Undervisningsorganisering, -former og -medier, på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser, et forsknings-, udviklings- og netværksprojekt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Highlights fra fokusgrupperne Næstved, Undervisnings- og læringsformer med iPad (10-15 minutter) Hvad er nyt/hvad er kendt? Giv eksempler.
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx -kvaliteter og udfordringer ’Hvis jeg ikke har pc’en med ville jeg få mere ud af det” – om IT og medier i undervisningen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Læringsstile og lektier
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
I dag er temaet Visualisering
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
SSQ 5.6 side 1 De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer. For hvert.
De sidste undervisningstimer
Nedslag fra den empiriske undersøgelse
Nedslag fra den empiriske undersøgelse 1.Facebook og faglig brug 2.Forstyrrelser 3.Digitale versus analoge materialer 4.Fagligt niveau og fagligt udbytte.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Mindre grimt, tak.
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
KONFERENCE ODENSE CONGRESS CENTER 29. SEPTEMBER 2014 Helle Mathiasen Professor, forskningsprogramleder TEKNOLOGIBRUG OG DEN PERFEKTE UNDERVISNING -ifølge.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Elev- og lærererfaringer
At tale om sexualitet.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Den perfekte undervisning - ifølge eleverne
Men så er vi også i gang! Men det tog også minutter.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Pressalit Sports Academy Fra perioden til
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
Den gode tone Lse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Freedom from distractions!
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Den gode tone Lse.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Fra anledning til udvikling
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Undervisningsorganisering, -former og -medier, på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser, et forsknings-, udviklings- og netværksprojekt Christian Winther Bech Christian Dalsgaard Hans-Peter Degn Claus Gregersen Helle Mathiasen Mette Brinch Thomsen

Empirisk undersøgelse Gennemført i fire runder i perioden elever har deltaget 548 lærere har deltaget Set mange former for netkommunikation og medieproduktioner Alle har haft mulighed for at besvare spørgeskema Observeret undervisning Interviewet lærere og elever i fokusgrupper

2. Forstyrrelser

Lærernes vurdering af elevernes forstyrrelse Tendens til at “egenforstyrrelse” sker mest ved klasseundervisning. I hvilket omfang forstyrres elevernes koncentration af Facebook, spil, video eller anden form for it-baseret tidsfordriv i timerne, mens eleverne… …modtager…arbejder individuelt...arbejder i grupper klasseundervisning? i undervisningstiden? i undervisningstiden?

Elevernes vurdering af “egenforstyrrelse” Tendens til at “egenforstyrrelse” sker mest ved klasseundervisning. I hvilket omfang forstyrres din koncentration af, at du selv bruger Facebook, spil, film/video eller anden form for it-baseret tidsfordriv i timerne, mens du... …modtager…arbejder individuelt...arbejder i grupper klasseundervisning? i undervisningstiden? i undervisningstiden?

Elevernes vurdering af “fremmedforstyrrelse” Tendens til at “fremmedforstyrrelse” sker mest ved gruppearbejde. I hvilken grad forstyrres din koncentration af, at andre elever bruger Facebook, spil, film/video eller anden form for it-baseret tidsfordriv i timerne, mens du......arbejder i grupper…modtager …arbejder individuelt i undervisningstiden?klasseundervisning? i undervisningstiden?

”Uddyb gerne, hvordan disse ikke-undervisningsrelaterede aktiviteter påvirker dit udbytte af undervisningen” "Facebook er et forstyrrende element i undervisningen og mit liv, det gør mig ofte ukoncentreret selvom mit forbrug er meget moderat sammenlignet med mine omgivelsers. Facebook og computeren fjerner livsenergien og lærelysten fra en klasse, den suger ofte alt energi og koncentration og henlægger klassen i en zoombie-tilstand - helt seriøst. Det er dybt frustrerende og problematisk, desværre bliver der ikke taget hånd om problemet fra uddanelsessystemets side eller fra klassen selv.” Elevkommentar

Forstyrrelser i timerne – hvad bruges tiden på? Når du bliver forstyrret af it-baseret tidsfordriv i timerne (uanset om du bliver det ofte eller sjældent), hvad bruger du så især tiden på? Næsten al/en væsentlig del af mit tidsforbrug går med dette Jeg er på Facebook og andre sociale medier59% Jeg surfer, læser nyheder osv.39% Jeg spiller computerspil12% Jeg ser film/video 12% Der kunne med fordel også være spurgt ind til blogs og shopping.

Forstyrrelser i timerne – hvorfor? Helt enig/delvist enig Jeg kan sagtens styre det68%

”Uddyb gerne, hvordan disse ikke-undervisningsrelaterede aktiviteter påvirker dit udbytte af undervisningen” ”Føler ikke det forringer min indlæring, men det mener min lærer, så der er nok noget om det.” Elevkommentar ”Det tager kun 2 min (i mit tilfælde at være på Facebook), men det sker så, at man åbner siden hyppigt. - Hvis man kan gøre det med måde, er det ok.” Elevkommentar

Forstyrrelser i timerne – hvorfor? Helt enig/delvist enig Jeg kan sagtens styre det68% Jeg lige skal finde information/materiale til brug i undervisningen59%

”Uddyb gerne, hvordan disse ikke-undervisningsrelaterede aktiviteter påvirker dit udbytte af undervisningen” ”hvis man er i tvivl om noget, men spørgsmålet ikke er relevant nok til at spørge om i klassen, er det rart at spørge de andre på facebook” Elevkommentar

Forstyrrelser i timerne – hvorfor? Helt enig/delvist enig Jeg kan sagtens styre det68% Jeg lige skal finde information/materiale til brug i undervisningen59% Undervisningen keder mig49%

”Uddyb gerne, hvordan disse ikke-undervisningsrelaterede aktiviteter påvirker dit udbytte af undervisningen” ”Når man alligevel er på computeren, er det meget nemt lige at tjekke Facebook, og så skal man os lige svare nogle som har skrevet osv. Når man så har siddet og lyttet til læreren et stykke tid, belønner man tit sig selv med lige at tjekke Facebook igen.” Elevkommentar

Forstyrrelser i timerne – hvorfor? Helt enig/delvist enig Jeg kan sagtens styre det68% Jeg lige skal finde information/materiale til brug i undervisningen59% Undervisningen keder mig49% Jeg kan bedre koncentrere mig, hvis jeg får et par minutters afbræk48%

”Uddyb gerne, hvordan disse ikke-undervisningsrelaterede aktiviteter påvirker dit udbytte af undervisningen” ”[…] Det er ofte når undervisningen bliver for svær, eller jeg hvis jeg simpelthen får for meget viden på en gang og det bliver svært at kapere. Så har man brug for et frirum.” Elevkommentar ”Jeg koncenterer mig ofte bedre hvis jeg laver noget med mine hænder f.eks. tegner, surfer mm. så jeg får stadig et stort udbytte ud af undervisningen. Det påvirker ikke min indlæring, da hf er for nemt” Elevkommentar

Forstyrrelser i timerne – hvorfor? Helt enig/delvist enig Jeg kan sagtens styre det68% Jeg lige skal finde information/materiale til brug i undervisningen59% Undervisningen keder mig49% Jeg kan bedre koncentrere mig, hvis jeg får et par minutters afbræk48% Jeg kan multitaske46%

”Uddyb gerne, hvordan disse ikke-undervisningsrelaterede aktiviteter påvirker dit udbytte af undervisningen” ”Man får ikke en skid ud af det lærerne fortæller, hvis man sidder at laver alt muligt andet..” Elevkommentar

Forstyrrelser i timerne – hvorfor? Helt enig/delvist enig Jeg kan sagtens styre det68% Jeg lige skal finde information/materiale til brug i undervisningen59% Undervisningen keder mig49% Jeg kan bedre koncentrere mig, hvis jeg får et par minutters afbræk48% Jeg kan multitaske46% Jeg har ikke interesse for faget31%

Forstyrrelser i timerne – hvorfor? Helt enig/delvist enig Jeg kan sagtens styre det68% Jeg lige skal finde information/materiale til brug i undervisningen59% Undervisningen keder mig49% Jeg kan bedre koncentrere mig, hvis jeg får et par minutters afbræk48% Jeg kan multitaske46% Jeg har ikke interesse for faget31% Jeg har svært ved at løsrive mig fra skærmen igen27%

Forstyrrelser i timerne – hvorfor? Helt enig/delvist enig Jeg kan sagtens styre det68% Jeg lige skal finde information/materiale til brug i undervisningen59% Undervisningen keder mig49% Jeg kan bedre koncentrere mig, hvis jeg får et par minutters afbræk48% Jeg kan multitaske46% Jeg har ikke interesse for faget31% Jeg har svært ved at løsrive mig fra skærmen igen27% Jeg har alligevel svært ved at følge med i undervisningen25%

”Uddyb gerne, hvordan disse ikke-undervisningsrelaterede aktiviteter påvirker dit udbytte af undervisningen” ”Hvis jeg ikke kan følge med i det der foregår på klassen, er det let liiige at surfe lidt rundt på nettet i stedet for at sidde og stirre på læreren uden at forstå noget. Det gør måske at jeg kommer længere bagud i de fag jeg i forvejen har svært ved. Men det gør også at det bliver nemmere at holde en lang skoledag ud.” Elevkommentar

”Hvad er dit bedste råd til at undgå, at forstyrrelser fra it-baseret tidsfordriv som Facebook, spil, video mv. bliver et problem i undervisningen?” Elevernes råd til lærerne: ”der bliver slået hårdt ned” ”mere magt til lærerne” ”Hårdere konsekvenser”

”Hvad er dit bedste råd til at undgå, at forstyrrelser fra it-baseret tidsfordriv som Facebook, spil, video mv. bliver et problem i undervisningen?” Elevernes råd til eleverne: ”læg computeren væk” ”selvbeherskelse” ”vær stærk” ”tage sig sammen” ”KLAP skærmen” ”jeg sætter mig forrest i klassen og prøver at synes emnet er intersant selvom jeg måske synes det er dødens pølse :-)” ”selvkontrol” ”tag på kursus i selvkontrol” ”Tag et kig på dine karaterer - de ser nok sådan ud pga dit udbytte af timerne.”

Forstyrrelser – hvor længe af gangen? ”Kort sagt kan man have en kort samtale igang på facebook i en matematik time, og når man kigger op igen, er tavlen fyldt. Og man aner ikke hvad der er sket. Bum.” Elevkommentar

Refleksionsøvelse Overveje om I tror, at jeres kommende elever vil kunne undgå at blive eller lade sig forstyrre Hvad tænker I, at I kan gøre for at hjælpe eleverne med ikke at blive forstyrret Enkelte overvejelser i plenum

4. Den perfekte undervisning – ifølge eleverne

Den perfekte undervisning – ifølge eleverne 1. Læringsressourcer, papirbårne og digitale medier ”e-bøger eller papirbøger efter eget valg! gerne begge dele så man kan læse i papirbøger derhjemme og tager noter i skolen til siderne i e-bogen! gratis adgang til e-bøger - ELLERS SKAL DE IKKE BRUGES! Papir er det bedste. Matematik kræver TI-nspire eller ander hjælpemiddel. Jeg er tilhænger af tavle og kridt og papir (nok lidt konservativt, men det holder).” ”facebook (til at kommunikere med lærere og elever) Word (til at skrive noter, afleveringer mm i) Prezi (til fremlæggelser) Imovie (til at lave film) Wiki (til at skrive en fælles blog) I-bøger Ipads (til at læse på) Onenote (til noter) Smartboard (til fremlæggelser, film, opgaveretning med hele klassen)”

Den perfekte undervisning – ifølge eleverne 2. Tavleundervisning ”Jeg hører blandt dem der klart får mest ud af tavleundervisning hvor jeg har mulighed for at få taget nogle gode og brugbare noter jeg kan bruge til mine eksamner, så for mit vedkommende ville mindre gruppearbejde forbedre min koncentration og lyst til at komme forberedt til mine timer” ”Den perfekte undervisning er en undervisning med adspredelse, hvor man nogen gange arbejder selv med opgaver på computeren, nogen gange snakker i grupper, og får et minimum af tavleundervisning. Det hjælper også, når man får lov til at røre sig. Hvilke IT-værktøjer der indgår betyder ikke noget for mig, det er mere undervisningens form der får betydning for min interesse for undervisningen.”

Den perfekte undervisning – ifølge eleverne 3.Lærerroller og –funktioner ”En time der er ligesom en actionfilm. Ikke at der er eksplosioner over det hele, men at læreren gør den til noget der får dig til at glemme omverdenen. En time hvor tiden går for hurtigt. For mig er IT-værktøjerne lige meget. Hvis læreren er kedelig ryger jeg alligevel et andet sted hen. Selvfølgelig kan værktøjerne effektivisere undervisningen, og det går jeg ind for! Færre bøger. Flere i-bøger! Men fokuser på undervisningen.” ”Jeg syntes det er fedt at bruge midler hvor man kan være kreativ og sprænge de traditionelle rammer. men egentlig syntes jeg det der er afgørende er den underviser man har. Det kan I selvfølgelig ikke bruge til så meget, men jeg kan have to fantastiske lærere som burger vidt forskellige undervisningsmetoder. MEN det er fedt når man har frihed til at bruge alle de midler der nu engang er til rådighed”

Den perfekte undervisning – ifølge eleverne 4. Deltagelse i undervisningen ”Først og fremmest starter det med noget så simpelt som gensidig respekt fra læreren til eleverne, og eleverne til læren. Læreren må gerne anstrenge sig ud til det mest pædagogiske, og tænke at vi som elever skal faktisk lære af den viden læreren har. En sløv lærer, giver sløve elever. Så en fysisk aktivitet her og der ville være perfekt. Tavleundervisning er en god ting i en vis mængde - variation må der dog gerne være, da det nemlig kan give tendens til at falde i, i sine App's istedet for at tage noter. Og en mindre opsummering af timen fra en tilfældig elev, kan give et godt koncentrations udbytte.” ”Engageret lærer, mere behøves ikke. Respekt er gengældt.”

Den perfekte undervisning – ifølge eleverne 5. Lektier ”Lektierne skal afskaffes... der er aldrig nogen der laver den alligevel, og dermed kan man fokusere mere på afleveringerne :-)” ”Det skal være hårdt. Man skal ikke kunne slappe helt af. Personligt kan jeg li når andre ikke har lavet lektier, for at kunne se dem dumme sig.”

Den perfekte undervisning – ifølge eleverne 6. Stemning/kultur i klassen ”Alle er med, alle bidrager, alle læser deres lektier, alle gør sit bedste for at inkludere alle og ikke ekskludere nogen bare fordi de er mindre fagligt begavede eller ikke har læst lektier […]” ”Det ved jeg ikke. Kommer an på mit humør, min energi og hvor meget jeg har sovet.” ”En glad og forberedt lærer, en interesseret klasse Undervisningen er varieret. ”Den perfekte undervisning er når læren er glad og er god til at variere”

Den perfekte undervisning – ifølge eleverne 7. Fysisk aktivitet ”Så er det undervisning hvor vi får lov til at bevæge os og arbejde sammen samt diskutere. E-tavler, google docs og powerpoints, faktisk de fleste IT-værktøjer gør virkelig undervisningen sjovere. Det er meget mere spænndende når man også får lov til at røre ved undervisningen og det synes jeg at man gør med IT-værktøjerne. Det er fedt når det kommer et produkt ud af det. Også noget man kan gå tilbage til som f.eks. en screencast. Andre ting som Nspire men også Facebook og Lectio gør det bare lettere at arbejde med fagene og dele materiale.” ”Undgå for meget tavle undervisning og fokuser mere på at vi selv skal finde ud af det der undervises om. Fx. i fysik ved at lave flere forsøg, eller i dansk at skulle lave en side eller to fra en bog som en film, bare på vores mobiltelefoner. Altså sådan så man "står med det i hånden", i stedet for bare at sidde og lytte, som ingen kan i 100 minutter i træk.”

Gymnasielinks Forskning og publikationer på gymnasieområdet fra Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (CUDiM: og-kurser/for-gymnasielaerere/forskning-og-publikationer-paa-det-gymnasiale- omraade/ og-kurser/for-gymnasielaerere/forskning-og-publikationer-paa-det-gymnasiale- omraade/ Kurser for gymnasielærere udbudt af CUDiM: kurser/for-gymnasielaerere/ kurser/for-gymnasielaerere/ AU’s portal for gymnasielærere og –ledere: