MØDE I STYREGRUPPEN FOR STUDIEPRAKTIK Februar 2016 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Erfa- og evalueringsmøde
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Evaluerings-, erfa og udviklingsmøde Studiepraktik 2012.
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Et væksthus for børn og voksne
Opgaven jeg fik stillet
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Høreforeningens netværksgrupper - Find vej i hørejunglen, med netværksgruppen som GPS –
Tilmelding til ungdomsuddannelser 2010
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Historien bag EU Vi har om EUs historie. Så vi vil gerne fortælle og vise jer noget om Maastricht-traktaten. Vi fortæller også om hvem og hvilke lande.
Opfølgning på trivselsundersøgelsen
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
TATIONpRÆSEN 5. MARTS 2012 AARHUS UNIVERSITET INFO 6. SEMESTER ALT DET DU SKAL HUSKE, IKKE AT GLEMME 1.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Studievalg Nordjylland Martin Rovs Hansen Vejleder Studievalg Nordjylland Tanja Andersen.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Virksomhedernes vurderinger af AMU- udbuddet - Status i 2011 og udviklingen siden 2007 Oplæg for VEU-Rådet onsdag den 22. juni 2011 ved områdechef Tue.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2013 Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
UU 10. maj Program Årets ansøgningsrunde Årets udfordringer Kommende initiativer.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
ASNET Optagelsesgruppen Beretning for året
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den tekniske del - en vigtig del af faserne fra A-Z.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
Evaluering af valgfag I NOrd
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
webkoordineringsudvalget
Kommunerne - Kommunernes boligplacering af flygtninge 2016
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Årsmøde
SOSU NORD, praktikken og elevplan
Nyt fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Superbrugerdag i Vejle
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
UU – Uddannelsesstatistik
Fra anledning til udvikling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Den ”rigtige” skæve profil
Hvad er vores kommunikationsmål
Årsmøde
Præsentationens transcript:

MØDE I STYREGRUPPEN FOR STUDIEPRAKTIK Februar

Holdet bag Studiepraktik anno 2015 Line Keldorff Tvergaard (SDU) Line M. Skorstengaard (Studievalg Nord) Julie Schmøkel (AU). Primært 1. halvår. Katrine Mikkelsen (AU). Fra 2. halvår Sekretariatet IT-udviklereDaglig leder Jørgen Bak (AU) Kristian Kærgaard (AU) Jens Holbech (AU) 2

4A: OPFØLGNING PÅ STUDIEPRAKTIK 2015 Oplæg v. sekretariatet 3

Nye tiltag og indsatsområder i 2015 Fokus på kontakten til ungdomsuddannelserne Vi har fået kontaktpersoner på langt de fleste gymnasier Evaluering via studiepraktik.nu Lettere databehandling og sammenkobling med data fra praktikanternes profiler Fokus på bedre kommunikation til både videregående uddannelser, ungdomsuddannelser og praktikanter Mere skarpe på hvad vi udsender hvornår og på at reducere mængden af indkomne mails Nyt design på web og materialer 4

Nyt design på materialer og web 5

Årets ansøgere og praktikanter fik tilbudt plads på deres første prioritet. Heraf tog 91 % imod pladsen 826 fik tilbudt plads på deres anden prioritet. Heraf tog 81 % imod pladsen 817 fik tilbudt plads på deres prioritet. Heraf tog 34 % imod pladsen 6 Data fra alle ansøgere og praktikanter

Praktikanternes fordeling på uddannelsestyper Næsten alle pladser på LVU var fyldt op Ledige pladser på nogle MVU Flest ledige pladser på KVU 7 Data fra alle praktikanter

Årets udfordringer Anden ansøgningsrunde: It-systemet åbnede ikke korrekt op ved midnat. Ca. 200 praktikanter kom dog igennem, men fik efterfølgende frataget deres plads da vi nulstillede ansøgningsrunden. Der var meget stort tryk på it-systemet da anden ansøgningsrunde åbnede dem følgende nat og derfor lang svartid fra serverne. Ansøgerne kæmpede om de samme relativt få ledige pladser på de populære uddannelser som fx medicin og CBS. Sekretariatet har oplevet en hårdere tone fra både elever og forældre. Positivt: Sekretariatet er ”kun” blevet kontaktet af 5-10% af ansøgerne. En meget stor del kører glat igennem! 8

FRA PRAKTIKANTERNES EVALUERINGER Ca besvarelser = 35 % (lidt lavere svarprocent end de foregående år) 9

Kendskabet til Studiepraktik 10 n = ~3.500

Praktikanternes baggrund Ca. 18% af årgangen har deltaget i Studiepraktik Antal praktikanter Procentvis fordeling af praktikanter Tilgangen af elever på ungdomsuddannelserne i 2013 (’årgang 2013’)* Procentvis fordelingen af årgang 2013 på ungdomsuddannelserne* HF % % HHX % % HTX % % STX % % EUX921 % VUC811 % Andet921 % SUM Data fra alle praktikanter

Hvilken region kom de fra og hvor tog de hen? Antal praktikanter Praktikanternes procentvise fordeling Fordelingen af landets årige mellem de enkelte regioner* Region Hovedstaden9359 %29 % Region Midtjylland %24 % Region Nordjylland %10 % Region Sjælland %15 % Region Syddanmark %22 % AntalProcent Region Hovedstaden % Region Midtjylland % Region Nordjylland % Region Sjælland5906 % Region Syddanmark % 80% var i praktik vest for Storebælt 12 Data fra alle praktikanter

Praktikanternes oplevelse Informationen forud for praktikken: 90% svarer god eller meget god Modtagelsen på praktikstedet: 95% svarer god eller meget god Fagligt udbytte: 72% fik i høj eller meget høj grad ny faglig viden STOR ros til de videregående uddannelser! 13 n = ~3.500

Studiepraktiks betydning for studievalget Inden praktik: Forventede du at søge ind på uddannelsen på et senere tidspunkt? Hvis ja:Hvis nej: 14 n = ~3.500

Praktikanternes fremtidsplaner 98% regner med at søge ind på en videregående uddannelse 89% regner med at søge ind i 2016 eller 2017 Forventet uddannelsestype: 15 n = ~3.500

STUDIEPRAKTIK 2016 Hvad vi gerne vil arbejde hen mod 16

I 2016 vil sekretariatet bl.a. gerne… Forbedre ansøgningsforløbet Bruge facebook, hjemmesiden og autoreply mere (pro)aktivt, særligt overfor ansøgere (og dermed reducere antallet af individuelle mails) Fortsat have fokus på kontakten til gymnasier, Studievalg og videregående uddannelser Det tekniske: Konsolidering af koden bag studiepraktik.nu samt tidligere implementering af nye funktioner og ændringer (er i gang). Invitere flere uddannelser til samarbejdet (hvis styregruppen ønsker det) Bruge CPR-data til at se på tidligere praktikanters uddannelsesveje 17

5A: FORSLAG TIL FORBEDRING AF ANSØGNINGSFORLØBET Se bilag 2 18

Motivation for at ændre ansøgningsforløbet Baggrund: bekræftede ikke den tilbudte plads i 2015 Disse pladser blev efterfølgende fordelt efter først-til-mølle, både til de som ikke fik en plads i lodtrækningen og de som ikke havde fået ansøgt rettidigt. Stort tryk på anden ansøgningsrunde og urealistiske forventninger om at få en plads. Sekretariatet brugte i ugen op til praktikstart mange ressourcer på henvendelser fra ansøgere som gerne ville have en plads i sidste øjeblik. Hvad ønsker vi at opnå med ændringerne: ”Ubekræftede” pladser går først og fremmest til de som ikke fik en plads ved lodtrækning De ”ubekræftede” pladser fordeles ved lodtrækning og ikke først-til-mølle Mindske trykket når ledige pladser fordeles efter først-til-mølle Erstatte ”anden ansøgningsrunde” med ”ledige pladser” for at tydeliggøre at langtfra alle uddannelser har ledige pladser Lade de enkelte uddannelser selv bestemme om og hvor længe de ønsker at optage praktikanter på evt. ledige pladser Simpelt for Studievalg at forklare og let at forstå for eleverne. 19

1. Første ansøgningsrunde 2. Fordeling af pladser (manuelt eller ved lodtrækning) 3a Fik tilbudt plads personer 3b Fik ikke tilbudt plads personer 4a Ja tak pers. 4b Ikke bekræftet pers 5. Anden runde: Først til mølle for alle 6. Studiepraktik Ansøgningsperiode 2. Fordeling af pladser (manuelt eller ved lodtrækning) 3a Får tilbudt plads3b Får ikke tilbudt plads 4a Ja tak 4b Nej tak 5. Skrive sig på venteliste (kun for eksisterende ansøgere uden plads) 9. Studiepraktik Lodtrækning blandt ventelister 8. Ledige pladser: Først til mølle for alle 7a Får plads7b Får ikke plads Sådan så ansøgningsforløbet ud i 2015Sekretariatets forslag til ansøgningsforløb i 2016 Forslag til nyt ansøgningsforløb 20

5A: ÆNDRET VISNING SOM TYDELIGGØR VU’ERNES UDVÆGELSESFORM OG - KRITERIER Se bilag 3 21

Motivation Baggrund: En række uddannelser udvælger praktikanter manuelt, men ikke alle skriver det i beskrivelsen og langt fra alle skriver hvilke kriterier de udvælger på baggrund af. Sammenlagt blev pladser fordelt manuelt i 2015 Forslag: Lave en separat sektion i praktikbeskrivelsen så det bliver mere tydeligt for ansøgerne hvordan pladserne fordeles. 22

Forslag til visning Antal pladser på praktiktilbuddet 24 Praktikpladserne fordeles ved Praktikstedet udvælger sine praktikanter. Praktikstedet udvælger praktikanterne på baggrund af Ansøgerne bosiddende uden for Region Syddanmark bliver prioriteret. Evt. ledige pladser fordeles ved lodtrækning blandt øvrige ansøgere. Antal pladser på praktiktilbuddet 24 Praktikpladserne fordeles ved Lodtrækning blandt alle ansøgere Udvælgelse ved lodtrækning: Manuel udvælgelse: 23

5B: TILFØJELSE AF KOT- ADGANGSKVOTIENT I VISNING AF PRAKTIKTILBUD Se bilag 3 24

Motivation for tilføjelsen Baggrund: Der er rigtig mange ansøgere, særligt til uddannelser med høj KOT-adgangskvotient Hvad ønsker vi at opnå: Tydeliggøre kvotienten når de ansøger om praktikplads (”er det realistisk for mig at blive optaget på uddannelsen?”) Ærgerligt at bruge Studiepraktik på en uddannelse man har dårlige odds for at blive optaget på. Blev foreslået på sidste års styregruppemøde 25

KOT Adgangskvotient for optagelse på uddannelsen (2015) Kvote 1: 7,8 Standby: 7,0 26

5C: FÆLLES MINIMUMSRAMMER FOR INDHOLDET I PRAKTIKPROGRAMMER Se bilag 4 27

Motivation Baggrund: Både Studievalg og praktikanterne melder at der er stor forskel i hvad man oplever i Studiepraktik Vi får også henvendelser fra nye koordinatorer på VUer som ønsker mere tydelige rammer for sammensætning af program (nogle efterspørger hjælp og vil gerne have rammer at planlægge ud fra) Hvad ønsker vi at opnå: En mere tydelig deklarering: ”Hvis du deltager i Studiepraktik, kan du forvente at opleve dette” Nogle konkrete indholdstyper som går igen i alle praktikforløb – med inspiration fra hvad vi ser praktikanterne særligt får noget ud af Der skal naturligvis være plads til fortsat at vise uddannelsernes forskelle og særegenhed 28

Præsentation af diskussionsoplægget Side 1: Nogle gode råd til sammensætning af programmet og de informationer praktikanter får inden praktikken Side 2 og 3: Konkrete indholdselementer 1. Introduktion til uddannelsen 2. Deltage i undervisning på uddannelsen 3. Forberedelse til undervisning 4. Indblik i livet som studerende – både det faglige og sociale 5. Jobmulighederne som færdiguddannet 29

Forslag til diskussionsform Kort bordet rundt: Hvad tænker de forskellige undergrupper om konceptet? Hvis der er stemning for at arbejde videre med konceptet, kan vi nedsætte en arbejdsgruppe som går videre med det 30

5G: KONSOLIDERING AF SEKRETARIATETS NØDPLANER 31

Sekretariatets interne aftaler om håndtering af fx kritiske fejl i it-systemet Sådan var aftalerne i 2015: I tilfælde af kritiske fejl: Når fejlen opdages, ringes straks til de øvrige i sekretariatet for at gøre opmærksom på problemet. Desuden kontaktes de to it-udviklere og Jens. Hvis mindst to medarbejdere mener det er nødvendigt, lukkes/annulleres den igangværende runde og/eller forlænges/udskydes. Besked på studiepraktik.nu og facebook Besked til VUer, Studievalg og/eller ungdomsuddannelser 32