Onsdag den 24. juni 2015 08.45 – 12.00 Reform2015 08.45 – 09.00 Velkommen til WorkshopKim Fusager, Blik- og Rørarbejderforbundet 09.00 – 09.45 Det Faglige.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til Handelsskolernes Grundforløb hg
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
EUC LILLEBÆLT Strøm, styring og it
Informationsaften for forældre og elever
Den konfigurerbare skakt Præfabrikerede skaktelementer
Uddannelsesmuligheder
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Rådgiverseminar Schneider Electric Danmark A/S 1 Den globale specialist i energiovervågning video – inspiration - produkter.
Det Danske Uddannelsessystem
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
DS 447 Ventilation i Bygninger
Hvordan søger man om optagelse?
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
VIDENCENTER FOR ENERGIBESPARELSER I BYGNINGER Jakob Neumann Faglærer på RTS Blik- og Rørarbejderforbundet- i forbund med fremtiden.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Tidsplan for eksamen 40s umd
De merkantile uddannelser
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Herningsholm TidStedAktivitet Bemærkninger – 11.30AgoraAnkomst, kaffe og rundstykker – 12.00NordlysetFrokost – 12.15AuditoriumVelkomst,
23. april 2008 EASY P konference1 Den merkantile indgang Generel kontoruddannelse 1912 Kontoruddannelsen –TRIN: Kontorservice (tidligere 1941)
Fronthouse workshop 8: Derfor skaber forsøgsprojekter fremtidssikrede renoveringer NCC. 16. Juni 2011 Søren Terkildsen, Ph.d-studerende, BYG:DTU.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
ETU: Elevtilfredshedsundersøgelse 2008 Undersøgelsens resultater leder til følgende anbefalinger for UCR: Prioriter elevernes opfattelse af skolens Planlægning.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Konference for det administrative personale Trin 1 afstignigsprøven - Rutebilchauffør 17. december 2007 Esbjerg Højskole.
Mundtlig matematik eksamen
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
vvs-energiuddannelse
Eksamensorientering 2015 Eksamensorientering.
Faglæreruddannelse TECH COLLEGE Aalborg.
EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal.
Workshop uge juni 2015 Form på workshop Korte oplæg og spørgsmål til Plenum Gruppe arbejde Opsamling Opfølgning: EVU (udarbejder en drejebog på.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Eksamensorientering S16 Marselisborg Gymnasium Else Marie Gejl Hans Christian Hulvej.
EUD-reformen generelt Reformens betydning for ernæringsassistentuddannelsen Nyt fra FUE Ny FUE-hjemmeside EUC Syd - Praktikværtdag 8/9/
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Nye Grundforløb GF 2 rettet mod Social- og sundhedshjælper uddannelsen GF2 rettet mod Social- og sundhedsassistent uddannelsen Fra januar 2017 er Social-
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
Sprog og kultur PROJEKT hg2
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Efterskolernes Vejlederkonference
Konference 2017 Velkommen til konference 2017 for
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Bedømmelse og karakterer
Fagdidaktisk kursus i biologi
Velkommen til FLEX10 på.
VELKOMMEN TIL EN VERDEN AF UDDANNELSER PÅ TECHCOLLEGE
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Installationsbranchen er en branche i vækst!
Installationsbranchen og elektriker- og vvs-energi-uddannelserne 2018
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Brugernes praksis – betyder det noget for indeklimaet?
Præsentationens transcript:

Onsdag den 24. juni – Reform – Velkommen til WorkshopKim Fusager, Blik- og Rørarbejderforbundet – Det Faglige udvalgs tanker om ny uddannelsenTina Voldby, TEKNIQ – Ny vvs-energiuddannelseHenrik Bertelsen, EVU – bekendtgørelse, uddannelsesordning og drejebog – Debat

... og så er der film

Uddannelsesspecifikt fag – 12 uger Grundfag – matematik – 4 uger Valgfag – støtte- og bonusfag 4 uger Grundforløb 2 for vvs-energiuddannelsen 20 uger Integreret undervisningsforløb rettet mod grundforløbsprøven Synergi mellem grundfag og vvs-faglighed i undervisningen Grundfagsprøve i matematik Undervisningsforløb/tematiske opdelinger på GF2, der integrerer fagene udvikles af skolerne

Fælles kompetencemål § 4, stk i uddannelsesbekendtgørelsen 1) Eleven kan udføre almindeligt forekommende installationer, tilslutning af installationer og anlæg til forsyningsnettet, kloaksystemet, vandafledning og forebyggelse af bl.a. vand- og stormskader. 2) Eleven kan montere almindeligt forekommende vvs-tekniske anlæg og systemer i bolig, erhverv og industri. 3) Eleven kan montere, reparere og udføre service på gasinstallationer, fyrede, ufyrede og vedvarende energiinstallationer samt vand, afløb og sanitet i bolig, erhverv, industri og anlæg. 4) Eleven kan montere, reparere, udføre service på og udskifte mekaniske og el-tekniske komponenter i vvs-installationer i bolig, erhverv, industri og anlæg. 5) Eleven kan montere, reparere og udføre service på styrings- og reguleringsautomatikker i bolig, erhverv, industri og anlæg. 6) Eleven kan montere og reparere præfabrikerede emner i tyndplade på bygninger, energi- og ventilationsanlæg i bolig, erhverv og industri. 7) Eleven kan anvende it til styring, indregulering, programmering, dataopsamling, montering og aflæsning samt til miljø-, energi-, indeklima- og støjmålinger. 8) Eleven kan planlægge, kvalitetssikre og dokumentere egne arbejdsopgaver samt anvende bruger- og installationsvejledninger på dansk og engelsk. 9) Eleven kan udføre eget arbejde under hensyn til gældende love, regler og standarder. 10) Eleven kan vejlede kunder om komfort og miljømæssige forhold i forbindelse med materiale- og komponentvalg, cleantech og det udførte arbejdes drift, vedligehold samt løbende service. 11) Eleven kan overføre kundens ideer og behov til innovative vvs-tekniske løsninger med enkle brugerflader for kunden.

12) Eleven kan beregne og give vejledning om energiforbrug og besparelsespotentiale med henblik på energieffektivisering og -optimering samt valg af korrekte tekniske løsninger og vedvarende energiformer i bolig, erhverv og industri. 13) Eleven kan dimensionere, installere, udføre service på, fejlfinde og reparere vand- og afløbssystemer i bolig, erhverv, industri og anlæg. 14) Eleven kan installere og svejse trykfyldte plastrør op til Ø200 mm i bolig, erhverv og industri. 15) Eleven kan planlægge, dimensionere, installere, udføre service på, reparere og optimere energianlæg, varmeforsyningsanlæg, anlæg for vedvarende energi, kombinerede energianlæg samt lavtemperaturanlæg, ekspansionssystemer og fjernkøleanlæg i bolig, erhverv og industri. 16) Eleven kan installere, tilslutte, fejlfinde, reparere, programmere og indstille intelligente styringer og reguleringsautomatiksystemer i bolig, erhverv, industri og anlæg. 17) Eleven kan udføre service på, fejlfinde og reparere kølekredsen (op til 2,5 kg.) i bolig, erhverv og industri.

12) Eleven kan beregne og give vejledning om energiforbrug og besparelsespotentiale med henblik på energieffektivisering og -optimering samt valg af korrekte tekniske løsninger og vedvarende energiformer i bolig, erhverv og industri. 13) Eleven kan dimensionere, installere, udføre service på, fejlfinde og reparere vand- og afløbssystemer i bolig, erhverv, industri og anlæg. 17) Eleven kan udføre service på, fejlfinde og reparere kølekredsen (op til 2,5 kg.) i bolig, erhverv og industri. 18) Eleven kan udføre service på, indregulere, energioptimere og fejlfinde klima- og ventilationsanlæg i bolig, erhverv og industri. 19) Eleven kan installere, udføre service på, fejlfinde, reparere, programmere og indstille el-tekniske komponenter, intelligente styringer og reguleringsautomatiksystemer i klima-, energi og ventilationsanlæg samt foretage måling og analyse af effekt på indeklima og støjniveau i bolig, erhverv og industri. 20) Eleven kan dimensionere mindre klima- og ventilationsanlæg og installere komplette anlæg og ændring af eksisterende anlæg i bolig og erhverv. 21) Eleven kan installere, udføre service på og reparere vvs-tekniske anlæg for fjernkøling i bolig, erhverv og industri.

12) Eleven kan beregne og give vejledning om energiforbrug og besparelsespotentiale med henblik på energieffektivisering og - optimering samt valg af korrekte tekniske løsninger og vedvarende energiformer i bolig, erhverv og industri. 13) Eleven kan dimensionere, installere, udføre service på, fejlfinde og reparere vand- og afløbssystemer i bolig, erhverv, industri og anlæg. 14) Eleven kan installere og svejse trykfyldte plastrør op til Ø200 mm i bolig, erhverv og industri. 22) Eleven kan installere, programmere, udføre service på, fejlfinde og reparere velfærdsteknologiske og intelligente armaturer og sanitetskomponenter i bolig, erhverv og sundhedssektoren. 23) Eleven kan installere, svejse og lodde stålrør, rustfaste installationer og kobberinstallationer for gasarter i bolig, erhverv og industri. 24) Eleven kan installere og reparere sprinklersystemer i erhverv og industri.

25) Eleven kan udføre svejsning og lodning i forbindelse med installationsarbejde i bolig, erhverv og industri. 26) Eleven kan udføre, udfolde og forarbejde tyndplade, falsning, lodning samt TIG-svejsning i kobber under hensyn til korrosions- og ekspansionsforhold og kan udføre tag- og facadesystemer i tyndplade og skifersten med undertag i boliger, erhverv og industri. 27) Eleven kan udføre inddækning i forbindelse med tagfladers gennembrydning og afslutning, montage af tagrender og nedløbsrør samt renovering og reparation af tagflader og bygningsdele i bolig, erhverv og industri. 28) Eleven kan restaurere tage og facader på historiske og fredede bygninger.

Bestået gymnasial eksamen med:  Matematik A  Fysik B  Dansk C  Samfundsfag C Giver følgende afkortning:  8 uger på GF2, dvs. varighed af GF2: 12 uger  3,5 uger på HF, Derudover, hvis Teknik A:  1- 4 uger mere på GF 2, dvs. varighed 8-11 uger

Uddannelsesbekendtgørelsen:  Alle fag skal være bestået, dvs. 02 eller ”bestået” eller gennemført efter reglerne om faget (certifikatkurser som valgfrit specialefag)  Alle delprøver i svendeprøver skal være bestået enkeltvis med mindst 02

 Reguleret i hovedbekendtgørelsen (§ 22) og skal uddybes i lokal undervisningsplan  Praktisk og/eller teoretisk prøve  Mindst 30 min. pr. elev, max 7 timer inkl. votering  Kan afholdes som gruppeprøve  Udarbejdes af skolen evt. i samarbejde med andre skoler – fagligt udvalg SKAL høres  Grundforløbsskoler SKAL samarbejde med hovedforløbsskoler om grundforløbsprøven

 Reguleret i uddannelsesbekendtgørelsen og uddannelsesordningen  Samlet varighed: 2 uger  Delprøver ◦skriftlig prøve – 2 timer ◦projekt ◦mundtlig prøve på max. 20 minutter  Med censorer  Indhold uddybes senere  Tre karakterer ◦Alle karakterer skal være mindst 02  Udmærkelser: ◦7-9,9: ”Veludført” ◦10,0-11,9: ”Særdeles veludført” ◦12: ”Fremragende”

Uddannelsesaftaler, der træder i kraft INDEN 1. august 2015: Alle uddannelsesaftaler, der træder i kraft eller er trådt i kraft inden den 1. august 2015, følger den nuværende uddannelse. Alle lærlinge på ”gamle” uddannelsesaftaler, der ikke er påbegyndt H1 1. januar 2016, skal overgå til den nye uddannelse/de nye specialer. Elever på den hidtidige vvs-energiuddannelse, der ikke har påbegyndt H1 pr. 1. januar 2016, skal overflyttes til hovedforløbet på den nye vvs-energiuddannelse. Ønsker virksomheden at overflytte lærlingen til det nye vvs- installationsteknikerspeciale, så skal virksomheden dels have en ny virksomhedsgodkendelse og dels lave et tillæg til den eksisterende uddannelsesaftale. Elever på de hidtidige specialer vvs-energispecialist og ventilationstekniker, der ikke har påbegyndt H2 pr. 1. januar 2016, skal overflyttes til de tilsvarende specialer på den nye vvs-energiuddannelse. Elever på det hidtidige speciale vvs og blikkenslager, der ikke er påbegyndt H3 pr. 1. januar 2016, skal overflyttes til det samme speciale på den nye vvs- energiuddannelse. Virksomheder skal naturligvis foretage overflytningen i dialog med deres lærlinge.

Godkendelse til at have lærlinge

 I dag godkendes virksomheder til at uddanne lærlinge ud fra virksomhedens arbejdsopgaver  Virksomheder godkendes til et eller flere specialer  Godkendelsen gælder for 4 år

 Virksomheder der ønsker godkendelse til vvs-installationstelnikerspecialet, skal ny godkendes til specialet  Virksomheder der er godkendt til de øvrige specialer, godkendes når den eksisterende godkendelse udløber

- virksomheder der godkendes, skal have autorisation og relevante arbejdsopgaver – - til ventilationsspecialet kræves ikke autorisation - nogle virksomheder kan få en del-godkendelse

Kl – Frokost, kantinen 2B Kl – Workshops GF2, lokale 4-24 og 4-25 HF, lokale 4-9- og 4-10 Kl – Indkvartering, Skolehjemmet Sneppen Kl – Fabrikantudstilling med workshops, lokale 4-55 og 4-56 Kl Festmiddag, kantinen 2B Efter festmiddagen går vi retur til skolehjemmet, hvor der vil være kaffe osv.

Torsdag den 26. juni – Køl i vvs-energiuddannelsen – Frokost Matematik på GF Ventilation i vvs-energiuddannelsen Heldags-workshops: – Indregulering og optimering af enegianlæg i mindre etageejendomme – Præfabrikrede tag- og facadeelementer Digitale undervisningsmaterialer – Nyt fra EVU / afslutning

Materialer fra Uge 26 på Evaluering i eftermiddag Har alle afleveret nøgler til Pernille? God sommer til jer alle