Computerbaseret matematikundervisning et pilotprojekt Formålet er at give deltagerne lejlighed til at drøfte samspillet mellem CAS og (øvrig) matematik og reflektere over elevernes læreprocesse
CAS
Tretrinsreglen. Det var det.
Elevernes ønskede forudsætninger For at få fuldt udbytte af tretrinsreglen, ved benyttelse af f(x)=x2 , forventes det, at eleverne har følgende forudsætninger:
Synes det er i orden at benytte bogstaver i stedet for tal:
Forstår funktionsbegrebet og kan forstå at når f(x)=x2, så er f(x+h)=(x+h)2 eller f(x+Δx)= (x+Δx)2
Kendskab til kvadratsætningen: (a+b)2=a2+b2+2ab Synes at det er ok at erstatte a med x og b med h
Leve med at nogle steder bruges h og andre steder Δx eller x2-x1
Vi benytter f(x) og y i flæng for det samme. Beregning af hældning af ret linje:
Forståelse for graftegning.
Vide hvad en tangent og sekant er.
Funktioner i to variable: Sekanthældningen afhænger både af x og h: s(x,h)
Reduktion ved sammenlægning af ens led.
Reducere brøker.
Kendskab til definitionsmængde. h≠0
Forståelse for grænseværdibegrebet. x+2?
Vores elever søger også selv i stor udstrækning information på nettet hvor der benyttes forskellig notation.
Og sikkert mere jeg ikke endnu er kommet i tanke om.
Sekant og tangent hældning.
Grænseværdi
Refleksion og konklusioner Jeg afviklede et forløb i efteråret for en 2g. samfundsklasse, hvor jeg brød beviset op i de behandlede trin. Positivt udkom. Der var ikke de sædvanlige spørgsmål under gennemgangen af tretrins reglen. Negativt udkom. Da en elev skulle gennemgå beviset på tavlen, var det lige så mangelfuldt som sædvanligt. Jeg arbejder videre med ideen, og håber på, med tilføjelser og ændringer, at det en dag bliver et velfungerende forløb til fælles glæde for elever og lærer.