Computerbaseret matematikundervisning et pilotprojekt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Naturvidenskab 1 TalentWeek Naturvidenskab 1 TalentWeek 2013.
Differentialregning – Spg 13
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Undervisningsevaluering i matematik
Kreativitet og innovation i ALT
Udregning af kvadratsætninger
Separation af de variable
Reduktion AM 2009.
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
GODE IWB RÅD TIL UNDERVISNINGEN  Det skal ikke (kun) være lærerens tavle  Altid være på nettet – så der er plads til at være impulsiv og søge på nettet,
GeoGebra Som basis for den daglige undervisning i C-niveau og B-niveau
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Tangent og differentialkvotient
Hvorfor er det svært at lære matematik?
Når effektmåling rammer organisationen
Velkommen til workshoppen ”Fornyelse af aftenskolen”
Grammatik hvorfor og hvordan?
E-inklusionens udfordringer – hvordan gør vi det endnu bedre? Stig Langvad, formand for DSI.
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Manipulation og repræsentationsformer
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2012 UU Lolland-Falster.
Tilsyn Aabenraa Friskole 2012
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Funktioner Graf og forskrift Venstreklik på musen for at komme videre
En tidlig morgen i februar dag var vi i piareersarfik og spurgte elever om hvad de synes om at gå i piareesarfik. Så her er deres svar:
Differentalkvotient af cos(x) og sin(x) og tan(x)
Relationer – børn og voksne
IT i undervisningen.
Differentialregning og Funktionsundersøgelse
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Kubeforløbet på Graeme College. Baggrund om Sydafrikas skolesystem  Kønsopdelt  Meget store forskelle på rige og fattige skoler  Centralt styret mht.
Reduktion AM 2009.
Eksponentielle funktioner
Lineær funktioner.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Vejlederens kommunikation
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Trigonometrisk Lommeregner
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
2. gradsfunktioner.
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
Vigtige temaer Til brug for bearbejdning af casen, skal du nedskrive de temaer, som du finder vigtige at få belyst yderligere i forhold til casen Case.
 Planlægning › Kommunikationsplanlægning › Teknisk planlægning  Krav- og testspecifikation › Krav til produkt  Design › Brugergrænseflade  Implementering.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal Analyseværktøjer [CLRS, 1-3.1]
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Skolebestyrelsens beretning Søgårdsskolen.
Thomas Birch, Ørestad Gymnasium katastrofe.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Reduktion AM 2009.
Grundbeløb 2018.
Velkommen til fagligt samspil
Kreativitetssession Præsentationsvært.
Kreativitetssession Præsentationsvært.
Præsentationens transcript:

Computerbaseret matematikundervisning et pilotprojekt Formålet er at give deltagerne lejlighed til at drøfte samspillet mellem CAS og (øvrig) matematik og reflektere over elevernes læreprocesse

CAS

Tretrinsreglen. Det var det.

Elevernes ønskede forudsætninger For at få fuldt udbytte af tretrinsreglen, ved benyttelse af f(x)=x2 , forventes det, at eleverne har følgende forudsætninger:

Synes det er i orden at benytte bogstaver i stedet for tal:

Forstår funktionsbegrebet og kan forstå at når f(x)=x2, så er f(x+h)=(x+h)2 eller f(x+Δx)= (x+Δx)2

Kendskab til kvadratsætningen: (a+b)2=a2+b2+2ab Synes at det er ok at erstatte a med x og b med h

Leve med at nogle steder bruges h og andre steder Δx eller x2-x1

Vi benytter f(x) og y i flæng for det samme. Beregning af hældning af ret linje:

Forståelse for graftegning.

Vide hvad en tangent og sekant er.

Funktioner i to variable: Sekanthældningen afhænger både af x og h: s(x,h)

Reduktion ved sammenlægning af ens led.

Reducere brøker.

Kendskab til definitionsmængde. h≠0

Forståelse for grænseværdibegrebet. x+2?

Vores elever søger også selv i stor udstrækning information på nettet hvor der benyttes forskellig notation.

Og sikkert mere jeg ikke endnu er kommet i tanke om.

Sekant og tangent hældning.

Grænseværdi

Refleksion og konklusioner Jeg afviklede et forløb i efteråret for en 2g. samfundsklasse, hvor jeg brød beviset op i de behandlede trin. Positivt udkom. Der var ikke de sædvanlige spørgsmål under gennemgangen af tretrins reglen. Negativt udkom. Da en elev skulle gennemgå beviset på tavlen, var det lige så mangelfuldt som sædvanligt. Jeg arbejder videre med ideen, og håber på, med tilføjelser og ændringer, at det en dag bliver et velfungerende forløb til fælles glæde for elever og lærer.