1 Manglende koordinering af skatteret og civilret i lovgivningsprocessen Retssikkerhedskonference 4.11. 2009 Jakob Bundgaard Lektor, Ph.D., CBS Copenhagen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Erfaringer med håndhævelsen af EU’s udbudsregler
Ny Førtidspension og fleksjob reform
DEN NYE SELSKABSLOV VED TORBEN WAAGE
Undervisningsplanlægning
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Ekspertudvalget om fattigdom Hvor er udvalget i sit arbejde? Torben M. Andersen.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ændring og overdragelse af kontrakter indgået efter EU-udbud – med særligt henblik på konkurssituationen Steen.
Energikonference Samspillet mellem udførelse af energibesparende foranstaltninger i udlejningsejendomme og de leje- og skatteretlige regler. November 2009Hans.
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
CSR og VSE i andre europæiske lande Mikkel Mailand FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet FAOS/Bpfnet-seminar ’Virksomhedernes sociale engagement.
Lektion 1 Erhvervsjura og Retskilderne Den
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Udlån fra virksomhedsskatteordningen
Risikospørgsmål i forbindelse med finansiering af ejendomme Undervisningsministeriet.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Handicaphjælperens psykiske arbejdsmiljø - en interviewundersøgelse
Ny kommunestruktur Strukturkommissionens anbefalinger – hvad betyder de for Odder Kommunes muligheder?
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Hospitalsenheden VEST
Lederkonference 2007 Oplæg om genoptræning V/konsulent Maj-Britt Winther KL´s kontor for social- og sundhedspolitik.
Magt og legitimitet 28. September Perspektiver på legitimitetsspørgsmålet Legitimitetsspørgsmålet: Hvornår kan magtudøvelse siges at være legitim?
Deltidsansatte - HR/psl1 Deltidsansattes adgang til et højere timetal Aftalen er indgået mellem KL og KTO - tiltrådt af Sundhedskartellet. –Delimplementering.
Aktiebeskatning Investeringsbeviser HD-FR december 2008 v/ Advokat Jesper Bierregaard.
Handel med korn mellem landmænd
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Advokat Lida Hulgaard Tlf. nr Statistisk undersøgelse af dommernes vota i skattesager
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
SKABELON.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Kapitel 21 Rådgiveransvar. Rådgiveransvar kapitel 21 I kapitel 21 gennemgås: Regler og definitioner Professionsansvar Erstatning for dårlig rådgivning.
Borgernes retsstilling i forhold til EU-retten Retssikkerhedskonference på skatteområdet.
Fastlæggelse af praksis – plads til forbedring? 8. november 2011 v/formand for FSR’s Skatteudvalg statsautoriseret revisor John Bygholm.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Driftsomkostningsbegrebet og retssikkerheden v/Søren Sønderholm Retssikkerhedspakke II CEPOS-arrangement den 9. februar 2016.
Moms Cliff Kristoffersen, 3. december 2014 Fondsmæglerforeningen.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Konference om Retssikkerhed på skatteområdet Onsdag den 4. november 2009 Fællessalen Christiansborg.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Advokat Poul Bostrup Retssikkerhedskonference Tirsdag den 8. november 2011 i Landstingssalen Omkostningsgodtgørelse.
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om uddannelsesplaner.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
DdL-konference forår 2017 VÆKST OG UDVIKLING I HELE DANMARK
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Kontrol i skatteretten
Advokat Poul Bostrup & Statsaut. revisor Arne Larsen
Kapitel 2 Retskilder og juridisk metode
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Modelaftale om data management ved samarbejdsprojekter aka ‘en juridisk spejling af en data management plan’ Et projekt mellem AU og Det Kgl. Bibliotek,
Kvalitetsudvikling hvordan
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
SRO 2018 hHx.
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Ekspropriation Grundlovens § 73, stk. 1:
Ghanas graduation IDA arrangement 4. februar 2019
FIR morgenmøde 22. november 2018
Måling (psykometri) 1.
Kapitel 2 Danske retskilder og juridisk metode
Strategi og styringsform Kompetencer og ressourcer
Præsentationens transcript:

1 Manglende koordinering af skatteret og civilret i lovgivningsprocessen Retssikkerhedskonference Jakob Bundgaard Lektor, Ph.D., CBS Copenhagen Research Group on International Taxation (CORIT) Partner, Deloitte

Om forholdet mellem skatteret og civilret Meget kan siges om forholdet mellem skatteret og civilret Ofte en værdiladet og ufrugtbar debat – særligt vedrørende skatteudnyttelsesproblematikken Måske mindre kontroversielt i forbindelse med lovgivningsprocessen 2

Koordination…. Hvad vil det sige at koordinere? Absolut ensretning eller Hensynstagen til andre juridiske discipliner Forskellige typer af samspil mellem skatteret og civilret Civilret beskriver som faktum Skatteretten bør sikre passende regulering af sådant faktum Anvendelse af civilretlige begreber i den skatteretlige lovgivning Nøje overvejelser om betydningen heraf, idet indholdet oftere i skatteretlig henseende vil blive genstand for domstolsprøvelse Egentlige koordinationsproblemer Fraværet af koordination kan i værste fald medføre, at formålet bag lovgivning på ét retsområde ikke kan indfries som følge af barrierer eller modvirkende regulering på et andet retsområde Skatteret er adfærdsregulerende 3

Koordination…. Bør der koordineres? Måske – det afhænger af sammenhængen…. Koordinationstankegangen Systematisk og konkret vurdering Munder ud i retspolitisk anbefaling af varierende tyngde Hvornår bør der skabes koordination og hvornår ikke En række kriterier kan inddrages i vurderingen af, i hvor høj grad skatteretten bør følge civilretten på konkrete områder Hensynet til retssikkerhed, forudsigelighed, enkelhed, konsistens, neutralitet i forhold til civilretten 4

Koordination…. Retssikkerhedsprincippets betydning Forudberegnelighed påberåbes ofte som argument for, at skatteretten skal følge civilretten Skatteyder bør kunne forudsige en given dispositions skattemæssige betydning Men: I sig selv vanskeligt med stigende kompleksitet i skattelovgivningen (ikke kun grundet samspil med civilretten) Kritik: kan vel ikke forudsættes, at civilretten i sig selv tilvejebringer fuldstændig og bedre retssikkerhed (tysk teori) 5

Koordination…. Bliver der koordineret tilstrækkeligt? Generelt indtryk Forholdet analyseres ikke tilstrækkeligt i lovgivningsprocessen Gælder i forhold til andre retsområder og internt på skatteområdet Ikke hensigtsmæssigt at undlade koordination blot ved at henvise til forskellige hensyn bag lovgivningen på de forskellige områder Enkelte undtagelser Lov nr. 232 af (L 113): ”Lovforslaget betyder, at denne forskel mellem de civilretlige regler og de skatteretlige regler formindskes, hvilket bidraget til at skabe større klarhed…”. Derimod ikke belæg for generelt at konkludere, at enslydende begreber i stigende omfang defineres forskelligt 6

Konkrete eksempler Skatteretten modvirker anden lovgivning og dermed økonomiske valgmuligheder -Aktieselskabsloven af 1973 og selskabsreformen Udbyttegivende gældsbreve -Fortsat ikke endelig afklaring af den skatteretlige behandling – volder fortsat problemer i praksis Skatteretten modarbejder andre hensyn -Tynd kapitalisering Skatteretlig solvens på 20% ctr. finansiel solvens på 8% af vægtede aktiver – løsning i administrativ praksis 7

Konkrete eksempler Anden lovgivning tager ikke tilstrækkeligt højde for skatteretten -Bankpakke II -Hybrid kernekapital (perpetual debt) - Reguleret i LL § 6 B og KGL § 1, som sikrer fradrag -Bankpakke II indeholder også muligheden for konvertering til aktiekapital -Hidtil ikke taget stilling til den skatteretlige behandling af sådanne instrumenter (konverteringsret kombineret med uendelig løbetid) – men accepteret af Skatterådet -SDO-loven 8

Konkrete eksempler Skatteretten læner sig uklart op ad anden lovgivning Konvertible obligationer Anvendelse af selskabsretlig begrebsdannelse i skattelovgivningen? Muligheden for Skat til at anvende supplerende kriterier – på ny aktualiseret i 2008? Meget restriktiv beskatning af konvertible obligationer Skattereformen 2009 ABL § 17 A og LL § 16 I Definition af ”kapital- og venturefonde” ”…svarer i store træk til definitionen i lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v…” 9

Konklusion Næppe koordineret tilstrækkeligt Forholdet til gældende lovinstruks? Henvises til Statsministeriets checkliste for udarbejdelse af lovgivning. Heraf fremgår som punkt 5, at der i forbindelse med udformningen af lovforslag skal tages stilling til relationerne til anden national og international lovgivning, herunder i form af overlap og modstrid. Konklusionen skal dog ikke føre til blind ensretning Retssikkerhed er ikke eneste princip Der kan være gode grunde til ikke at koordinere Men gerne en forudgående konkret analyse i alle tilfælde 10