DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.2 – Positivitet og etablering Anders Dræby.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Advertisements

Tid til ledelse Henrik Leslye.
Arbejdsglæde - helt enkelt
Hvad gør livet så værdifuldt?
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Alexander Kjerulf Projekt Arbejdsglæde
Forældre fremmer fællesskabet
Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Afsluttende konference
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut.
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Arbejdsglæde som ledelsesredskab, Fredensborg Kommune
Arbejdsglæde.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Hvilken del af spørgsmålet forstod du ikke??
“Hvilken del af ’stille’ forstod du ikke?”. Alle har brug for at føle sig sikker...
Hvilken del af “vær stille” forstod du ikke??
En fejl af stor betydning...
Hvad gør livet så værdifuldt?
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Motivation af medarbejdere
Self-Serving Bias i et tværkulturelt perspektiv
VEJLEDERUDDANNELSEN // AARHUS UNIVERSITET Modul 1, september 2007 Godmorgen… Velkommen til dag 3 på AUs vejlederuddannelse!
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Empowerment og sundhed
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Handicap og Beskæftigelse. Et litteraturstudie. Malene Rode Larsen & Jan Høgelund SFI – Det Nationale.
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf.
10 roser til dig.
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Pædagogik og underviserkompetencer
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference.
Infomøde cand.selv – cand.mentor
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Livsværdier Definition:
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
En fejl af stor betydning...
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf. Chief Happiness Officer. Cand. scient. i datateknologi, Odense Universitet, Medstifter af IT-firmaet Enterprise.
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf. Hvad er arbejdsglæde? Hvorfor er det vigtigt? Hvordan gør vi? (Masser af konkrete tips!) ‏
7. klasse.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.1 – Åbenhed og lukkethed Anders Dræby Sørensen,
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.3 – Muligheder Anders Dræby Sørensen, fagleder.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.2 – Målsætning og handling Anders Dræby.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.1 – Strategier i vejledning af personer.
Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.1 – Introduktion
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.2– Karrierevision Anders Dræby Sørensen,
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.3 – Åbenhed og muligheder Anders Dræby Sørensen,
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Arbejdsglæde som ledelsesredskab Alexander Kjerulf Jon Kjær Nielsen.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
METTE NYRUP, CAND. PSYCH., PH.D.-STUDERENDE PSYKOLOGISK VELVÆRE HOS VOKSNE MED CP.
Arbejdsglæde Forsikringsseminar - Christiansminde Cat Hindberg.
AARHUS UNIVERSITY Oktober 2013 Villum Research Station Henrik Skov, Morten Rasch og Bent Lorenzen Arctic Research Centre, Aarhus Universitet.
THE PARADOX OF NORMALITY – THE RETURN OF NORMALCY AND ITS CONSEQUENCES (NORMALITETENS PARADOKS – NORMALITETENS GENKOMST OG DENS KONSEKVENSER) Dr. Anders.
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Præsentationens transcript:

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.2 – Positivitet og etablering Anders Dræby Sørensen, fagleder Rådgivnings- og støttecentret, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Positivitet › Positiv psykologi og handicap › øvelse 2

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse  Handicap og positiv psykologi 3

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Positiv psykologi: Positive følelser er den største ressource i forhold til at opnå succes i livet (Robert Biswas-Diener, 2010) 4

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Sammenhæng mellem positiv indstilling og beskæftigelse: Positive mennesker/medarbejdere har: › Højere grad af beskæftigelse › Flere kunder, større produktivitet, større indtjening › Færre sygedage › Vurderes højere af ledere, lærere, kunder og supervisore › Ledere og chefer bruger mere kvalitetstid på positive medarbejdere (Robert Biswas-Diener, 2010) 5

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Sammenhæng mellem positiv indstilling og beskæftigelse: Udvalgte råd fra Richard Templars internationale bestseller ”Guide til Jobbet”: › Glæd dig over dit arbejde › Find et godt smil › Udstrål selvsikkerhed og energi › Lad være med at brokke dig › Vær høflig og sig tak (Richard Templar, 2010) 6

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Sammenhæng mellem positiv indstilling og beskæftigelse blandt personer med handicap: Personer med en positiv indstilling til betydningen af deres handicap har højere grad af beskæftigelse end andre (SFI, 2003) 7

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Sammenhæng mellem positiv indstilling og beskæftigelse blandt personer med handicap: ”…optimism, resilience, and well-being among people with disabilities will substantially increase their employment, educational attainments, and well being” (Martin Seligman, Positive Psychology Center, University of Pensylvania) “The most important disability isn't physical. It's the lack of accountability and discipline to take action…” (Marie Josee Salvas, Smarts and Staminas) 8

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * NOGET AT TALE OM….. › Hvordan har jeg bidraget til at skabe mere positiv kultur på arbejdspladsen? › Hvordan skaber jeg mere positivitet i min karriere?