opleves som: Negativt: Frustrationer over kollegaer eller leder, tidspres, dårlig samarbejde, snakken i krogene osv. Positivt: Tilfredsstillende og udfordrende arbejde, godt samarbejde, overskud, arbejdsglæde osv.

Signaler på dårligt psykisk arbejdsmiljø Individuelle Svært ved at overskue at lære nyt og få gode ideer Laver flere fejl Føler dig slidt op, udbrændt eller stresset Smerter i hoved og mave Føler dig trist Bliver stille, indelukket og sårbar Bliver humørsyg og sur over bagateller Mister lysten til at arbejde På arbejdspladsen Dårligere samarbejde. Fx klikedannelser, anstrengt omgangstone, konflikter, misforståelser og manglende lyst til at hjælpe en kollega Arbejdsopgaver bliver ikke udført, eller bliver udført dårligere eller ineffektivt Manglende gensidig respekt Stigende sygefravær

Psykisk arbejdsmiljø på alle niveauer 1. Arbejdets organisering 2. Samarbejde og social kontakt 3. Tryghed i ansættelsen 4. Indhold og kvalifikationskrav 5. Rammer og ressourcer 6. Kommunikation på arbejdspladsen

1. Arbejdets organisering Beslutningsgange – kan alle få indflydelse på arbejdspladsen? Får alle den information de har brug for? Er der sammenhæng ml. målsætning og kvalitet? Er der en god arbejdspladskultur?

2. Samarbejde og social kontakt Er der formelle rammer for samarbejdet på arbejdspladsen? Er der uformelt samspil mellem kollegaer, der bygger på værdier? Er kollega-samværet godt og vægtes det højt?

3. Tryghed i ansættelsen Frygt for at miste job eller blive flyttet? Usikkerhed i forbindelse med omstruktureringer? Aktuelt: Kommunalreform. Hvad skal der ske, hvad bliver konsekvenserne?

4. Indhold og kvalifikationskrav Muligheder for udvikling – fagligt og personligt? Er der klarhed over opgaverne, er der tid nok, og får du de tilbagemeldinger, du har brug får? Muligheder for efter- og videreuddannelse?

5. Rammer og ressourcer De konkrete fysiske forhold – pladsproblemer, teknologiske hjælpemidler osv. Ressourcer – er der mangel på ressourcer eller en skæv fordeling? Er der sammenhæng mellem krav og ressourcer?

6. Kommunikation på arbejdspladsen Opstår der ofte misforståelser på arbejdspladsen? Kommunikeres der i en god tone? Sker det, at der kommer modstridende informationer? Er det tydeligt hvem der skal informere hvem om hvilke forhold?

Også lederen kan have et dårligt psykisk arbejdsmiljø Lederen vil det bedste, men mangler tid og ressourcer Hængt ud som dårlig leder Sladderen går på arbejdspladsen Tager arbejdet med hjem Gjort til syndebuk udadtil

Hvad er arbejdsbetinget stress? Et signal på et dårligt psykisk arbejdsmiljø En reaktion på at krav og ressourcer i arbejdslivet ikke hænger sammen - og man mister lysten til at arbejde Psykisk kan man bliver mere nervøs, rastløs, irritabel, trist, utilnærmelig osv. Fysisk kan man få muskelspændinger, hovedpine og mavebesvær

At arbejde med det psykiske arbejdsmiljø Arbejdspladsvurdering (APV) i 5 dele 1. Identifikation og kortlægning 2. Beskrivelse og vurdering 3. Sygefravær 4. Prioritering og opstilling af handleplan 5. Opfølgning

APV-metoder Metoder: Spørgeskemaundersøgelser Undersøgelser, hvor man interviewer hinanden Samtale- og diskussionsmetoder Metoder, hvor man samarbejder, spiller eller leger Metodevalg: Hvad har vi brug for og hvilken metode giver de svar vi skal bruge? Hvad skal man være god til for at bruge de valgte metoder?

APV-processen Før APV’en går i gang informeres alle - processen skal være synlig - hvem, hvad, hvorfor og hvordan? Tillids- og sikkerhedsrepræsentanterne skal på banen Processen skal inddrage alle faggrupper og afdelinger APV’en skal være tilgængelig for alle

Her kan du hente hjælp Din lokale FOA afdeling Arbejdsmiljørådgivere (BST) Arbejdstilsynet (AT) Arbejdsmedicinsk klinik (AMK) Psykolog/krisehjælp Arbejdsmiljøloven

Nyttige websider om psykisk arbejdsmiljø