Velkommen til konference 2015 Tema: Kvalitet i uddannelsen Kl – 10.00Velkomst, gennemgang af dagens program Nyt fra Uddannelsesudvalget for ejendomsservice - siden sidst: - Multitest - Statistik - Øvrige nyheder v/ Formand chefkonsulent Niels Henning Holm Jørgensen, DI Kl – 10.40Reformen – et oplæg om ændringer særligt for ejendomsservicetekniker- uddannelsen - Ændringer i indhold – grundforløb /hovedforløb - Kvalitet - Talentspor - Elevtyper - Spørgsmål og svar v/ Næstformand Kaj Andersen, 3F Kl – 11.00Pause Kl – 12.00Gennemførelse af svendeprøver – et oplæg fra to aktører - Skoler - Skuemestre september 2015
Kl – 12.45Frokost Kl – Brush up om bedømmelse og regelsættet v/ Uddannelseskonsulent Ellen Larsen Kl – 15.00Gruppedrøftelser v/Næstformand Kaj Andersen, 3F Gruppedrøftelse – første del: Kvalitet i de praktiske opgaver Gruppedrøftelse – anden del: Drøftelse med udgangspunkt i sidste års evaluering Kl – Afrapportering fra gruppedrøftelserne Kl ”Fremtidsperspektiv” - kommentarer til gruppefremlæggelserne Opsamling v/ Formand Chefkonsulent Niels Henning Holm Jørgensen, DI september 2015
Uddannede ejendomsserviceteknikere /ejendomsmedhjælpere 2014 Ejendomsserviceteknikere1939 Ejendomsmedhjælpere 79 I alt2018 Ejendomsserviceteknikere227 Ejendomsmedhjælpere25 I alt252 Uddannede ejendomsserviceteknikere /ejendomsmedhjælpere Totalt pr. 4. august 2015 Uddannede ejendomsserviceteknikere /ejendomsmedhjælpere 2013 Ejendomsserviceteknikere210 Ejendomsmedhjælpere23 I alt september 2015
4 Karakterer for "Multitest" sammenholdt med Ministeriets anbefaling vist i %. Datagrundlag: 255 elever.
Karakterer for den praktiske prøve sammenholdt med Ministeriets anbefaling vist i % Datagrundlag: 255 elever september 2015
6 Svendeprøveevalueringer 2014 Om svendeprøveopgaverneJa Både /og Nej Mener du, at de skriftlige projekter er relevante i forhold til prøvningen (fagenes mål)? 21 Mener du, at indholdet i de skriftlige projekter er dækkende i forhold til prøvningen (fagenes mål)? 361 Mener du, at de praktiske opgaver er relevante i forhold til prøvningen (fagenes mål)? 421 Mener du, at indholdet i de praktiske opgaver er dækkende i forhold til prøvningen (fagenes mål)? 395 Mener du, at de praktiske opgaver er udformet, så eleven har mulighed for at demonstrere sin faglige kunnen (sværhedsgrad)? 369 Har du inden svendeprøven haft kommentarer til svendeprøveopgaverne? I så fald – er opgaverne blevet rettet?318
10. september Om information og praktiske forholdJa Både /og Nej Har du på skolen deltaget i et informationsmøde inden svendeprøvens start? 47 3 Oplever du at have modtaget dækkende information inden svendeprøvens start? 48 2 Mener du, at de fysiske forhold (lokaler/redskaber/værktøj mv.) er relevante i forhold til de praktiske opgavers udførelse? 4222 Mener du, at de fysiske forhold er dækkende (lokaler/redskaber/ værktøj mv.) i forhold til de praktisk opgavers udførelse? 3862 Gav lokaleindretningen dig god mulighed for at se, hvordan eleverne gennemførte opgaverne? 442 Havde du mulighed for at følge samtlige elever, du skulle skue, under prøverne? 4223 Svendeprøveevalueringer 2014
AMU-uddannelser - FKB 2636 Ejendomsservice Aktivitet 2012 – 2014 – kernemål / antal deltagere Skole AMU Hoverdal AMU Nordjylland Københavns Tekniske Skole Syddansk Erhvervsskole Aarhus Tech september 2015
Erhvervsuddannelsesreform 2015 Loven blev vedtaget juni i 2014 med virkning for elever, der startede på en erhvervsuddannelse august 2015 Baggrund – udfordringerne Stadigt færre unge valgte eud – fra 30% i 2002 til 19% i 2013 – samtidig søgte stadigt flere unge gymnasiet Et alt for stort frafald – tal for 2012 viste, at frafaldet på erhvervsuddannelserne var steget til 48 procent Målsætninger Flere unge skal søge eud lige efter folkeskolen 25% i 2020 og 30% i 2025 Flere unge skal gennemføre eud 60% i 2020 og 67% i 2025 Eud skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan september 2015
10 Udviklingen i praktikpladser
Eud-reform – indhold, generelt De hidtidige 12 indgange er afløst af 4 hovedområder: · Omsorg, sundhed og pædagogik · Kontor, handel og forretningsservice · Fødevarer, jordbrug og oplevelser · Teknologi, byggeri og transport Adgangskrav på 02 i dansk og matematik fra folkeskolen – mulighed for individuel helhedsvurdering baseret på prøve og samtale Et mere attraktivt ungdomsuddannelsesmiljø, som bl.a. skal opnås ved, at de unge lige efter folkeskolen går på det nye grundforløb i klassebaserede enheder Grundforløb for unge, der kommer direkte fra folkeskolen (og op til 1 år efter). GF1 på 20 uger, der i princippet skal give generelle kompetencer indenfor hovedområdets fagretninger GF2 på 20 uger skal give uddannelsesspecifikke kompetencer rettet mod det hovedforløb, eleven senere vil følge. Unge op til 25 år, der har afsluttet folkeskolen for mere end et år siden, får kun tilbudt GF september 2015
Eud-reform – indhold, generelt Det er de faglige udvalg, der fastsætter kompetencekrav, der skal opfyldes ved afslutning af GF2 som betingelse for at fortsætte på hovedforløbet Eux er blevet en mulighed i flere uddannelser Uddannelsesgarantien styrkes så, en elev, der har bestået grundforløbet, har garanti for at gennemføre en uddannelse – ikke nødvendigvis den ønskede uddannelse, hvis den ikke udbydes med skolepraktik, men så en anden uddannelse – flere uddannelser får uddannelsesgarantien Mere og bedre undervisning – mindst 25 klokketimer om ugen fra august 2015 og 26 timer fra august Der er desuden afsat næsten 1 mia. kr. til uddannelse af lærere og ledere Fortsat indsats for flere praktikpladser – der er fortsat fokus på den problemstilling september 2015
Eud-reform – indsats for de unge der har svært ved at påbegynde EUD Fokusering af vejledningsindsatsen mod de ca. 20% af de unge, der har risiko for ikke at fuldføre en ungdomsuddannelse Oprettelse af kombineret ungdomsuddannelse som tilbud til de unge, der ikke umiddelbart kan gennemføre en eud – Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) visiterer til uddannelsen. Varigheden er 2 år og uddannelsen er opbygget af 4. moduler. Max elever årligt Ny erhvervsrettet 10. klasse, som alle kommuner skal tilbyde – samarbejde med erhvervsskolerne samt andre særlige tilbud til de unge, der ikke opfylder ”2-tallet” (adgangskravet) Styrkelse af produktionsskolernes rolle – bedre muligheder for at målrette undervisningen for unge, der ikke opfylder ”2-tallet”. Forbedre produktionsskolernes muligheder for at målrette forløb til eud september 2015
Erhvervsuddannelse for voksne over 25 år – euv Der er tre spor for voksne til faglig uddannelse. Hvilket spor, man følger, afhænger af hidtidig erfaring og uddannelse Realkompetencevurdering (RKV) er udgangspunktet: Euv 1:2 års relevant erfaring - ingen praktik, men kun skole Euv 2:nogen erfaring - både praktik og skole Euv 3:helt uden erfaring – i princippet både GF2 og hovedforløb Det faglige udvalg har udvikle standardiserede hovedforløb for voksne og fastsat standardmerit for relevant erhvervserfaring og tidligere uddannelse (”2 års relevant erhvervserfaring”) Standardiserede uddannelsesforløb er som udgangspunkt 10% kortere end hovedforløb for unge Euv forudsætter uddannelsesaftale med arbejdsgiver og giver dermed ret til 110% lønrefusion i skoleperioderne (også i forbindelse med realkompetencevurderingen, hvor der skal indgås en uddannelsesaftale) GVU afskaffes Voksenlærlingeordningen på Beskæftigelsesministeriet område ændres ikke Læs mere: Erhvervsuddannelse for voksne (euv) %20Euv-pjece_maj% pdf %20Euv-pjece_maj% pdf september 2015
Eud-reform – ændringer særligt for ejendomsservice- teknikeruddannelsen Overgangskrav fra GF2 til hovedforløb – foruden et ”sæt” af kompetencer: Grundfag Psykologi på F-niveau Informationsteknologi på F-niveau Dansk på E-niveau Naturfag på F-niveau Certifikater o.l.: Rulle og bukkestillads Førstehjælp svarende til Dansk Førstehjælpsråds uddannelsesplaner Brand svarende til Dansk Brand- og Sikringsinstituts retningslinjer Der er blevet mulighed for skolepraktik for elever i uddannelsen til Ejendomsserviceteknikker Det faglige udvalg for ejendomsservice, har pt. fravalgt eux Ny uddannelsesbekendtgørelse: Bekendtgørelse om erhvervsuddannelsen til Ejendomsserviceteknikker nr. 296 af 24/03/ september 2015
16 Eud-reform – ændringer særligt for ejendomsservice- teknikeruddannelsen Trin 1 ejendomsmedhjælper er nedlagt Uddannelsen udbydes med talentspor Varigheden af valgfrie specialefag er ændret fra 1 uge til 2 uger Følgende uddannelsesspecifikke fag er ændret. Ændringer er fx: varighed, indhold, titel og/eller niveau: Pleje og vedligeholdelse af udearealer Bygningsvedligeholdelse 1 og Bygningsvedligeholdelse – nu Bygningsvedligeholdelse og drift Ventilation og indeklima 1 og Ventilation og indeklima 2 - nu Ventilation og indeklima Varmeanlæg 1 og Varmeanlæg 2 – nu Varmeanlæg Budgetter og byggesagsbehandling – nu Budgetter og regnskab Administrative rutiner – nu Indkøb og ressourcestyring Engelsk – ejendomsservice Miljøbevidsthed og affaldshåndtering – nu Affaldshåndtering og miljøbevidsthed
10. september Der er oprettet nyt grundfag i uddannelsen: Naturfag E med varighed på 2,0 uger Der er oprettet følgende nye uddannelsesspecifikke fag i uddannelsen: Konflikthåndtering og kommunikation med varighed på 0,5 uge Energioptimering med varighed på 1,0 uge Ændringer for uddannelsesspecifikke fag - valgfrie specialefag: Ajourføring: Beboerdemokrati Syn af boliger Sports-/idrætsanlæg og svømmebade er opdelt i to nye fag: Sports- og idrætsanlæg Svømmebade Nye fag (EUD og AMU): Praktisk boligjura Energioptimering/klimaløsninger Mersalg, service og kommunikation Grundlæggende projektarbejde Plantebeskyttelse i gartneri, sprøjtecertifikat Betjening og vedligeholdelse af motorkædesave Opmåling og tegning af mindre grønne anlæg Værkstedsteknik, gartnerområdet
10. september Andre ændringer: Grundfaget Matematik F udgår Områdefaget Stiger og stilladser udgår Områdefaget Naturfag til ejendomsservice udgår Områdefaget Serviceformidling, det offentlige serviceapparat udgår. Dele af faget indgår i det ajourførte valgfrie specialefag Beboerdemokrati Områdefaget Leje-/brugerforhold udgår. Dele af faget indgår i nyt valgfrit specialefag Praktisk boligjura Ændringer - praktikmål: Ajourføring: Udearealer Bygninger Administration Ændring af titel og ajourført: Ventilation, og Varme – nu: Energi, varme og ventilation Miljø nu: Affaldshåndtering/miljø Nedlagt: Brugerforhold Idrætsfaciliteter Beboerdemokrati
10. september Gennemførelse af svendeprøver – et oplæg fra to aktører Skoler: Erik Andersen, Syddansk Erhvervsskole Svend Arleth, Københavns Tekniske Skole Niels Skovhus, AMU Nordjylland Nikolaj Schmidt, Aarhus Tech Skuemestre: Knud-Jørgen Poulsen, ESL Søren Lillevang, BL
Bedømmelse og regelsættet – brus up Bedømmelse – regelgrundlaget Erhvervsuddannelsesloven Hovedbekendtgørelsen Uddannelsesbekendtgørelsen Eksamensbekendtgørelsen Karakterbekendtgørelsen Eksamensbekendtgørelsen Regelgrundlaget for håndteringen - ”bedømmelse i praksis” Karakterskalaen Regelgrundlaget for niveauet i bedømmelsen Eksempler på bedømmelse jf. skuemester- vejledningen september 2015
september 2015 Det overordnede regelgrundlag: Erhvervsuddannelsesloven Hovedbekendtgørelsen De specifikke regler for ejendomsservice- teknikeruddannelsen: Uddannelsesbekendtgørelsen Der gives én karakter for hver af de tre delopgaver, jf. afsnit Eleven har bestået, hvis eleven opnår et gennemsnit af karakteren for den skriftlige del og karakteren for den mundtlige del, der mindst er beståkarakteren uden afrunding, og den praktiske prøve er bestået med mindst beståkarakteren.
september 2015 Regelgrundlaget for håndteringen - ”bedømmelse i praksis” Eksamensbekendtgørelsen Vedr. § 1. Formålet med prøver og eksamener, er at dokumentere, i hvilken grad eksaminanden opfylder de mål og krav, der er fastsat for uddannelsen. Vedr.§11 stk. 2 2) Bedømmelsen foretages af eksaminandens lærer, der er eksaminator, og 2 censorer (skuemestre) udpeget af det faglige udvalg. Skuemestre skal -have den fornødne indsigt i uddannelsen og fagområde, -må ikke have ansættelse ved uddannelsesinstitutionen eller elevens praktiksted eller være elevens arbejdsgiver. -være tilstede ved den praktiske prøver under hele prøven, Vedr.§ 27. Censor skal -påse, at prøverne er i overensstemmelse med de mål og krav, som er fastsat i bekendtgørelser eller regler i øvrigt, -medvirke til og påse, at prøverne gennemføres i overensstemmelse med de gældende regler, -medvirke til og påse, at eksaminanderne får en ensartet og retfærdig behandling, og at deres præstationer får en pålidelig bedømmelse, der er i overensstemmelse med reglerne om karaktergivning og øvrige regler for uddannelsen. -gøre notater om præstation og karakterfastsættelse til personligt brug ved udarbejdelse af en udtalelse i en eventuel klagesag. Notaterne skal opbevares i 1 år. Censor kan stille uddybende spørgsmål til eksaminanden.
10. september Regelgrundlaget for håndteringen - ”bedømmelse i praksis” Karakterbekendtgørelsen 7-trins skalaen: 12: For den fremragende præstation. 10: For den fortrinlige præstation. 7: For den gode præstation. 4: For den jævne præstation. 02: For den tilstrækkelige præstation. 00: For den utilstrækkelige præstation. -3: For den ringe præstation. Vedr. § 14. Hvor der medvirker både en censor og en eksaminator, fastsættes karakteren efter drøftelse mellem dem. Hvis der ikke er enige om en fælles bedømmelse, giver parterne hver en karakter. Karakteren for prøven er gennemsnittet af disse karakterer afrundet til nærmeste karakter i karakterskalaen. Hvis gennemsnittet ligger midt imellem to karakterer, er den endelige karakter nærmeste højere karakter, hvis censor har givet den højeste karakter, og ellers den nærmeste lavere karakter. Vedr. § 16. Hvor det er fastsat, at en karakter består af flere delkarakterer for forskellige præstationer, er karakteren gennemsnittet af delkaraktererne afrundet til nærmeste karakter i karakterskalaen. Der rundes op, hvis gennemsnittet ligger midt imellem to karakterer.
10. september Eksempel 1: Beregning af udmærkelsen – ros (8,5 – 10,9 ”Antaget med ros”) Karakter for Den skriftlige del:7 Den mundtlige del:4 (4+7):2 = 5,5: 7 Den praktiske del: 10 Den samlede karakter (7+10):2 = 8,5 ”antaget med ros” anføres alene på uddannelsesbeviset De tre karakterer 7, 4 og 10 anføres på det afsluttende skolebevis.
10. september Eksempel 2: Beregning af udmærkelsen –bronzemedalje (11 – 11,9 ”Antaget med bronzemedalje”) Karakter for Den skriftlige del:10 Den mundtlige del:12 (10+12):2 = Den praktiske del:10 Den samlede karakter (12+10):2= 11 ”antaget med bronzemedalje” anføres alene på uddannelsesbeviset De tre karakterer 10, 12 og 10 anføres på det afsluttende skolebevis
10. september Eksempel 3: Beregning af udmærkelsen – sølvmedalje (12 ”Antaget med sølvmedalje”) Karakter for Den skriftlige del:10 Den mundtlige del:12 (10+12):2 = Den praktiske del:12 Den samlede karakter (12+12):2 = 12 ”antaget med sølvmedalje” anføres alene på uddannelsesbeviset De tre karakterer 10, 12 og 12 anføres på det afsluttende skolebevis.
10. september Eksempel 4: Beregning af udmærkelsen – ”Ikke antaget” (Under 02) Karakter for Den skriftlige del: -3 Den mundtlige del: 4 (-3+4):2 = 0,5 00 Den praktiske del: 02 Den samlede karakter ( ):2 = 1 Eleven er dumpet. Gennemsnittet af den skriftlige og den mundtlige del skal være min. beståelseskarakteren 02 uden afrunding. Eleven skal tage den skriftlige del om. Den praktiske og den mundtlige del er bestået. Eleven må ikke stoppes før den praktiske prøve.
Gruppedrøftelse Første del - Kvalitet i de praktiske opgaver Gruppen drøfter kvaliteten i en opgave (i to delopgaver) svarende til en 3-timers praktisk svendeprøveopgave ud fra: Opgavernes relevans i forhold til uddannelsens mål Opgavernes relevans i forhold til prøvning/svendeprøve Gruppen giver forslag til en ny svendeprøveopgave svarende til en 3-timers svendeprøve - Stikord til ny opgave skrives på en flip over Anden del - Gruppedrøftelse på baggrund af sidste års evaluering. Afrapportering fra gruppedrøftelserne kl – jf. program Der vælges en repræsentant i gruppen, der fremlægger alle jeres resultater september 2015
Tak for denne gang Kom godt hjem september 2015