Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Advertisements

Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Målet for virksomhedsindsatsen 2014 v/ Beskæftigelsesregionen Roskilde, 24. september 2013.
Hvordan arbejder sygehusene med fokus på sammenhæng?
Case: Roskilde og Køge Sygehuse. -Tavlemøder i Roskilde-Køge og sammenhæng til strategi ved vicedirektør Susanne Friis -Nedbrydning af KPI’er og forbedringsmodellen.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Birgit Viskum Center for Kvalitet, Middelfart. Udvidet patientsikkerhedsordning 1.Loven og rammerne 2.Udfordringer og muligheder 3.Hvad betyder det for.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Velkommen Lise Høyer Lægeforeningen Midtjylland Medlemsmøde Torsdag den 4. februar 2016 kl – Aarhus Universitetshospital, Skejby, Aarhus N.
Det regionale Beskæftigelsesråd Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkommen til netværksmøde om virksomhedsindsatsen.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Sundhedsaftalernes betydning for sammen- hængende forløb og sektorovergange Martin Sandberg Buch, senior projektleder, cand. scient. adm. Christina Holm-Petersen,
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Helhedsorienteret indsats. Kolding kommune. Bettina Beyer, projektleder af projekt helhedsorienteret indsats Kolding kommune.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Kvalitetsnøgleperson på afdelingsniveau Knærke Søgaard Fælles Akutmodtagelse, FAM.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Forberedelse til kick off 7. december 2016
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
Hjerteforeningens interessevaretagelse
DUBU Superbrugerrollen
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Landsledelses møde marts 2017
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Strategi for klinisk IT
Jonas Egebart Forløbsansvarlig vicedirektør
Benchmark af netværk og klynger:
Indhentning af CPR-nummer og samtykke
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
Fælles ledelsesgrundlag
Målopfølgning – Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget
FNs Verdensmål Hvad går de ud på? Hvorfor er de vigtige?
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
En vision for almen praksis
Teamtanken.
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Kort om ”Uddannelse af servicepersonalet til Serviceassistenter” i region Sjælland D. 8. marts
SUMO - analyse.
Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder
(Strategispor og strategiske indsatser)
Det rette tilbud fra første kontakt.
KIGO og kommunernes opgaver
Rammesætning for dagen
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Kommunens sapa-strategi
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Ledelsesevaluering.
Det er en politiske bestilling!
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Netværk Dagtilbud & Skole.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler

Udgangspunktet Regionsrådets beslutninger vedrørende: Lean i stor skala (forbedringstavler) Implementering af patientsikkert sygehus Roskilde og Køge sygehuses strategi: ”Patienten er alt”

Strategien er styrende for Sjællands Universitetshospital Differentiering Den vinder som vinder patienten Den vinder som leverer kvalitet Den vinder som mestrer netværket Vi vil være pionerer i det danske sundhedsvæsen og definere en ny, bedre og anderledes måde at drive hospitaler på

Patienten er alt Missionen er patienten og visionen er suveræn kvalitet Patienten som partner Suveræn kvalitet Faglig styrke og dømmekraft Partnerskaber og Internationalisering Klar kommunikation Strømlinede forløb uden spild

Overordnede ledelsesovervejelser Strategien er vores kompas; Forbedringstavler og patientsikkert sygehus er en indsats under suveræn kvalitet. Koordineringer af indsatser er afgørende - ikke flere spor Kommunikation skal være klar, tydelig og give mening Arbejdet med forbedringstavler skal give mening

Paradigmeskift: Fra kontrol til forbedring Kvalitetsu dvikling Kvalitets kontrol Kvalitets forbedring Kvalitetsu dvikling Kvalitets kontrol Kvalitets forbedring

Hvilken organisation ønsker vi? Fra centralstyret til lokalstyret kvalitet Fra efterspørgsels af kvalitet fra sygehusledelse og kvalitetsafdeling til efterspørgsel fra medarbejdere Kvalitetsafdeling fra kontrolfunktion til coach Stærk ledelsesforankring Forbedringerne skal ske lokalt, det betyder at den enkelte afdeling/afsnit identificerer KPIer afhængigt af de lokale udfordringer

Eksempler på sammenhæng mellem strategi og forbedringstavler Suveræn kvalitet: Fra 80 pct. til suveræn kvalitet Mål inden for 10 uger: Der er etableret en ny styrket kvalitetsorganisation Der er nedsat programledelser på kvalitetskritiske områder Kvalitetsforbedringer sker ud fra aktuelle data – IHI Extranet – i takt med uddannelse Mål inden for 10 måneder: Der anvendes tidstro data for patientoplevet kvalitet – væk fra LUP Der er implementeret ”stop the line” Der er en systematisk anvendelse af forbedringsmodellen i takt med uddannelse

Eksempler på sammenhæng mellem strategi og forbedringstavler 12 uger Hver afdeling har defineret og igangsat/videreført indsatser, hvor afdelingen vil arbejde med tidstro feedback fra patienter/pårørende med henblik på forbedring af den patientoplevede kvalitet. Hver afdeling har identificeret og igangsat et eller flere områder, hvor afdelingen vil arbejde med sikring og forbedring af den faglige kvalitet. 12 måneder Hver afdeling har arbejdet med egne kvalitetsmål inden for hhv. den patientoplevede og den faglige kvalitet og rapporteret resultaterne i en form, der kan bruges af/inspirere andre afdelinger. Der er gennemført en evaluering mhp udvikling af fælles koncept for metoder

Refleksioner et år efter implementeringsstart Hvad er vores modenhed mht at arbejde med forbedringer – forbedringstavler og hvordan udvikler vi den yderligere Hvilke kompetence gap har vi, og hvordan udvikles kompetencerne bedst Skal patienter indgå i udvælgelsen af KPI Skal tavlerne udvikles så de understøtter relevante delstrategier