”Det Gode Patientforløb” Yngre Lægers initiativ til at sætte patienten i centrum og fagligheden i fokus Yngre-Læge-dag, Region Sjælland 26. September 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Lederudvikling.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
- gennem Marte Meo metoden
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KONFERENCE FOR SYGEPLEJERSKER I KOMMUNERNE 11.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Selvbetjente biblioteker
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Omsætning af viden til handling
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Tillid Temadag for AMIR
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Kend din Kerneopgave Silkeborg September 2014
Kodeks for offentlig topledelse
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Dan Zielke og 1.
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
TR-træf om OK15 Ved Ghita Parry, formand Line Posselt, direktør &
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Refleksioner og opsamling ift. i går
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
brugerinddragelse i Danmark
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
H. LUNDBECK A/S Kortlægning af modstandene. H. LUNDBECK A/S Mine medarbejderes synspunkter Ingeniørerne inddrager os ikke De inddrager os i sidste øjeblik,
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Projekt Ny styring i et patientperspektiv Mette Jensen, Koncernøkonomi Region Midtjylland.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Effektmåling af innovation Socialforvaltningen, Københavns Kommune Marie Traasdahl Staal.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Vidensarbejderens særlige arbejdssituation - forebyggelse af arbejdsrelateret stress Oplæg i IDA, fredag, 27. april 2007 Christine Ipsen, Ph.d.
Vores frivillighedspolitik Næstformand Mads Kildegaard Larsen.
Lægeforeningen Lægemøde 2007 Tilbagemelding på workshops om forebyggelse.
Hvad gør os arbejdsglade?
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
SUF - gevinstrealisering
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Opfølgning på PSYKISK APV
Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
E-læring på patientens præmisser
Politikernes og borgernes forventninger
Mere MOST - mindre fravær
E-læring på patientens præmisser
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Tag snakken – bryd vanerne
Hvorfor en Sundhedsplatform?
Metoden fælles beslutningstagning
Kommunikationskursus
Den motiverende samtale
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

”Det Gode Patientforløb” Yngre Lægers initiativ til at sætte patienten i centrum og fagligheden i fokus Yngre-Læge-dag, Region Sjælland 26. September 2015 Camilla Noelle Rathcke - Formand for Yngre Læger – 1. reservelæge, Ph.D.

”Den største trussel mod lægernes indflydelse er alle rædselshistorierne om patienter, som sejler i systemet” Dagens Medicin, 2015

Yngre Lægers initiativ – Det Gode Patientforløb Hvor kom behovet fra? Tilbagemeldinger fra medlemmerne Vores egen politiske analyse – det er en dagsorden, vi må være med til at sætte som ansvarlig interesseorganisation Hvad var anledningen? Revision af Yngre Lægers politik ”Det Gode Hospital”, påbegyndes efteråret 2012

Hvad er et godt patientforløb? - og for hvem?

Patienter med skepsis, mistro, oplevelse af dårlig tid – og dårlige erfaringer

Hvad er et godt patientforløb? - og for hvem? Patienter med skepsis, mistro, oplevelse af dårlig tid – og dårlige erfaringer Pårørende med ”nærgående” spørgsmål – og erfaring med dårlig kommunikation og manglende dialog om patient

Hvad er et godt patientforløb? - og for hvem? Patienter med skepsis, mistro, oplevelse af dårlig tid – og dårlige erfaringer Pårørende med ”nærgående” spørgsmål – og erfaring med dårlig kommunikation og manglende dialog om patient Kollegaer optaget af eget arbejde – og med lille fokus på samarbejde, ej heller for patientens skyld

Hvad er et godt patientforløb? - og for hvem? Patienter med skepsis, mistro, oplevelse af dårlig tid – og dårlige erfaringer Pårørende med ”nærgående” spørgsmål – og erfaring med dårlig kommunikation og manglende dialog om patient Kollegaer optaget af eget arbejde – og med lille fokus på samarbejde, ej heller for patientens skyld Dårligt arbejdsmiljø – manglende oplevelse af indflydelse på eget arbejde, mange opgaver og dårlig tid

Hvad er et godt patientforløb? - og for hvem? Patienter med skepsis, mistro, oplevelse af dårlig tid – og dårlige erfaringer Pårørende med ”nærgående” spørgsmål – og erfaring med dårlig kommunikation og manglende dialog om patient Kollegaer optaget af eget arbejde – og med lille fokus på samarbejde, ej heller for patientens skyld Dårligt arbejdsmiljø – manglende oplevelse af indflydelse på eget arbejde, mange opgaver og dårlig tid Ledelse uden lydhørhed – ingen refleksion over organisation ledelse og medarbejdere imellem

Hvad er et godt patientforløb? - og for hvem? Patienter med skepsis, mistro, oplevelse af dårlig tid – og dårlige erfaringer Pårørende med ”nærgående” spørgsmål – og erfaring med dårlig kommunikation og manglende dialog om patient Kollegaer optaget af eget arbejde – og med lille fokus på samarbejde, ej heller for patientens skyld Dårligt arbejdsmiljø – manglende oplevelse af indflydelse på eget arbejde, mange opgaver og dårlig tid Ledelse uden lydhørhed – ingen refleksion over organisation ledelse og medarbejdere imellem Stigende og ensidigt fokus på produktivitet – undertiden på bekostning af kvalitet

Hvad er et godt patientforløb? - og for hvem? Patienter med skepsis, mistro, oplevelse af dårlig tid – og dårlige erfaringer Pårørende med ”nærgående” spørgsmål – og erfaring med dårlig kommunikation og manglende dialog om patient Kollegaer optaget af eget arbejde – og med lille fokus på samarbejde, ej heller for patientens skyld Dårligt arbejdsmiljø – manglende oplevelse af indflydelse på eget arbejde, mange opgaver og dårlig tid Ledelse uden lydhørhed – ingen refleksion over organisation ledelse og medarbejdere imellem Stigende og ensidigt fokus på produktivitet – undertiden på bekostning af kvalitet Episodelæger…

Yngre Lægers initiativ – Det Gode Patientforløb Hvad var behovet? Nyt udgangspunkt for Yngre Lægers politik Ny legitimitet Ny strategi – og måske flere end én over tid? Målgruppe – hvor mange? Ny profil – ”fra fagforening til fagligheds-forening”

Yngre Lægers initiativ – Det Gode Patientforløb Hvad var anledning, udgangspunkt og legitimitet? Revision af politik – fra ”Hospital” til ”Læge”  Vedtages efteråret 2013  Det gode patientforløb nævnt først Dialog med patientforeninger Drøftelser i Repræsentantskabet Konference om det gode patientforløb marts 2014  Medlemsundersøgelse

Undersøgelse blandt yngre læger, marts respondenter, ca. 25% af medlemmerne 85% ønsker mere samarbejde med patienterne 70% mener ikke, de har tid nok sammen med patienterne 90% mener, at for meget fokus på produktiviteten går ud over patientkontakten 72% mener, at arbejdet med fordel kan tilrettelægges på en anden måde for at øge kvaliteten i patientoplevelsen 43% er i tvivl om, hvem der har ansvaret for patienten

Yngre Lægers initiativ – Det Gode Patientforløb Videre proces… Vedtagelse af politikken ”Det Gode Patientforløb”, efteråret 2014

”Patienten er årsagen til, at vi er blevet læger”

Patienten har krav på god kommunikation Der skal være sammenhæng i patientforløbene Patientens behandles bedst af et behandlingsansvarligt team med en behandlingsansvarlig læge Patienten skal støttes til selv at træffe valg om behandling Vi skal engagere os i det hele menneske ”Vi behandler mennesker – ikke kun sygdomme”

Yngre Lægers initiativ – Det Gode Patientforløb Videre proces… Strategi Den politiske linje – synlighed, profil og samarbejder Den medlemsorienterede linje – holdningsændring, konkret handling

Den politiske linie – synlighed af profil Påvirkning af politikere og interessenter Debatmøder med politikere og ledere i hver region om, hvordan der kan skabes bedre patientforløb Dialogmøder med yngre læger i alle regioner januar-marts 2015 Deltagelse og oplæg på konferencer, møder mm. Samarbejde med Danske Regioner og deltagelse i Borgernes Sundhedsvæsen Politiske møder i øvrigt – Folkemøde Lægeforeningen – Overlægeforeningen

Den medlemsorienterede linie Påvirkning af medlemmernes holdning og tilgang Output fra konferencen til medlemmerne Anvendelse af kendte virkemidler ”Værktøjer” til dagligdagen ”Kampagne-kit” rettet mod medlemmerne – december 2014

”Kampagne-kit” – kittelkort

”Kampagne-kit” – kittelkort …tænker du over at: Kommunikere forståeligt og differentieret Afstemme forventningerne med patienten Være patientens partner Inddrage de pårørende Være patientens læge – ikke systemets Være dig dit ansvar bevidst Give dig tid Du er en del af organisationen

Debatfilm Om ansvar, samarbejde, kommunikation og pårørende oplevelser

Den medlemsorienterede linie Tilbagemeldinger ”Vi gør det allerede” ”FEDT – det er den rigtige vej at gå!” ”Vi kan sagtens finde ud af at kommunikere” ”Godt, I sætter fokus på fagligheden” ”Har I brugt (mine!) kontingentkroner på en tatovering?!” ”Hvad er det, vi konkret skal?” ”Vi er nødt til at ”tale” på en anden måde – godt initiativ, tak for det!”

Den medlemsorienterede linie Tilbagemeldinger ”Vi gør det allerede” ”FEDT – det er den rigtige vej at gå!” ”Vi kan sagtens finde ud af at kommunikere” ”Godt, I sætter fokus på fagligheden” ”Har I brugt (mine!) kontingentkroner på en tatovering?!” ”Hvad er det, vi konkret skal?” ”Vi er nødt til at ”tale” på en anden måde – godt initiativ, tak for det!”

Den medlemsorienterede linie Principper at arbejde med ved adfærdsændringer I ”Path og least resistance” Vi gør det, der er nemt; besværet skal fjernes, så det bliver nemmere at ændre adfærden ”Social proof” Vi gør som de andre; kommunikér hvad normen gør og beskær normen, så den er til at identificere sig med ”Salience” Vi reagerer på det, der er fremtrædende i vores miljø

Den medlemsorienterede linie Principper at arbejde med ved adfærdsændringer II ”Konsistens” Vi gør, hvad vi forpligter os til; bed om mundtlig, skriftlig eller offentlig forpligtelse. Eller vis, man allerede er i gang. ”Personligt” Vi reagerer på personlig kommunikation; hvordan gøres massekommunikation personlig? ”Loss aversion” Tab motiverer mere end gevinster; fokusér på at vise, hvad man taber på ikke at ændre adfærd

Den medlemsorienterede linie Principper at arbejde med ved adfærdsændringer III ”Defaults” Vi gør det, der er prædefineret; ”standardindstillingen” skal være den ønskede adfærd ”Framing” Vi bestemmer en værdi, ved at sætte det ind i en sammenhæng; man skal vælge synsvinklen for sin modtager og ”styre sammenligningen”

Den medlemsorienterede linie Metode, når adfærd skal ændres Definér den ønskede adfærd – hvad skal konkret gøres? ”Let røven” – feltarbejde af ”virkeligheden” Kortlæg adfærden Find friktionen – hvad gør ændret adfærd vanskelig? Opsøg ”The Moment of Power” – hvornår er folk påvirkelige? Identificér relevante principper – social proof, konsistens… Implementér og test

Den medlemsorienterede linie Videre proces… Væk fra ”offer”-rollen Formidling af effekten af det politiske engagement Formidling af sammenhæng med arbejdsmiljø, uddannelse og vilkår Udfordringer Svært at formidle én konkret handling - svært at formidle banalt Præcisering af, hvordan den lavt-hængende frugt plukkes

Fedt, I deltog – held og lykke med fagligheden! Camilla Noelle Rathcke - Formand for Yngre Læger – 1. reservelæge, Ph.D.