SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
At bruge disse to ord rigtigt
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Derfor har vi altid meget at lave Pensionistens hverdag
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Læringsstile og lektier
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
I dag er temaet Visualisering
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
GODE IWB RÅD TIL UNDERVISNINGEN  Det skal ikke (kun) være lærerens tavle  Altid være på nettet – så der er plads til at være impulsiv og søge på nettet,
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
De sidste undervisningstimer
Sofies dejlige dag.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
Netværk Familie Arbejds- relationer Dig Venner Fritid Perifere
Mia bliver væk Serpil og Aishe Her er historien om Mia.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Spørgsmål du kan overveje  Hvordan bliver du inspireret i dit arbejde?
Å.
Engelbert H – og den sidste chance
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Kapitel 4 – nogle citater
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
En kone ledsagede sin mand til lægen.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Relationer – børn imellem
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Uge 7 Unge og seksualitet.
Vejlederens kommunikation
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Hvordan spørger man anerkendende?
Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Læsning.
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Jeg bestemmer Medborgerskab – Tema 1. 2 Tema 1 – Dag 1 Medborgerskab 1. Jeg bestemmer 2. Vi bestemmer 3. Med i samfundet 4. Indflydelse De 4 temaer.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Ansøgning for dummies.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Kursus for personer med demens og pårørende
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset). Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres sammen] (fx brug af papir og blyant). [primært sengeafsnit]

SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl, hvilke besøgende, der kommer i den nærmeste fremtid og hvornår. Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres sammen] (fx brug af papir, blyant, kalender). [primært sengeafsnit]

SCA-øvelse: IND Instruktion: Se på en billedsekvens. Beskriv et af billederne. Lad X udpege det rigtige. Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres sammen] (fx brug af papir og blyant).

SCA-øvelse: IND Instruktion: Vælg et billede og beskriv det for X, så han/hun kan udpege det blandt de øvrige billeder på bordet. Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres sammen] (fx brug af papir og blyant).

SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl, hvad du skal i løbet af ugen. Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres sammen] (fx brug af papir og blyant).

SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl X, hvad du har lavet/oplevet sidst I var hver for sig. Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres sammen] (fx brug af papir og blyant).

SCA-øvelse: IND Instruktion: Giv et referat af den sidste telefonsamtale du havde med din søn/søster/svoger/etc. Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres sammen] (fx brug af papir og blyant).

SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om noget, der rør sig i børnenes liv for tiden. Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres sammen] (fx brug af papir og blyant).

SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om noget, du har oplevet på jobbet. Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres sammen] (fx brug af papir og blyant).

SCA-øvelse: IND Instruktion: Kig avisen igennem. Vælg en historie fra avisen og fortæl den videre til X. Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres sammen] (fx pege på artiklens billede samt brug af papir og blyant).

SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om noget, der rør sig i medierne lige nu (fx politik/naturfænomener/skandaler/sport). Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres sammen] (fx brug af papir og blyant).

HJEMMEOPGAVE: IND Instruktion: Hver gang du har talt i telefon med noget familie, gives et referat støttet af stikord i kommunikationsbogen. Bemærkninger: Kommunikationsbogen medbringes næste gang og jeres oplevelse af samtalerne evalueres.

HJEMMEOPGAVE: IND Instruktion: Når du skal nogen steder hen: brug samtalestøtteteknikker (fx stikord i kommunikationsbogen) til at fortælle, hvad du skal og hvor længe, du er væk. Bemærkninger: Kommunikationsbogen medbringes næste gang, og jeres oplevelse af samtalerne evalueres.

SCA-øvelse: UD Instruktion: Find ud af, hvad den bedste træningsaktivitet har været i dag og eventuelt hvorfor. Fokus: Hjælp X med at udtrykke sig ved [de relevante UD-teknikker repeteres sammen]. [primært sengeafsnit]

SCA-øvelse: UD Instruktion: Spørg ind til, hvad X har fået at spise i dag, og hvordan det smagte. Fokus: Hjælp X med at udtrykke sig ved [de relevante UD-teknikker repeteres sammen]. [primært sengeafsnit]

SCA-øvelse: UD Instruktion: Spørg X, om der er noget, du skal tage med, næste gang du kommer. Fokus: Hjælp X med at udtrykke sig ved [de relevante UD-teknikker repeteres sammen]. [primært sengeafsnit]

SCA-øvelse: UD Instruktion: Spørg, om der er noget, du skal købe for X, næste gang du skal ud og handle. Fokus: Hjælp X med at udtrykke sig ved [de relevante UD-teknikker repeteres sammen].

SCA-øvelse: UD Instruktion: Konkrete ting lægges i en pose. X trækker en ting og forklarer, hvad det er. Den pårørende skal spørge ind, så han/hun kan finde ud af, hvilken ting der er tale om. Fokus: Hjælp X med at udtrykke sig ved [de vigtigste UD-teknikker repeteres sammen].

SCA-øvelse: UD Instruktion: Snak om weekenden – brug stikord. Spørg ind til, hvad X synes, I skal lave, og hvornår I skal gøre hvad (lørdag eller søndag, hvad tid etc.) Fokus: Hjælp X med at udtrykke sig ved [de vigtigste UD-teknikker repeteres sammen].

SCA-øvelse: UD Instruktion: Spørg X, hvad han/hun synes, at I skal lave i weekenden (eller julen/påsken/ferien)? Fokus: Hjælp X med at udtrykke sig ved [de relevante UD-teknikker repeteres sammen].

SCA-øvelse: UD Instruktion: Tænk på en forestående begivenhed, som skal planlægges og/eller tages stilling til (fx ferie/fødselsdag/jul). Find ud af, hvad X synes, at I skal gøre. Fokus: Hjælp X med at udtrykke sig ved [de relevante UD-teknikker repeteres sammen].

SCA-øvelse: UD Instruktion: Spørg X, om der er noget, han/hun godt kunne tænke sig at lave i løbet af den næste uge (eller evt. måned)? Fokus: Hjælp X med at udtrykke sig ved [de vigtigste UD-teknikker repeteres sammen].

SCA-øvelse: UD Instruktion: Spørg X, om der er noget, du skal købe næste gang, du skal ud og handle. Fokus: Hjælp X med at udtrykke sig ved [de vigtigste UD-teknikker repeteres sammen].

SCA-øvelse: UD Instruktion: Spørg X, hvad han/hun kunne tænke sig at spise til aften (eller en anden specifik aften). Fokus: Giv X mulighed for at svare ved [de vigtigste UD- teknikker repeteres sammen].

SCA-øvelse: UD Instruktion: Spørg X, om der er noget mad, han ville ønske, at I fik lidt oftere. Fokus: Hjælp X med at udtrykke sig ved [de vigtigste UD-teknikker repeteres sammen].

SCA-øvelse: UD Instruktion: Tænk over en ting, I står overfor at skulle købe (fx nyt fjernsyn/ny stol/gave til jeres barn). Spørg X, hvad han/hun synes, I skal købe (fx mærke/farve/pris). Fokus: Giv X mulighed for at svare ved [de relevante UD-teknikker repeteres sammen].

SCA-øvelse: UD Instruktion: Spørg ind til noget, X har lavet i dag (træning X har deltaget i/en film som X har set). Fokus: Hjælp X med at udtrykke sig ved [de relevante UD-teknikker repeteres sammen].

HJEMMEOPGAVE: UD Instruktion: Spørg, hver morgen, hvordan X har sovet. Fokus: Brug skala og spørg ind til svaret.

HJEMMEOPGAVE: UD Instruktion: Spørg, hver dag, når du eller X kommer hjem, hvordan hans/hendes dag har været. Fokus: Brug skala og spørg ind til svaret.

HJEMMEOPGAVE: UD Instruktion: Ved fjernsynstid, spørg X, hvad han/hun gerne vil se i tv. Fokus: Giv X mulighed for at svare ved [de relevante UD-teknikker repeteres sammen].

HJEMMEOPGAVE: UD Instruktion: Inddrag X i, hvad I skal spise til aftensmad. Fokus: Giv X mulighed for at svare ved [de relevante UD-teknikker repeteres sammen].

HJEMMEOPGAVE: UD Instruktion: Hver gang I har set noget sammen i fjernsynet (fx nyheder/sport/serier), så find noget at spørge ind til (fx resultatet af fodboldkampen). Fokus: Hjælp X med at udtrykke sig ved [de relevante UD-teknikker repeteres sammen].

Øvelse: Kom I tanker om, hvad I talte om, inden X blev syg (fx aftensmad/planlægning/nyheder…)? Skriv emnerne ned og find, sammen med logopæden, ud af, hvordan de samme emner kan gribes an i dag. SCA-øvelse: IND-UD-TJEK

Instruktion: Fortæl, hvilke besøgende, der kommer i den nærmeste fremtid og hvornår, de kommer. Find ud af, hvad X synes om de enkelte besøg og besøgenes antal. Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres]. Hjælp X med at give sin mening til kende ved [de relevante UD-teknikker repeteres]. [primært sengeafsnit]

SCA-øvelse: IND-UD-TJEK Instruktion: Forbered sammen hvilke emner, der er vigtige for jer at komme ind på til det kommende tværfaglige møde. Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres]. Hjælp X med at komme til orde ved [de relevante UD-teknikker repeteres]. [primært sengeafsnit]

SCA-øvelse: IND-UD-TJEK Instruktion: Tal om jeres ønsker og forventninger til træning og eventuelt fremtid (fx i forhold til gang/tale). Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres]. Hjælp X med at komme til orde ved [de relevante UD-teknikker repeteres].

SCA-øvelse: IND-UD-TJEK Instruktion: Tal om den fremgang, I har oplevet hos X, siden sygdommen startede (fx i forbindelse med gang/vågenhed/tale). Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres]. Hjælp X med at komme til orde ved [de relevante UD-teknikker repeteres].

SCA-øvelse: IND-UD-TJEK Instruktion: Tænk på et emne, der rør sig i medierne for tiden (fx politik/naturfænomener/ sportsbegivenheder). Introducer emnet, find ud af, hvad X mener og spørg ind. Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres]. Hjælp X med at komme til orde ved [de relevante UD-teknikker repeteres].

SCA-øvelse: IND-UD-TJEK Instruktion: Kom I tanker om et emne, I har brug for at tale om (fx bolig/reparationer/indbydelse til venners sølvbryllup…). Tag snakken. Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres]. Hjælp X med at komme til orde ved [de relevante UD-teknikker repeteres].

SCA-øvelse: IND-UD-TJEK Instruktion: Spørg X hvilken ferie, I har været på sammen, han/hun husker som den bedste. Spørg ind til hvorfor, og tal om ferien. Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres]. Hjælp X med at komme til orde ved [de relevante UD-teknikker repeteres].

HJEMMEOPGAVE: IND-UD-TJEK Instruktion: Læs avisen sammen. X vælger en artikel, som I taler om. Brug jeres kommunikationsbog. Medbring artikel samt stikord fra samtalen næste gang. Fokus: Støt talen ved [de vigtigste IND-teknikker repeteres]. Hjælp X med at komme til orde ved [de relevante UD-teknikker repeteres].